Gå til innhold

Tråd om diverse preparater mot IBS

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil lage en samletråd om produkter som kan hjelpe mot irritabel tarm. 
Det finnes jo mange forskjellige enzymer og gode bakterier. 

Bonus hvis du kan foreslå noe som er laktosefritt. 

Vet at stressmestring, mosjon osv kan hjelpe…. Men denne tråden skal altså handle om kosttilskudd og preparater. 

Anonymkode: 71664...742

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Youghurt, kulturmelk og modne oster.

Anonymkode: f1bed...2c7

AnonymBruker
Skrevet

Lang kur med probiotika, samt evnt tilskudd av enzymer senere. 

Anonymkode: b7784...edc

AnonymBruker
Skrevet

Spis hele, rene og mest mulig upreparerte matvarer. Altså joghurt naturell med honning heller enn joghurt med smak og e-stoffer. Kjøtt som du kapper og steker selv heller enn pre-marinert kjøtt tilsatt betenkelige ting. Vask frukten din godt, spis hjemmelaget brød. Har du vansker for å fordøye en enkelt matvare? Sjekk om du fordøyer den helt fint etter at den er spiret, fermentert eller lunken. 

Du trenger ikke kosttilskudd. Det er bare humbug. Hvordan vet du at noe er humbug? Når noen sier «dette hjelper for A og B og C» så sjekker du om de på noe vis tjener penger på at du kjøper A, B, eller C. Gjør de det? Da kan du med sikkerhet anta at de lyver.

Anonymkode: 19b8b...377

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spis hele, rene og mest mulig upreparerte matvarer. Altså joghurt naturell med honning heller enn joghurt med smak og e-stoffer. Kjøtt som du kapper og steker selv heller enn pre-marinert kjøtt tilsatt betenkelige ting. Vask frukten din godt, spis hjemmelaget brød. Har du vansker for å fordøye en enkelt matvare? Sjekk om du fordøyer den helt fint etter at den er spiret, fermentert eller lunken. 

Du trenger ikke kosttilskudd. Det er bare humbug. Hvordan vet du at noe er humbug? Når noen sier «dette hjelper for A og B og C» så sjekker du om de på noe vis tjener penger på at du kjøper A, B, eller C. Gjør de det? Da kan du med sikkerhet anta at de lyver.

Kosttilskudd er ikke alltid humbug, særlig hvis man har dårlig næringstopptak og begrensninger i kosthold (som ikke er så uvanlig med IBS). 

Å spise kjøtt som man kapper selv har lite for seg hvis kjøttet ikke er gressforet og økologisk. 

• Liker 1
Skrevet

Probotika, gjerne sterke, samt imodium,  helst imodium comp

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg reagerer på honning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg reagerer på honning.

Honning var nok bare et eksempel, du kan bruke annen type søtning som f.eks lønnesirup o.l. Poenget er å bruke rene produkter. Du trenger forøvrig ikke bruke søtning i yoghurten heller. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Alt du skriver om matlaging er allerede en selvfølge for oss med ibs. Jeg er ute etter enda litt mer hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (22 minutter siden):

Probotika, gjerne sterke, samt imodium,  helst imodium comp

Ja, men imodium er jo mer som akutt medisin å regne. Jeg skulle gjerne visst hva folk tar av enzymer osv. ☺️ 

Hva slags probiotika anbefaler du? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Youghurt, kulturmelk og modne oster.

Tåler ikke laktose, så det går ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men imodium er jo mer som akutt medisin å regne. Jeg skulle gjerne visst hva folk tar av enzymer osv. ☺️ 

Jeg har kjøpt preparater på helsekost med 50mrd bakterier og fulgte opp med bio-dophilus 8mrd som jeg tok to av

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (36 minutter siden):

Jeg har kjøpt preparater på helsekost med 50mrd bakterier og fulgte opp med bio-dophilus 8mrd som jeg tok to av

Da skal jeg Google det. Takk! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er flere typer enzymer. De du får i Norge er sånn man tar midt under hovedmåltid (ikke før eller etter). De fra Solaray er den beste av det vihar, tror jeg. Men så får man tak i bedre produkter fra iherb, hvor man tar en kapsel hver morgen utenfor måltid. F.eks https://no.iherb.com/pr/doctor-s-best-digestive-enzymes-90-veggie-caps/12

Jeg ville nok begynt med probiotika (sporebiotic) - forsiktig, holdt meg til det i noen mnd, og så tilsette enzymer evnt. Du kan også snakke direkte med de som driver hjemmesiden til linken jeg sendte for mer veiledning rundt dette. Dette er ingen quickfix, man må belage seg på at det tar tid.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man for eksempel har for lite spytt (det vet jeg at jeg har) og for den saks skyld tarmsaft, hva er best da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...