AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #1 Skrevet 16. juli 2023 Litt feriekrise her.. Vi har dyr, og barnet (11) liker ikke å være borte fra hjemmet lenge. Vi har dermed ikke reist bort på lange turer i sommer. Vi tar korte turer og gjør ting sammen. Men!! Alt er liksom teit nå i den alderen. Jeg er teit om jeg bader med han i basseng, om jeg maler med han, spiller noe med han, spiller fotball. Vi prøver aktiviteter og innen 4 min er han lei og vil noe annet. Ofte gråter han om han ikke skaper et kunstverk eller eller er den beste i fotball eller om han får en streng beskjed. (du får ikke snakke sånn om folk) feks. Jeg har selv ADHD men når jeg var ti så malte jeg uten å måtte ha mamma som skryter av meg på siden. Jeg spilte basket på egen hånd. Jeg dro å svømte på egen hånd med venner. Men barnet mitt gidder bare litt. Og så er det grining når det ikke er perfekt. Og jeg møter på følelser. Men å grine fordi man ikke er aller best eller bedre enn andre, sitter ikke helt rett liksom. I min oppvekst så lekte jeg aldri med min mor. Jeg gikk masse rundt alene og funderte i naturen.Jeg dro også på kino alene husker jeg. Aldri var moren min med. Vi drar på kino hele tiden, jeg har sett ALLE barnefilmer. Barnet mitt roer seg bare med youtube og etter to uker sammen som hans lekekamerat er jeg nå så gåen.. Vet nesten ikke hva jeg skal gjøre. 🙈🥲 Anonymkode: fc720...a3a 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #2 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Litt feriekrise her.. Vi har dyr, og barnet (11) liker ikke å være borte fra hjemmet lenge. Vi har dermed ikke reist bort på lange turer i sommer. Vi tar korte turer og gjør ting sammen. Men!! Alt er liksom teit nå i den alderen. Jeg er teit om jeg bader med han i basseng, om jeg maler med han, spiller noe med han, spiller fotball. Vi prøver aktiviteter og innen 4 min er han lei og vil noe annet. Ofte gråter han om han ikke skaper et kunstverk eller eller er den beste i fotball eller om han får en streng beskjed. (du får ikke snakke sånn om folk) feks. Jeg har selv ADHD men når jeg var ti så malte jeg uten å måtte ha mamma som skryter av meg på siden. Jeg spilte basket på egen hånd. Jeg dro å svømte på egen hånd med venner. Men barnet mitt gidder bare litt. Og så er det grining når det ikke er perfekt. Og jeg møter på følelser. Men å grine fordi man ikke er aller best eller bedre enn andre, sitter ikke helt rett liksom. I min oppvekst så lekte jeg aldri med min mor. Jeg gikk masse rundt alene og funderte i naturen.Jeg dro også på kino alene husker jeg. Aldri var moren min med. Vi drar på kino hele tiden, jeg har sett ALLE barnefilmer. Barnet mitt roer seg bare med youtube og etter to uker sammen som hans lekekamerat er jeg nå så gåen.. Vet nesten ikke hva jeg skal gjøre. 🙈🥲 Anonymkode: fc720...a3a Send han ut på joggetur😉 Neida, forstår. Har selv to gutter som leker dårlig alene. Skal gjerne ha med meg på alt. Slitsomt når det er en lang ferie Anonymkode: 4db8c...3c4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #3 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Send han ut på joggetur😉 Neida, forstår. Har selv to gutter som leker dårlig alene. Skal gjerne ha med meg på alt. Slitsomt når det er en lang ferie Anonymkode: 4db8c...3c4 Skulle gjort det men det pøser ned jo. Regna hele uka. 🙈 Vi har gjort masse sammen og bading på badehallen var nok mest suksess. Men jeg blir så sliten. Ser ikke at andre foreldre farer rundt som er prosjektil med tiåringen på slep. De fleste sitter rolig og så bader barnet på selvestendigvis.men ikke min. 🙈 Prøvde å komme i kontakt med en annen mor som hadde med seg sin sønn på samme alder men hun så bare merkelig på meg. Hvorfor snakker jeg til dem liksom. 🤣🙈 Og så lekte barna videre hver for seg.. Jaja 🙈 Anonymkode: fc720...a3a
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #4 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ofte gråter han om han ikke skaper et kunstverk eller eller er den beste i fotball eller om han får en streng beskjed. (du får ikke snakke sånn om folk) feks. La han gråte. Det er en del av livet og vokse opp å kjenne på disse følelsene. Barn som konstant får positiv bekreftelse og behandles som prinser og prinsesser forblir umodne og egosentriske voksne. Anonymkode: c5a74...818 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #5 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Litt feriekrise her.. Vi har dyr, og barnet (11) liker ikke å være borte fra hjemmet lenge. Vi har dermed ikke reist bort på lange turer i sommer. Vi tar korte turer og gjør ting sammen. Men!! Alt er liksom teit nå i den alderen. Jeg er teit om jeg bader med han i basseng, om jeg maler med han, spiller noe med han, spiller fotball. Vi prøver aktiviteter og innen 4 min er han lei og vil noe annet. Ofte gråter han om han ikke skaper et kunstverk eller eller er den beste i fotball eller om han får en streng beskjed. (du får ikke snakke sånn om folk) feks. Jeg har selv ADHD men når jeg var ti så malte jeg uten å måtte ha mamma som skryter av meg på siden. Jeg spilte basket på egen hånd. Jeg dro å svømte på egen hånd med venner. Men barnet mitt gidder bare litt. Og så er det grining når det ikke er perfekt. Og jeg møter på følelser. Men å grine fordi man ikke er aller best eller bedre enn andre, sitter ikke helt rett liksom. I min oppvekst så lekte jeg aldri med min mor. Jeg gikk masse rundt alene og funderte i naturen.Jeg dro også på kino alene husker jeg. Aldri var moren min med. Vi drar på kino hele tiden, jeg har sett ALLE barnefilmer. Barnet mitt roer seg bare med youtube og etter to uker sammen som hans lekekamerat er jeg nå så gåen.. Vet nesten ikke hva jeg skal gjøre. 🙈🥲 Anonymkode: fc720...a3a Du møter han ikke på følelsene hans når du ikke forstår hva han trenger? Flere med adhd og annet her. Og alle er forskjellige. Seøv om DU ikke gjorde sånn eller sånn eller at du gjorde det og det alene er alle forskjellige. De trenger forskjellige ting. Noen mer trygghet og hjelp enn andre. En del klarer mye selv, men noen trenger hjelp til å regulere seg. I bunn og grunn handler det ikke om å være best, men å tape kan være veldig vanskelig for en del barn med adhd, de må lære seg og regulerr følelsene knyttet til det. Selv om du klarer det, er ikke barnet ditt deg! Barn med adhd trenger å få utløp for energien sin og eller så blor det fort mye for barnet men og for deg. Gå tur, finn på noe sammen. Snakk med barnet. Anonymkode: 8f5b4...40b 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #6 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skulle gjort det men det pøser ned jo. Regna hele uka. 🙈 Vi har gjort masse sammen og bading på badehallen var nok mest suksess. Men jeg blir så sliten. Ser ikke at andre foreldre farer rundt som er prosjektil med tiåringen på slep. De fleste sitter rolig og så bader barnet på selvestendigvis.men ikke min. 🙈 Prøvde å komme i kontakt med en annen mor som hadde med seg sin sønn på samme alder men hun så bare merkelig på meg. Hvorfor snakker jeg til dem liksom. 🤣🙈 Og så lekte barna videre hver for seg.. Jaja 🙈 Anonymkode: fc720...a3a Vi sitter ikke rolig.. Må være.med og. En er mer selvstendig enn den andre. Men de krever mye og forskjellige ting. Men når vi møter de der de er har de det bra og klarer å regulere seg bedre. Har ikke lyst å gå tur i øs pøs regn , men må det. Barna trenger det. Mitt ansvar som forelder da og få tømt de litt for energi ( selv om de ikke blkr tom for energi men bedre klarer å kontrollere det med litt fysisk aktivitet først). For mange med adhd er playstation eller you tube beroliggende. De kan koble ut. Om du er veldig slitrn og trenger en liten pause så bruk det en gang i blandt og slapp av du og! Anonymkode: 8f5b4...40b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #7 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): La han gråte. Det er en del av livet og vokse opp å kjenne på disse følelsene. Barn som konstant får positiv bekreftelse og behandles som prinser og prinsesser forblir umodne og egosentriske voksne. Anonymkode: c5a74...818 Å gråte og vise følelser er vel og bra, men å forklare og ikke bare kjefte må til. Spesielt for en del barn med adhd. Ikke alltid lett å forstå. Anonymkode: 8f5b4...40b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 Ja det er akkurat det, å få tømt seg for energi. Det er en godt poeng. Tror neste gang han er hos meg så blir det turer der han kan løpe villmann, og bade. Anonymkode: fc720...a3a
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du møter han ikke på følelsene hans når du ikke forstår hva han trenger? Flere med adhd og annet her. Og alle er forskjellige. Seøv om DU ikke gjorde sånn eller sånn eller at du gjorde det og det alene er alle forskjellige. De trenger forskjellige ting. Noen mer trygghet og hjelp enn andre. En del klarer mye selv, men noen trenger hjelp til å regulere seg. I bunn og grunn handler det ikke om å være best, men å tape kan være veldig vanskelig for en del barn med adhd, de må lære seg og regulerr følelsene knyttet til det. Selv om du klarer det, er ikke barnet ditt deg! Barn med adhd trenger å få utløp for energien sin og eller så blor det fort mye for barnet men og for deg. Gå tur, finn på noe sammen. Snakk med barnet. Anonymkode: 8f5b4...40b Det er da veldig stor forskjell på å ikke forstå hva barnet trenger og å ha en unge med urealistiske forventninger til absolutt alt med null evne til å aktivisere seg selv. Hadde skjønt det om barnet var 3 år. Å være 10 år og 100% avhengig av mamma for absolutt alt samt å grine for alt man ikke klarer å utføre perfekt har ingenting med å ikke møte følelser og forstå hva barnet trenger å gjøre. Hvis barnet trenger med enn en tilstedeværende mor som står på hodet for han og gjør sitt beste så får det faktisk bare være. Anonymkode: b4043...0dd 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #10 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Skulle gjort det men det pøser ned jo. Regna hele uka. 🙈 Vi har gjort masse sammen og bading på badehallen var nok mest suksess. Men jeg blir så sliten. Ser ikke at andre foreldre farer rundt som er prosjektil med tiåringen på slep. De fleste sitter rolig og så bader barnet på selvestendigvis.men ikke min. 🙈 Prøvde å komme i kontakt med en annen mor som hadde med seg sin sønn på samme alder men hun så bare merkelig på meg. Hvorfor snakker jeg til dem liksom. 🤣🙈 Og så lekte barna videre hver for seg.. Jaja 🙈 Anonymkode: fc720...a3a Huff, hun hørtes spesiell ut. Er alle vennene hans bortreist? Kan bli lange dager da ja i kombinasjon med regn.. Anonymkode: 4db8c...3c4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #11 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er da veldig stor forskjell på å ikke forstå hva barnet trenger og å ha en unge med urealistiske forventninger til absolutt alt med null evne til å aktivisere seg selv. Hadde skjønt det om barnet var 3 år. Å være 10 år og 100% avhengig av mamma for absolutt alt samt å grine for alt man ikke klarer å utføre perfekt har ingenting med å ikke møte følelser og forstå hva barnet trenger å gjøre. Hvis barnet trenger med enn en tilstedeværende mor som står på hodet for han og gjør sitt beste så får det faktisk bare være. Anonymkode: b4043...0dd Lurt å lese seg opp, sette seg inn i , prøve å forstå, kjenne sitt eget barn eller søke hjelp hos profesjonelle om folk ikke skjønner hvor slitsomt og tungt det kan være for barna og. Foreldre må være mer tilstedeværende for en del med adhd, og når du velger å få barn så sett deg inn i hva som kan gjøres for at de skal få bedre harmoni. Når mor blir sliten, hva tror du barnet blir? De føler ofte mye mer enn oss, og de kjenner det lang vei. Anonymkode: 8f5b4...40b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #12 Skrevet 16. juli 2023 Om barnet gjør lite og ikke får tømt all energien blir det fort mye tyngre.. Gå å bad i badeland, gå tur, gjør ting som du ser han liker, skjerm blir belønning etterpå og dere kan begge slappe av! Anonymkode: 8f5b4...40b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #13 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Om barnet gjør lite og ikke får tømt all energien blir det fort mye tyngre.. Gå å bad i badeland, gå tur, gjør ting som du ser han liker, skjerm blir belønning etterpå og dere kan begge slappe av! Anonymkode: 8f5b4...40b Hehe ja vi raser jo rundt da. Men etter noen dager som lekekamerat er jeg brukt opp. Jeg har liksom ikke utømmelig med energi som 40 åring. Men skulle nok vært i bedre form merker jeg. 🤣 Jeg greier ikke holde tritt med en på ti. Så da blir det noen nededager innimellom. Anonymkode: fc720...a3a
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #14 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt feriekrise her.. Vi har dyr, og barnet (11) liker ikke å være borte fra hjemmet lenge. Vi har dermed ikke reist bort på lange turer i sommer. Vi tar korte turer og gjør ting sammen. Men!! Alt er liksom teit nå i den alderen. Jeg er teit om jeg bader med han i basseng, om jeg maler med han, spiller noe med han, spiller fotball. Vi prøver aktiviteter og innen 4 min er han lei og vil noe annet. Ofte gråter han om han ikke skaper et kunstverk eller eller er den beste i fotball eller om han får en streng beskjed. (du får ikke snakke sånn om folk) feks. Jeg har selv ADHD men når jeg var ti så malte jeg uten å måtte ha mamma som skryter av meg på siden. Jeg spilte basket på egen hånd. Jeg dro å svømte på egen hånd med venner. Men barnet mitt gidder bare litt. Og så er det grining når det ikke er perfekt. Og jeg møter på følelser. Men å grine fordi man ikke er aller best eller bedre enn andre, sitter ikke helt rett liksom. I min oppvekst så lekte jeg aldri med min mor. Jeg gikk masse rundt alene og funderte i naturen.Jeg dro også på kino alene husker jeg. Aldri var moren min med. Vi drar på kino hele tiden, jeg har sett ALLE barnefilmer. Barnet mitt roer seg bare med youtube og etter to uker sammen som hans lekekamerat er jeg nå så gåen.. Vet nesten ikke hva jeg skal gjøre. 🙈🥲 Anonymkode: fc720...a3a Har en stesønn på 13 med diagnosen. Vi har aldri aktivisert han, annet enn felles familieaktiviteter (Bading, kjøretur, badeland, sykle en tur osv). Han er ute med venner eller får game litt om ingen er hjemme. Kjeder han seg pleier han å sykle seg en tur alene. Har ikke barnet ditt venner han kan være med? Til alle barna våre pleier vi bare strengt å si fra at de får finne på noe selv når de kjeder seg. Lett at de blir tafatt og forventer at vi voksne skal finne på ting for dem. Anonymkode: 09e1b...379 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #15 Skrevet 16. juli 2023 På tide du oppfordrer og utfordrer han til å få til selv. Jeg føler litt at jo mer vi er på tilbudspris jo mer klager de. Har ei mrd adhd selv men som også fikk kraftig fatigue. Og var sengeliggende en stund. Totalt avhengig av oss. Hun ville jo gjøre ting selv, når formen bedret seg litt. Jeg var fortsatt litt innstilt i hjelpemodus. Til jeg innså at jeg blandet meg litt for mye inn. Jeg kjedereaksjon meg, ja da klarer du å finne på noe selv. Så nå hår det mye bedre. Sliter fortsatt med fatigue. Men klarer alikevel endel pr dag alikevel. De er jo vanedyr de også. Så mulig han egentlig ikke vil finne på ting med deg. Men er så vant til det, at han trenger litt dyttehjelp til å finne på noe selv Anonymkode: c980f...d29 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #16 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lurt å lese seg opp, sette seg inn i , prøve å forstå, kjenne sitt eget barn eller søke hjelp hos profesjonelle om folk ikke skjønner hvor slitsomt og tungt det kan være for barna og. Foreldre må være mer tilstedeværende for en del med adhd, og når du velger å få barn så sett deg inn i hva som kan gjøres for at de skal få bedre harmoni. Når mor blir sliten, hva tror du barnet blir? De føler ofte mye mer enn oss, og de kjenner det lang vei. Anonymkode: 8f5b4...40b Synes da vitterlig det virker åpenbart at mor har gjort alt dette ut ifra hva hun skriver. Det er faktisk greit å ikke strekke til 100% av tiden og være sliten i rollen som forelder. Barnet må lære seg at verden ikke sirkulerer rundt han og at han må klare å stå på egne ben på et tidspunkt. Anonymkode: b4043...0dd 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #17 Skrevet 16. juli 2023 Altså, du har lov å si du er sliten av en 11 åring med adhd.. jeg jobber i barnehage, og der gjør vi jo alt pedagogisk riktig om en skal kalle det det, men herregud så sliten jeg er etter jobb. Hilsen ei mamma med en tenåring med adhd. 11 års alderen er masete.. min er nå 18 og det roet seg veldig fra 14 års alder. Alle mødre er sliten, og ekstra sliten blir vi som har barn som krever ekstra. Med adhd er det ofte prating hele dagen, mye spørsmål og du blir sliten i hodet. Anonymkode: 1d577...24b 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #18 Skrevet 16. juli 2023 Jaa den pratinga ja. Jeg opplever at vi har mange fine samtaler da. Men han bruker lite beskrivende ord ( klassisk setning : du får en greie når du kommer dit, og med den greia får du en skikkelig bra greie) typ setninger. Hva slags greie? Jeg vet ikke hva det heter mamma. Og så er det noe hvert tiende minutt. 😆🤪🤪🤯 Koko blir jeg. Men han er så klart helt super og jeg elsker gutten min da. 🙏 Anonymkode: fc720...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #19 Skrevet 16. juli 2023 Hei❤️ har selv en sønn med adhd og vet hvor slitsomt det kan være! Spesielt nå i ferien. Vil først si at jeg anbefaler det å prate med sønnen din når han blir så lei seg og skuffet fordi han ikke er «best» i alt. Det er som kjent vanlig at de med adhd føler sterkere enn andre, så den lille skuffelsen man selv kanskje kjenner om maleriet ikke ble som man hadde tenkt blir fort verdens undergang for de. Jeg hadde en lignende samtale med sønnen min for noen år siden hvis vi snakket om at; det er lov å bli lei seg hvis man føler at man ikke får til, at man taper osv. men at alle ikke kan være like gode i alt. Tok meg selv som eksempel og sa at «jeg er f.eks ikke flink til å spille fotball, men spiller sammen med deg alikevell fordi det er gøy» gi noen eksempler på ting ditt barn er veldig god til, og kom gjerne med noen akseptable eksempler på andre som kanskje ikke er like flinke til akkurat det. Så kan dere snakke litt om at det går helt fint å gjøre ting som er gøy, selv om man ikke er best til akkurat den tingen. Mitt barn responderte veldig godt på å få det forklart på den måten, og å få eksempler på at andre har det på akkurat samme måte. Når det gjelder å hoppe fra en aktivitet til en annen så opplever vi også det stort sett daglig. Noe er gøy i 5 min før det ikke er interessant lenger. I de tilfellene hvor jeg leker meg sønnen min å han hopper frem og tilbake mellom aktiviteter pleier jeg å påpeke at «nå har jeg nettopp satt meg ned for å bygge Lego med deg. Det er helt greit om du ikke vil bygge mer, men jeg kommer til å fortsette å bygge Lego her» stort sett ender det opp med at han kommer tilbake å fortsetter leken vi hadde startet. Adhd hjernen gjør at man hele tiden leter etter nye impulser, så ofte skal det ikke mer til enn at de må ta seg en tur å se om de finner noe spennende i en skuff, ta en tyggis eller hente noe å fikle med før de kan gå tilbake til det de opprinnelig holdt på med. Det har hjulpet mye hos oss å være litt konsekvent med aktivisering på denne måten, i stede for å «løpe» etter for å rekke over alt de vil finne på! Uansett, masse lykke til❤️❤️ snart er det skole igjen, og du kan forhåpentligvis puste ut litt Anonymkode: 5285e...106 2 1 1
laviniabcn79 Skrevet 17. juli 2023 #20 Skrevet 17. juli 2023 bare en kommentgar.. du sier han kun roer seg ned med youtube. og jeg skjønner at det kan bli en "go too", har ei på 8 med adhd selv. men vi kan ikke bruke nettbrett eller youtube. hu blir rolig ja, men totalt overstimulert. og et troll når nettbrettet legges bort. vi har et mye mer selvstendig og kreativt og lykkelig barn uten youtube.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå