Gå til innhold

Gutten min skal i narkose!!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Ja, jeg fortsetter å dele mine bekymringer med dere, jeg.... (se:"Jeg er så redd", lengre ned) Nå har det seg slik at min lille 2 åring har tett tårekanal, og har fått innkalling til sykehuset for et kirurgisk inngrep, under narkose. Jeg skal ringe å snakke med sykehuset om hva det innebærer, for jeg kjenner at jeg er litt engstelig for dette. Kan det være slik at noen ikke tåler narkose?? Jeg har det for meg at min sønn kanskje vil reagere på narkosen, og at det kan bli komplikasjoner..... Jeg er sikkert bare hysterisk, men jeg kjenner meg litt utrygg på hva dette kan innebærer. Og bare det å se ham ligge der livløs, tror jeg kan være en veldig ubehagelig følelse. Jeg gleder meg selvfølgelig til han blir OK i øyet sitt, for jeg ser at han plages litt med det. Det pusser litt innimellom, og vesker mye. Dakkar liten, mamma sin dutt....

NOen med erfaring fra barn og narkose? Har det alltid gått greit??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Connie

Sønnen min var også bare to år da han hadde narkose. Han ble operert i all hast kl. 0100 om natten. det gikk kjempe fint. Han ble ikke kvalm eller uvel etter på. De er flinke til å behandle barn på sykehusene og de passer på han hele tiden. Tror derfor ikke du skal han noen grunn til å engste deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mymlen

Min 4 åring har vært under full narkose tre ganger, det har alltid gått bra.

Første gangen var han bare 4 uker gammel, han hadde lyskebrokk. De 2 andre gangene var i fordi han hadde fått betennelse i et sår i pannen. Første gang for å åpne såret, andre gang (7 dager etter) for rense det og sy igjen. Legen beroliget meg med at om gutten min skulle reagere negativt på narkosen, så hadde de "motgift". Dessuten er negativ reaksjon på narkose ofte arvelig, så spør familien din om du er usikker på om noen andre har reagert før.....

Prat med legen om at du redd så kan han sikkert berolige deg!!!!

LYKKE TIL !!!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann icon_smile.gif

Klart vi bekymrer oss for gullene våre icon_wink.gif ,

men heldigvis går det som regel bra. Gutten min på snart 4 fikk narkose for noen dager siden.......og jeg engstet meg jo nesten helt syk. men det er det jo liten grunn til, det går jo bra. Anestesi legen var kjempeflink med både mor og barn. Dere blir nok godt tatt vare på og får sikkert like god informasjon som vi fikk før det hele settes igang!

Lykke til .-)

klemmer12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Min eldste sønn hadde en øye-operasjon da han var fire år. Han fikk først en sprøyte med beroligende på rommet - deretter ble han kjørt inn på operasjons-salen hvor det ble gitt narkose. Han sovnet raskt og alt gikk helt fint - du kan trygt slappe av og overlate ham til legene - de er så flinke atte.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine tre gutter har hatt narkose minst en gang! Både lyskebrokk, dren i øret og polypper har vært årsak til dette. Vår eldste sønn har vært gjennom dren / øreoperasjoner tre ganger.

Første gangen en av ungene våre var i narkose, var da mellomstemann bare var ca 8 måneder og ble operert for brokk. Da var ikke mamma særlig høy i hatten, og det endte med at en sykepleier måtte følge meg opp på rommet, mens pappa ble med barnet inn på operasjonsstua. Vi var innstilt på at begge fikk være med barnet inn, men det var bare anledning for en av foreldrene å være med.

Senere er det stort sett pappa som har vært med, bortsett fra en gang, da jeg psyket meg opp og faktisk greide det veldig bra, da minstemann skulle få dren og fjerne polypper.

Var redd jeg skulle oppleve det som at gutten min sovnet inn for godt, at det skulle virke skremmende og ekkelt. Men det gikk altså over all forventning. Barnet sovnet ganske kjapt, og så måtte mamma forlate operasjonsstua.

Etter operasjonen blir barnet trillet inn på overvåkning/oppvåkningsavdeling, og da får man sitte hos barnet til han eller hun våkner. Noen barn våkner ganske fort, nesten med en gang de er trillet inn på rommet, mens andre sover ganske mye lengre. Det er vanlig at barnet får lagt en slange med oksygen foran ansiktet i senga.

Noen barn reagerer med kvalme og føler seg uvel når narkosen går ut, men alle de gangene vi har vært med på dette, har det gått kjempefint og barna har kommet fort til seg selv igjen. De er gjerne både sultne og tørste etter å ha fastet siden kvelden før, og føler seg tørre i munnen etter operasjonen. Det går an å væte munnen til barnet uten at det får for mye å drikke sånn rett etterpå.

På sykehuset oppfordrer de til at barnet ikke skal få noe å spise eller drikke før det har gått en stund og de er helt våkne, men jeg så et tilfelle der et barn fikk altfor mye saft å drikke litt for tidlig, og det kom bare opp igjen.

Det er nok litt spennende første gangen man skal gjennom noe sånt med gullungen, men trøst deg med at leger og pleiere vet hva de gjør, og forstår at vi er engstelige!

Dessuten er de veldig nøye med hvor mye narkose som blir gitt; barnet blir veid på forhånd og dette blir dobbeltsjekket av lege og anestesilege.

Lykke til, dette går nok kjempefint skal du se! Ha med deg litt lesestoff og litt mat og drikke, vår erfaring er at det fort går noen timer på sykehuset, så det kan være lurt!

Klem fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære dere alle. Takk for gode, informative og oppmuntrende svar! Jeg har egentlig god tro på sykehus, leger og hele apparatet rundt, og det går jo selvfølgelig som regel bra. Veldig kjekt å høre at de har motgift mot narkosen! Jeg satser på at dette blir en positiv opplevelse for oss også. Takk igjen, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...