AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #21 Skrevet 17. juli 2023 1 hour ago, kjærring said: Da må man også måle helling for hver Da må man måle helling for hver gang man setter den inn Ha setebeskytter i begge stolene og marker på den med tusj eller teip etter å ha målt 1 gang. Mange teiper og merke rett på setet men jeg ser for meg at det lettere faller av. Anonymkode: 067d5...aca
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #22 Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Trygg trafikk sier følgende; "Alle babystoler og barneseter til salgs i Norge må være godkjent etter et av to regelverk, ECE R 44 eller ECE R129" Mao ville jeg ikke bekymret meg for det. Anonymkode: 26321...85a Ece r 44-godkjente seter er ulovlig å selge I EU og UK etter 1 september. Testen ble utviklet på 1980-tallet, for 40 år siden, så kravet til setene som har denne godkjenningen i dag vil altså være den samme som kravene for bilsetene den gang da. Godkjenningen betyr at de er testet i en frontkollisjon i 50 km/t og påkjørsel bakfra i 30 km/t. Intet mer og intet mindre. Dukken som sitter i stolen under testen har 4 sensorer. Testen sier ingenting om sikkerheten til barnet i høyere hastigheter, ved sidekollisjon eller hvis bilen velter. Den sier bare at en testdukke med 4 sensorer ikke "døde" i 50 og 30 km/t, men de 4 sensorene er ikke på langt nær gode nok til å faktisk si noe om hva som skjer med babyen under kollisjonen. Du kan høyst sannsynlig kaste dukken med 4 sensorer ned et fjell og konkludere med at det er trygt bare fordi den ikke er kapabel til å faktisk registrere hva som skjer med den. Oppgraderingen, og den eneste godkjenningen som er godkjent etter 1 september i år, testes med en dukke som har 32 sensorer. I tillegg til front og bak-kollisjon testes også sidekollisjon. Ved plus-tester testes også høyere hastigheter og kortere bremselengder, altså vesentlig mer skadelige situasjoner med en dukke som gir vesentlig mer informasjon om hvordan en baby faktisk vil påvirkes i en kollisjon. Jeg vet hva jeg prioriterer for mine barn, og det er ihvertfall ikke en godkjenning som er ulovlig fra i år og ikke utviklet på 40 år. Anonymkode: 06864...5e7 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #23 Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ece r 44-godkjente seter er ulovlig å selge I EU og UK etter 1 september. Testen ble utviklet på 1980-tallet, for 40 år siden, så kravet til setene som har denne godkjenningen i dag vil altså være den samme som kravene for bilsetene den gang da. Godkjenningen betyr at de er testet i en frontkollisjon i 50 km/t og påkjørsel bakfra i 30 km/t. Intet mer og intet mindre. Dukken som sitter i stolen under testen har 4 sensorer. Testen sier ingenting om sikkerheten til barnet i høyere hastigheter, ved sidekollisjon eller hvis bilen velter. Den sier bare at en testdukke med 4 sensorer ikke "døde" i 50 og 30 km/t, men de 4 sensorene er ikke på langt nær gode nok til å faktisk si noe om hva som skjer med babyen under kollisjonen. Du kan høyst sannsynlig kaste dukken med 4 sensorer ned et fjell og konkludere med at det er trygt bare fordi den ikke er kapabel til å faktisk registrere hva som skjer med den. Oppgraderingen, og den eneste godkjenningen som er godkjent etter 1 september i år, testes med en dukke som har 32 sensorer. I tillegg til front og bak-kollisjon testes også sidekollisjon. Ved plus-tester testes også høyere hastigheter og kortere bremselengder, altså vesentlig mer skadelige situasjoner med en dukke som gir vesentlig mer informasjon om hvordan en baby faktisk vil påvirkes i en kollisjon. Jeg vet hva jeg prioriterer for mine barn, og det er ihvertfall ikke en godkjenning som er ulovlig fra i år og ikke utviklet på 40 år. Anonymkode: 06864...5e7 Bravo for teknologiske nyvinninger altså! 🥳 Anonymkode: b0cba...1d2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #24 Skrevet 18. juli 2023 Vil du ha et billigere, bra sete så se etter er brukt på Finn. Men husk å sjekke all isoporen for skader. Gå grundig til verks. Anonymkode: 6c015...2f3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå