AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #1 Skrevet 16. juli 2023 jeg er litt sjokkert nå. En venninne ble spurt om å være fotograf til noen felles bekjente som skulle gifte seg et sted nede i Sør-Europa. Hun ble fortalt at de dekket reise, og mat, men ikke godtgjørelse for selve jobbing. Hun tenkte også at det inkluderte overnatting. Hun er ikke profesjonell fotograf men har tatt noen oppdrag for folk hun kjenner. Selv om det var gratis jobbing så syntes hun det var spennende å reise ned dit, og så på det som en liten ferie. Hun innkvarterte seg på samme hotell som brudeparet og flere av de andre gjestene. Hun følte selv at hun trengte litt komfort etter all denne jobbingen med å filme dem i ekstrem varme. Så viser det seg etter at turen er over at de ikke betaler for hotellrommet, bare for flybillettene og maten på stedet. Så da har hun tapt 3000 i hotellregninger. Veldig kjipt. Hun sier selv at hun burde undersøkt om hotellet også var inkludert, men tenkte at det var en selvfølge. Hva tenker dere? Er det vanlig at fotografen selv må betale overnatting på stedet? Er ikke dette ganske frekt og utnytting av en som jobber gratis? Anonymkode: 8034a...ebe 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #2 Skrevet 16. juli 2023 Hvor lenge varte bryllupet? Hvor mange timer jobbet hun? Anonymkode: 7ec55...ae8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #3 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor lenge varte bryllupet? Hvor mange timer jobbet hun? Anonymkode: 7ec55...ae8 Ikke relevant! Anonymkode: 8c6d9...8cb 6 14
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #4 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): jeg er litt sjokkert nå. En venninne ble spurt om å være fotograf til noen felles bekjente som skulle gifte seg et sted nede i Sør-Europa. Hun ble fortalt at de dekket reise, og mat, men ikke godtgjørelse for selve jobbing. Hun tenkte også at det inkluderte overnatting. Hun er ikke profesjonell fotograf men har tatt noen oppdrag for folk hun kjenner. Selv om det var gratis jobbing så syntes hun det var spennende å reise ned dit, og så på det som en liten ferie. Hun innkvarterte seg på samme hotell som brudeparet og flere av de andre gjestene. Hun følte selv at hun trengte litt komfort etter all denne jobbingen med å filme dem i ekstrem varme. Så viser det seg etter at turen er over at de ikke betaler for hotellrommet, bare for flybillettene og maten på stedet. Så da har hun tapt 3000 i hotellregninger. Veldig kjipt. Hun sier selv at hun burde undersøkt om hotellet også var inkludert, men tenkte at det var en selvfølge. Hva tenker dere? Er det vanlig at fotografen selv må betale overnatting på stedet? Er ikke dette ganske frekt og utnytting av en som jobber gratis? Anonymkode: 8034a...ebe Hun får beskjed om at de dekket reise og mat. Resten tenkte hun. Ser ikke problemet og synes hun faktisk burde kommunisert litt bedre på forhånd i stedet for å tenke så mye. Anonymkode: 7660c...975 8 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #5 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke relevant! Anonymkode: 8c6d9...8cb Selvfølgelig er det relevant. «Hun følte hun trengte komfort etter all den jobbingen». Hva ligger i det? De fleste tar ikke dyreste sted på oppdragsgivers regning fordi de har jobbet. Om hun ankom, tok bilder i 6 timer og bodde der tre netter etter at bryllupet er over, så er det relevant. Hun syns det er kjipt for hun så for seg en gratis ferie. Anonymkode: 7ec55...ae8 11
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #6 Skrevet 16. juli 2023 Hadde forventet at de presiserte at hun måtte dekke overnatting selv. De sparte mye penger på å ikke betale profesjonell fotograf. Jeg har en kompis som er prest, han ble spurt av et vennepar om å forrette vielsen deres. Da betalte de overnatting for han. Anonymkode: 65f70...964 11 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #7 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvor lenge varte bryllupet? Hvor mange timer jobbet hun? Anonymkode: 7ec55...ae8 fire dager med jobbing dag og kveld. Anonymkode: 8034a...ebe 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde forventet at de presiserte at hun måtte dekke overnatting selv. De sparte mye penger på å ikke betale profesjonell fotograf. Jeg har en kompis som er prest, han ble spurt av et vennepar om å forrette vielsen deres. Da betalte de overnatting for han. Anonymkode: 65f70...964 Ja det burde de ha presistert. Hun tolket det som om overnatting var inkludert. Hvis det ikke var det,hadde hun ikke sagt ja til jobben. Anonymkode: 8034a...ebe 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig er det relevant. «Hun følte hun trengte komfort etter all den jobbingen». Hva ligger i det? De fleste tar ikke dyreste sted på oppdragsgivers regning fordi de har jobbet. Om hun ankom, tok bilder i 6 timer og bodde der tre netter etter at bryllupet er over, så er det relevant. Hun syns det er kjipt for hun så for seg en gratis ferie. Anonymkode: 7ec55...ae8 Spørsmålet er vel mer hvor mye brudeparet sparte på å løse det slik! Skulle de booket en fotograf som faktisk tok det hun burdet gjort for dette oppdraget, så snakker vi ganske mye mer penger, profesjonell eller ei. Regner med de syntes hun var flink nok ettersom de spurte henne. Men folk skjønner ikke hvor mye jobb dette er. Om hun tok bilder i 6 timer, så betyr ikke det at dette er en 6 timers jobb! Bildefilene skal behandles i etterkant, og jeg tenker at bildebehandlingen etter en heldagsfotografering fra bryllup lett må regnes til 2 fulle arbeidsdager, kanskje mer. Hun betaler også lisens for redigeringsprogrammet hun bruker. Jeg hadde regnet med å fått overnatting dekket. Veldig synd dette ikke var avklart. Noe som viser viktigheten av kontrakt i forkant av fotojobben. Alt i alt har brudeparet her gjort et kupp. Jeg hadde tatt rundt 20 000 for jobben + reise og hotell dekket. Anonymkode: 1edc6...82a 28 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #10 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spørsmålet er vel mer hvor mye brudeparet sparte på å løse det slik! Skulle de booket en fotograf som faktisk tok det hun burdet gjort for dette oppdraget, så snakker vi ganske mye mer penger, profesjonell eller ei. Regner med de syntes hun var flink nok ettersom de spurte henne. Men folk skjønner ikke hvor mye jobb dette er. Om hun tok bilder i 6 timer, så betyr ikke det at dette er en 6 timers jobb! Bildefilene skal behandles i etterkant, og jeg tenker at bildebehandlingen etter en heldagsfotografering fra bryllup lett må regnes til 2 fulle arbeidsdager, kanskje mer. Hun betaler også lisens for redigeringsprogrammet hun bruker. Jeg hadde regnet med å fått overnatting dekket. Veldig synd dette ikke var avklart. Noe som viser viktigheten av kontrakt i forkant av fotojobben. Alt i alt har brudeparet her gjort et kupp. Jeg hadde tatt rundt 20 000 for jobben + reise og hotell dekket. Anonymkode: 1edc6...82a Det står ingenting om bildene skal bearbeides i etterkant eller ikke. Det er antagelser, hvis hun antar det skal gjøres, som hun antok om overnattingen. Det burde også vært i avtalen og kontrakten. Jeg tenker det er en kjip læring, om å inkludere det i neste oppdrag! Anonymkode: 7ec55...ae8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #11 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Selvfølgelig er det relevant. «Hun følte hun trengte komfort etter all den jobbingen». Hva ligger i det? De fleste tar ikke dyreste sted på oppdragsgivers regning fordi de har jobbet. Om hun ankom, tok bilder i 6 timer og bodde der tre netter etter at bryllupet er over, så er det relevant. Hun syns det er kjipt for hun så for seg en gratis ferie. Anonymkode: 7ec55...ae8 Flybillettene frem og tilbake var betalt. Hun kunne da ikke dra hjem tidligere. Jeg synes det høres rart ut at ikke hotelloppholdet var fikset da hun mottok flybillettene. Antakelig holdt de av en plass til henne på hotellet. Hvis ikke hadde hun ikke hatt noen steder å bo. Hvis overnatting var inkludert så måtte de ha presisert at de dekket billigste overnatting. Hvis det var et ungdomsherberge med køyesenger, så må de opplyse om det. Det var tre fire dager hvor hun fotograferte for dem. Selv om hun var der på arbeid, så skulle hun også være med på noen utflukter på stedet. Så for henne var det en kombinert arbeid og litt ferie. I hvertfall slik det ble presentert av brudeparet. Anonymkode: 8034a...ebe 1 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #12 Skrevet 16. juli 2023 Jeg bruker ikke ei krone på andres bryllup uansett hvor godt jeg kjenner de, men hadde tatt det på egen kappa at jeg undersøkte. Anonymkode: b3e7f...a14 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #13 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): fire dager med jobbing dag og kveld. Anonymkode: 8034a...ebe Da synes jeg hun skal holde tilbake bildene, bortsett fra noen få som kan være betalingen for flyreisen og mat hun fikk. Tross alt har hun trolig også tatt seg fri fra jobb for å være der. Så hun har i realiteten tapt mye penger på dette "oppdraget". Noen er altså så frekke. Fint bryllup i fire dager skal de ha, men betale for det, det vil de ikke... Om brudeparet blir sur fordi de bare får noen få bilder, så kan din venninne bare si at det er det som dekkes av reisen/mat. Fire dager fri fra jobb (eller borte fra familie eller annet), utgifter, leie av utstyr, hotellovernattinger koster. Om brudeparet eller gjester vil ha flere bilder får de betale for dem. Hun blir jo regelrett utnyttet av brudeparet, så å ev. miste dem som venner betyr ikke noe. Alternativt kan hun be brudeparet om å hjelpe henne å pusse opp hjemme, eller annet forefallende arbeid som måtte ta fire dager fra morgen til kveld - så får de bildene Anonymkode: 13151...c4f 12 12
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #14 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det står ingenting om bildene skal bearbeides i etterkant eller ikke. Det er antagelser, hvis hun antar det skal gjøres, som hun antok om overnattingen. Det burde også vært i avtalen og kontrakten. Jeg tenker det er en kjip læring, om å inkludere det i neste oppdrag! Anonymkode: 7ec55...ae8 Jepp. Hun sa at det var en viktig lærepenge. Alt bør stå i kontrakten. Anonymkode: 8034a...ebe 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #15 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står ingenting om bildene skal bearbeides i etterkant eller ikke. Det er antagelser, hvis hun antar det skal gjøres, som hun antok om overnattingen. Det burde også vært i avtalen og kontrakten. Jeg tenker det er en kjip læring, om å inkludere det i neste oppdrag! Anonymkode: 7ec55...ae8 Alle slike bilder må etterbehandles om de skal bli gode nok. Det vet vi alle som tar slike bilder. Det er brudeparet som har kommet best ut av dette, det er i hvert fall helt sikkert. Anonymkode: 1edc6...82a 19 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #16 Skrevet 16. juli 2023 Det hadde vært helt uaktuelt å gi bort bildene etterpå, da hadde de fått betale eller så blir bildene slettet. Anonymkode: 8ed2f...e3c 10 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #17 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Flybillettene frem og tilbake var betalt. Hun kunne da ikke dra hjem tidligere. Jeg synes det høres rart ut at ikke hotelloppholdet var fikset da hun mottok flybillettene. Antakelig holdt de av en plass til henne på hotellet. Hvis ikke hadde hun ikke hatt noen steder å bo. Hvis overnatting var inkludert så måtte de ha presisert at de dekket billigste overnatting. Hvis det var et ungdomsherberge med køyesenger, så må de opplyse om det. Det var tre fire dager hvor hun fotograferte for dem. Selv om hun var der på arbeid, så skulle hun også være med på noen utflukter på stedet. Så for henne var det en kombinert arbeid og litt ferie. I hvertfall slik det ble presentert av brudeparet. Anonymkode: 8034a...ebe Jeg synes at brudeparet burde ha kjøpt en fin gave til fotografen i tillegg. Det skulle bare mangle. Anonymkode: 8c6d9...8cb 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #18 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Flybillettene frem og tilbake var betalt. Hun kunne da ikke dra hjem tidligere. Jeg synes det høres rart ut at ikke hotelloppholdet var fikset da hun mottok flybillettene. Antakelig holdt de av en plass til henne på hotellet. Hvis ikke hadde hun ikke hatt noen steder å bo. Hvis overnatting var inkludert så måtte de ha presisert at de dekket billigste overnatting. Hvis det var et ungdomsherberge med køyesenger, så må de opplyse om det. Det var tre fire dager hvor hun fotograferte for dem. Selv om hun var der på arbeid, så skulle hun også være med på noen utflukter på stedet. Så for henne var det en kombinert arbeid og litt ferie. I hvertfall slik det ble presentert av brudeparet. Anonymkode: 8034a...ebe Jeg forstår det, det er faktisk hennes egen feil at hun har antatt noe uten å sjekke det opp. Det må hun ta på sin kappa og til videre læring for fremtidige oppdrag. Jeg ville ikke laget en sak ut av 3000kr eller holdt tilbake bilder; det er å be om potensielt dårlige referanser. Anonymkode: 7ec55...ae8 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #19 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alle slike bilder må etterbehandles om de skal bli gode nok. Det vet vi alle som tar slike bilder. Det er brudeparet som har kommet best ut av dette, det er i hvert fall helt sikkert. Anonymkode: 1edc6...82a Det er ikke alle som ønsker etterbehandling. Men etter din logikk, da vet alle som tar slike bilder at man må ha en kontrakt og avtale hva som dekkes, fremfor å anta? Da hadde man ikke vært i denne situasjon da. Anonymkode: 7ec55...ae8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #20 Skrevet 16. juli 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jepp. Hun sa at det var en viktig lærepenge. Alt bør stå i kontrakten. Anonymkode: 8034a...ebe Når de ikke har kontrakt på det, så kan hun protestere på betalingen og si at hun forstod det som at oppholdet skulle dekkes. Forøvrig fryktelig smålig av brudeparet å ikke dekke overnatting også all den tid venninnen din faktisk arbeidet gratis. Anonymkode: b376f...a56 19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå