AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #1 Skrevet 16. juli 2023 Min lillesøster har plutselig trukket seg bort fra familie og venner. Hun er i slutten av 20 årene og har alltid vært den mest pliktoppfølgende og fornuftige av oss søsken. For 2 år siden fikk hun seg ny kjæreste. Og jeg har har tidligere hatt et godt inntrykk av han, han er like gammel som henne, har en grei jobb og virker snill, moden og oppegående, men min søsters utvikling får meg til å lure. Min søster har en tvillingbror, disse har alltid vært tette og har gjort det meste sammen. Han er også veldig bekymret.han har heller ikke hatt så nær kontakt med henne siste tiden og opplever stadig å bli avvist. Hans samboer var første som reagerte på denne nye kjæresten og skal bl.a ha overhørt han fortelle min søster at 'hun ikke er så spesiell at hun ikke kan byttes ut' eller noe veldig lignende. Hun sier at ting han kan si er direkte slemt. Siste 18mnd har min søster også mista to jobber, vi vet hun ble sagt opp, ikke sikker på grunn, men mistenker det kan være pågrunn av at hun ikke har møtt opp. Hun er nå arbeidsledig og ser ikke ut til å prøve å få ny jobb, noe som alltid har vært viktig for henne. Hun har heller ikke møtt opp til bursdagsfeiringer innad familien, og til jul møtte hun opp med kjæresten sin uten å gi beskjed om dette på forhånd. Flere av oss har hatt mange avtaler med henne som hun ikke har møtt opp til. Hun er nesten aldri hjemme hos seg selv iallefall ikke alene, og hun svarer svært sjelden på tlf og sms og når vi får kontakt med henne er forklaringen at hun har vært syk, hun har da altså vært voldsomt mye syk i det siste. Ingen av oss har sett henne med blåmerker eller tegn på at hun blir utsatt for vold, hun virker glad og fornøyd når vi ser henne, men høres trist, utålmodig og stresset ut i tlf. Vi mistenker ikke rus, dette har vi vært innpå, men ser ikke noe tegn til dette hos noen av dem. Kan det være hun blir mishandlet? Eller kan det være andre grunner til at ting har blitt som de er? Vi står uansett rådløse tilbake og vet vi ikke kan gjøre noe. Anonymkode: ec112...14f 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #2 Skrevet 16. juli 2023 Det kan det være. At hun lever under streng kontroll. Vold trenger ikke være bare fysisk, man blir svært nedbrutt av psykisk vold også. At samboeren fremstår fin og flott betyr ikke at det ikke kan foregå stygge ting hjemme. Anonymkode: 26ead...a18 9 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #3 Skrevet 16. juli 2023 Ved plutselig adferds forandring, pleier det som regel å være noe. Jeg hadde tenkt psykisk vold her. Dere må få tak i henne. Hun kommer ikke til å innrømme noe. Så her må dere være forsiktige. Anonymkode: 71eb5...b9c 8 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #4 Skrevet 16. juli 2023 Er fyren religiøs eller kommer fra en annen kultur?, kan det være rus inn i bildet?. Anonymkode: 8ea34...36a 3
Motelvibes Skrevet 16. juli 2023 #5 Skrevet 16. juli 2023 Er jo klart som dagen at han isolerer henne. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #6 Skrevet 16. juli 2023 Kan være, men ikke nødvendig at det har noe med kjæresten å gjøre. Hun kan ha fått depresjon for eksempel. Anonymkode: fe4a7...f34 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #7 Skrevet 16. juli 2023 Ja, det kan være psykisk mishandling. Min eks drev med det og jeg fikk ikke ha kontakt med familie, dra på besøk alene eller dra å møte andre uten han. Han isolerte meg totalt i leiligheten og gjorde slik at jeg var avhengig av han. Han var voldelig også men gjerne på en måte som ikke lagde synlige merker for andre. Anonymkode: d13f3...eaa 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 59 minutter siden, AnonymBruker said: Er fyren religiøs eller kommer fra en annen kultur?, kan det være rus inn i bildet?. Anonymkode: 8ea34...36a Nei, han er norsk og så vidt vi vet ikke religiøs. Tviler på at det er rus, dette har vi erfaring med fra andre slektninger og det virker ikke slik på disse to i det hele tatt.. Anonymkode: ec112...14f
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 Det er veldig lett å tenke psykisk mishandling. Da er det vanlig at offeret blir isolert fra familie og venner. Ikke nødvendigvis nektet å gå ut, men gjerne emosjonell utpressing som - du bryr deg ikke om hvordan jeg har det.... Eller rett og slett at det koster så mye å gjøre det at det er lettere å la være. Enten det er lange utspørringer om hva som ble sagt, kritikk av deg som person, latterliggjøring, jakt etter noe å ta deg på,... Det kan være veldig vanskelig å komme seg ut av et slikt forhold, og press fra familie og venner vil ofte gjøre at situasjonen føles enda mer umulig. Søk informasjon og lær det du/dere kan om dynamikken. Søk på temaer som emotional abuse, sosial kontroll, les gjerne boka "sjarmør og tyrann". Den lå i alle fall tidligere ute på bokhylla.no . Vær klar til å ta henne i mot med åpne armer om hun kommer til dere, men som sagt vil press lett føre til at hun tar mer avstand. Anonymkode: 496cc...04a 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #10 Skrevet 16. juli 2023 Hvis hun er voldsomt mye syk, så er hun kanskje det? Syk? Anonymkode: cba88...511
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #11 Skrevet 16. juli 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis hun er voldsomt mye syk, så er hun kanskje det? Syk? Anonymkode: cba88...511 Kan hende, men det forklarer ikke alt som foregår Anonymkode: ec112...14f
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #12 Skrevet 16. juli 2023 Hvis det ser ut som en due, flyr som en due, og kvitrer som en due, så er det en due. Hvilket land er han fra? Anonymkode: 8cd6b...4fc 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #13 Skrevet 16. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis det ser ut som en due, flyr som en due, og kvitrer som en due, så er det en due. Hvilket land er han fra? Anonymkode: 8cd6b...4fc Han er etnisk norsk.. Anonymkode: ec112...14f
Kuleku Skrevet 16. juli 2023 #14 Skrevet 16. juli 2023 Dette høres veldig bekymringsfullt ut. Dere må gå «tett på» søsteren deres og ikke gi dere. Møt opp hos henne, ikke la henne avis dere, IKKE gi dere! Det er åpenlyst at hennes forandring har med kjæresten å gjøre. Det at han også sier slemme ting til henne (som andre har hørt) forsterker jo dette. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #15 Skrevet 16. juli 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hun kan jo også være veldig forelsket og oppslukt i han. Anonymkode: 1b284...311 Etter to år burde det ha roa seg litt vel? Det var ikke slik helt i starten av forholdet der det ville vært mest naturlig. Anonymkode: ec112...14f
Rødstrupa Skrevet 16. juli 2023 #16 Skrevet 16. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Min lillesøster har plutselig trukket seg bort fra familie og venner. Hun er i slutten av 20 årene og har alltid vært den mest pliktoppfølgende og fornuftige av oss søsken. For 2 år siden fikk hun seg ny kjæreste. Og jeg har har tidligere hatt et godt inntrykk av han, han er like gammel som henne, har en grei jobb og virker snill, moden og oppegående, men min søsters utvikling får meg til å lure. Min søster har en tvillingbror, disse har alltid vært tette og har gjort det meste sammen. Han er også veldig bekymret.han har heller ikke hatt så nær kontakt med henne siste tiden og opplever stadig å bli avvist. Hans samboer var første som reagerte på denne nye kjæresten og skal bl.a ha overhørt han fortelle min søster at 'hun ikke er så spesiell at hun ikke kan byttes ut' eller noe veldig lignende. Hun sier at ting han kan si er direkte slemt. Siste 18mnd har min søster også mista to jobber, vi vet hun ble sagt opp, ikke sikker på grunn, men mistenker det kan være pågrunn av at hun ikke har møtt opp. Hun er nå arbeidsledig og ser ikke ut til å prøve å få ny jobb, noe som alltid har vært viktig for henne. Hun har heller ikke møtt opp til bursdagsfeiringer innad familien, og til jul møtte hun opp med kjæresten sin uten å gi beskjed om dette på forhånd. Flere av oss har hatt mange avtaler med henne som hun ikke har møtt opp til. Hun er nesten aldri hjemme hos seg selv iallefall ikke alene, og hun svarer svært sjelden på tlf og sms og når vi får kontakt med henne er forklaringen at hun har vært syk, hun har da altså vært voldsomt mye syk i det siste. Ingen av oss har sett henne med blåmerker eller tegn på at hun blir utsatt for vold, hun virker glad og fornøyd når vi ser henne, men høres trist, utålmodig og stresset ut i tlf. Vi mistenker ikke rus, dette har vi vært innpå, men ser ikke noe tegn til dette hos noen av dem. Kan det være hun blir mishandlet? Eller kan det være andre grunner til at ting har blitt som de er? Vi står uansett rådløse tilbake og vet vi ikke kan gjøre noe. Anonymkode: ec112...14f Kanskje tvillingbror kan nå frem til henne siden de to har vært så tette tidligere. Det er noe som skurrer her. Skjønner at dere er bekymret. Endret 16. juli 2023 av Rødstrupa 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #17 Skrevet 16. juli 2023 6 minutter siden, Rødstrupa said: Kanskje tvillingbror kan nå frem til henne siden de to har vært så tette tidligere. Det er noe dom skurrer her. Skjønner at dere er bekymret. Han forsøker, men blir stadig avvist. Anonymkode: ec112...14f
Andro Skrevet 16. juli 2023 #18 Skrevet 16. juli 2023 Dere har grunn til bekymring, og det er riktig at det dere observerer er veldig typisk i voldsforhold: Isolering, nektes å jobbe, kontroll av sosiale medier, tvunget til å late som alt er fint når de er ute, og de replikkene er jo også typisk gaslighting. Kanskje dere kan formidle kontakt til denne https://www.volinjen.no/ ? Der har de også chat for de som ikke kan snakke i telefon. Vet dere hvem legen hennes er eller hvilket legekontor hun bruker, så bør dere snakke med dem, få det i journalen og la dem følge opp bekymringen, dersom hun er i kontakt med helsepersonell. Siden han er på jobb så har dere en åpning til å oppsøke henne i arbeidstida hans. Gi henne en kontantkorttelefon, og be henne om å gjemme den, så han ikke kan sette inn sporing eller spionvare. 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #19 Skrevet 16. juli 2023 23 minutter siden, Andro said: Dere har grunn til bekymring, og det er riktig at det dere observerer er veldig typisk i voldsforhold: Isolering, nektes å jobbe, kontroll av sosiale medier, tvunget til å late som alt er fint når de er ute, og de replikkene er jo også typisk gaslighting. Kanskje dere kan formidle kontakt til denne https://www.volinjen.no/ ? Der har de også chat for de som ikke kan snakke i telefon. Vet dere hvem legen hennes er eller hvilket legekontor hun bruker, så bør dere snakke med dem, få det i journalen og la dem følge opp bekymringen, dersom hun er i kontakt med helsepersonell. Siden han er på jobb så har dere en åpning til å oppsøke henne i arbeidstida hans. Gi henne en kontantkorttelefon, og be henne om å gjemme den, så han ikke kan sette inn sporing eller spionvare. Takk ❤️ Anonymkode: ec112...14f
Rødstrupa Skrevet 16. juli 2023 #20 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Han forsøker, men blir stadig avvist. Anonymkode: ec112...14f Bare fortsett, så kapitulerer hun til slutt og tilkjennegir hvor skoen trykker…,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå