AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #1 Skrevet 16. juli 2023 Min svigerbror er på god vei til å bli partner i ett av de fire store revisjonsselskapene, og nå i ferien tok han opp at vi (alle i familien) er nødt til å kvitte oss med alle aksjer før dette skjer. Vi kan ikke eie en eneste aksje uten at han får sparken. Kan dette virkelig stemme? At andre skal tape økonomisk for at han skal få en godt betalt jobb? Hvor kan jeg lese disse reglene? Han fortalte om en partner som hadde fått sparken fordi søsteren eide aksjer, men det høres jo helt sinnsykt ut. Det er absolutt ikke aktuelt å gjøre dette for en fyr jeg ser fire ganger i året. Anonymkode: e8f63...eaa
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #3 Skrevet 16. juli 2023 Skryt…. Av ham.. bare tull Anonymkode: e7a22...358 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #4 Skrevet 16. juli 2023 For det første er det jo ikke slikt man prater om. Partneropptaket skjer 30.06 hvert år, med prosesser halvåret før. Å kringkaste det høyt er noe man bare ikke gjør, ikke internt, ikke i omgangskrets. Og nei, dere er ikke nærstående. Det er det bare kone/samboer og barn som er. Før var det også foreldre. Men øvrig familie har aldri vært inkludert. Og nei, disse må heller ikke selge alt. Men alt må registreres i et program, slik at det fanges opp om det er uavhengighetsproblematikk mot ISQC1 leveranser (revisjon og attestasjon). Hva slags type er dette her? Anonymkode: b784d...f2b 1 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #5 Skrevet 16. juli 2023 Du kan ikke eie enkeltaksjer nei. Har med fare for insider trading når man reviderer regnskap. Dette er en vanlig regel. Er flere yrkesgrupper som det. Anonymkode: eda27...c6c
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #6 Skrevet 16. juli 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: For det første er det jo ikke slikt man prater om. Partneropptaket skjer 30.06 hvert år, med prosesser halvåret før. Å kringkaste det høyt er noe man bare ikke gjør, ikke internt, ikke i omgangskrets. Og nei, dere er ikke nærstående. Det er det bare kone/samboer og barn som er. Før var det også foreldre. Men øvrig familie har aldri vært inkludert. Og nei, disse må heller ikke selge alt. Men alt må registreres i et program, slik at det fanges opp om det er uavhengighetsproblematikk mot ISQC1 leveranser (revisjon og attestasjon). Hva slags type er dette her? Anonymkode: b784d...f2b Takk for veldig hjelpsomt svar! Er det noe sted jeg kan lese om det, slik at jeg kan vise ham det svart på hvitt? Han er ikke verdens mest ydmyke menneske for å si det sånn, og tok dette opp ved å rett og slett forlange at vi måtte selge alt. Anonymkode: e8f63...eaa
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #7 Skrevet 16. juli 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan ikke eie enkeltaksjer nei. Har med fare for insider trading når man reviderer regnskap. Dette er en vanlig regel. Er flere yrkesgrupper som det. Anonymkode: eda27...c6c Disse yrkesgruppene må da slite veldig hvis det gjelder hele den utvidede familien. Mange har elendig forhold eller ingen kontakt med familien, så å be dem om noe sånt vil være umulig. Anonymkode: e8f63...eaa 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk for veldig hjelpsomt svar! Er det noe sted jeg kan lese om det, slik at jeg kan vise ham det svart på hvitt? Han er ikke verdens mest ydmyke menneske for å si det sånn, og tok dette opp ved å rett og slett forlange at vi måtte selge alt. Anonymkode: e8f63...eaa Revisorloven § 8-2. Som en statsautorisert revisor bør kjenne temmelig inngående før man er i en posisjon der partnerskap er aktuelt. Første poeng; "....instrumenter utstedt eller garantert av den reviderte". Altså kan ingen revisor ha økonomiske interesser i noe de reviderer. Blir man oppdragsansvarlig (Partner) utvides dette til alt selskapet reviderer. Andre poeng; dette gjelder også for nærstående. Nærstående begrenses til det du kan lese i 4.ledd pkt a-d. Du som svigerinne er ikke i nærheten av å komme inn under denne definisjonen. Be han klappe igjen nebbet, og være en bedre representant for stillingen han nå skal inn i. Og jeg skulle gjerne visst hvilket av selskapene dette er.... § 8-2.Finansielle forbindelser til den reviderte Revisor kan ikke ha en vesentlig og direkte eier- eller avkastningsinteresse i finansielle instrumenter utstedt eller garantert av den reviderte eller aktivt handle med slike instrumenter, unntatt finansielle instrumenter eiet gjennom diversifiserte ordninger for kollektive investeringer. Det samme gjelder for a. foretak i revisors nettverk b. oppdragsansvarlige revisorer i samme revisjonsselskap c. noen som deltar i eller kan påvirke utfallet av revisjonen. Første ledd gjelder også for revisors nærstående eller nærstående av de som er nevnt i første ledd bokstav a til c. Med nærstående menes a. ektefelle og en person som vedkommende bor sammen med i ekteskapslignende forhold b. mindreårige barn til vedkommende selv og til person som nevnt i bokstav a, som vedkommende bor sammen med c. slektninger som vedkommende bor sammen med og har bodd sammen med i minst ett år d. foretak som vedkommende selv eller noen som er nevnt i bokstav a til c har bestemmende innflytelse over eller sammenfallende økonomiske interesser med. Anonymkode: b784d...f2b 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Revisorloven § 8-2. Som en statsautorisert revisor bør kjenne temmelig inngående før man er i en posisjon der partnerskap er aktuelt. Første poeng; "....instrumenter utstedt eller garantert av den reviderte". Altså kan ingen revisor ha økonomiske interesser i noe de reviderer. Blir man oppdragsansvarlig (Partner) utvides dette til alt selskapet reviderer. Andre poeng; dette gjelder også for nærstående. Nærstående begrenses til det du kan lese i 4.ledd pkt a-d. Du som svigerinne er ikke i nærheten av å komme inn under denne definisjonen. Be han klappe igjen nebbet, og være en bedre representant for stillingen han nå skal inn i. Og jeg skulle gjerne visst hvilket av selskapene dette er.... § 8-2.Finansielle forbindelser til den reviderte Revisor kan ikke ha en vesentlig og direkte eier- eller avkastningsinteresse i finansielle instrumenter utstedt eller garantert av den reviderte eller aktivt handle med slike instrumenter, unntatt finansielle instrumenter eiet gjennom diversifiserte ordninger for kollektive investeringer. Det samme gjelder for a. foretak i revisors nettverk b. oppdragsansvarlige revisorer i samme revisjonsselskap c. noen som deltar i eller kan påvirke utfallet av revisjonen. Første ledd gjelder også for revisors nærstående eller nærstående av de som er nevnt i første ledd bokstav a til c. Med nærstående menes a. ektefelle og en person som vedkommende bor sammen med i ekteskapslignende forhold b. mindreårige barn til vedkommende selv og til person som nevnt i bokstav a, som vedkommende bor sammen med c. slektninger som vedkommende bor sammen med og har bodd sammen med i minst ett år d. foretak som vedkommende selv eller noen som er nevnt i bokstav a til c har bestemmende innflytelse over eller sammenfallende økonomiske interesser med. Anonymkode: b784d...f2b Tusen hjertelig takk! Han kommer uansett til å kjenne seg igjen hvis han leser tråden, så jeg kan si at det er EY. Anonymkode: e8f63...eaa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå