Gå til innhold

Hvilken musikksjanger tror du har de smarteste tilhengerne? Hvilken har de minst smarte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, selvfølgelig sier verken musikk eller det du nevner noe om intelligens. Og hvis man først skal stille spørsmålet er et bedre spørsmål om god/dårlig smak knyttet til kvalitet innenfor de ulike sjangrene. Derfor er spørsmålet i denne tråden idiotisk.

Det finnes godeog dårlig rock, hip-hop, gode og dårlige romaner. Gode og dårlige dokumentarer. Og så videre.

Anonymkode: 060b6...1b8

Selvfølgelig gjør det ikke det. Var et dårlig forsøk på sarkasme. Er vel ikke smart nok.

Jeg mener man kan si mye det samme om «god/dårlig» smak og «god/dårlig» kvalitet også, når det kommer til musikk og andre kunst og uttrykksformer.

Hvordan vurderer man objektivt kvaliteten på litteratur, poesi? Hva er god og hva er dårlig hip hop/rap og rock?

Jeg mener det handler som subjektiv smak. Hva avgjør om subjektiv smak er god eller dårlig? Har man objektivt sett dårlig smak om man liker machine gun kelly bedre en jayz?

Mange vil hevde at jayz er bedre en machine gun kelly (ser bort i fra produksjon). Men tusener vil mene motsatt. Fordi machine gun kelly sitt musikalske uttrykk fenger dem mer. Det handler om subjektiv smak og behag. Ikke om smaken er bra eller dårlig.

Selv sovner jeg av å lese poesi og lyrikk. Men jeg vil aldri si at poesi og lyrikk er objektivt dårlig. Det bare fenger ikke meg. Og hva som objektivt er god og dårlig poesi/lyrikk blir enda vanskligere i mitt hode.

Jeg mener at å hevde god og dårlig smak mest av alt handler om åndssnobberi.

Anonymkode: 2c193...547

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er dritsmart (390 i IQ) og har veldig god musikksmak, men jeg velger det beste fra alle sjangre. Får det alltid bekreftet når jeg spiller på fester og i selskap, alle er helt desperate etter spillelistene mine, og dette er et bredt spekter av personligheter. 
Jeg tror ikke det er slik at de smarteste kun hører på én sjanger, men de vet hva kvalitet er og kan finne det overalt om de leter godt nok.

Anonymkode: 0ce51...45d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er dritsmart (390 i IQ) og har veldig god musikksmak, men jeg velger det beste fra alle sjangre. Får det alltid bekreftet når jeg spiller på fester og i selskap, alle er helt desperate etter spillelistene mine, og dette er et bredt spekter av personligheter. 
Jeg tror ikke det er slik at de smarteste kun hører på én sjanger, men de vet hva kvalitet er og kan finne det overalt om de leter godt nok.

Anonymkode: 0ce51...45d

JA! Sånn er det. Og nå ble jeg veldig nysgjerrig på spillelistene dine. Vil du dele??

Anonymkode: 060b6...1b8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 13.17):

Jo, det har vært forsket på dette.

«People with preference for instrumental music indicates higher intelligence, research finds. People who like ambient music, smooth jazz, film soundtracks, classical music and similar genres without vocals tend to have higher IQs.»

https://www.spring.org.uk/2023/02/musical-i.php

Anonymkode: 9c012...dd8

Nice! Visste ikke det...

Synes det er et interessant tema. Har veldig variert smak selv, men liker veldig godt litt "avansert" musikk uten for mye vokal, altså instrumental. Har skjønt at dette ikke er en selvfølge.

AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 23.00):

Pink Floyd og annen gubberock fra 60- og 70-tallet.

Anonymkode: 44541...192

Njaaaa, det er mer enn det...

Noe hip hop er forresten ikke så verst, men "gangster rap" liker jeg ikke. Ellers finnes det mye innen elektronisk musikk, og selvfølgelig post-rock og metal.

Anonymkode: 23349...e8a

Skrevet

... tar med et annet eksempel på prog :)

Veldig annerledes enn forrige, men fortsatt prog.

Anonymkode: 23349...e8a

Skrevet

Smartest - IDM, ambient og annen instrumental elektronisk musikk

Dummest - swag rock og electroswing

Skrevet

Dummest: Progrock, ettersom de fleste lytterne nå er i demensalder.

Anonymkode: 44541...192

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at gjennomsnittsintelligensen til de som hører på f.eks Polyphia er høyere enn de som hører på Ole Ivars og andre danseband.

Anonymkode: 20eaf...433

Skrevet
Citpensacola skrev (På 16.7.2023 den 13.26):

Vel. Moderne hiphop og lettfordøyelig pop og elektronisk musikk krever ingen kompetanse av "artistene" som uansett bare druknes i autotune og som heller ikke skriver sine egne sanger. Det er en øvelse i lettbeint markedsføring fra plateselskapene, intet annet.

Ganske åpenbart at det ikke er sammenliknbart med skikkelig musikk som er laget av kunstnere og fremført av dyktige musikere.

Elektronisk musikk er så mangt. Mye drit og endel som har klassisk utdannelse og kan å bruke det. Avhenger av genre. De med respekt for seg selv bruker ikke autotune. Alan Walker og Kygo er ræva elektronika. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...