Gå til innhold

Hvilken musikksjanger tror du har de smarteste tilhengerne? Hvilken har de minst smarte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Musikksmak er bestemt av så mye. Generasjon man tilhører og kultur man er oppvokst i. Men jeg vil si at det å kunne sette pris på ulike sjangre er et tegn på å være intelligent. Hvis du liker det beste fra alle sjangre.

Og til dere som mener hiphop-fans er uintelligente fremstår som totalt uintelligente og blottet for kulturell forståelse selv. Vil faktisk gå så langt som å hevde det er litt rasistisk fordi hiphop er musikk i hovedsak laget av og lyttet på av svarte frem til ganske nylig. Ofte med dype, morsomme og karismatiske tekster om politisk klima, samfunnsutfordringer og oppvekst.

Anonymkode: 060b6...1b8

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Police og.......Monroes??

Anonymkode: 7728f...eb4

Jeg synes det er en slags likhet mellom Roxane og Sunday People, høres ut som to låter i lignende sjanger for meg.

Folk med høy IQ :

mer mottakelige for kompleks og abstrakt musikk som klassisk, jazz, progressiv rock eller eksperimentell musikk.

Folk med høy EQ :

musikk som er følelsesmessig engasjerende og uttrykksfull, ofte klassisk musikk, jazz, soul, indie, eller singer-songwriter-sjangeren.

Så finnes det genial musikk i de fleste sjangere.

Kanskje har det mer betydning hvilke låter/artister man hører på enn hvilken sjanger det er?

Og hvordan man tar til seg musikken?

Endret av Syngemann
  • Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende ytringer, latterliggjøring, brukerdebatt, avsporing og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

AnonymBruker
Skrevet
Syngemann skrev (8 timer siden):

Jeg synes det er en slags likhet mellom Roxane og Sunday People, høres ut som to låter i lignende sjanger for meg.

Folk med høy IQ :

mer mottakelige for kompleks og abstrakt musikk som klassisk, jazz, progressiv rock eller eksperimentell musikk.

Folk med høy EQ :

musikk som er følelsesmessig engasjerende og uttrykksfull, ofte klassisk musikk, jazz, soul, indie, eller singer-songwriter-sjangeren.

Så finnes det genial musikk i de fleste sjangere.

Kanskje har det mer betydning hvilke låter/artister man hører på enn hvilken sjanger det er?

Og hvordan man tar til seg musikken?

Jeg vil nå si god metal er langt mer følelsesmessig engasjerende enn det aller meste av Indie, singer-singwriter*, Soul og jazz…

*=unntatt Cohen, digger Cohen

Anonymkode: d1f0f...cb2

AnonymBruker
Skrevet

Det handler om å forstå hva man lytter til. Selvsagt er eksempelvis jazz og progressiv metal mer krevende å henge med på, enn hjernedødt danseband og lettbeint pop.

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Basert hovedsakelig på fordommer tror jeg de smarteste hører på Arne Nordheim, de dummeste på russelåter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg mye smartere når jeg hører på Polyphia en når jeg hører på Tix.

men det er selvfølgelig tull.

Samtidig kan man hevde at Tix er mye smartere en college rejecten Tim Henson. 
Tix gjorde noe meget raskt og enkelt som tjente han absurd mye penger på kort tid. Tim Henson har med en nærmest autistisk tilnærming brukt «et halvt liv» på å trene på gitar, og er allikevel en «nisjemusiker» for nærautistiske mennesker.

Allikevel er Tix med sitt syndrom nærmere å være autist en hva Tim Henson er, og appellerer til et langt brede lag av folket.

Anonymkode: 2c193...547

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg føler meg mye smartere når jeg hører på Polyphia en når jeg hører på Tix.

men det er selvfølgelig tull.

Samtidig kan man hevde at Tix er mye smartere en college rejecten Tim Henson. 
Tix gjorde noe meget raskt og enkelt som tjente han absurd mye penger på kort tid. Tim Henson har med en nærmest autistisk tilnærming brukt «et halvt liv» på å trene på gitar, og er allikevel en «nisjemusiker» for nærautistiske mennesker.

Allikevel er Tix med sitt syndrom nærmere å være autist en hva Tim Henson er, og appellerer til et langt brede lag av folket.

Anonymkode: 2c193...547

Music for the masses og noe helt annet skiller de 2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 1.29):

Musikksmak er bestemt av så mye. Generasjon man tilhører og kultur man er oppvokst i. Men jeg vil si at det å kunne sette pris på ulike sjangre er et tegn på å være intelligent. Hvis du liker det beste fra alle sjangre.

Og til dere som mener hiphop-fans er uintelligente fremstår som totalt uintelligente og blottet for kulturell forståelse selv. Vil faktisk gå så langt som å hevde det er litt rasistisk fordi hiphop er musikk i hovedsak laget av og lyttet på av svarte frem til ganske nylig. Ofte med dype, morsomme og karismatiske tekster om politisk klima, samfunnsutfordringer og oppvekst.

Takk. Du klarte å formulere det bedre enn jeg selv klarte🙏

Anonymkode: d5a19...d10

AnonymBruker
Skrevet

Oooooog DER kom rasismekortet i en tråd om musikksmak! 🤡

Anonymkode: 97b2c...d2f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2023 den 22.45):

Og Brian May har visstnok en doktorgrad i teoretisk fysikk.

Anonymkode: 18533...0ab

Kutt visstnok. Han har det.

Skrevet

Tipper på såkalt "frijazz"... Man må jo være noen slags "savant" for å høre/forstå noe slags sammenheng i det spetakkelet der :dåne:

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Oooooog DER kom rasismekortet i en tråd om musikksmak! 🤡

Anonymkode: 97b2c...d2f

Det var saklig begrunnet.

AnonymBruker
Skrevet

Hip Hip er en sjanger som tiltrekker seg bråkmakere og banditter. Det vet alle som driver med musikk. Selv politiet prøver å hindre steder å arrangere hip hop konserter, da det erfaringsmessig skaper merarbeid for politiet.

https://www.morgenbladet.no/ideer/kommentar/2016/07/08/martin-gedde-dahl-om-stengingen-av-utesteder/

Anonymkode: 9c012...dd8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mastergrad og har alltid elsket reggae, hip-hop og rap (andre sjangre også, men jazz er ikke blant dem). Har alltid fått høre av andre (både lærere og kollegaer) at jeg er smart og flink. Så rart at IQ skal bedømmes etter hvilken musikksjanger man liker. Det var nytt for meg.

Anonymkode: 971b6...51e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hip Hip er en sjanger som tiltrekker seg bråkmakere og banditter. Det vet alle som driver med musikk. Selv politiet prøver å hindre steder å arrangere hip hop konserter, da det erfaringsmessig skaper merarbeid for politiet.

https://www.morgenbladet.no/ideer/kommentar/2016/07/08/martin-gedde-dahl-om-stengingen-av-utesteder/

Anonymkode: 9c012...dd8

Ok, boomer😂 Du understreker mitt poeng. Takk!

AnonymBruker
Skrevet
On 7/17/2023 at 10:04 PM, AnonymBruker said:

Det er ikke nødvendigvis de dummeste folkene som hører på den dummeste musikken. Mange smarte folk som liker  lettfordøyelig og dum pop som Abba og Madonna og Taylor Swift - og enkle westernfilmer. Fungerer som avkobling.

Anonymkode: 18533...0ab

Akkurat Abba er vel ikke det beste eksempelet. Som musiker selv vet jeg at det er mye å bite i der for den som er interessert. Det er utvilsomt popmusikk, men langt mer kompleks og sammensatt enn man kanskje skulle tro. Å virkelig lytte til Abba gir en opplevelse som minner mer om den man har med progressiv musikk enn med dagens pop, for eksempel.

Anonymkode: a6a94...6fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med folk som hører på elektronika: Tenker house, ulike house-sjangere, techno, dub, drum & bass og psytrance? Blir de/ vi sett på som dumme? Er selv sykepleier og har møtt på en kirurg som også digget house-musikk. 

Anonymkode: adb70...4af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Akkurat Abba er vel ikke det beste eksempelet. Som musiker selv vet jeg at det er mye å bite i der for den som er interessert. Det er utvilsomt popmusikk, men langt mer kompleks og sammensatt enn man kanskje skulle tro. Å virkelig lytte til Abba gir en opplevelse som minner mer om den man har med progressiv musikk enn med dagens pop, for eksempel.

Anonymkode: a6a94...6fc

Jepp enig. Og samme med Taylor Swift. Veldig, veldig mye sangtekster der å fordøye. Er en grunn til at hun er kalt både den nye Mitchell og Dylan. Ikke helt enig med sammenligningene for øvrig, for hun skriver på en annen måte og har sin egen stil. Men likevel.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
On 7/20/2023 at 2:02 AM, Brunello said:

Det var saklig begrunnet.

Nei

Anonymkode: b2152...9ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...