Gå til innhold

Hvilken musikksjanger tror du har de smarteste tilhengerne? Hvilken har de minst smarte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja du har jo tydeligvis mer greie på dette enn forskerne innen fagfeltet.

Anonymkode: 9c012...dd8

Tipper det er forsket mer på dette enn kreft og demens til sammen.

Anonymkode: 44541...192

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Trance? Nittitallet kaller.

Anonymkode: 44541...192

Finned utrolig nok folk som fortsatt digger trance i 2023. Stort sett håndtverkere med tribal-tatovering.

Anonymkode: 9c012...dd8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dummeste: country, danseband, rap

Anonymkode: d7328...9be

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Siden barokkmusikk og klassisk musikk er vitenskapelig bevist å øke konsentrasjon og hukommelse for studenter vil jeg tro disse sjangerne har de smarteste lytterne. 

Dummeste må være rock. Ikke noe substans i tekstene og bare brøling.  Forstyrrer hjernecellene.  

Deretter techno. Pling plong pling plong. 

Anonymkode: 0a338...618

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ok, men er du kjent med iq (smart vs dum) til dine venner?

Anonymkode: 6c7cb...3a3

Man kjenner sine venner over år. Og man blir ikke lege uten å ha en viss dose iq… bygningsarbeiderevennene er de minst skarpeste av de. 

Anonymkode: 97b2c...d2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Har en kollega på jobb som kun hører på klassisk musikk, og hater alt annet. Hun er en av de desidert dummeste menneskene jeg har møtt, sånn generelt veldig dum. 
Har også venner som hører på hip hop, country osv, og de er akademikere og har veldig høy IQ. 
Så det trenger ikke nødvendigvis å bety at man er dum eller smart bare fordi man hører på en viss sjanger. 

Anonymkode: 5a91a...70f

Du bekrefter at det finnes ingen regel uten unntak.  :blunker:

Anonymkode: 4f483...976

AnonymBruker
Skrevet
Collan skrev (13 timer siden):

Musikk er en form for matematikk; for at det skal låte bra i våre ører må den oppfylle visse "formler". Instrumentalmusikk har mer avanserte "formler", og krever derfor mer matematisk intelligens for å lære seg å sette pris på den. Dette var en forenklet forklaring, men jeg kommer ikke på noe bedre nå rett før jeg skal legge meg.

Man kommer nok aldri til å få svaret på dette, men jeg lurer på hvordan musikk som høres normal ut i våre ører - som rock - ville ha blitt oppfattet av mennesker som var vant til helt andre og roligere former for musikk, eksempelvis folk som levde på 1700-tallet.

Mon tro om de ville ha oppfattet Elvis som ... støy ...?

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 1b3bd...e75

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis de dummeste folkene som hører på den dummeste musikken. Mange smarte folk som liker  lettfordøyelig og dum pop som Abba og Madonna og Taylor Swift - og enkle westernfilmer. Fungerer som avkobling.

Anonymkode: 18533...0ab

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I hvilken kategori er jeg i da, som hører på nesten alle sjangre? 🤷🏼‍♀️😄 Humøret mitt styrer hva jeg foretrekker og hva jeg føler for å høre på. 

Anonymkode: 6b7e0...62f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 13.09):

Smartest klassisk, dummest dansband og køntri

Anonymkode: e5a9a...9f0

Leif Ove Andsnes starten ved Bergen Musikkonservatorium men fullførte ikke.

Kris Kristoffersen tok en PhD i engelsk ved Yale på Rhodes-stipend.

Dette beviser ikke at Andsnes er dum og Kristoffersen er smart, men jeg er nysgjerrig på hvordan du argumenterer for dine påstander.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (30 minutter siden):

Leif Ove Andsnes starten ved Bergen Musikkonservatorium men fullførte ikke.

Kris Kristoffersen tok en PhD i engelsk ved Yale på Rhodes-stipend.

Dette beviser ikke at Andsnes er dum og Kristoffersen er smart, men jeg er nysgjerrig på hvordan du argumenterer for dine påstander.

Og Brian May har visstnok en doktorgrad i teoretisk fysikk.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og Brian May har visstnok en doktorgrad i teoretisk fysikk.

Jeg er ikke en stor fan av Queen, men det er jo kult.

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke en stor fan av Queen, men det er jo kult.

Ikke jeg heller, men det bidrar vel til å vise at mange bra folk  pendler mellom høy- og lavkultur .

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke jeg heller, men det bidrar vel til å vise at mange bra folk  pendler mellom høy- og lavkultur .

Totalt enig!

• Liker 2
Skrevet
23 hours ago, Bacteria said:

Interessant. Hva med Police og norske Monroes? Er det litt samme sjanger eller?

Sex pistols er jo punk… men hva er Ian dury? Kim Larsen? Er de litt beslekta med punken? 

Faktisk var sex pistols et slags boyband som var startet opp for å promotere klær og skape hype i Picadelly Circus så designerne som skapte dem (bandet og klærne) solgte mere.
HELT SANT! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Collan skrev (23 timer siden):

Her kommer du med anektodiske eksempler mot forskning som, jeg vil anta, baserer seg på større utvalg. Det blir som om jeg ser ei dame som er 195 cm høy. Når jeg selv er 180 cm høy kan jeg konkludere at kvinner er høyere enn menn i snitt, eller at det i hvert fall ikke er så sikkert at kvinner er lavere enn menn.

Musikk er en form for matematikk; for at det skal låte bra i våre ører må den oppfylle visse "formler". Instrumentalmusikk har mer avanserte "formler", og krever derfor mer matematisk intelligens for å lære seg å sette pris på den. Dette var en forenklet forklaring, men jeg kommer ikke på noe bedre nå rett før jeg skal legge meg.

Jeg er elendig i matte, lukker ørene aktivt når jeg blir bedt om å huske noe, mangler vilje til å lære om det

Men liker instrunental musikk og lager musikk å. Så jeg vet ikke om jeg tror dette. Det holder å ha hørsel. 

Anonymkode: af192...570

Gjest Refreng
Skrevet

Meg like lyden av stein mot stein

Stor hjerne har

AnonymBruker
Skrevet
Bacteria skrev (På 16.7.2023 den 23.06):

Interessant. Hva med Police og norske Monroes? Er det litt samme sjanger eller?

Sex pistols er jo punk… men hva er Ian dury? Kim Larsen? Er de litt beslekta med punken? 

Police og.......Monroes??

Anonymkode: 7728f...eb4

Skrevet

Smarteste: Klassisk/Metal

Dummeste: danseband/country 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Metal er jo bare ræl. 

Anonymkode: d09af...c2b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...