AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #1 Skrevet 16. juli 2023 Jeg tror: Smarteste: Prog-rock, Jazz og klassisk. Dummeste: Hip Hop Anonymkode: 9c012...dd8 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #2 Skrevet 16. juli 2023 Smartest klassisk, dummest dansband og køntri. Anonymkode: e5a9a...9f0 9
Citpensacola Skrevet 16. juli 2023 #3 Skrevet 16. juli 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror: Smarteste: Prog-rock, Jazz og klassisk. Dummeste: Hip Hop Anonymkode: 9c012...dd8 Helt enig, det er nok fasiten det der. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #4 Skrevet 16. juli 2023 Tror ikke det er noen sammenheng mellom favoritt-musikksjanger og IQ. Anonymkode: 87836...af5 7 3 7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #5 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror ikke det er noen sammenheng mellom favoritt-musikksjanger og IQ. Anonymkode: 87836...af5 Jo, det har vært forsket på dette. «People with preference for instrumental music indicates higher intelligence, research finds. People who like ambient music, smooth jazz, film soundtracks, classical music and similar genres without vocals tend to have higher IQs.» https://www.spring.org.uk/2023/02/musical-i.php Anonymkode: 9c012...dd8 2 1 9
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #6 Skrevet 16. juli 2023 Citpensacola skrev (1 minutt siden): Helt enig, det er nok fasiten det der. Dette er faktisk ikke sant. Sier egentlig mer om personen sin intelligens som dømmer andre og er så trangsynt fordi de hører på en bestemt type musikk. Det blir det samme som å si at en person er mindre intelligent fordi vedkommende feks har blondt hår. Det henger ikke på greip. Jeg følger en person på Instagram som er en veldig dyktig sanger og en såkalt gospel sanger. Men han kan også andre sjangere. Og han har et veldig fint innlegg hvor han sier noe om dette. At alle sjangre krever sin ulike kompetanse, erfaring og talent. Så det er ikke slik at en sjanger er mindre verdt enn en annen. Som sanger selv så kan jeg skrive under på dette. Jeg kan synge både klassisk, pop og jazz. Det er vanlig for sangere å bli trent i ulike grener, men så velge en gren man ofte bruker mest. Og jeg hører på alt fra jazz, pop, rock, klassisk, hip hop, rap, soul, gospel - ja alt du kan tenke deg. Det krever ulik kunnskap i hver sjanger og det er fint at vi har så msnge ulike sjangre. Det gir variasjon. Mange er også kanskje flinke i en sjanger og har mye kunnskap der, men ikke i en annen. Så da er det fint at man kan utfylle hverandre. Anonymkode: d5a19...d10 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #7 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, det har vært forsket på dette. «People with preference for instrumental music indicates higher intelligence, research finds. People who like ambient music, smooth jazz, film soundtracks, classical music and similar genres without vocals tend to have higher IQs.» https://www.spring.org.uk/2023/02/musical-i.php Anonymkode: 9c012...dd8 Har en kollega på jobb som kun hører på klassisk musikk, og hater alt annet. Hun er en av de desidert dummeste menneskene jeg har møtt, sånn generelt veldig dum. Har også venner som hører på hip hop, country osv, og de er akademikere og har veldig høy IQ. Så det trenger ikke nødvendigvis å bety at man er dum eller smart bare fordi man hører på en viss sjanger. Anonymkode: 5a91a...70f 5 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, det har vært forsket på dette. «People with preference for instrumental music indicates higher intelligence, research finds. People who like ambient music, smooth jazz, film soundtracks, classical music and similar genres without vocals tend to have higher IQs.» https://www.spring.org.uk/2023/02/musical-i.php Anonymkode: 9c012...dd8 Ja, men dette er ikke noe grunnleggende sannhet. Man kan ikke ta en forskningsartikkel og tenke på det som en universell sannhet for alle. Det blir alt for snevert. Det kan være tendenser ja, men ikke en sannhet som gjelder for alle eller de fleste. Er sikker på at det finnes forskningsartikler som motbeviser dette. Anonymkode: d5a19...d10 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg tror: Smarteste: Prog-rock, Jazz og klassisk. Dummeste: Hip Hop Anonymkode: 9c012...dd8 Enig i smarteste, men vil si at dummeste er folk som hører på tenårings listepop som boyband, russelåter, Taylor Swift ol. Anonymkode: 254f1...d0b 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #10 Skrevet 16. juli 2023 Jeg foretrekker alternativ rock, da er jeg dum sikkert? Anonymkode: 05b87...f56
Citpensacola Skrevet 16. juli 2023 #11 Skrevet 16. juli 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er faktisk ikke sant. Sier egentlig mer om personen sin intelligens som dømmer andre og er så trangsynt fordi de hører på en bestemt type musikk. Det blir det samme som å si at en person er mindre intelligent fordi vedkommende feks har blondt hår. Det henger ikke på greip. Jeg følger en person på Instagram som er en veldig dyktig sanger og en såkalt gospel sanger. Men han kan også andre sjangere. Og han har et veldig fint innlegg hvor han sier noe om dette. At alle sjangre krever sin ulike kompetanse, erfaring og talent. Så det er ikke slik at en sjanger er mindre verdt enn en annen. Som sanger selv så kan jeg skrive under på dette. Jeg kan synge både klassisk, pop og jazz. Det er vanlig for sangere å bli trent i ulike grener, men så velge en gren man ofte bruker mest. Og jeg hører på alt fra jazz, pop, rock, klassisk, hip hop, rap, soul, gospel - ja alt du kan tenke deg. Det krever ulik kunnskap i hver sjanger og det er fint at vi har så msnge ulike sjangre. Det gir variasjon. Mange er også kanskje flinke i en sjanger og har mye kunnskap der, men ikke i en annen. Så da er det fint at man kan utfylle hverandre. Anonymkode: d5a19...d10 Vel. Moderne hiphop og lettfordøyelig pop og elektronisk musikk krever ingen kompetanse av "artistene" som uansett bare druknes i autotune og som heller ikke skriver sine egne sanger. Det er en øvelse i lettbeint markedsføring fra plateselskapene, intet annet. Ganske åpenbart at det ikke er sammenliknbart med skikkelig musikk som er laget av kunstnere og fremført av dyktige musikere. 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #12 Skrevet 16. juli 2023 Dummeste er fans av sånn k og j-pop. Forstår ikke lyrikken engang og musikken er dritkjedelig. Men de er gale fans likevel? Anonymkode: 2bdbf...e70
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #13 Skrevet 16. juli 2023 Citpensacola skrev (11 minutter siden): Vel. Moderne hiphop og lettfordøyelig pop og elektronisk musikk krever ingen kompetanse av "artistene" som uansett bare druknes i autotune og som heller ikke skriver sine egne sanger. Det er en øvelse i lettbeint markedsføring fra plateselskapene, intet annet. Ganske åpenbart at det ikke er sammenliknbart med skikkelig musikk som er laget av kunstnere og fremført av dyktige musikere. "Som ikke skriver sine egne sanger". Hva mener du med dette? Det er mange artister i den sjangeren som skriver sine egne sanger. Og for de som ikke gjør det, så et er det faktisk en låtskriver bak som sitter på den kompetansen og skriver. Så du tror det bare er å skrive en sang ut av det blå - du kan jo prøve selv og se hvordan det går? Anonymkode: d5a19...d10 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #14 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, men dette er ikke noe grunnleggende sannhet. Man kan ikke ta en forskningsartikkel og tenke på det som en universell sannhet for alle. Det blir alt for snevert. Det kan være tendenser ja, men ikke en sannhet som gjelder for alle eller de fleste. Er sikker på at det finnes forskningsartikler som motbeviser dette. Anonymkode: d5a19...d10 I og med at du er sikker på at det er forskning som motbeviser dette, så kan du jo vennligst referere til denne forskningen? Eller sitter du bare på gutterommet og finner opp ting i ditt eget hode? Anonymkode: 9c012...dd8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #15 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tror: Smarteste: Prog-rock, Jazz og klassisk. Dummeste: Hip Hop Anonymkode: 9c012...dd8 Glemte selvfølgelig musikksjangeren med de nest dummeste tilhengerne: Trance. Anonymkode: 9c012...dd8 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #16 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Glemte selvfølgelig musikksjangeren med de nest dummeste tilhengerne: Trance. Anonymkode: 9c012...dd8 Trance? Nittitallet kaller. Anonymkode: 44541...192 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #17 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg foretrekker alternativ rock, da er jeg dum sikkert? Anonymkode: 05b87...f56 Ja, du må høre på progrock aka gubberock. Anonymkode: 44541...192
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #18 Skrevet 16. juli 2023 Smartest: jazz, klassisk, prog, metal Dummest: hip hop. Anonymkode: d1f0f...cb2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #20 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er prog? Anonymkode: d09af...c2b Pink Floyd og annen gubberock fra 60- og 70-tallet. Anonymkode: 44541...192 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå