AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #1 Skrevet 16. juli 2023 Nå er det vel tredje avisa jeg leser (denne gangen dagbladet) hvor moren med gutten som er ensom dukker opp. Hun tvinger han jo selvfølgelig sikkert ikke til å gjøre dette, men jeg tenker foreldre bør veilede, hjelpe og råde barna sine til å velge andre måter å få venner på, enn detteher. Det vil renne inn med mld og henvisninger fra mange. At barn har det vondt vekker noe i oss. Mange vil ta kontakt og kanskje være "på" i starten til kontakten ebber ut og han vil igjen føle på avvisning. Eller omvendt, han får så mange henvendelser at han ikke klarer eller orker svare alle, og den andre vil føle seg avvist. Klassen og skolen han går på vil også sikkert få hets. Medelever som kanskje har sine ting de sliter med, og som aldri har gjort denne gutten noe, vil føle skyldfølelse, for han er i mange av landets aviser og forteller sin historie fra sin sidem Jeg vet ikke, bare synes ikke noe om denne metoden med barn involvert. Anonymkode: d9b57...50c 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #2 Skrevet 16. juli 2023 Fint å sette lys på ensomme barn. Mange foreldre der ute som syns det er greit å bare invitere noen, alltid. De ser ikke den andre siden. Deres eget barn har det jo helt topp. Mange av disse foreldrene bryr seg nok ikke selv om de leser om det, men det går kanskje inn hos noen av dem? La oss oppdra inkluderende og empatiske barn. Anonymkode: 7eacc...b0b 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #3 Skrevet 16. juli 2023 Er dette saker med barn som blir navngitt og tatt bilde av? Hvis så er tilfelle bør avisene følge Vær varsom-plakaten og beskytte foreldrene mot seg selv. Det finnes forøvrig barn som liker å være alene også, jeg var selv et sånt. Anonymkode: e16c1...29b 7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #4 Skrevet 16. juli 2023 Tror det kan bli ekstra sårt og flaut for barnet, selv om tanken bak er god. Jeg var et barn som var mye alene, og jeg hadde ikke likt å kommet i avisen på den måten. Anonymkode: 50fc8...f0f 7
Phoenix Heart Skrevet 16. juli 2023 #5 Skrevet 16. juli 2023 Jeg var et ensomt barn, og jeg hadde ikke likt å bli utlevert på den måten. Jeg ville følt skam. 11 1
Gjest Elooon Skrevet 16. juli 2023 #6 Skrevet 16. juli 2023 (endret) Jeg er helt enig. Det kan til og med ende i mer mobbing å henge ut sitt eget barn på den måten. Barn fortjener at foreldrene finner løsninger og gjør alt de kan fremfor å gå til media. Hvordan skal det løse situasjonen at barn er ensom? Henger jo bare ut barn av å gå til media. Hva med å faktisk fikse det på den skolen barnet går på? Ha et møte med alle FORELDRENE til barna som går på den skolen så de her foreldrene kan få barna sine til å slutte å utestenge andre barn. Lære de opp til å kutte ut mobbing, være grei mot alle og la alle barn være med. Endret 16. juli 2023 av Elooon
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #7 Skrevet 16. juli 2023 Er det denne artikelen du mener? https://www.dagbladet.no/nyheter/lukas-10-onsker-seg-en-venn/79870561 Anonymkode: a9bad...7bd
Pipaluk Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 (endret) Jeg er enig i at media er feil vei å gå. Det kan ikke være gøy for gutten å huske artiklene resten av sitt liv. " Den ensomme gutten som søker venner. Det å ikke ha venner som barn tør jeg påstå er nok så skambelagt. Det er trist og flaut å ikke bli bedt i jevnaldrendes bursdagsselskaper, selv om man inviterte dem til sitt eget. Jeg hadde vært veldig flau om foreldrene mine hadde laget en sak om dette. Sosiale medier fantes heldigvis ikke på den tiden. Løsningen som mine foreldre fant på var å arrangere en hyttetur for jentene i klassen. Der kunne vi bli bedre kjent og gjøre morsomme aktiviteter. I mitt tilfelle så var nok problemet at jeg ikke hadde så god kjemi med jentene i klassen. vi var forskjellige rett og slett. Så jeg satset heller på aktiviteter utenom skolen, som sangkoret og badminton, hvor jeg fant flere likesinnede. Men i og med at mine foreldre arrangerte hytteturer gjorde nok at jentene så at jeg hadde en del ressurser, og foreldre som var engasjerte på mine vegne. Det kan være positivt det også. Jeg ville heller anbefalt moren å søke opp noen arrangerte aktiviteter, hvor mange barn treffes. Da må han lære seg å være sosial i en gruppe. Finner han kjemien med noen, så kan han prøve noe en til en -aktivitet. Hvis ikke må han bare omgås i gruppeaktiviteter. Barn med ASD kan være slitsomme å være sammen med. Man kan ikke forvente at barn ut fra eget intitiativ skal leke med en som sliter en ut, og som ikke gir noe tilbake. Hva med autismeforeningen? Kan kan kobles opp mot barn som har de samme utfordringene? Endret 16. juli 2023 av Pipaluk 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Nå er det vel tredje avisa jeg leser (denne gangen dagbladet) hvor moren med gutten som er ensom dukker opp. Hun tvinger han jo selvfølgelig sikkert ikke til å gjøre dette, men jeg tenker foreldre bør veilede, hjelpe og råde barna sine til å velge andre måter å få venner på, enn detteher. Det vil renne inn med mld og henvisninger fra mange. At barn har det vondt vekker noe i oss. Mange vil ta kontakt og kanskje være "på" i starten til kontakten ebber ut og han vil igjen føle på avvisning. Eller omvendt, han får så mange henvendelser at han ikke klarer eller orker svare alle, og den andre vil føle seg avvist. Klassen og skolen han går på vil også sikkert få hets. Medelever som kanskje har sine ting de sliter med, og som aldri har gjort denne gutten noe, vil føle skyldfølelse, for han er i mange av landets aviser og forteller sin historie fra sin sidem Jeg vet ikke, bare synes ikke noe om denne metoden med barn involvert. Anonymkode: d9b57...50c Du kan synes hva du vil du Anonymkode: 34de4...99a
BerntHulken Skrevet 16. juli 2023 #10 Skrevet 16. juli 2023 Moren sier at ingen tar kontakt. Har DE prøvd å ta kontakt med klassekamerater etc..? 2
Lea Skrevet 16. juli 2023 #11 Skrevet 16. juli 2023 Jeg var selv veldig ensom som barn og hadde ikke likt å komme i avisa. 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #12 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det denne artikelen du mener? https://www.dagbladet.no/nyheter/lukas-10-onsker-seg-en-venn/79870561 Anonymkode: a9bad...7bd det er vel neppe veldig mange relativt like artikler i Dagbladet om dette vel? og om en rekke forskjellige barn liksom?? så da burde du vel forstå dette, uten å spørre her først altså. Anonymkode: e254f...91d
Sofakona Skrevet 16. juli 2023 #13 Skrevet 16. juli 2023 BerntHulken skrev (4 timer siden): Moren sier at ingen tar kontakt. Har DE prøvd å ta kontakt med klassekamerater etc..? Ja...det står i teksten...barn sier de ikke har tid å leke..for å leke mer andre... mens denne gutten ser der...eller der gutten har spurt om noen vil spille med han...men ingen vil . .. moren har jo tilogmed tatt kontakt med foreldre gruppen på Facebook (klassen) men ingen foreldre bryr seg 1
BerntHulken Skrevet 16. juli 2023 #14 Skrevet 16. juli 2023 Sofakona skrev (Akkurat nå): Ja...det står i teksten...barn sier de ikke har tid å leke..for å leke mer andre... mens denne gutten ser der...eller der gutten har spurt om noen vil spille med han...men ingen vil . .. moren har jo tilogmed tatt kontakt med foreldre gruppen på Facebook (klassen) men ingen foreldre bryr seg Ok, da kan jeg forstå. For man bør ha prøvd alt annet før man utleverer sønnen slik.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #15 Skrevet 16. juli 2023 2 minutter siden, BerntHulken said: Ok, da kan jeg forstå. For man bør ha prøvd alt annet før man utleverer sønnen slik. Media må beskytte sånne mødre med stort "mammahjerte" mot seg selv. På kort sikt oversvømmes man selvsagt av folk som tar kontakt etter et sånt oppslag. Litt som når ensomme eldre står frem med at de feirer jul alene. Men de eldre er i det minste voksne og kan snakke for seg selv. Anonymkode: e16c1...29b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #16 Skrevet 16. juli 2023 Nå var ikke avisene det hun opprinnelig henvendte seg til. Hun la det ut som innlegg i en lokal Facebook- gruppe i nærområdet jeg selv bor. Jeg så innlegget da det ble lagt ut, og for meg virket det helt innafor. Jeg mener det også sto at sønnen selv ønsket hjelp til å få venner . Nå har de opprettet en vennegruppe på Facebook for barn som ikke har venner fra før, så dette har det jo kommet noe fint ut av. At media har hengt seg på i det omfanget de har gjort var ikke det denne mammaen opprinnelig ba om. Anonymkode: eec7f...500
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #17 Skrevet 16. juli 2023 Sosial kompetanse må læres. Jeg hadde begynt der. Du får ikke venner av å få avisa til å skrive en artikkel som spiller på folks dårlige samvittighet. Du må lære ungen din å være med andre unger. Anonymkode: 714a8...230
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #18 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sosial kompetanse må læres. Jeg hadde begynt der. Du får ikke venner av å få avisa til å skrive en artikkel som spiller på folks dårlige samvittighet. Du må lære ungen din å være med andre unger. Anonymkode: 714a8...230 Lettere sagt enn gjort når sønnen har autisme. Anonymkode: eec7f...500
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #19 Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Lettere sagt enn gjort når sønnen har autisme. Anonymkode: eec7f...500 Litt vanskeligere å få venner med autosme, men man kan likevel ikke legge ansvaret over på andre at de skal bli sønnens venn. Kan ikke forvente at andre skal bruke masse wnergi på sønnen om de ikke føler de får nok igjen for det. Det kan bli for stort ansvar for andre barn. Anonymkode: b53b1...ffb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå