Gå til innhold

Utredning hos habiliteringstjenesten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har blitt henvist til habiliteringstjenesten for utredning i starten av neste år. Spørsmålet mitt er har jeg lov til å ringe inn og avlyse? Jeg kan vell ikke bli tvingt til å ta utredning? 

Jeg ønsker ikke kommentarer på at det er lurt å ta utredning osv, jeg er klar over dette. Men i min situasjon så føler jeg at det ikke er nødvendig, da jeg var på en tidligere utredning hvor de gjore en stor feil. 
Så spørsmålet mitt er da så enkelt om det er slik at jeg kan nekte å ta utredningen, legen eller de som jobber på habiliteringstjenesten kan vell ikke tvinge meg til å ta utredning ?

Anonymkode: 1e99f...46a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei du blir selvfølgelig ikke tvingt. Du kan ringe inn til resepsjonen å avlyse. 

Anonymkode: 1bab5...2ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei du blir selvfølgelig ikke tvingt. Du kan ringe inn til resepsjonen å avlyse. 

Oki. Så fint. De vil nemlig utrede meg for psykisk utviklingshemming. Noe som er helt feil, og da føler jeg ikke for å dra på noe utredning mtp jeg har lest så mye hvor folk har blitt feildiagnosert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke tvinge deg. Men om du får stønad av nav kan de stille krav og om du da ikke følger de kravene kan du miste stønad. Også regner jeg med det er en grunn for at du ble henvist i utgangspunktet? Greit å tenke over eventuelle konsekvenser av å ikke få riktig helsehjelp. 

Anonymkode: 44b3b...cf0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Jeg har blitt henvist til habiliteringstjenesten for utredning i starten av neste år. Spørsmålet mitt er har jeg lov til å ringe inn og avlyse? Jeg kan vell ikke bli tvingt til å ta utredning? 

Jeg ønsker ikke kommentarer på at det er lurt å ta utredning osv, jeg er klar over dette. Men i min situasjon så føler jeg at det ikke er nødvendig, da jeg var på en tidligere utredning hvor de gjore en stor feil. 
Så spørsmålet mitt er da så enkelt om det er slik at jeg kan nekte å ta utredningen, legen eller de som jobber på habiliteringstjenesten kan vell ikke tvinge meg til å ta utredning ?

Du kan avlyse. Har du fått en diagnose fra før? Min sønn er utredet og fått diagnosen lett pu, de mener han har autisme også. Velger å ikke utrede for det da det ikke åpner flere dører for han. Obs på at diagnose lukker dører også.

Anonymkode: 74d85...068

AnonymBruker
Skrevet

Er henvisningen på grunnlag av feilen som ble gjort på forrige utredning? Har du forsøkt å rette opp denne feilen? 

Anonymkode: 079db...ffd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan avlyse. Har du fått en diagnose fra før? Min sønn er utredet og fått diagnosen lett pu, de mener han har autisme også. Velger å ikke utrede for det da det ikke åpner flere dører for han. Obs på at diagnose lukker dører også.

Det er bra at du stoppet jeg vokste opp under barnevernet og all den diagnotiseringa kjørte hele livet mitt i grøfta nå som jeg er 35 år så lurer jeg på om disse sygdommene stemmer i det hele tatt ☹️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Greit å være bevisst på at det også kan føre til at man ikke får den hjelpen man trenger gjennom skole, arbeidsliv , lege og nav… Det kan gjøre ting vanskeligere enn det behøver å være. 

Anonymkode: 44b3b...cf0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er henvisningen på grunnlag av feilen som ble gjort på forrige utredning? Har du forsøkt å rette opp denne feilen? 

Anonymkode: 079db...ffd

Ja, de kom frem til at jeg muligens har lett PU. Noe jeg vet jeg ikke har. Jeg har følesemessige traumer, så alle utredningene mine slår ut feil. Derfor prøver jeg bare å beskytte meg selv for å ikke få en helt feil diagnose. Jeg har prøvd å si til legen min alt dette, men pga en mor som har manipulert hele systemet fra jeg var liten til å tro at jeg lyver og juger, så har jeg nå i voksen alder problemer med å bli trodd på når jeg prøver å snakke om min oppvekst og hva jeg egentlig sliter med.

AnonymBruker
Skrevet

Klart kan du avlyse. Unntaket er om du mottar aap fra nav, da må du om du ønsker å beholde ytelsen.

Anonymkode: 19783...556

AnonymBruker
Skrevet

Du kan avlyse, men du bør jo ha en dialog med legen din om dette.

Legen vil jo ha en forventning om å få resultat fra undersøkelsen, og sikkert en plan om å jobbe videre med deg omkring dine utfordringer.

Å bare droppe undersøkelsen uten dialog med dine behandlere er lite smart - og sånn sett noe de kan bruke som argument for å underbygge mistanke om lett PU,

Anonymkode: f439f...961

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan avlyse, men du bør jo ha en dialog med legen din om dette.

Legen vil jo ha en forventning om å få resultat fra undersøkelsen, og sikkert en plan om å jobbe videre med deg omkring dine utfordringer.

Å bare droppe undersøkelsen uten dialog med dine behandlere er lite smart - og sånn sett noe de kan bruke som argument for å underbygge mistanke om lett PU,

Anonymkode: f439f...961

Selvfølgelig! Jeg har sendt en lang melding til legen min om alt hva jeg føler og mener, og samme til nav. Om at jeg ikke ønsker å ta den utredningen, med god beskrivelse av hvorfor. 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du ikke ønsker OU som diagnose? Da får du sikkert uføretrygd uten problemer.

Anonymkode: e1633...3b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor du ikke ønsker OU som diagnose? Da får du sikkert uføretrygd uten problemer.

Anonymkode: e1633...3b5

Fordi jeg har lest at da tar staten over omsorgen over meg. Lest at de som får pu diagnose, får livet snudd på hode, bli tvingt til å flytte i omsorgsbolig, får ikke lov til å styre økonomien sin lenger osv. Jeg klatrer meg helt fint, med alt av det dagligdagse bor sammens med kjæresten i hus osv. jeg vil ikke miste alt det pga en feil diagnose jeg ikke har. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi jeg har lest at da tar staten over omsorgen over meg. Lest at de som får pu diagnose, får livet snudd på hode, bli tvingt til å flytte i omsorgsbolig, får ikke lov til å styre økonomien sin lenger osv. Jeg klatrer meg helt fint, med alt av det dagligdagse bor sammens med kjæresten i hus osv. jeg vil ikke miste alt det pga en feil diagnose jeg ikke har. 

Det er tull.

Anonymkode: 66be2...38e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er tull.

Anonymkode: 66be2...38e

Mulig det, jeg ble bare skremt og redd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Selvfølgelig! Jeg har sendt en lang melding til legen min om alt hva jeg føler og mener, og samme til nav. Om at jeg ikke ønsker å ta den utredningen, med god beskrivelse av hvorfor. 

Men husk at de kan da stoppe AAP om du ikke følger aktivitetsplanen videre, for da blir du ikke ferdig avklart. Hjelper lite at du selv ikke ønsker om det er en nevropsykolog som mener det er riktig for deg. Hvis jeg har forstått deg riktig i andre tråder du har skrevet. Regner med at det var NAV som sendte deg til nevropsykolog?

Anonymkode: 2b881...7f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Så lenge du er i jobb og ikke har behov for å gå på nav kan ingen tvinge deg. Men i og med at du fungerer så godt så regner jeg jo med at du er i jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så lenge du er i jobb og ikke har behov for å gå på nav kan ingen tvinge deg. Men i og med at du fungerer så godt så regner jeg jo med at du er i jobb. 

Jeg sa aldri at jeg er i noe jobb. Jeg er jo innenfor nav, poenget mitt er at jeg er nå klar for å få hjelp til å feks prøve meg ut i noe praksisplass via nav.  Synes det er veldig unødvendige kommentarer her!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men husk at de kan da stoppe AAP om du ikke følger aktivitetsplanen videre, for da blir du ikke ferdig avklart. Hjelper lite at du selv ikke ønsker om det er en nevropsykolog som mener det er riktig for deg. Hvis jeg har forstått deg riktig i andre tråder du har skrevet. Regner med at det var NAV som sendte deg til nevropsykolog?

Anonymkode: 2b881...7f9

Nei. Var ikke nav som sendte meg. Det var psykologen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...