Gå til innhold

Hjerte hopper over slag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har slitt veldig med dette i det siste. Føles som om noen klemmer tak i hjertet et kort øyeblikk eller at det hopper gjennom brystet.

Er livredd for at hjerte skal stoppe eller noe. 

Har ellers fått hjerte ganske grundig undersøkt tidligere i livet, tatt mange ekg, ultralyd osv alle disse var fine.. tok senest en ekg i desember som var fin. 

Bør jeg bekymre meg? 

Er forøvrig 30 år. 

Anonymkode: ff81f...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke noe du bør spørre fremmede på et forum om. Hvis dette er noe som har kommet i det siste, ta kontakt med fastlegen og ta det derfra.

Anonymkode: 39b7e...048

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme i perioder. Det heter ekstrasystoler (eller ekstraslag), selv om det føles som hjertet hopper over slag. Det er vanlig, og ikke farlig. Men ekkelt er det.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har masse av disse ekstraslagene i perioder, det er helt pyton! Men jeg har sjekka hjertet godt, og alt er fint, så legene sier det ikke er farlig. Det er mange som opplever dette, det er visst ganske vanlig. Snakk med fastlegen for sikrets skyld, men jeg tror du kan slappe av med tanken om at dette er ufarlig, siden du har sjekka hjertet så godt😊

Anonymkode: fe67c...a93

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har legen forklart deg hva ekstrasystoler er og at det ikke er tegn på hjertestans? Enig i det som står i det forrige innlegget, du er godt undersøkt og behøver ikke bekymre deg for din hjertehelse nå. Neste gang du er hos legen bør du ta opp dine redsler og spørre litt rundt dette temaet så du kan lære mer og bli beroliget.

Anonymkode: 00eb0...353

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en form for hjerteflimmer. Sannsynligvis hopper ikke hjertet over et slag, men har et ekstraslag innimellom som du ikke merker så lett.

Ekstraslag er ganske vanlig og regnes som ganske ufarlig. Jeg har hatt det selv i varierende grad i mange år.

Men dette bør du diskutere med legen din. Muligens bør du få blodfortynnenede medisin som forebyggende mot blodpropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
senior skrev (1 minutt siden):

Det er en form for hjerteflimmer. Sannsynligvis hopper ikke hjertet over et slag, men har et ekstraslag innimellom som du ikke merker så lett.

Ekstraslag er ganske vanlig og regnes som ganske ufarlig. Jeg har hatt det selv i varierende grad i mange år.

Men dette bør du diskutere med legen din. Muligens bør du få blodfortynnenede medisin som forebyggende mot blodpropp.

Om hun trengte medisiner for dette ville hun allerede fått det i forbindelse med noen av undersøkelsene hun har hatt.

Anonymkode: 00eb0...353

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må jo ta deg en tur til legen da.

Anonymkode: 78ddf...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstrasystoler som flere skriver over her. Hatt det selv siden jeg var tenåring,  33år nå. Sliter mest med det i perioder med mye stress. Det er ubehagelig men ikke farlig 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke uvanlig nei. 

Selv har jeg funnet ut hva som trigger dette for min egen del. 

Sterkt ubehag, være seg psykisk stress, redsel, skrekkfilmer, for lite søvn, for lenge uten mat. Så det prøver jeg å unngå. 

Anonymkode: 1e712...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mest sannsynlig ikke farlig, men be om henvisning til hjertelege på sykehuset du, så får du en sånn holter på deg som måler hjertet i 24 timer. 

Kutt ned på alkohol og kaffe hvis du drikker en del av det. Og prøv å ikke stresse så mye. 

Hos meg hjelper det også å trene kondisjonstrening jevnlig. Mindre stressa da/ og hjertet roer seg litt etterpå 

Anonymkode: 9d002...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vil bare nevne at jeg slet ekstra mye med dette da jernlagrene mine ble lave, så be legen sjekke deg for mangler også når du er der og får en ekg. 

Anonymkode: acee4...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anjatapinjata skrev (18 timer siden):

Ekstrasystoler som flere skriver over her. Hatt det selv siden jeg var tenåring,  33år nå. Sliter mest med det i perioder med mye stress. Det er ubehagelig men ikke farlig 

Tenker egentlig selv at det kan komme av det. Har kraftig ptsd og er derfor i en nærmest kronisk spenningstilstand, kroppen får aldri hvile helt.

Ts.

Anonymkode: ff81f...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt takykardi de siste årene..dvs at pulsen stiger i perioder for å tilføre vevet i hjerte med oksygen..skyldes trolig elektriske feil i hjertet og klarer ikke pulsen å drive inn nok oksygen så dør vevet og hjerteinfarkt kommer..jeg har vært på sykehus der det kommer hylelyder fra ekgmaskinen hver gang pulsen overstiger 100 ..ujevnt i hvilestilling i seng.. MEN , det er jo andre ting som er prioritert av legene...hvordan jeg lever osv...viktigere det enn hjertet, skulle en tro...jeg driter i det , dauer jeg så får jeg gjerne fred.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dette. Har også sjekket hjertet uten å finne noe feil. 
Ekstrasystoler er ikke farlige så lenge det ikke blir for mye, men det er plagsomt. Er det mye kan man i noen tilfeller få betablokkere, men det er såpass med bivirkninger med det at det ikke er vits med mindre det er helt ekstremt.

Det som trigger dette hos meg er alkohol, lite søvn, stress, koffein og sykdom. Du bør forsøke å kutte ned på alkohol og koffein, samt få god og nok søvn. Og eliminere stressutløsere mest mulig.

God fysisk form hjelper også noe, så trening er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med akkurat det samme for tiden. Har hatt det før og er blitt grundig undersøkt i forhold til det. I mitt tilfelle var det ikke noe farlig, men forbundet med mye stress over lengre tid.
Denne gangen er det også stress som har utløst det, men da i forhold til sykdom og operasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
senior skrev (På 16.7.2023 den 12.39):

Det er en form for hjerteflimmer.

Jeg spurte fastlegen om dette, om ekstraslag var noe lignende hjerteflimmer, spesielt når ekstraslagene kom på hvert eneste hjerteslag i en periode, som de gjorde hos meg. Men nei, hjerteflimmer var noe helt annet, og kunne ikke sammenlignes, fikk jeg til svar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
senior skrev (På 16.7.2023 den 12.39):

Muligens bør du få blodfortynnenede medisin som forebyggende mot blodpropp.

Dette er også helt feil, ekstraslag har ingenting med fare for blodpropp å gjøre.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...