Gå til innhold

3 åring som har blitt ekstremt trassen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Frem til nå har vi hatt et rolig barn uten større utfordringer, men nå kom trassen på sitt verste. Jeg har båret barnet mitt ut av butikken fordi vi ikke kunne være der pga slåing, sinne, hyling. Jeg fikk så mange blikk og har siden den dagen følt meg som verdens verste mamma. 

3 åringen nektet å se på meg når jeg gjentatte ganger ga beskjed om at det ikke er lov. Jeg snudde vogna for å trille fra motsatt side for å avverge slag. Ingenting fungerte. Barnet fikk beskjed om å ikke rive ned gjenstand i butikken, gjorde dette likevel og da forlot jeg butikken. Jeg tok med barnet ut å forklarte hvorfor vi forlot butikken. Jeg fikk høre at samboer, som handlet videre at jeg fikk mange blikk. 

Hvordan takler dere slike situasjoner offentlig? Gjorde jeg noe feil?

Anonymkode: 46936...53c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Frem til nå har vi hatt et rolig barn uten større utfordringer, men nå kom trassen på sitt verste. Jeg har båret barnet mitt ut av butikken fordi vi ikke kunne være der pga slåing, sinne, hyling. Jeg fikk så mange blikk og har siden den dagen følt meg som verdens verste mamma. 

3 åringen nektet å se på meg når jeg gjentatte ganger ga beskjed om at det ikke er lov. Jeg snudde vogna for å trille fra motsatt side for å avverge slag. Ingenting fungerte. Barnet fikk beskjed om å ikke rive ned gjenstand i butikken, gjorde dette likevel og da forlot jeg butikken. Jeg tok med barnet ut å forklarte hvorfor vi forlot butikken. Jeg fikk høre at samboer, som handlet videre at jeg fikk mange blikk. 

Hvordan takler dere slike situasjoner offentlig? Gjorde jeg noe feil?

Nei, ikke feil. De fleste barn går gjennom denne selvstendighetsfasen. I stedet for bare å si nei kan du fortelle hvorfor til barnet. 

«Mamma får vondt og blir lei seg når du slår», osv.. 

Anonymkode: 8a38a...752

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, ikke feil. De fleste barn går gjennom denne selvstendighetsfasen. I stedet for bare å si nei kan du fortelle hvorfor til barnet. 

«Mamma får vondt og blir lei seg når du slår», osv.. 

Anonymkode: 8a38a...752

Det blir gjentatt, men det hjelper svært lite. 

Jeg sier gjentatte ganger "au, når du slår så får mamma vondt" "det gjør vondt når du slår." Barnet har bitt meg et par ganger og jeg viser merkene til barnet å forteller at det gjør vondt. I vognen i butikken så sa jeg til barnet "når du slår sånn så gjør det vondt, da snur mamma vognen." 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Gøyal fase🫣😂🫠 Blikk driter jeg i. Når ungen slår seg vrang så er fokuset kun på ungen og analysere situasjonen. Det er alltid en grunn til at ungen tilter. Trøtt, sulten, sliter med å uttrykke seg og så ender det opp i frustrasjon og utagering.

De trenger tid og veiledning på å lære seg å regulere følelsene. Beste er at du ikke blir sur, frustrert, kjeftete. Hold deg kald og fjern barnet fra situasjonen. Vi klart med kroppsspråk at vold ikke er greit. Ta avstand i kontrollerte omgivelser og prat når barnet er rolig.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær flau, vi er mange som har båret med oss illsinte grevlinger ut av butikker, tro meg! Det er faktisk bedre enn å stå i forhandlinger inne i butikken med et illsint lite vesen som ikke er mottakelig for snakk der og da uansett. De kan være utrolig viljesterke og "låst" i den alderen. Jeg har gitt de beskjed før vi går inn, om hvordan vi oppfører oss i butikken. Om de har begynt med noe da likevel, så gir jeg en advarsel og minner om hva vi snakket om. Skjer det igjen, så sier jeg at da må vi gå ut. Det er vel egentlig en advarsel nummer 2, men det pleideofte fungere på mine her (fordi de vet jeg følger opp) Tullet de igjen, så gikk vi ut (om nødvendig bar jeg). Ja man får blikk, men det betyr ikke nødvendigvis at noen dømmer deg altså. Jeg tror mange tenker det er bra, at man tar grep. 

Anonymkode: 68c1a...356

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...