AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #1 Skrevet 16. juli 2023 dere foran meg i oppdrager-løypa, har dere noen tips til oppdragelse av adhd/add-barn dere skulle ønske dere hadde visst da barna var små? på forhånd takk! Anonymkode: b81b7...77a
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #2 Skrevet 16. juli 2023 45 minutter siden, AnonymBruker said: dere foran meg i oppdrager-løypa, har dere noen tips til oppdragelse av adhd/add-barn dere skulle ønske dere hadde visst da barna var små? på forhånd takk! Anonymkode: b81b7...77a Adhd er vanskeligst før diagnosen blir satt. En får mye gode råd og veiledning hos bup. Som mamma til en med adhd har jeg rutiner på alt, dette for at barnet mitt skal vite nøyaktig hva som skal skje til hvilken tid. Jeg stiller klare krav til barnet, som at barnet skal utvise en viss type adferd, gjennomføre ukentlige oppgaver o.l, alt dette belønner jeg med å la barnet evt få bestemme lørdagsmiddagen eller med mer øyeblikkelige belønninger som at jeg blir med på 'pokemon-go' - tur. Uønsket adferd er kansje det vanskeligste. Her prøver vi oss fram ennå, men å gi barnet en timeout har oftere beste virkning. Ellers er vi oppmerksomme på barnet, følger med å ser hva barnet mestrer og hva barnet trenger mer trening på. Dette også for å prøve å forutse evt følelsesutbrudd som kan komme. Ellers er det viktig å kose seg sammen så ofte man kan, vis barnet masse omsorg, kjærlighet, tillit der det lar seg gjøre og bøttevis med tălmodighet. Anonymkode: 58a9a...753 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #3 Skrevet 16. juli 2023 Avlastning. Rutiner. Klare regler og konsekvenser. Være konsekvens Passe på hvilket miljø en er i. Forstå hva det innebærer å leve med adhd. Følge tett opp og med. Anonymkode: 24c80...362 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #4 Skrevet 16. juli 2023 Gode råd over. I tillegg mener jeg det er noen grunnleggende ting man kan lære om for å bygge trygge, robuste barn: Lær om tilknytningsteori. Validering. Ubetinget kjærlighet. Dette er viktig å få på plass med tanke på RSD (rejection sensitivity dysphoria) som de fleste med ADHD utvikler pga masse avvisning i omgivelsene. Anonymkode: fb84a...edd 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #5 Skrevet 16. juli 2023 Masse positiv oppmerksomhet på det som er bra. Velg dine kamper. Pass på miljøet barnet er i. Får du barnet inn på sport så kan det være veldig positivt. Anonymkode: c7ab6...186 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. juli 2023 #6 Skrevet 16. juli 2023 Struktur, forutsigbarhet, gode matvaner og leggerutiner. Veiledning og forståelse ved følelsesmessig utbrudd fremfor kjeft og frustrasjon.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #7 Skrevet 16. juli 2023 Å ha riktig timing når man skal veilede og korrigere barnet, slik at beskjedene man gir når inn og faktisk oppfattes. Anonymkode: 5e4f3...8fb 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 Søk opp Hedvig Montgomery og ADHD. Her er masse bra tips å ta med seg. Her er det korte beskjeder, forutsigbarhet, prøver å ha rutiner(men har adhd selv🤪) Jeg må forstå hans følelser og hvorfor han reagerer som han gjør. Da er det lettere og veilede/korrigere. Kjeft og tilsnakk hjelper ingenting, da blir alt verre. De er veldig sensitive på hvordan de rundt reagerer. Det er også viktig å skaffe en god relasjon til barnet så han/hun får tillit til de rundt og vet at de er der for å hjelpe. Da er det lettere å stille krav. Også masse kjærlighet og skryt. Dette gjelder da spesielt for barnehage- og skoleansatte som er rundt barnet hele dagen. Anonymkode: d42b8...c93 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 Lære de tidlig å øve på boevne. Matlaging, klesvask og rengjøring. Anonymkode: 6500c...aec
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #10 Skrevet 16. juli 2023 Ta bup korset og sett deg mest mulig inn i det. Det er veldig individuelt, da alle barn med adhd er forskjellig. Mitt tips er å gi barnet ditt mye ros. For på skolen blir de ofte møtt med det motsatte. vær på i forhold til skolen, og krev at han skal ha tilpasset og det han evt trenger. God dialog med skole er viktig. Ikke bli sint og irritert når de maser og spør om alt hele tiden, men prøv å gi gode svar, og heller si at dere heller kan snakke mer senere hvis det blir mye. finn ting han er god på og dyrk det. nok søvn og mat, og sørg for hvile mellom øktene så de ikke tipper over. Ellers vær den mora du alltid har vært, det han er vant til. adhd er ikke big deal, de vokser ofte av seg mye når de er 16-17 ellers vanlig normal oppdragelse som passer di. Familie Anonymkode: f5e7a...49e 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #11 Skrevet 16. juli 2023 Her var det faste rutiner som var løsningen. Vanskelig å få tatt noe på sparket, da han trengte tid til å forberede seg. Måtte ha på alarm for hver mindre ting dom å stå opp, ta tbl, tannpuss/kle på seg og komme seg ut av døra. Spise middag, gjøre lekser, kveldsstell/tannpuss og til slutt når det var på tide å legge seg. Anonymkode: 6780b...83e
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #12 Skrevet 17. juli 2023 Takk for tips alle sammen! ❤️ Ts. Anonymkode: b81b7...77a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #13 Skrevet 15. august 2023 Jeg hiver meg på her heller enn å starte en ny tråd, kan COS kurs og sånn være nyttig? Anonymkode: 0c864...92d
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #14 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hiver meg på her heller enn å starte en ny tråd, kan COS kurs og sånn være nyttig? Anonymkode: 0c864...92d Absolutt. Vi har gått både adhd kurs og cos kurs. Anonymkode: 24c80...362 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #15 Skrevet 15. august 2023 Cos- kurs og å følge det jeg lærte der snudde vår hverdag sammen fullstendig. Mye oppmerksomhet og skryt for det positive, være raus med trøst og forståelse for det som oppleves frustrerende og vanskelig. Se barnets behov og møte dem. Anonymkode: e5070...4a7 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #16 Skrevet 16. august 2023 Rutine rutine rutine.... Avlasting!! Har du mulighet så BRUK det💜 Kosthold. Repetisjon av alt. F.eks.mitt barn "glemmer" har kognitiv svikt på en del områder. Ting vi tror/trodde barnet kunne ble glemt og måtte derfor repeteres, ikke bare én gang, men kanskje 20 ganger! Møt barnet i meltdown. La de få hvile og ha nedetid. Skjermtid? Ikke hos oss. Skjermtid har vært nedetid og barnets mulighet til å roe ned. Med absolutt støtte fra Bup er skjermtid ikke en diskusjon hos oss. Alltid påfyll av mat i magen og stabilt blodsukker før vi skulle gjøre noe som f.eks lekser, utflukter ect. Anonymkode: e267e...d89 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå