AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #1 Skrevet 16. juli 2023 Jeg er en av de uheldige som sliter alvorlig med magen. Har hatt to runder med intravanøs næring når det har vært ekstra ille. Må leve på diett med naturlig, ren mat. Og gluten og melkefri mat. Dette går passe greit hjemme, men jeg lever helt annerledes enn de rundt meg. Jeg må også alltid hvile en time etter at jeg har spist, for å unngå oppkast. Men alt sosialt liv går adundas😔Venner og familie som ikke klarer å forstå at jeg ikke kan ta en kneipbrødskive i farta, kjøpe meg pølse med brød på hjørnet osv osv.Og at en del hensyn må tas for å unngå kvalme, oppkast og diare. Det er veldig typisk at det skal skje noe spontant som endrer rutinene mine. Pga ekstremt dårlig økonomi har jeg ikke råd til å lage denne maten til flere hvis folk kommer når jeg holder på med matlaging. Eller tripper og forventer at jeg sluker maten og blir med ut. Nå tyr jeg ofte til næringsdrikker i slike situasjoner, men det metter dårlig og jeg foretrekker mat de dagene jeg har apetitt/lite kvalme. Ja jeg har hatt maange diskusjoner rundt dette, men null respekt likevel. Hva gjør man? har jo ikke lyst å være totalt usosial heller🥹Kjipt å kutte ut andre for å ta vare på magehelsen😅 Anonymkode: 521c4...025
Rotemor Skrevet 16. juli 2023 #2 Skrevet 16. juli 2023 Du er nødt til å ta hensyn til deg selv. At andre ikke forstår dette handler om dem og ikke om deg. Du får bare fortsette å forklare det om og om igjen, men uten skamfølelse og uten å la deg påvirke av andres stress!
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #3 Skrevet 16. juli 2023 Rotemor skrev (6 minutter siden): Du er nødt til å ta hensyn til deg selv. At andre ikke forstår dette handler om dem og ikke om deg. Du får bare fortsette å forklare det om og om igjen, men uten skamfølelse og uten å la deg påvirke av andres stress! Takk☺️Det er ekstremt vanskelig🥹Opplever ofte at hvis jeg setter grenser, skjer 1 av 2: 1:Jeg blir ghostet 2:De fortsatter i samme stil Anonymkode: 521c4...025 1
Rotemor Skrevet 16. juli 2023 #4 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk☺️Det er ekstremt vanskelig🥹Opplever ofte at hvis jeg setter grenser, skjer 1 av 2: 1:Jeg blir ghostet 2:De fortsatter i samme stil Anonymkode: 521c4...025 De mangler forståelse, rett og slett. Har du feks en informasjonsbrosjyre fra apotek eller lege som kan være opplysende? Jeg tror du må snakke skikkelig om det til de det gjelder, for det er vel ikke en stor flokk. Nærmest gjøre et eget ærend av å snakke ordentlig om helseutfordringer og be om forståelse igjen. Da er det lettere for deg å referere til dette neste gang. «Som du vet, så har jeg problemer rundt dette med mat, så dere må nok bare vente på meg».
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #5 Skrevet 16. juli 2023 Å gi forklaring til folk som ikke kjenner til dette er en ting. Men å forklare og forklare til folk som har fåtti informasjon mange ganger hadde jeg gått lei av. Til slutt kan en føle at en unnskylder det hele. Om folk ikke har forståelse for at du trenger mer tid på måltider enn 2 min, men står og tripper så synest jeg du bør si du kommer, men litt senere. Er gjerne noen du kan ha mindre kontakt med i livet ditt også. Anonymkode: d739f...a5d
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #6 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å gi forklaring til folk som ikke kjenner til dette er en ting. Men å forklare og forklare til folk som har fåtti informasjon mange ganger hadde jeg gått lei av. Til slutt kan en føle at en unnskylder det hele. Om folk ikke har forståelse for at du trenger mer tid på måltider enn 2 min, men står og tripper så synest jeg du bør si du kommer, men litt senere. Er gjerne noen du kan ha mindre kontakt med i livet ditt også. Anonymkode: d739f...a5d Ja jeg gjentar meg til det kjedsommelige og føler at jeg hele tiden ber om unnskyldning for egen sykdom. En del folk har blitt luket ut; trenger ikke så mange å forholde meg til🫣 Meen ønsker å ha noen nærme. Når de er konstant irritert på meg blir de jo lei og gir opp😌Magen min har virkelig lagt en demper på relasjonene mine. Anonymkode: 521c4...025
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #7 Skrevet 16. juli 2023 Vet du ts, det er ikke alle andre sitt ansvar å ta vare på deg, det er ditt. Jeg blir litt matt av folk som til stadighet har forventinger om alt andre skal tilrettelegge for dem, når det til syvende og sist er de selv som må tilpasse situasjonen. Det er spesielt å forvente at alle andre skal tilpasse noe som passer ditt kosthold, men du inviterer ikke på noe selv f.eks. Hvis du blir invitert til noen kan du f.eks si at du tar med egen mat, eller at du gjerne vil delta med pga kosthold ikke skal ha mat kun litt å drikke eler noe i den duren. Du må selv passe på å spise før avtaler så du ikke blir dårlig, og skjer det noe spontant, ja da må du enten komme senere om det ikke passer i dagen program, eller gå tidligere hjem om du blir sulten. Sånn er det. Ditt ansvar, ikke alle andre sitt. Det blir fort veldgi mye selvsentrert klaging, og da ghoster folk. Ikke ha fokus på mat og sykdom, bare tilpass uten å klage og lage mye fuss. Anonymkode: 9d7a5...632
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet du ts, det er ikke alle andre sitt ansvar å ta vare på deg, det er ditt. Jeg blir litt matt av folk som til stadighet har forventinger om alt andre skal tilrettelegge for dem, når det til syvende og sist er de selv som må tilpasse situasjonen. Det er spesielt å forvente at alle andre skal tilpasse noe som passer ditt kosthold, men du inviterer ikke på noe selv f.eks. Hvis du blir invitert til noen kan du f.eks si at du tar med egen mat, eller at du gjerne vil delta med pga kosthold ikke skal ha mat kun litt å drikke eler noe i den duren. Du må selv passe på å spise før avtaler så du ikke blir dårlig, og skjer det noe spontant, ja da må du enten komme senere om det ikke passer i dagen program, eller gå tidligere hjem om du blir sulten. Sånn er det. Ditt ansvar, ikke alle andre sitt. Det blir fort veldgi mye selvsentrert klaging, og da ghoster folk. Ikke ha fokus på mat og sykdom, bare tilpass uten å klage og lage mye fuss. Anonymkode: 9d7a5...632 Tror du ikke jeg har prøvd dette? Hvis jeg spiser før jeg drar på besøk blir det møtt med sinne at jeg ikke vil ha noe… Tar jeg med mat er det galt og. Jeg snakker helst så lite så mulig om helsen min da jeg selv er passe utbrent på brannslukking og oppfølging(har flere sykdommer). Men må jo ofte forklare HVORFOR jeg ikke kan ditt og datt. Anonymkode: 521c4...025
Rotemor Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tror du ikke jeg har prøvd dette? Hvis jeg spiser før jeg drar på besøk blir det møtt med sinne at jeg ikke vil ha noe… Tar jeg med mat er det galt og. Jeg snakker helst så lite så mulig om helsen min da jeg selv er passe utbrent på brannslukking og oppfølging(har flere sykdommer). Men må jo ofte forklare HVORFOR jeg ikke kan ditt og datt. Anonymkode: 521c4...025 Du kan nok som regel kutte ned til et minimum. «Nei, jeg tåler ikke sånn mat». Og slutte og være så sensitiv på andres reaksjoner. Det må du ta ansvar for selv.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #10 Skrevet 16. juli 2023 Du må bare begynne å si: "jeg kommer gjerne! Tar med egen mat pga den dustemagen min, men gleder meg til å være med dere!" Lurt å flette inn noe positivt om selve happeningen etter å ha informert om at du ikke spiser maten de lager, for det er som oftest det siste du sier de svarer på. Også må du være litt tryggere på dine egne begrensninger, altså eie det mer. Feks si at ja, det høres gøy ut, jeg blir med, men kommer etterpå. Hvor kan jeg møte dere? Offerrollen må du legge fra deg. Anonymkode: 984dd...62b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #11 Skrevet 16. juli 2023 Rotemor skrev (12 minutter siden): Du kan nok som regel kutte ned til et minimum. «Nei, jeg tåler ikke sånn mat». Og slutte og være så sensitiv på andres reaksjoner. Det må du ta ansvar for selv. Ja jeg er veldig sensitiv på andres reaksjoner etter utallige negative hendelser🫣Er begynt i terapi for å jobbe med dette! og andre ting, men dette er viktigst i dag. Anonymkode: 521c4...025
Rotemor Skrevet 16. juli 2023 #12 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja jeg er veldig sensitiv på andres reaksjoner etter utallige negative hendelser🫣Er begynt i terapi for å jobbe med dette! og andre ting, men dette er viktigst i dag. Anonymkode: 521c4...025 Flott at du tar ansvar for eget liv med terapi. Du skal se det hjelper😊
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #13 Skrevet 16. juli 2023 Rotemor skrev (14 minutter siden): Flott at du tar ansvar for eget liv med terapi. Du skal se det hjelper😊 Håper det😅er nytt terreng for meg🫣Er vel skadet etter å blitt kjeftet ekstremt mye på, mest pga sykdom. Men vil ikke være offer for egen sensitivitet lenger. Anonymkode: 521c4...025 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #14 Skrevet 16. juli 2023 Kan du ikke finne på ting som ikke involverer mat og styr? Spis før du drar, hvil timen du trenger og planlegg deretter. Dra hjem når du må spise igjen, eller ha med niste. Anonymkode: e40e1...3ae
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #15 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Kan du ikke finne på ting som ikke involverer mat og styr? Spis før du drar, hvil timen du trenger og planlegg deretter. Dra hjem når du må spise igjen, eller ha med niste. Anonymkode: e40e1...3ae Jeg gjør alt dette. Eneste på lengre reiser får jeg ikke til niste, da jeg lever mest på mat som ikke tåler varme. Det er alle andre som involverer mat i de fleste settinger, selv om jeg sier at jeg har spist. Og at om jeg spiser middag nr 2 kort tid etterpå kommer den enten i retur, eller lager et døgn med kvalme og oppblåsthet. Mulig jeg har maks uflaks, men de rundt meg forbinder alt sosialt med mat. Har kuttet ut ganske mange allerede for å ta vare på meg selv. Heldigvis har jeg to gode veninner som ikke lager noe problem utav dette, så jeg har noen jeg kan slappe av med.🫣 Anonymkode: 521c4...025
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #16 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg gjør alt dette. Eneste på lengre reiser får jeg ikke til niste, da jeg lever mest på mat som ikke tåler varme. Det er alle andre som involverer mat i de fleste settinger, selv om jeg sier at jeg har spist. Og at om jeg spiser middag nr 2 kort tid etterpå kommer den enten i retur, eller lager et døgn med kvalme og oppblåsthet. Mulig jeg har maks uflaks, men de rundt meg forbinder alt sosialt med mat. Har kuttet ut ganske mange allerede for å ta vare på meg selv. Heldigvis har jeg to gode veninner som ikke lager noe problem utav dette, så jeg har noen jeg kan slappe av med.🫣 Anonymkode: 521c4...025 Du må bare lære deg og si nei, og ikke være hårsår om de kommer med kommentarer. Hvis du har spist, er mett og alt føles greit, overse resten. Dessuten - du har jo mulighet til å be folk på aktiviteter som ikke involverer mat. «Hei! Blir du med på en tur til skogen?» etc Anonymkode: e40e1...3ae
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #17 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må bare lære deg og si nei, og ikke være hårsår om de kommer med kommentarer. Hvis du har spist, er mett og alt føles greit, overse resten. Dessuten - du har jo mulighet til å be folk på aktiviteter som ikke involverer mat. «Hei! Blir du med på en tur til skogen?» etc Anonymkode: e40e1...3ae Dette gjør jeg, men da skal det spises etter aktiviteten😅🫣😩🙄Hehe. Er vel bare lei av å være en superfreak🥹Da blir det lettere å ty til unngåelsesstrategier. Anonymkode: 521c4...025
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #18 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette gjør jeg, men da skal det spises etter aktiviteten😅🫣😩🙄Hehe. Er vel bare lei av å være en superfreak🥹Da blir det lettere å ty til unngåelsesstrategier. Anonymkode: 521c4...025 Men du kan ikke diktere at andre ikke skal spise? Jeg forstår ikke helt, da spiser bare du ikke eller drar hjem. Anonymkode: e40e1...3ae
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #19 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men du kan ikke diktere at andre ikke skal spise? Jeg forstår ikke helt, da spiser bare du ikke eller drar hjem. Anonymkode: e40e1...3ae De forlanger/forventer at jeg skal spise samtidig med dem, uavhengig av om jeg har spist eller ikke😌 Anonymkode: 521c4...025
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #20 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De forlanger/forventer at jeg skal spise samtidig med dem, uavhengig av om jeg har spist eller ikke😌 Anonymkode: 521c4...025 Du sier «Jeg har spist, det går fint». Også får de bare mase. Ingen kan tvinge deg til å spise. Enkelt og greit. Anonymkode: e40e1...3ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå