Gå til innhold

Male på tapet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal pusse opp et lite rom der det har vært tapet. Vinyltapet. Jeg har fått av deler av tapetet men det ser ikke ut som jeg får av absolutt alt på alle veggene.

går det allikevel greit å male over det?  Jeg skal grunne først .

på den ene veggen skal jeg også ha ny tapet. kan man tapetsere over gammel tapet? jeg bør vel grunne den og?

tips mottas med takk :)

Anonymkode: dd861...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det vil synes under maling gammel tapet.

Man kan tapetsere over tapet og må ikke grunne.

Anonymkode: 6b83b...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har malt over tapet og syns det ser bra ut. Ser ikke noen forskjell. Men jeg er ikke interi-geek, heller, da.

Anonymkode: 9eb21...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du har revet av noe vil du få luft boble partier under ny tapet. 

Malingen vil jo ikke bli gjevn når det finnes partier med tapet der, da nå du kjøpe bedre verktøy for å fjerne eller helspakle veggen. 

Anonymkode: f9f9b...a3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tapeten hadde vært hel så kunne en malt over, men når du har fått av deler av den så må veggen plates ut eller sparkles. Tapetsere over gammel tapet kan fungere fint, men underlaget må være jevnt eller så må den nye tapeten være av tykk kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mt3 skrev (3 minutter siden):

Om tapeten hadde vært hel så kunne en malt over, men når du har fått av deler av den så må veggen plates ut eller sparkles. Tapetsere over gammel tapet kan fungere fint, men underlaget må være jevnt eller så må den nye tapeten være av tykk kvalitet. 

Feil. Vinyltapet er pvc. Malingen vil endre konsistensen på tapeten. Du kan ende opp med maling som ikke tørker eller at veggen blir klebrig og klissete 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Feil. Vinyltapet er pvc. Malingen vil endre konsistensen på tapeten. Du kan ende opp med maling som ikke tørker eller at veggen blir klebrig og klissete 

En må jo såklart spalte tapeten, altså ta av det ytterste laget. Om innerlaget da er helt og fint kan en male/tapetsere over, men om en har laget ujevnheter med å prøve å fjerne tapeten helt enkelte steder så må det sparkles/plates.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta av det du får til og Legg sånn «slett vegg» over. 

Anonymkode: 8d197...90a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke all tapet kan males over, TS.

Dessuten så har du revet deler, så jevnt blir det ikke.

Jeg ville gått for tynne rehab-plater, grunning og maling over. Da får du fine, slette vegger og glemmer alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Første spm er. Hvor gammel ca er tapeten. Og andre spm er hvilke type tapet har du?

Hvis jeg oppfattet det riktig så var det vinyl tapet. Men er det struktur i den?

Normalt sett er all tapet så du kan spalte de å rive av øverste laget. Så tat du en svamp med vann, eller dusjekanne og dynker laget under. La det trekke litt, fordi limet løses opp av vannet. Riv av lag nr 2 og bruk en sparkel spade og skap av. Jeg brukte en time på ett lite rom slik.

Siden du allerde har revet vekk noe av tapeten, anbefaler jeg at du tar vekk resten 

Er tapeten veldig gammel med gammel type lim feks ca 70 tallet. Da kan det være at limet ikke løsner. Da river du vekk alt som er løst. Test om grunning ikke lager bobler i skjøter og der du har revet vekk. Bruk heft grunn. Hvis det går fint i skjøtene osv. Så slip litt lett over med 80 pussepapir. Type bare vask litt over, slik at grunningen sitter bedre på vinylen. Holder med ett strøk med medium rull.

Så sparkler du glatt der du har revet vekk tapet.  Grunn over flekkene.  Sjekk at veggen er glatt og fin uten nupper. Evnt puss vekk nupper før du tapetserer på nytt. 

Hilsen tidligere tapet selger.

Anonymkode: 9dbb6...f98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

(...) 

Normalt sett er all tapet så du kan spalte de å rive av øverste laget. Så tat du en svamp med vann, eller dusjekanne og dynker laget under. La det trekke litt, fordi limet løses opp av vannet. Riv av lag nr 2 og bruk en sparkel spade og skap av. Jeg brukte en time på ett lite rom slik.

(...) 

Wow, 1 time! Jeg brukte timesvis på et rom på ca 13 kvm (avlang gang, relativt mye veggflate). Deler av tapeten lot seg lett rive av, andre deler måtte skrapes av (til minste bit), og det innerste laget ble delvis fjernet = måtte rives/skrapes av delvis i småbiter = veldig mye jobb. Men det ble bra til slutt! Jeg brukte alt fra dusjekanne, svamp, tapetfjernermaskin og rå makt med Japandparkelspade...

Tapeten jeg fjernet var nok ca 18 år gammel, med struktur, og malt i flere omganger. Min erfaring er altså at fjerning av tapet ikke trenger å være helt "rett frem" 😅

Anonymkode: 5cecf...6c8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Første spm er. Hvor gammel ca er tapeten. Og andre spm er hvilke type tapet har du?

Hvis jeg oppfattet det riktig så var det vinyl tapet. Men er det struktur i den?

Siden du allerde har revet vekk noe av tapeten, anbefaler jeg at du tar vekk resten 

Er tapeten veldig gammel med gammel type lim feks ca 70 tallet. Da kan det være at limet ikke løsner. Da river du vekk alt som er løst. Test om grunning ikke lager bobler i skjøter og der du har revet vekk. Bruk heft grunn. Hvis det går fint i skjøtene osv. Så slip litt lett over med 80 pussepapir. Type bare vask litt over, slik at grunningen sitter bedre på vinylen. Holder med ett strøk med medium rull.

Så sparkler du glatt der du har revet vekk tapet.  Grunn over flekkene.  Sjekk at veggen er glatt og fin uten nupper. Evnt puss vekk nupper før du tapetserer på nytt. 

tapeten er fra tidlig 80-tall. har vært greit å få av det meste,  ser det er gipsvegger under.

tar av så mye jeg kan og deretter grunner det og ser hva  som skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

vet ikke hva slags tapet som bli på denne gangen, jeg har ikke helt bestemt meg. Blir bare på en vegg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sånn ser det ut der jeg ikke har fått av alt enda  krise eller skal jeg prøve mer? 

16894973956648479088711157068114.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...