Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På fredag ble jeg nektet å sjekke inn, siden jeg hadde glemt etternavnet mjtt på flybilleten,

De sa at sønnen min på 8 kunne reise men ikke

meg, måtte ut med 19 000 nye kr for ny flybillett asap.

så er mitt spm er dette noe jeg kan få tilbake?

Anonymkode: d1b73...19b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er din egen feil

Anonymkode: 2779b...a01

• Liker 16
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

så er mitt spm er dette noe jeg kan få tilbake?

Ikke om det er du selv om har bestilt billetten, da er det kun du selv som er ansvarlig for informasjonen som er registrert ved bestilling.

Har du bestilt direkte hos et flyselskap eller reisebyrå, for eksempel, og de har registrert opplysningene for deg, så kan det derimot være at du har en sak, muligens litt avhengig av hva navnet er (om man feks har to etternavn, og det ene ble med på billetten, så er det ikke sikkert at agenten kan klandres for at det mangler ett etternavn til). Men man er samtidig også selv ansvarlig for at billetter og papirer er i orden når man skal på reise, så om det er noe man "burde hatt anledning og tid til å avdekke", så kan det også bli brukt som argument for avslag.

Så, sannsynligvis nei.

• Liker 5
Skrevet

Hvordan er det mulig å glemme etternavnet sitt på en flybillett? :klo:

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (13 minutter siden):

Hvordan er det mulig å glemme etternavnet sitt på en flybillett? :klo:

Tenkte akkurat det samme. Det er et eget felt man må fylle ut etternavn. Hva skrev du der ts?

Anonymkode: 8ab7a...891

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare å ta til forbrukerrådet.Fyselskap har selvfølgelig ikke lov til å ta seg betalt for en ugyldig bilett, som de i praksis prøver på her. Herregud folk ass, hva de godtar eller tror de kan slippe unna med. Må være norwegian dette.

Anonymkode: 0d10b...1be

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gibralfaro skrev (6 timer siden):

Ikke om det er du selv om har bestilt billetten, da er det kun du selv som er ansvarlig for informasjonen som er registrert ved bestilling.

Har du bestilt direkte hos et flyselskap eller reisebyrå, for eksempel, og de har registrert opplysningene for deg, så kan det derimot være at du har en sak, muligens litt avhengig av hva navnet er (om man feks har to etternavn, og det ene ble med på billetten, så er det ikke sikkert at agenten kan klandres for at det mangler ett etternavn til). Men man er samtidig også selv ansvarlig for at billetter og papirer er i orden når man skal på reise, så om det er noe man "burde hatt anledning og tid til å avdekke", så kan det også bli brukt som argument for avslag.

Så, sannsynligvis nei.

Dette er av en feil som er så opplagt at flyselskapet ikke kan velge å ta seg betalt for det. Dette er sånne ting som ikke skal gå an å få til fra kundens side.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer veldig på hvor TS har bestilt billett, siden det ikke kom opp et stort, rødt flagg da hun gikk videre i bestillingen uten å ha lagt inn etternavn. 

Anonymkode: 361a2...2f8

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer veldig på hvor TS har bestilt billett, siden det ikke kom opp et stort, rødt flagg da hun gikk videre i bestillingen uten å ha lagt inn etternavn. 

Anonymkode: 361a2...2f8

Regner med det sto noe i feltet, men kanskje mellomnavn eller noe annet. F.eks om man heter Ole Hansen Berg, og bare skriver Ole Hansen. Det KAN skje (jeg gjorde en lignende feil med ett av barnas navn for noen år siden, men oppdaget det tidsnok før innsjekk til at jeg takk å betale for å endre navn på billetten). 

AnonymBruker
Skrevet
mmd skrev (59 minutter siden):

Regner med det sto noe i feltet, men kanskje mellomnavn eller noe annet. F.eks om man heter Ole Hansen Berg, og bare skriver Ole Hansen. Det KAN skje (jeg gjorde en lignende feil med ett av barnas navn for noen år siden, men oppdaget det tidsnok før innsjekk til at jeg takk å betale for å endre navn på billetten). 

Nettop slik var det . Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare å ta til forbrukerrådet.Fyselskap har selvfølgelig ikke lov til å ta seg betalt for en ugyldig bilett, som de i praksis prøver på her. Herregud folk ass, hva de godtar eller tror de kan slippe unna med. Må være norwegian dette.

Lykke til med å ikke oppnå noe hos Forbrukerrådet🥳

Anonymkode: ab350...1fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Får nok ikke igjen dette, er jo ditt eget ansvar å sørge for at opplysningene du oppgir er korrekt. 

Anonymkode: ec030...85d

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettop slik var det . Ts

Fikk du ikke mulighet til å betale for navneendring?

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er av en feil som er så opplagt at flyselskapet ikke kan velge å ta seg betalt for det. Dette er sånne ting som ikke skal gå an å få til fra kundens side.

Nå har TS bekreftet at det stod navn skrevet i fornavn og etternavn, da har det altså ikke blitt bestilt en billett med blankt/tomt etternavn, og dermed var det ikke så opplagt som du trodde.

Da står det fornavn og etternavn på billetten, og når det ikke stemmer med navnet i passet så blir man nektet reise. Spesielt om etternavnet på billetten er noe annet enn etternavnet i passet. Det er passasjerens ansvar å påse at dette er korrekt.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nettop slik var det . Ts

Da tviler jeg på at du kommer noen vei med å klage. Eneste muligheten er trolig om billetten ble bestilt direkte fra flyselskapet, for eksempel Norwegian, så kan man utføre navneendring frem til 30 minutter før avreise, som også inkluderer endring av skrivefeil i navnet. Dette kan ikke gjøres på alle flyplasser, så noen steder må man ringe KS for å få gjort det, og da får man kun gjort det innenfor åpningstidene.Da kan du i så fall forsøke å søke om refusjon, på bakgrunn av at det kunne vært mulig å endre navnet på billetten mot et gebyr, som er langt lavere enn 19.000 kr. Noen selskaper, som Norwegian, kan i noen tilfeller være behjelpelige med å endre skrivefeil eller andre feil i navnet om man skriver feil, eller glemmer et navn, uten kostnad også. Ingen garanti får at du får refusjon, men det er vel eneste håp i så fall.

Om du ikke bestilte direkte via flyselskapet, men via et reisebyrå eller lignende (Experian, Momondo osv), så kan navneendring eventuelt kun gjøres direkte hos de som har solgt billetten, ikke direkte hos flyselskapet, og enkelte steder kan de ha vilkår som ikke tillater dette når det er mindre enn 48 timer til avreise. Da er det ikke noe hverken flyselskapet eller reisebyrået kan gjøre. Det vil si, reisebyrået kan jo være medgjørlige å hjelpe til om man ser at et mellomnavn er oppført som etternavn, og etternavnet mangler, for eksempel, ,men det er som regel ingen kjære mor der i gården. 

Har dere returbilletter også?

Endret av Gibralfaro
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nysgjerrig på hvordan det er mulig å glemme hva man heter til etternavn.

Anonymkode: dc240...a94

AnonymBruker
Skrevet

Man får opplyst i bestillingsprosessen at man selv er ansvarlig for at det står samme navn som i passet, så tviler sterkt at du kommer noen vei. 

Anonymkode: 6f152...5d7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er nysgjerrig på hvordan det er mulig å glemme hva man heter til etternavn.

Anonymkode: dc240...a94

Kanskje man nylig har endret navn, for eksempel i forbindelse med ekteskap eller skilsmisse? Kanskje det ikke handler om at man glemmer hva man heter til etternavn? Kanskje man skriver og trykker litt for fort, litt på autopilot, og ikke merker at man skriver eller trykker noe feil? Kanskje man har et barn som løper rundt og forstyrrer, eller opptar oppmerksomheten? eller et dyr? Eller mat på ovnen? Kanskje det ringte på døren? Kanskje telefonen ringte?

Høres noe av dette plausibelt ut?

Anonymkode: 082e2...871

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kanskje man nylig har endret navn, for eksempel i forbindelse med ekteskap eller skilsmisse? Kanskje det ikke handler om at man glemmer hva man heter til etternavn? Kanskje man skriver og trykker litt for fort, litt på autopilot, og ikke merker at man skriver eller trykker noe feil? Kanskje man har et barn som løper rundt og forstyrrer, eller opptar oppmerksomheten? eller et dyr? Eller mat på ovnen? Kanskje det ringte på døren? Kanskje telefonen ringte?

Høres noe av dette plausibelt ut?

Kanskje. Det er en * rød stjerne når man fyller det ut. Og da får man kanskje ta konsekvensene av det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje. Det er en * rød stjerne når man fyller det ut. Og da får man kanskje ta konsekvensene av det. 

Naturligvis må man det. 🤷‍♂️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Naturligvis må man det. 🤷‍♂️

Nettopp. Det var jo mange kanskje som kunne ha hendt. Fra maten som sved seg eller barn som løp rundt. Hvis man har utfordringer med å skrive  riktig i noen felt, utsetter man å bestille til kjøkkenet ikke brenner lenger eller barna roer seg :) 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...