AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #1 Skrevet 15. juli 2023 Vi har to hunder. Begge hundene er snille som et lam, men den ene er veldig ressurs aggressiv når det kommer til leker og mat. Det vil si at vi ikke kan ha noen leker liggende. Han samler da alle lekene, legger seg oppå de og knurrer om den andre nærmer seg. Han stjeler også leken rett ut av munnen på den andre. Den andre er underdanig og gjør ikke noe ut av det. Men hva er riktig korrigering her? Når det kommer til mat, så mater vi de i hvert sitt rom, da jeg mener at det å ta fra hunden maten er oppskrift på mataggressiv hund. Han har faktisk blitt litt bedre når han har forstått at han får ha maten helt i fred, men når det kommer til leker så aner vi ingen råd. Jeg synes det er synd at vi ikke kan ha leker til hundene her. De trenger jo stimulering, noe å tygge på etc, men det er umulig slik det er nå. Skal vi korrigere ressurs forsvaret når det kommer til leker, eller skal vi bare droppe lekene? Har prøvd å avlede både med godbiter og leker og kos/lek, men han skal ha absolutt alle lekene for seg selv. Vi kan ha alt fra to til tjue leker ute, han skal ha alle, koste hva det koste vil. Ønsket er sterkt at hundene skal få ha noen leker liggende som de kan leke med/tygge på ved behov. Anonymkode: cc12e...20e
Troyamin Skrevet 16. juli 2023 #2 Skrevet 16. juli 2023 Leker skal kun benyttes sammen med fører. De skal ikke ha leker liggende rundt og lekes med av hundene når de har lyst. Behovet for stimulering skjer jo inne hos deg som fører. Da er det ikke behov for å måtte ha leker utenom. Det er jo kun en trigger til uheldige situasjoner. Individuell trening og lek. Tyggebein i hvert sitt bur eller avstengt sted.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #3 Skrevet 16. juli 2023 Troyamin skrev (5 timer siden): Leker skal kun benyttes sammen med fører. De skal ikke ha leker liggende rundt og lekes med av hundene når de har lyst. Behovet for stimulering skjer jo inne hos deg som fører. Da er det ikke behov for å måtte ha leker utenom. Det er jo kun en trigger til uheldige situasjoner. Individuell trening og lek. Tyggebein i hvert sitt bur eller avstengt sted. Javel? Det har jeg aldri hørt om før. Det er jo helt normalt at folk har leker liggende i stua til hunden sin. høres ut som et merkelig resonnement. Jeg kan forstå at en leke kan brukes som belønning, men det er ikke dette jeg snakker om her. Det er ikke slik at hundene leker voldsomt med lekene inne. De ligger kun og gnager og slikker på dem. Anonymkode: cc12e...20e
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #4 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Javel? Det har jeg aldri hørt om før. Det er jo helt normalt at folk har leker liggende i stua til hunden sin. høres ut som et merkelig resonnement. Jeg kan forstå at en leke kan brukes som belønning, men det er ikke dette jeg snakker om her. Det er ikke slik at hundene leker voldsomt med lekene inne. De ligger kun og gnager og slikker på dem. Anonymkode: cc12e...20e Enig med Troyamin, leker skal kun brukes sammen med fører. For det første blir de mindre interessante som belønning dersom de alltid er tilgjengelige. Og for det andre er det en risiko for at hunden ødelegger og får i seg en del av leka når den ikke er under oppsyn, jeg har vært med på en del operasjoner på hunder som har svelget biter av leker, fått løs tråd surra stramt rundt tunga, satt fast noe i tenner, gane, svelg osv. De som har leker tilgjengelig for hundene er som regel de som har familiehunder. I de aller fleste hundesportmiljøer er fri tilgang på leke uaktuelt. Anonymkode: f9abb...925 1
Troyamin Skrevet 16. juli 2023 #5 Skrevet 16. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Javel? Det har jeg aldri hørt om før. Det er jo helt normalt at folk har leker liggende i stua til hunden sin. høres ut som et merkelig resonnement. Jeg kan forstå at en leke kan brukes som belønning, men det er ikke dette jeg snakker om her. Det er ikke slik at hundene leker voldsomt med lekene inne. De ligger kun og gnager og slikker på dem. Anonymkode: cc12e...20e Det har sikkert noe med det at du ikke trener hund til daglig. (Ikke slemt ment, kun fakta) Du har hund med ressursforsvar. Da lar man ikke tryggere ligge rundt. Endret 16. juli 2023 av Troyamin Kunne høres litt vel krass ut...
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #6 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi har to hunder. Begge hundene er snille som et lam, men den ene er veldig ressurs aggressiv når det kommer til leker og mat. Det vil si at vi ikke kan ha noen leker liggende. Han samler da alle lekene, legger seg oppå de og knurrer om den andre nærmer seg. Han stjeler også leken rett ut av munnen på den andre. Den andre er underdanig og gjør ikke noe ut av det. Men hva er riktig korrigering her? Når det kommer til mat, så mater vi de i hvert sitt rom, da jeg mener at det å ta fra hunden maten er oppskrift på mataggressiv hund. Han har faktisk blitt litt bedre når han har forstått at han får ha maten helt i fred, men når det kommer til leker så aner vi ingen råd. Jeg synes det er synd at vi ikke kan ha leker til hundene her. De trenger jo stimulering, noe å tygge på etc, men det er umulig slik det er nå. Skal vi korrigere ressurs forsvaret når det kommer til leker, eller skal vi bare droppe lekene? Har prøvd å avlede både med godbiter og leker og kos/lek, men han skal ha absolutt alle lekene for seg selv. Vi kan ha alt fra to til tjue leker ute, han skal ha alle, koste hva det koste vil. Ønsket er sterkt at hundene skal få ha noen leker liggende som de kan leke med/tygge på ved behov. Anonymkode: cc12e...20e Det er ingen grunn til å ha leker liggende tilgjengelig for hundene, det har man vel bare i valpeperioden? Hvis hundene er understimulert er det jo deres jobb å aktivisere dem, de skal ikke "stimulere seg selv" ved å gnage på en plastleke eller noe slikt på gulvet. Når man har hund med ressursforsvar er det ekstremt viktig å fjerne ressursen slik at det ikke blir kniving mellom hundene, det er slitsomt (og potensielt farlig) for begge to. Du må aldri finne på å korrigere de dempende signalene hunden med ressursforsvar sender ut, da risikerer du at hunden hopper over signalene neste gang (siden den blir straffet) og går rett på bitt. Har man hund med ressursforsvar er det en del forholdsregler man bør ta, som at de spiser på avgrensede områder. Det er mulig å trene på dette slik at det blir bedre, men aldri med straff og korrigering. Anonymkode: 4c981...c58 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #7 Skrevet 16. juli 2023 Enig med de over. Er den ene veldig opptatt av leker og ressursforsvarer de, bør man ikke ha lekene liggende fremme. Jeg kan ha leker liggende fremme fordi jeg har hunder som ikke er spesielt interessert i leker. De ser ikke på vanlige hundeleker som en ressurs. Den eneste leken de virkelig er interessert i (og den eneste de noen gang har vist interesse i), er en rull med saueskinn. Den kommer frem kun under en viss type trening. Ellers ligger den godt gjemt i skapet. Anonymkode: 12802...e7b 1
Tabris Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 Ikke ha leker liggende fremme, det har de ikke behov for. Fysisk og mental aktivisering skjer sammen med deg med tur, trening, problemløsning, nesearbeid osv. De kan få hvert sitt tyggebein, men da holde dem separat slik at de ikke trigges av ressursforsvaret.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Enig med Troyamin, leker skal kun brukes sammen med fører. For det første blir de mindre interessante som belønning dersom de alltid er tilgjengelige. Og for det andre er det en risiko for at hunden ødelegger og får i seg en del av leka når den ikke er under oppsyn, jeg har vært med på en del operasjoner på hunder som har svelget biter av leker, fått løs tråd surra stramt rundt tunga, satt fast noe i tenner, gane, svelg osv. De som har leker tilgjengelig for hundene er som regel de som har familiehunder. I de aller fleste hundesportmiljøer er fri tilgang på leke uaktuelt. Anonymkode: f9abb...925 Jeg er ikke i noe hundesportmiljø. Mine hunder er kun til kos, litt spor og som familiehunder. Sier seg selv at jeg aldri lar de tygge på leker uten oppsyn, jeg vet alle farene med det. Allikevel så ønsker jeg at hundene skal få lov til å tygge litt på lekene, men det er vel ikke riktig det altså. Her blir uansett ikke leker brukt som belønning. Hundene er meget matmotiverte, mer enn lekene (den ressurs aggressive hunden er egentlig ikke så interessert i å leke med lekene, han skal kun ha de for seg selv.) så derfor blir godbiter/tørrfôr brukt som belønning, ikke leker. Anonymkode: cc12e...20e
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #10 Skrevet 16. juli 2023 Tabris skrev (2 minutter siden): Ikke ha leker liggende fremme, det har de ikke behov for. Fysisk og mental aktivisering skjer sammen med deg med tur, trening, problemløsning, nesearbeid osv. De kan få hvert sitt tyggebein, men da holde dem separat slik at de ikke trigges av ressursforsvaret. Tyggeben er aldri noe problem. Der skjønner de at de har vært sitt. Kun mat og leker som er problemet. Anonymkode: cc12e...20e
Tabris Skrevet 16. juli 2023 #11 Skrevet 16. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tyggeben er aldri noe problem. Der skjønner de at de har vært sitt. Kun mat og leker som er problemet. Anonymkode: cc12e...20e Da ville jeg bare matet dem separat som du gjør og ikke hatt leker fremme.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #12 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er ikke i noe hundesportmiljø. Mine hunder er kun til kos, litt spor og som familiehunder. Sier seg selv at jeg aldri lar de tygge på leker uten oppsyn, jeg vet alle farene med det. Allikevel så ønsker jeg at hundene skal få lov til å tygge litt på lekene, men det er vel ikke riktig det altså. Her blir uansett ikke leker brukt som belønning. Hundene er meget matmotiverte, mer enn lekene (den ressurs aggressive hunden er egentlig ikke så interessert i å leke med lekene, han skal kun ha de for seg selv.) så derfor blir godbiter/tørrfôr brukt som belønning, ikke leker. Anonymkode: cc12e...20e Da fjerner du lekene, det er bare et stressmoment for hunden med ressursforsvar og skaper potensielt farlige situasjoner for den underdanige. Trenger hundene med stimulering som du skriver i HI, må du aktivisere dem mer. Anonymkode: f9abb...925 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #13 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da fjerner du lekene, det er bare et stressmoment for hunden med ressursforsvar og skaper potensielt farlige situasjoner for den underdanige. Trenger hundene med stimulering som du skriver i HI, må du aktivisere dem mer. Anonymkode: f9abb...925 Jeg sa da aldri at de må ha mer stimulering, men at jeg ønsker at de skal ha noen leker liggende fremme, men da dropper jeg det. Eventuelt forhører meg med en profesjonell hundetrener, som ikke kun fokuserer på brukshunder Anonymkode: cc12e...20e
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #14 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er ikke i noe hundesportmiljø. Mine hunder er kun til kos, litt spor og som familiehunder. Sier seg selv at jeg aldri lar de tygge på leker uten oppsyn, jeg vet alle farene med det. Allikevel så ønsker jeg at hundene skal få lov til å tygge litt på lekene, men det er vel ikke riktig det altså. Her blir uansett ikke leker brukt som belønning. Hundene er meget matmotiverte, mer enn lekene (den ressurs aggressive hunden er egentlig ikke så interessert i å leke med lekene, han skal kun ha de for seg selv.) så derfor blir godbiter/tørrfôr brukt som belønning, ikke leker. Anonymkode: cc12e...20e Hva du ønsker og hva som er best for hundene er to forskjellige ting. Å ha lekene fremme skaper bare stress for begge hundene. Om hunden uansett ikke er spesielt interessert i å leke med lekene og ikke får noe verdifullt ut av å ha de fremme (kun stress over behovet for å forsvare de), så forstår jeg ikke hvorfor du føler det er så viktig å ha de fremme? Anonymkode: 12802...e7b 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #15 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg sa da aldri at de må ha mer stimulering, men at jeg ønsker at de skal ha noen leker liggende fremme, men da dropper jeg det. Eventuelt forhører meg med en profesjonell hundetrener, som ikke kun fokuserer på brukshunder Anonymkode: cc12e...20e Du skrev at de trengte stimulering i HI. Hunder som trenger leker for stimulering blir ikke aktivisert nok av eiere. Anonymkode: f9abb...925 1
Troyamin Skrevet 16. juli 2023 #16 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sa da aldri at de må ha mer stimulering, men at jeg ønsker at de skal ha noen leker liggende fremme, men da dropper jeg det. Eventuelt forhører meg med en profesjonell hundetrener, som ikke kun fokuserer på brukshunder Anonymkode: cc12e...20e Eller du kan ta til deg råd fra noen som trener både brukshunder og rene familiehunder 😉
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #17 Skrevet 16. juli 2023 Troyamin skrev (2 timer siden): Eller du kan ta til deg råd fra noen som trener både brukshunder og rene familiehunder 😉 Ja, men hvem som helst på Internett kan si at de er hundetrenere 😅 sier ikke at jeg ikke stoler på deg, men jeg foretrekker å vite hvem som guider meg i hundeholdet mitt, men tips og innspill herfra er ok 😊 Anonymkode: cc12e...20e
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #18 Skrevet 16. juli 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Javel? Det har jeg aldri hørt om før. Det er jo helt normalt at folk har leker liggende i stua til hunden sin. høres ut som et merkelig resonnement. Jeg kan forstå at en leke kan brukes som belønning, men det er ikke dette jeg snakker om her. Det er ikke slik at hundene leker voldsomt med lekene inne. De ligger kun og gnager og slikker på dem. Anonymkode: cc12e...20e Jeg har ikke lekene liggende ute. De ligger i en boks i skapet og tas frem når jeg er klar til å leke med eller trene hunden, og jeg er absolutt ikke hundetrener. Jeg kjenner ingen andre med hund som har stua full av leker heller. Du sier jo at du har et problem med at lekene ligger ute, da det fører til ressursaggresjon, også sier du etterpå at det ikke er et problem fordi de bare gnager på dem? Jeg ser dette en god del når hundetrenere kommer med tips i ulike forum og Facebook-grupper. Folk sier de har et problem, så kommer folk med peiling med gode, enkle og velmenende råd, så skal folk krangle imot fordi de har fått for seg at det de gjør er best og at disse rådene er kritikk. Du spurte jo om råd? Anonymkode: 18fed...c68 1
Troyamin Skrevet 16. juli 2023 #19 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ja, men hvem som helst på Internett kan si at de er hundetrenere 😅 sier ikke at jeg ikke stoler på deg, men jeg foretrekker å vite hvem som guider meg i hundeholdet mitt, men tips og innspill herfra er ok 😊 Anonymkode: cc12e...20e Nå var det du som lagde deg en pist på KG hvor du søkte råd. Da må du forvente at du får det, selv om du tydeligvis ikke er enig Skal du ha hundetrenere irl, anbefaler jeg deg til å ta kontakt med feks Anders og Lars fra Hundezonen, Kai Iversen/problemhund, Terje Hammerseng/NKK (trinn3 instruktør) eller Tom Furre/TF hundesenter.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #20 Skrevet 16. juli 2023 Jeg har ikke brukshunder, og driver ikke med hundesport eller noen form for organisert trening, har kun kosehunder og turkamerater. Jeg har ikke leker liggende fremme. Selv om mine ikke har ressursforsvar og det ikke ville vært noe problem med leker liggende ute, så ser jeg ikke noe spesifikt behov for det. I tillegg skaper det mer stress enn kos hos den ene hunden som er veeeldig glad i leker. Stimulering får de ute på tur, og behovet for å gnage får de av tyggebein, tørket kjøtt eller andre ting de faktisk kan spise. Var jeg deg ville jeg gjort det lett for meg selv og bare kuttet ut leker 😊 Anonymkode: 1a532...d12 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå