Gå til innhold

Hvor mange bedøvelsesprøyter får man ved fjerning av visdomstann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og må man sy etterpå? 

Anonymkode: 69e52...6d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer du på hvor mange ganger tannlegen må stikke? Eller hvor mange doser…? 

Sist jeg trakk en visdomstann var jeg veldig nervøs og trodde hele tiden jeg kjente noe, så tannlegen endte opp med å gi meg 3-4 doser. Var bedøvd i halve ansiktet etterpå, og måtte løfte opp øyelokket med fingrene da jeg kjørte hjem😂 Men om du som meg er nervøs for selve stikket, så er det ikke ille!!! Det har kommet en ny type sprøyte konlet til en pumpe, som gjør det hele mye mer skånsomt enn før i tida. Og husk at bedøvelden virker veldig raskt, så rtter det første stikket så kjenner du ikke så mye mer av sprøyten heller. 

Jeg måtte ikke sy, har aldri trengt det ved tanntrekking. Tror man kun trenger det hvis man må operere ut tanna…? At den feks ikke har kommet opp enda? Jeg kan ikke nok om det. 

Anonymkode: 19845...a9c

AnonymBruker
Skrevet

Må man på "vurderingssamtale" først eller er det bare å bestille time til trekking og så trekker de? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tenker du at du må få trukket visdomstannen, har tannlegen nevnt dette tidligere?

Dersom tannen er fullt frembrutt, kan den som regel trekkes på samme dag dersom tannlegen har tid til det og dersom du samtidig ønsker det. Ved vanlig trekking må man vanligvis ikke sy. Er det indikasjon for fjerning av en visdomstann som ikke er fullstendig frembrutt eller som ligger vanskelig til, må den fjernes kirurgisk. Dette blir ikke nødvendigvis gjort samme dag, da tannlegen vil ønske å kartlegge hvordan tannen ligger og det må være avsatt tilstrekkelig tid kirurgisk fjerning. I enkelte tilfeller ligger tannen i en slik posisjon at tannlegen vurderer at det er best å henvise til en oralkirurg for fjerning.

Anonymkode: 4ecb1...0d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis tannen er frisk, er det vel ingen grunn til å få fjernet den? De fungerer som tyggeredskaper de også. 

Anonymkode: 55de0...392

AnonymBruker
Skrevet

Men sover du imens de gjør det, som i en operasjon? Eller bare som å Borre i en mer alvorlig versjon?

Anonymkode: aeb63...151

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Må man på "vurderingssamtale" først eller er det bare å bestille time til trekking og så trekker de? 

Ts

Altså, man trekker ikke visdomstenner bare for moro skyld.
Om visdomstannen eller tennene gir deg problemer, må du si det til tannlegen du pleier å gå til.
Og så kan dere sammen vurdere om den/de bør trekkes eller ikke.

Om man må sy eller ikke, avhenger av hvordan tannen fjernes. Som igjen avhenger av hvordan tanna har grodd osv.

Anonymkode: 680d7...653

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men sover du imens de gjør det, som i en operasjon? Eller bare som å Borre i en mer alvorlig versjon?

Anonymkode: aeb63...151

Nei, man pleier å bruke lokalbedøvelse.

Anonymkode: 680d7...653

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men altså 4 bedøvelsesstikk? Jeg som gruet meg nok til bare 1

AnonymBruker
Skrevet

Et sted jeg var virket det som om man kunne få så mye bedøvelse man ville..  bedøvelse er vel og bra, men hvert eneste stikk blir et stikk ekstra på regningen. Mange stikk= mest vondt i lommeboken. 

Anonymkode: 6330f...dfb

AnonymBruker
Skrevet

Så mange jeg hadde behov for. Hun prøvde først med 2, men endte vel opp med 4-5. Måtte sy 5 sting.

Anonymkode: ea9ab...d17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men altså 4 bedøvelsesstikk? Jeg som gruet meg nok til bare 1

Det er ingen som kan si på forhånd hvor mange stikk du trenger. Tannlegen vurderer og setter så mange stikk som er nødvendig. 

Anonymkode: edf6f...cab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

hvert eneste stikk blir et stikk ekstra på regningen. Mange stikk= mest vondt i lommeboken. 

Anonymkode: 6330f...dfb

Dette stemmer ikke hos min tannlege i alle fall. Jeg fikk ca. 20-25 stikk sist og ble bare belastet for "bedøvelse", én fast sum. 

Anonymkode: edf6f...cab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt umulig å si hvor mange stikk. Alltid første stikket som er verst, etterpå er man såpass bedøvd at neste stikk osv ikke merkes særlig. Man er våken ved fjerning av visdomstann, og omfanget av fjerning avhenger helt om den bare kan lirkes ut, eller om det er komplisert og den må opereres ut.

Du må jo dra til tannlegen din for vurdering om den må fjernes eller ikke, og om hvorvidt den må opereres eller fjernes uten komplikasjoner. Jeg har operert ut to tenner (en visdom og en jeksel), og det ble utført av egne kirurger. 

Anonymkode: c48c0...c98

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått tre doser bedøvelse på tre av tennene, og fikk fire på en. Fikk tre sting på sistnevnte, og ingen på de andre.

De stikker ofte flere ganger på samme dose bedøvelse, for å spre det slik at det treffer best.

Anonymkode: 6a309...31e

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags tannleger går folk til? Jeg fikk ett stikk på hver tann. Hadde ikke noe vondt underveis eller i ettertid.

Anonymkode: 1acf6...14f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva slags tannleger går folk til? Jeg fikk ett stikk på hver tann. Hadde ikke noe vondt underveis eller i ettertid.

Kommer jo helt an på tanna som skal trekkes. Ikke alle trekkinger er plankekjøring, og derfor blir det ekstra bedøvelse. Noen tannleger setter også litt ekstra for å være sikker på at det er nok. Jeg fikk ikke nok bedøvelse under et større inngrep, og det var grusomt. 

Anonymkode: c48c0...c98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Kommer vel an på hvordan tanna ligger , om den er i nærheten av nerven og ellers hva som skal til for at den skal komme ut. 

To av tennene mine lå på tvers i kjeven og måtte opereres ut på sykehus. Tannlegen måtte lage et snitt, dele tennene i 3 og 4 ta de ut. Måtte sy 4 sting på ene siden og 3 på andre. Jeg fikk bedøvelse i kjeven og kjente ingenting og var bedøvd fra hårfestet til under haka og ut på ørene mine. 

På de to andre var det er par stikk rundt hver tann og så kom tennene ut. Man kjenner bare det første stikket. 

Anonymkode: 62815...2f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor tror du antall stikk har noe med kvaliteten eller kompetansen til tannlegen å gjøre? Som oftest må det settes bedøvelse på to steder for at både nerven og bløtvevet rundt hele tannen skal bli tilstrekkelig bedøvet.

Anonymkode: 4ecb1...0d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har operert ut alle. Trengte sting alle gangene. Antall stikk med bedøvelsessprøyte har variert. 

Anonymkode: ade10...b63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...