AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #1 Skrevet 15. juli 2023 Kommer man i overgangsalderen hvis man fjerner livmoren? Jeg er så lei av kraftige blødninger. En vanlig menstruasjon er normalt 30-40 ml pr gang. Jeg blør minst 1,5 dl bare første døgnet, og den varer altfor lenge (7-8 dager). Jeg er 42 år og ferdig med å få barn. Noen som har gjort dette? Anonymkode: b615b...477
Hannah80 Skrevet 15. juli 2023 #2 Skrevet 15. juli 2023 Nei, man må fjerne eggstokkene for å komme i overgangsalderen:)
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #3 Skrevet 15. juli 2023 Nei, men hvis du fjerner eggstokkene. Anonymkode: 3ac0c...1df
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #4 Skrevet 15. juli 2023 Nei. Det gjør du hvis du fjerner eggstokkene. Ikke hvis du fjerner livmor, eggledere og livmorhals. (Det er meg en gåte at ikke kvinner vet mer om egen kropp og hvordan dette fungerer) Jeg har fjernet alt, foruten eggstokkene. Anonymkode: 6b44e...412 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #5 Skrevet 15. juli 2023 Er det noen ulemper ved å gjøre det, da? Ts Anonymkode: b615b...477
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #6 Skrevet 15. juli 2023 Ulempe ved å fjerne livmor? Det er alltid en risiko for komplikasjoner, og infeksjoner. Hva er årsaken til at du vil fjerne? Fjerning av eggstokker utløser overgangsalder med de «bivirkninger» det medfører. Anonymkode: 50cf3...1af 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #7 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ulempe ved å fjerne livmor? Det er alltid en risiko for komplikasjoner, og infeksjoner. Hva er årsaken til at du vil fjerne? Fjerning av eggstokker utløser overgangsalder med de «bivirkninger» det medfører. Anonymkode: 50cf3...1af Hun skriver jo at det er pga kraftige blødninger. Jeg har også tenkt tanken. Jeg fossblør hver 25. dag i 4-7 dager. Bruker fire bind og tampong de verste dagene. Var hos gyn og skal prøve Slinda nå, blir spennende å se effekten. Går ikke dette blir det operasjon. Når jeg krabber ut av senga om morgenen og tyngdekrafta begynner å virke har jeg blod oppover magen. Sost gang fossa det. Og ser folk lovpriser menskopp, yeah right 😂😂😂 Anonymkode: 90b44...80a
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ulempe ved å fjerne livmor? Det er alltid en risiko for komplikasjoner, og infeksjoner. Hva er årsaken til at du vil fjerne? Fjerning av eggstokker utløser overgangsalder med de «bivirkninger» det medfører. Anonymkode: 50cf3...1af Ei venninne fjernet livmor og eggstokker, hun bruker østrogenplaster og det funker bra. Anonymkode: 0ecda...8e1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 Du kommer ikke i overgangsalderen så lenge eggstokkene står igjen, i likhet med en annen er jeg forbauset over folks lave kunnskap om egen kropp. Jeg har fjernet livmoren og aldri angret en dag, men får ikke fjernet den bare fordi du er lei mensen, det må faktisk være en medisinsk indikasjon. Anonymkode: f8d76...278 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #10 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei. Det gjør du hvis du fjerner eggstokkene. Ikke hvis du fjerner livmor, eggledere og livmorhals. (Det er meg en gåte at ikke kvinner vet mer om egen kropp og hvordan dette fungerer) Jeg har fjernet alt, foruten eggstokkene. Anonymkode: 6b44e...412 Helt enig. Blir helt satt ut over hvor lite man vet om kroppen sin. Anonymkode: af100...d69 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #11 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kommer man i overgangsalderen hvis man fjerner livmoren? Jeg er så lei av kraftige blødninger. En vanlig menstruasjon er normalt 30-40 ml pr gang. Jeg blør minst 1,5 dl bare første døgnet, og den varer altfor lenge (7-8 dager). Jeg er 42 år og ferdig med å få barn. Noen som har gjort dette? Anonymkode: b615b...477 Blødde mer enn deg med store klumper i 7dager. Var på do helr tiden, nettene og. Kunne ikke gå så langt når jeg hadde mensen. Tok operasjon av livmorslimhinnen og blør ikke mer. Angrer på at jeg ikke gjorde det før. Virker ikke for alle men for de fleste. Ville prøvd det før livmorfjerning! Anonymkode: 22b5e...312 1
Eneri Skrevet 16. juli 2023 #12 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Blødde mer enn deg med store klumper i 7dager. Var på do helr tiden, nettene og. Kunne ikke gå så langt når jeg hadde mensen. Tok operasjon av livmorslimhinnen og blør ikke mer. Angrer på at jeg ikke gjorde det før. Virker ikke for alle men for de fleste. Ville prøvd det før livmorfjerning! Anonymkode: 22b5e...312 Enig i dette. Er et mye mindre inngrep. Jeg fjernet livmorslimhinnen i 2014, da var jeg 41 år. Ingen blødning eller plager etterpå.
kaffegirl Skrevet 16. juli 2023 #13 Skrevet 16. juli 2023 Det er nok ingen leger som vil fjerne livmoren din pga kraftige blødninger som første steg. Som regel prøver man ut ulik type prevensjon først, fortrinnsvis Mirena spiral eller oralt gestgagenpreparat. Hvis dette ikke funker er det aktuelt å fjerne livmorslimhinnen (=endometrieablasjon). Hvis du fremdeles er sterkt plaget kan det være aktuelt å fjerne livmor. Og som de andre sier er det først ved fjerning av eggstokkene du kommer i overgangsalder, da det er disse som er de hormonproduserende organene. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #14 Skrevet 16. juli 2023 1 minutt siden, kaffegirl said: Det er nok ingen leger som vil fjerne livmoren din pga kraftige blødninger som første steg. Som regel prøver man ut ulik type prevensjon først, fortrinnsvis Mirena spiral eller oralt gestgagenpreparat. Hvis dette ikke funker er det aktuelt å fjerne livmorslimhinnen (=endometrieablasjon). Hvis du fremdeles er sterkt plaget kan det være aktuelt å fjerne livmor. Og som de andre sier er det først ved fjerning av eggstokkene du kommer i overgangsalder, da det er disse som er de hormonproduserende organene. De prøver gjerne ut ulike medisiner også, Provera etc. Å fjerne livmor er siste utvei. Anonymkode: 6c119...6e7
kaffegirl Skrevet 16. juli 2023 #15 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De prøver gjerne ut ulike medisiner også, Provera etc. Å fjerne livmor er siste utvei. Anonymkode: 6c119...6e7 Ja, som jeg skrev; oralt gestagenpreparat = medisin med progesteron, feks Provera
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #16 Skrevet 16. juli 2023 Brant bort livmorslimhinna og mensen ble kraftig redusert, fikk et nytt liv etterpå. Forstod det slik på kirurgen at dersom dette inngrepet ikke var vellykket så gjøres det ikke igjen. Da er fjerning av livmor alternativ. Anonymkode: e86d9...73c
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #17 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Brant bort livmorslimhinna og mensen ble kraftig redusert, fikk et nytt liv etterpå. Forstod det slik på kirurgen at dersom dette inngrepet ikke var vellykket så gjøres det ikke igjen. Da er fjerning av livmor alternativ. Anonymkode: e86d9...73c Det fikk jeg beskjed om og.Veldig fornøyd. Anonymkode: 22b5e...312
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #18 Skrevet 16. juli 2023 10 hours ago, kaffegirl said: Ja, som jeg skrev; oralt gestagenpreparat = medisin med progesteron, feks Provera Cyklokapron, Ryeqo Anonymkode: 6c119...6e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå