Gå til innhold

Hvis Gud er imot det onde, hvorfor stopper han det ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi han ikke finnes. En figur som kun eksisterer i menneskets fantasi, kan ikke stoppe noe som helst.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 0.43):

Da måtte nok Gud ha fratatt mennesket fri vilje også.

Anonymkode: b76e5...45f

Har vi så mye fri vilje egentlig da?

Anonymkode: 6834c...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lawyam skrev (46 minutter siden):

Å nei? Er vi ikke? Noen er snillere enn andre, men under pressede perioder av livet kommer mye frem. 

Utdrag fra Galaterene følger;

"Det er klart hva slags gjerninger som kommer fra kjøttet: hor, umoral, utskeielser, avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, strid, sjalusi, sinne, selvhevdelse, stridigheter, splittelser, misunnelse, fyll, festing og mer av samme slag".

De 10 budene. 

Kanskje vi selv mener vi er 'snille' men hvordan tror du de som rammes av for eksempel utroskap, sladder, skjellsord, hån, mobbing har det og hva de bærer på av for eksempel dårlig selvbilde og angst resten av livet. Egoisme, grådighet, gjosting, hersketeknikker, hevn, å ikke hjelpe noen som strever med noe...

Hva det vi sier/gjør eller la kan påvirke noen mye og de igjen kan ta det med seg og skade andre igjen fordi noe er hendt med psyken, bitterhet, depresjon.  Ting har en lei tendens å balle på seg og videreføres til andre over tid. Plutselig har vi drap, selvmord, sorg som følger av regelrett tankeløshet eller sinne som følger over tid.

Du gjør det feil. Riktig svar er: det rare er at alle ønsker at Gud skal gripe inn når ANDRE gjør noe ondt, aldri når de selv gjør noe ondt (som å lyve, som folk flest gjør så godt som daglig, som å ta noe som ikke er deres, selv om aldri så lite, være uærlig, bedra, spille spill for å skjule følelser, tanker, meninger, osv). Det ønskes at en selv skal ha valgfrihet til å velge å gjøre det som er ondt eller ikke ondt, men at ingen andre skal ha den samme valgfriheten.

Anonymkode: cf43c...35f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du gjør det feil. Riktig svar er: det rare er at alle ønsker at Gud skal gripe inn når ANDRE gjør noe ondt, aldri når de selv gjør noe ondt (som å lyve, som folk flest gjør så godt som daglig, som å ta noe som ikke er deres, selv om aldri så lite, være uærlig, bedra, spille spill for å skjule følelser, tanker, meninger, osv). Det ønskes at en selv skal ha valgfrihet til å velge å gjøre det som er ondt eller ikke ondt, men at ingen andre skal ha den samme valgfriheten.

Ja! Du sa det! Selvrettferdige, men dømmende mot andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lawyam skrev (6 timer siden):

Å nei? Er vi ikke? Noen er snillere enn andre, men under pressede perioder av livet kommer mye frem. 

Utdrag fra Galaterene følger;

"Det er klart hva slags gjerninger som kommer fra kjøttet: hor, umoral, utskeielser, avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, strid, sjalusi, sinne, selvhevdelse, stridigheter, splittelser, misunnelse, fyll, festing og mer av samme slag".

De 10 budene. 

Kanskje vi selv mener vi er 'snille' men hvordan tror du de som rammes av for eksempel utroskap, sladder, skjellsord, hån, mobbing har det og hva de bærer på av for eksempel dårlig selvbilde og angst resten av livet. Egoisme, grådighet, gjosting, hersketeknikker, hevn, å ikke hjelpe noen som strever med noe...

Hva det vi sier/gjør eller la kan påvirke noen mye og de igjen kan ta det med seg og skade andre igjen fordi noe er hendt med psyken, bitterhet, depresjon.  Ting har en lei tendens å balle på seg og videreføres til andre over tid. Plutselig har vi drap, selvmord, sorg som følger av regelrett tankeløshet eller sinne som følger over tid.

🤦‍♂️🤦‍♂️ du har tydeligvis oversikt over hva "alle" driver med.

Anonymkode: 62fe5...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god oversikt, ja! Du blir godt kjent med menneskets natur når du har levd noen år og spesielt i mitt yrke hvor nettopp menneskets natur har vært mitt arbeidsområde rundt regnet 45 år. 

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her er for øvrig et godt svar fra en ateist til sheikh Andrew Tates (bort-) "forklaring" av problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/16/2023 at 1:32 AM, AnonymBruker said:

Hvilken gud?, det er tross alt ganske mange guder.

Anonymkode: 08194...1f2

Er det det?

Anonymkode: be0d2...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 0.38):

Tanker?

Vi skjønner ikke hva som er ondt og godt på annen måte enn vår egen. Gud har mer å gjøre enn å sortere godt og ondt etter vår begrensede forståelse. Vår forståelse av ondt og godt er bare et hjelpemiddel til å forstå hva som er riktig og galt for oss i vår lille virkelighet. Det er litt som en trehjulsykkel til et barn, noe å lære av, på veien videre.

Anonymkode: fc97a...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lawyam skrev (På 16.7.2023 den 2.21):

De gode tingene er der de, men så velger vi jo ikke dem der vi kunne valgt dem heller og velger jo krig og krangler hvertfall. Ikke fortell meg at Gud burde stoppe deg når du setter i gang, for du kan stoppe eller la være.

Jeg har aldri valgt krig,krangler,kreft,sult eller lignende. Hvem er det som velger det for seg selv,mener du?

Anonymkode: 5ee12...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 0.38):

Tanker?

narrativet er ikke altevnende. Enda mindre allmektig.

Endret av Baktus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har aldri valgt krig,krangler,kreft,sult eller lignende. Hvem er det som velger det for seg selv,mener du?

Anonymkode: 5ee12...797

Du har aldri deltatt i en krangel? Det er nok av mat til alle! Deler vi med sultne og fattige? Eller prioriterer vi å reise, frisørtimer og restaurantbesøk og overlater fattige til andre? Krig starter med uenighet og grådighet, higen etter makt. Sykdommer stammer fra usunn verden, miljø og vokser og spres. Det er ikke valg som velges; ',jeg vil ha", men fordi du er en del av verden og konsrkvens. Du har aldri løyet, aldri sagt noe sårende, du har aldri baksnakket noen? Du har gått gjennom livet uten å spre noe annet enn glede og positivitet? Du gjør alt riktig og tankene dine er pur rene? Noe må du ha feilet på og alt som er mot Guds vilje er synd. Hovmod og selvgodhet gir også utslag på 'richters' skalaen. Det starter med en tanke eller følelse og kommer ut som et ord/handling som rammer og får konsekvenser for både deg selv og for andre. Liten tue kan velte stort lass. Det er ikke Guds vilje det er menneskene som har problem å leve sammen. De klarer det ikke som familie, naboer, kollegaer, politisk eller noe, men alle lager seg unnskyldninger og bortforkaringer og tar ikke ansvar for egne handlinger og ord, men som hårene reiser seg hvis noen andre sier en setning feil eller noen misforstår. Av og til kan det være nok å se i feil retning så eksploderer noen fordi de mener du så stygt på dem. Fiender er ikke vanskelig å få; bare vær uenig med feil menneske så samler hun fort en hær som støtte; 10 mot 1 og hvor de 10 velger å støtte deg fordi du roper høyest og de er for feige til å undersøke fakta og er så 'snille' at de støtter deg, men ikke 'snille' nok til å velge å ta avstand mot å angripe noen selv. Vi rammer hverandre og rammes av det som foregår rundt oss.

Endret av Lawyam
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med resten av Galaterbrevet.

22Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, 23ydmykhet og selvbeherskelse. Slike ting rammes ikke av loven! 24De som hører Kristus til, har korsfestet kjøttet med dets lidenskaper og begjær. 25Lever vi ved Ånden, så la oss også vandre i Ånden. 26La oss ikke være drevet av tom ærgjerrighet så vi utfordrer og misunner hverandre. 1Mine søsken, hvis en av dere blir grepet i et feiltrinn, må dere som har Ånden, hjelpe ham til rette. Men gjør det med et ydmykt sinn og pass deg selv, så ikke du også blir fristet. 2Bær byrdene for hverandre og oppfyll på den måten Kristi lov. 3De som tror de er noe selv om de ingenting er, bedrar seg selv. 4Hver og en skal bedømme det han selv har gjort, og få ros for sin egen innsats, ikke for det andre har gjort. 5For enhver skal bære sin egen bør. 6Den som får opplæring i Ordet, skal dele alt godt med sin lærer. 7Far ikke vill! Gud lar seg ikke spotte. Det et menneske sår, skal det også høste. 8Den som sår i sitt eget kjøtt, høster fordervelse av kjøttet; men den som sår i Ånden, høster evig liv av Ånden. 9La oss ikke bli trette mens vi gjør det gode. Når tiden er inne, skal vi høste, bare vi ikke gir opp. 10Så la oss gjøre godt mot alle så lenge det er tid, og mest mot dem som er vår familie i troen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo elemtær lære i kristendommen.

Når noe godt/bra skjer, da er det guds vilje. Da må man takke gud.

Når noe vondt/trist skjer, så er det på grunn av menneskers ondskap.

Gud kan ikke stoppe det onde, han kan tydeligvis bare ta på seg æren for det når noe bra skjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har vi så mye fri vilje egentlig da?

Anonymkode: 6834c...663

Nja, fri vilje

Vi har fri vilje til å tenke hva vi vil kanskje, men så manipulerte som de fleste er så tror vi at vi har mer fri vilje enn det vi har.

Det er mye som hindrer oss i å kunne velge fritt.

Kroppene våre, hjernen vår, naturen og planeten vår, samfunnet vi har skapt og lever i, og de relasjonene vi har.

Det å måtte ta valg, skjer ikke nødvendigvis i en fri situasjon, i frie omgivelser, under frie forhold. Vi kan ikke alltid velge det vi vil, og et annet valg må velges ut i fra de forholdene som er. 

Ble valget til slutt tatt av fri vilje? Når det ofte er av mangel på bedre valg?

En mann som er lam i beina må velge rullestolen "av fri vilje", hvis ikke kommer han seg ikke noe sted.

En kvinne med brystkreft kan få beskjed om å fjerne brystene og sier ja "av fri vilje", det andre valget er mulig død.

En familie som ikke har økonomi til nok mat, går til slutt "av fri vilje" og ber om hjelp, det andre valget er sult.

Et barn som blir mishandlet kan bli helt stille, ikke tørre å røre seg "av fri vilje", det finnes kanskje ikke noe annet valg

Vi kunne snakket med hvilken som helst avhopper fra Nord-Korea om dette.

De tar alle valg de må ta, under de forholdene som er. Men de er vel ikke frie valg?

Vet ikke om jeg er helt på bærtur her, men det var slik jeg tenkte om det hele nå i allefall. 

Anonymkode: d3635...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nja, fri vilje

Vi har fri vilje til å tenke hva vi vil kanskje, men så manipulerte som de fleste er så tror vi at vi har mer fri vilje enn det vi har.

Det er mye som hindrer oss i å kunne velge fritt.

Kroppene våre, hjernen vår, naturen og planeten vår, samfunnet vi har skapt og lever i, og de relasjonene vi har.

Det å måtte ta valg, skjer ikke nødvendigvis i en fri situasjon, i frie omgivelser, under frie forhold. Vi kan ikke alltid velge det vi vil, og et annet valg må velges ut i fra de forholdene som er. 

Ble valget til slutt tatt av fri vilje? Når det ofte er av mangel på bedre valg?

En mann som er lam i beina må velge rullestolen "av fri vilje", hvis ikke kommer han seg ikke noe sted.

En kvinne med brystkreft kan få beskjed om å fjerne brystene og sier ja "av fri vilje", det andre valget er mulig død.

En familie som ikke har økonomi til nok mat, går til slutt "av fri vilje" og ber om hjelp, det andre valget er sult.

Et barn som blir mishandlet kan bli helt stille, ikke tørre å røre seg "av fri vilje", det finnes kanskje ikke noe annet valg

Vi kunne snakket med hvilken som helst avhopper fra Nord-Korea om dette.

De tar alle valg de må ta, under de forholdene som er. Men de er vel ikke frie valg?

Vet ikke om jeg er helt på bærtur her, men det var slik jeg tenkte om det hele nå i allefall. 

Selvfølgelig og det er slik det har blitt. Verre og verre, men det startet ikke NÅ, det er en følge av at mange har tatt feil valg tidligere også. Adam og Eva startet det og så spredde det seg utover til hele verden var 'smittet'/påvirket. Det ene tar det andre. Nettet snører seg sammen. Hver av oss må slutte å helle mer gift i gryten og helle friskt vann i så lenge at giften er borte før verden blir friskmeldt. Det får vi ikke til.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min teori og begrunnelse for at Gud ikke eksisterer: 

Gud ga jo mennesker fri vilje. Men Gud vet også alt.

Gud VISSTE at det kom til å bli så mye ondskap, lidelse og død. 

Barn blir voldtatt, dyr blir flådd levende og mennesker blir tortert. 

Dette visste Gud at kom til å skje, og han syntes samtidig alt ondt er vondt. 

Dette gjør at teorien om Gud svak, og at evolusjonsteorien fremtrer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lawyam skrev (25 minutter siden):

Selvfølgelig og det er slik det har blitt. Verre og verre, men det startet ikke NÅ, det er en følge av at mange har tatt feil valg tidligere også. Adam og Eva startet det og så spredde det seg utover til hele verden var 'smittet'/påvirket. Det ene tar det andre. Nettet snører seg sammen. Hver av oss må slutte å helle mer gift i gryten og helle friskt vann i så lenge at giften er borte før verden blir friskmeldt. Det får vi ikke til.

Men, Adam og Eva kunne også ha falt og brukket nakken om de ikke hadde spist det eplet. En ulykke er en ulykke.

Hva hadde skjedd om Adam ble lam på en slik måte at han ikke kunne få ereksjon/utløsning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hudorm1 skrev (På 17.7.2023 den 18.01):

Min teori og begrunnelse for at Gud ikke eksisterer: 

Gud ga jo mennesker fri vilje. Men Gud vet også alt.

Gud VISSTE at det kom til å bli så mye ondskap, lidelse og død. 

Barn blir voldtatt, dyr blir flådd levende og mennesker blir tortert. 

Dette visste Gud at kom til å skje, og han syntes samtidig alt ondt er vondt. 

Dette gjør at teorien om Gud svak, og at evolusjonsteorien fremtrer. 

Ja, han har visstnok hatt alle detaljer om alles fremtid helt fra starten (ifølge mange altså 5000 år siden🤭). Så dytter han på oss noe han kaller fri vilje. Hvis jeg har fått fri vilje fra Gud, så er det fordi han ikke ga meg noe annet valg. Og min fremtid er allerede bestemt. Det er jo noe å tygge på😅 

Jeg tror på fri vilje med sterke begrensninger. Men den kommer ikke fra noen Gud. Ser man på Hvor stor prosentandel muslimer det er i Pakistan vs. hvor mange katolikker det er i Italia, så er det bare ett eksempel på hvor påvirket vi blir av andre, helt fra fødselen, som kraftig snevrer inn våre «frie tanker». For muslimene vet at Allah er veien, mens kristne vet at Jesus er the guy.

Psykisk sykdom er et annet eksempel.
Du kan gjøre grusomme ting, og være strafferettslig utilregnelig, fordi du ikke har kontroll over egne valg. 

Moten endrer seg hele tiden. Hvorfor går jeg ikke for 80-talls stil idag? Det var jo dritkult en gang. Svaret er enkelt. Andre har påvirket meg til å synes at det er grusomt nå. Hadde folk latt meg være i fred, så hadde jeg gått med den grønne skinnjakka og rottehale enda, men nå har jeg altså tatt et såkalt fritt valg om å gå med noe helt annet, og klipt vekk rottehalen. 

Absolutt alle valg vi tar, med sine friheter og begrensninger, har sitt utspring i gener, oppvekst og miljø. Ikke Gud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...