AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #1 Skrevet 15. juli 2023 Kort fortalt har jeg byttet jobb flere ganger de siste årene, og har endelig funnet en jobb jeg føler jeg trives i. Det er en statlig fast jobb på kontor i en stor etat. Men, det er dårlig betalt… Jeg vil nok kunne få noe høyere lønn i årene fremover, og det er også mulighet for å klatre litt innad i avdelingen, men det har ikke de voldsomme utslagene på lønna, dessverre. Jeg har kun bachelor, men har har hatt relevante jobber for utdannelsen siden jeg var i starten av 20 årene. Mange mener jeg burde søke andre jobber, og at jeg er kraftig underbetalt. Men det er jo en veldig trygg jobb, og endelig en jobb jeg faktisk trives skikkelig godt i… Har 3,5 millioner i lån, ingen andre lån eller dyre hobbyer(2 barn da…) mannen tjener 150k mere enn meg i året ca. Så vi klarer oss jo, men sløsing blir det ikke. Heller ikke fete ferier eller dyr bil. Kunne dere akseptert en slik lønn, eller hadde dere sett dere om etter en bedre betalt jobb? Jeg vet jo at de finnes i det private arbeidsmarkedet…Pensjonen vil jo også bli påvirket av lav lønn de neste 20 årene. Anonymkode: 2e573...cfa
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #2 Skrevet 15. juli 2023 Er du lønnet i henhold til utdanningen din? Har ikke akkurat oversikt over alle gjennomsnittlige lønner. Men trodde det var vanlig å starte på minst 450 000 uten ansiennitet med bachelor. I hvertfall i det offentlige. Så i mitt hode burde lønnen vært betydelig bedre med lang ansiennitet. Men som du skriver så trives du godt. Av og til er det trivsel som er det viktigste, selv om de fleste selvsagt skulle ønsket høyere lønn. Du vil alltids klare deg med den lønnen. Men husk samtidig at slik prisnivåene er nå og uten spesielt høy stigning i lønn, og senere «lite» i pensjon så har man ikke akkurat masse å rutte med. Men er det bare du/din samboer og dere ikke tenker på barn så burde det holde. Anonymkode: e6058...11d
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #3 Skrevet 15. juli 2023 Er dette i UH sektoren? Da hadde jeg sett meg om etter noe annet. Der er man konsekvent kraftig underbetalt. I direktorater og departementer har man i det minste mulighet for å klatre.. Anonymkode: 7aadd...6c5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #4 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er du lønnet i henhold til utdanningen din? Har ikke akkurat oversikt over alle gjennomsnittlige lønner. Men trodde det var vanlig å starte på minst 450 000 uten ansiennitet med bachelor. I hvertfall i det offentlige. Så i mitt hode burde lønnen vært betydelig bedre med lang ansiennitet. Men som du skriver så trives du godt. Av og til er det trivsel som er det viktigste, selv om de fleste selvsagt skulle ønsket høyere lønn. Du vil alltids klare deg med den lønnen. Men husk samtidig at slik prisnivåene er nå og uten spesielt høy stigning i lønn, og senere «lite» i pensjon så har man ikke akkurat masse å rutte med. Men er det bare du/din samboer og dere ikke tenker på barn så burde det holde. Anonymkode: e6058...11d Vi har to barn 😊 Men er ferdige med barnehage og SFO utgifter, de har heller ingen dyre hobbyer. Men det er klart det er dyrt likevel… Jeg har tidligere kun jobbet i det private, og det var dette lønnsnivået som var det høyeste i den utlyste stillingen, så det var det jeg fikk forhandlet meg frem til. Jeg får kanskje gi det et år og se om noe skjer ved neste lønnsoppgjør, eller om det kommer bedre betalte stillinger internt… Anonymkode: 2e573...cfa
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #5 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er dette i UH sektoren? Da hadde jeg sett meg om etter noe annet. Der er man konsekvent kraftig underbetalt. I direktorater og departementer har man i det minste mulighet for å klatre.. Anonymkode: 7aadd...6c5 Ikke i UH nei, departement. Anonymkode: 2e573...cfa
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #6 Skrevet 16. juli 2023 Synes ikke det er sjokkerende lite. Flere av mine venner som jobber statlig begynner med rundt 450k i lønn. Anonymkode: 35837...2f1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #7 Skrevet 16. juli 2023 Jeg har ingen bachelor , kun fagutdannet , har samme lønn som deg , også kontor jobb . Anonymkode: 5a013...46b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 Ja, det er lav lønn. Anonymkode: 4f129...991
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 Det er helt ok lønn. Anonymkode: 63525...b2e 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #10 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kort fortalt har jeg byttet jobb flere ganger de siste årene, og har endelig funnet en jobb jeg føler jeg trives i. Det er en statlig fast jobb på kontor i en stor etat. Men, det er dårlig betalt… Jeg vil nok kunne få noe høyere lønn i årene fremover, og det er også mulighet for å klatre litt innad i avdelingen, men det har ikke de voldsomme utslagene på lønna, dessverre. Jeg har kun bachelor, men har har hatt relevante jobber for utdannelsen siden jeg var i starten av 20 årene. Mange mener jeg burde søke andre jobber, og at jeg er kraftig underbetalt. Men det er jo en veldig trygg jobb, og endelig en jobb jeg faktisk trives skikkelig godt i… Har 3,5 millioner i lån, ingen andre lån eller dyre hobbyer(2 barn da…) mannen tjener 150k mere enn meg i året ca. Så vi klarer oss jo, men sløsing blir det ikke. Heller ikke fete ferier eller dyr bil. Kunne dere akseptert en slik lønn, eller hadde dere sett dere om etter en bedre betalt jobb? Jeg vet jo at de finnes i det private arbeidsmarkedet…Pensjonen vil jo også bli påvirket av lav lønn de neste 20 årene. Anonymkode: 2e573...cfa Hvorfor lytte til andre hvis du er fornøyd? Hvis du ikke er fornøyd behøver du fremdeles ikke å lytte til andre. Bare gjør det DU vil, voksne damen! Anonymkode: 471d1...eaf
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #11 Skrevet 16. juli 2023 Hvilket lønnstrinn har du da? Anonymkode: 7aadd...6c5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #12 Skrevet 16. juli 2023 Jeg har mastergrad og 10+ års arbeidserfaring. Tjente litt over 500 000 i året i akademia. Det er dessverre helt normalt i den bransjen. Skal begynne i det private etter sommeren. Anonymkode: 8b611...ec3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #13 Skrevet 16. juli 2023 Mannen min tjener 500 000 i året, jeg tjener 650 000. Vi har boliglån på 3,8 mill og to tenåringsbarn. Vi klarer oss helt fint. Mannen min er ufaglært og jeg ser ikke helt hvilken type jobb han kan få som er bedre betalt. 500 000 er ikke høy lønn, men den er heller ikke lav, synes jeg. Vi er begge sent i 30-årene og har høy ansiennitet. Anonymkode: 49c43...be5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #14 Skrevet 16. juli 2023 Jeg setter trivsel på jobb foran høy lønn. Er tre år yngre enn deg, med to barn og samboer som tjener omtrent likt som meg, jeg har rundt 470k i året. Jeg er fornøyd, med både lønn, jobben og livet generelt. Jeg har ingen utdannelse. Trives såpass godt i jobben min og vi har råd til det vi trenger, pluss litt til, så jeg har ingen planer om å bytte jobb heller. Hvis du er fornøyd med jobben, og endelig trives, og du samtidig klarer å betjene lån, har nok til det dere trenger, ville jeg ikke stresset med å bytte jobb. Hvis fete ferier og dyre biler er viktig for deg, må du bytte jobb. Anonymkode: 30199...b56
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #15 Skrevet 16. juli 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Kort fortalt har jeg byttet jobb flere ganger de siste årene, og har endelig funnet en jobb jeg føler jeg trives i. Det er en statlig fast jobb på kontor i en stor etat. Men, det er dårlig betalt… Jeg vil nok kunne få noe høyere lønn i årene fremover, og det er også mulighet for å klatre litt innad i avdelingen, men det har ikke de voldsomme utslagene på lønna, dessverre. Jeg har kun bachelor, men har har hatt relevante jobber for utdannelsen siden jeg var i starten av 20 årene. Mange mener jeg burde søke andre jobber, og at jeg er kraftig underbetalt. Men det er jo en veldig trygg jobb, og endelig en jobb jeg faktisk trives skikkelig godt i… Har 3,5 millioner i lån, ingen andre lån eller dyre hobbyer(2 barn da…) mannen tjener 150k mere enn meg i året ca. Så vi klarer oss jo, men sløsing blir det ikke. Heller ikke fete ferier eller dyr bil. Kunne dere akseptert en slik lønn, eller hadde dere sett dere om etter en bedre betalt jobb? Jeg vet jo at de finnes i det private arbeidsmarkedet…Pensjonen vil jo også bli påvirket av lav lønn de neste 20 årene. Anonymkode: 2e573...cfa Jeg og kona har alltid tjent mindre. Vi er snart gjeldfrie og drar på realtivt kostbare sydenturer hvert år. Valg og prioriteringer i hverdagen har også mye og si. Ikke bare lønna. Anonymkode: d0ac8...c6e
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #16 Skrevet 16. juli 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Kort fortalt har jeg byttet jobb flere ganger de siste årene, og har endelig funnet en jobb jeg føler jeg trives i. Det er en statlig fast jobb på kontor i en stor etat. Men, det er dårlig betalt… Jeg vil nok kunne få noe høyere lønn i årene fremover, og det er også mulighet for å klatre litt innad i avdelingen, men det har ikke de voldsomme utslagene på lønna, dessverre. Anonymkode: 2e573...cfa Stå på de første årene, det er da man har mulighet til å klatre i offentlig sektor har jeg inntrykk av. Anonymkode: 30adc...6f4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #17 Skrevet 16. juli 2023 Jeg er samme alder, og har 550 000. Og jeg har vært lenge nok i arbeidslivet til å sette pris på trivsel, og for meg er trivsel langt viktigere enn lønn. Anonymkode: ff7bf...60d
mmd Skrevet 16. juli 2023 #18 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvilket lønnstrinn har du da? Anonymkode: 7aadd...6c5 500 000 tilsvarer ca lønnstrinn 50, for de som er på LO/YS-avtalen.
mmd Skrevet 16. juli 2023 #19 Skrevet 16. juli 2023 Lønnsutvikling i staten er kompliserte greier. Valg av riktig fagforening/tariffavtale er faktisk det aller viktigste nå for tiden. Bruk litt tid på å sette deg inn i hvilken forening som er riktig for deg.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #20 Skrevet 16. juli 2023 500k for en jobb er grei lønn. Du trives og har sikkerhet og trygghet. Vil du tjene mer hvorfor ikke se etter noe du kan investere eller drive med ved siden av. Anonymkode: a1a67...ff6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå