Gå til innhold

Plantekjennere - trenger råd og tips om strelitzia, gummifiken og arekapalme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått til innkjøp av tre relativt store planter. Synes det er litt «skummelt» siden jeg ikke har grønne fingre, og vil gjerne ha noen råd (spesielt råd angående vanning).

Har en gummifiken som står i en potte på 27 cm i diameter. Den er ca. 170 cm høy. Hvor mye vann omtrent mener dere denne trenger ukentlig? Og skal denne «dusjes» med vann (skriver dusje, men pleier altså å bruke en sprayflaske til å spraye vann på enkelte av plantene mine). 

Har en strelitzia Nicolai som også står i en potte på 27 cm, denne er ca. 150 cm høy. Hvor mye vann tenker dere denne trenger ukentlig? Og jeg har forstått det slik at denne gjerne vil dusjes jevnlig?

Og så har jeg da en arekapalme som står i en potte på 24 cm i diameter, og er vel ca 150 cm høy. Hva tenker dere er en lur vannmengde for denne? Og denne skal vel også dusjes jevnlig? 

Håper på mange gode råd og tips da jeg veldig gjerne vil holde plantene fine og friske 😊 Har en god del mindre planter, men her har jeg måttet prøve meg litt fram, og det har vært litt «svinn» underveis fram til jeg har klart å få en fin liten samling etter hvert som jeg har klart å skjønne plantenes behov. Men disse store plantene kostet jo en del, og da vil jeg helst klare å bevare dem helt fra starten av.

Anonymkode: b85d2...735

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har noen formeninger? 😊

Anonymkode: b85d2...735

Skrevet

Jeg kjøpte en arekapalme på Plantasjen for et par år siden.  Lot den stå i potta den sto i, med dagslys og ikke direkte sol.  Vannet den som jeg gjør med de andre inneplantene mine, dvs. èn gang i uka.  Den overlevde ikke vinteren.  
Da jeg kastet planten så jeg hvor mye røtter som lå langs kantene i potta.  Tror at feilen jeg gjorde var å ikke potte den om.  Sjekk i hvert fall rota ved å løfte planten opp fra potta :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde den store feilen å sette min strelitzia nicolai ut på balkongen i stekende juli sol :( Da ble den brent (brune kanter rundt blandene). Så unngå sterk sol. De liker indirekte lys. Men min lever veldig fint nå og setter mange nye blader. Det jeg har lært er å gi skikkelig vanning når jorda er helt tørket ut. Stikk en finger godt ned i jorda for å kjenne om den er helt tørr. Hvis den er helt tørr kan du vanne så mye at det renner ut i hullet i potta (du kan sette potta i vasken eller dusjen f.eks.) Og da kan blandene får en dusj samtidig, det liker de veldig godt og da fjernes også støv også :). Hvis du ikke gidder å løfte de til dusjen kan du spraye de med vann fra en sprayflaske og tørke av støv med en klut av og til.  

Jeg tenker man kan bruke samme prinsipp på arekapalmer også. Har hørt at de er sensitive for tørr luft, så det kan være derfor de sliter om vinteren. Men bruk sprayflaske jevnlig og prøv å hold luftfuktigheten i huset høy om vinteren. Gummifiken kan jeg ikke noe om 😕

Ps: mange bra plantevideoer på youtube

Anonymkode: cb346...e11

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye vann er ganske umulig å si. Det kommer ann på hvordan jorda er, hvor god drenering det er i potta, hvor varmt og fuktig det er hjemme hos deg, og tid på året. I mitt hus trenger plantene som regel mindre vann på sommeren, fordi det er fuktigere inne; på vinteren fyrer vi med ved, så det blir knusttørt her inne og vannet fordamper veldig fort.

Uansett så bør de pottes om til større potter, for de kommer gjerne i potter som er små og trange ift rotsystemet, og jorda er ofte dårlig (mye torv, og "hard" jord). Du bør blande god plantejord, perlitt og gjerne orkidebark. Da får du en luftig og god jord som er bedre for plantene. Pell bort så mye du kan av gammel jord, men om det sitter fast mellom røttene så la det være, du kan skade røttene.

Husk at potteskjuleren skal være endel større enn innerpotta så luft kan komme til og vann fordampe :) Du skal få en finger mellom minimum. Og legg gjerne noe leca under innerpotta så innerpotta ikke blir stående i vann.

Anonymkode: 07626...d13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...