Gå til innhold

Hvordan i helv*** er over-booking lovlig???

Anbefalte innlegg

Gjest Albbas
Skrevet
2 hours ago, -jk- said:

Hvordan gjør du det, om du må kombinere f.eks Norwegian Oslo-Berlin med EasyJet Berlin-Napoli? Vi har kombinert Norwegian med Easyjet flere ganger men alltid bestilt separate reiser. Er det et triks jeg ikke kjenner til?

Eller Kirkenes til Yogyakarta? Jeg fikk hvertfall ikke til å bestille en gjennomgående reise den gangen jeg bestilte. Da er det ganske krise om man allerede i Kirkenes blir stående igjen pga overbooking. I slike tilfeller må man gjerne legge inn en overnatting, men mister du et fly fra Kirkenes må du gjerne vente til dagen etter, eller to dager etter, og da er jo alt køddet til uansett. Mange flyplasser der det for eksempel ikke går fly på lørdager. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (27 minutter siden):

Eller Kirkenes til Yogyakarta? Jeg fikk hvertfall ikke til å bestille en gjennomgående reise den gangen jeg bestilte. Da er det ganske krise om man allerede i Kirkenes blir stående igjen pga overbooking. I slike tilfeller må man gjerne legge inn en overnatting, men mister du et fly fra Kirkenes må du gjerne vente til dagen etter, eller to dager etter, og da er jo alt køddet til uansett. Mange flyplasser der det for eksempel ikke går fly på lørdager. 

Du blir aldri stående igjen om du har connecting flights videre, det blir for dyrt for dem, også å ordne logistikken. 

Uansett; Da ville jeg bestilt direkte tur til Oslo eller en annen hub, og tatt en overnatting. 

Har flere ganger når jeg har reist rundt i Asia flydd til Bangkok (for eksempel) nytt et-par dager der på resort, så flydd videre. I stedet for å risikere å stå stuck et eller annet sted i verden, der eneste valg er å kjøpe nye billetter for mange titusener, og mulig også ødelagte ferieplaner. 

Anonymkode: e957b...ead

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du blir aldri stående igjen om du har connecting flights videre, det blir for dyrt for dem, også å ordne logistikken. 

Uansett; Da ville jeg bestilt direkte tur til Oslo eller en annen hub, og tatt en overnatting. 

Har flere ganger når jeg har reist rundt i Asia flydd til Bangkok (for eksempel) nytt et-par dager der på resort, så flydd videre. I stedet for å risikere å stå stuck et eller annet sted i verden, der eneste valg er å kjøpe nye billetter for mange titusener, og mulig også ødelagte ferieplaner. 

Hvis man har reiseforsikring vil jo den dekke kostnadene om man blir stående stuck (gitt at det er minimum 4 timer mellom ikke-connecting flights). Med barn ville jeg nok gjort som deg, men som alenereisende voksen har jeg heller bestilt ikke-connecting flights (fordi eneste mulighet) uten overnatting. Det er først i Indonesia jeg har trengt å bytte over til ikke-connecting flight, så da kan jeg heller kriseovernatte i Jakarta, på reiseforsikringens regning. Har aldri skjedd da. 

Poenget er at det faktisk ikke alltid er mulig å komme fra A til B med connective flights. Velger du å overnatte i Bangkok har du jo ikke en connecting flight fra A til B. Etter pandemien har det blitt enda vanskeligere fordi så mange ruter er lagt ned. 🥵

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Albbas said:

Hvis man har reiseforsikring vil jo den dekke kostnadene om man blir stående stuck (gitt at det er minimum 4 timer mellom ikke-connecting flights). Med barn ville jeg nok gjort som deg, men som alenereisende voksen har jeg heller bestilt ikke-connecting flights (fordi eneste mulighet) uten overnatting. Det er først i Indonesia jeg har trengt å bytte over til ikke-connecting flight, så da kan jeg heller kriseovernatte i Jakarta, på reiseforsikringens regning. Har aldri skjedd da. 

Poenget er at det faktisk ikke alltid er mulig å komme fra A til B med connective flights. Velger du å overnatte i Bangkok har du jo ikke en connecting flight fra A til B. Etter pandemien har det blitt enda vanskeligere fordi så mange ruter er lagt ned. 🥵

Men reiseforsikringen hjelper ikke ved forsinkelser, da er det flyselskapet direkte du må styre med

Anonymkode: df287...48c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Til Napoli ville jeg flydd til Roma, så bestilt transport eller kjørt ned til Napoli. (2 timer) Eller tatt tog (en drøy time) Rimeligere og raskere. 

Om du vil fly ser jeg at Norwegian har gjennomgående reise for en rimelig pris. Det er en billig forsikring sett mot å miste neste avgang. Et alternativ er Lufthansa som ofte har rimelig transfer via Frankfurt eller Berlin. Eller KLM via Schiphol. 

Til mer spesielle destinasjoner utenfor Europa velger jeg alltid de store alliansene, de har alltid en gjennomgående rute. 

Nå skulle vi ikke til Napoli, men enda en time lengre sør. 3 timer i bil hadde IKKE fristet, bare for å få en gjennomgående reise. Dette var i 2019, mulig Norwegian har gjennomgående nå på ok tidspunkter men det hadde de ikke da. Uansett bare et eksempel. Vi reiste også til Kypros rett etter at det åpnet etter pandemien. Norwegian hadde ikke startet opp direkteflyvningene ennå, så da ble det Norwegian til Berlin og EasyJet derfra til Larnaca. Ellers hadde vi tapt minst en dag, evt. måttet betale over dobbel pris. Da tar jeg heller sjansen på separat bestilling. 

Ellers enig mhp. spesielle destinasjoner langt unna, men vi flyr aldri utenfor Europa. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...