Gå til innhold

Hvordan i helv*** er over-booking lovlig???


Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man godkjenner at slikt kan skje når man kjøper flybillett. I hvertfall på de billigste billettene 

Anonymkode: 45ebc...248

Der gjør man.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Kokeplate skrev (32 minutter siden):

Uansett bullettype har de kjøpt et sete på fligjten. Det er et sete ikke noen andre kan sitte i om de sitter der selv.

Du klikker av for at det er OK at flyet kan bli overbooket, og at du kan bli avvist, i det du bestiller billetter. 

Anonymkode: e957b...ead

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du klikker av for at det er OK at flyet kan bli overbooket, og at du kan bli avvist, i det du bestiller billetter. 

Anonymkode: e957b...ead

Helt korrekt.

AnonymBruker
Skrevet

De håper noen oppgraderer til dyrere

Anonymkode: 16d09...d2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Fordi bransjen driver på ørsmå marginer, og siden dette skjer de fleste av oss mellom null og en ganger i løpet av livet gidder de fleste ikke å betale litt ekstra for billetter for at praksisen skal ta slutt. 

Jeg sier ikke at det bør være sånn her, altså, det bør jo ikke det. Jeg er helt enig med deg i at det egentlig er en helt ugrei praksis. Men så lenge det ikke blir noe folkekrav om å kutte ut det her forblir det bare sånn. Hadde dette opprørt folk flest (unntatt den første halvtimen etter man leser en slik artikkel) hadde et flyselskap som profilerte seg med "Vi overbooker aldri!" dominert, men det gjør de ikke. Det er mye ugrei forbrukerpraksis som bare fortsetter fordi folk ikke egentlig gidder å legge engasjement å fjerne det. Hadde vi som forbrukere forventet at mobilbatterier varte en uke mellom hver lading hadde de antagelig gjort det etter noen år. Litt samme greia.

Anonymkode: b2860...a85

Jepp, dette svaret her.

Der jeg jobber sier sjefen også alltid at vi må helst overbooke. Fordi det 99% av tiden er noen som kansellerer, feilbooking osv og da har man nesten alltid noe usolgt.

Det suger selvsagt når vi faktisk HAR overbook, og det går utover kunden.

Men sjefen sier at rent profittmessig er bedre å si unnskyld til noen "stakkarer" som ble sittende som svarteper, enn å aldri være 100% fullbooket fordi man ikke tør sjanse på overbook.

Jeg syns det er helt jævlig selv, men "ingen" bryr seg annet enn de som blir tapende part, dessverre. Alle, virkelig alle, tenker bare profitt og mest mulig for lavest mulig pris. 

Folk vil mye heller betale en slikk og ingenting hvis det betyr at alt skvises slik og noen kanskje blir svarteper.

Anonymkode: 54ea0...e68

  • Liker 1
Skrevet
Kokeplate skrev (24 minutter siden):

Ble ikke to stk i det setet heller, nei.

Neida, de flyttet den som hadde satt seg først. 

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Den du siterer skriver ikke riktig, man overselger flybilletter fordi det som regel er noen som kansellerer flyreisen rett før (og da får man ikke betalt for setet)

Anonymkode: df287...48c

Ah! Takk for oppklaring. Da skjønner jeg😅☺️

Anonymkode: e41e7...2cd

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

På de fleste avganger er det 5-10+ passasjerer som ikke møter opp, statistisk sett.

Gang det med noen tusen avganger om dagen. 

Vekt utgjør nada i denne sammenhengen. 

Da er tapet ganske stort. 

Anonymkode: e957b...ead

Hvordan har de tapt hvis folk ikke møter opp?  Folk som ikke møter opp har kjøpt og betalt billett, og de pengene beholder flyselskapet.

Hvor kommer tapet fra?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Akryl said:

Hvordan har de tapt hvis folk ikke møter opp?  Folk som ikke møter opp har kjøpt og betalt billett, og de pengene beholder flyselskapet.

Hvor kommer tapet fra?

Det er som regel folk med flex billett som kansellerer og ikke møter opp, og da får ikke flyselskapet betalt for billetten

Anonymkode: df287...48c

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er som regel folk med flex billett som kansellerer og ikke møter opp, og da får ikke flyselskapet betalt for billetten

Anonymkode: df287...48c

Åh så de priviligerte som har råd til dyre flex billetter,lar vanlige folk i stikken.  

Nå ble jeg mer irritert.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Akryl said:

Åh så de priviligerte som har råd til dyre flex billetter,lar vanlige folk i stikken.  

Nå ble jeg mer irritert.

Privilegerte? Tipper at 90% av de med flex er "vanlige folk" på forretningsreise + at man i enkelte kundeprogram kan få dette når man kommer opp på enkelte nivåer

Anonymkode: df287...48c

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (7 timer siden):

Hvordan har de tapt hvis folk ikke møter opp?  Folk som ikke møter opp har kjøpt og betalt billett, og de pengene beholder flyselskapet.

Hvor kommer tapet fra?

Matte var ikke den sterkeste siden her, nei...

Inntekt fra passasjerene som får de tomme setene. De får da dobbelt opp for disse. Uten at de klarer å tjene gode penger av den grunn, det er en lavmarginbransje der man må ta inn det man kan. 

Anonymkode: e957b...ead

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (7 timer siden):

Åh så de priviligerte som har råd til dyre flex billetter,lar vanlige folk i stikken.  

Nå ble jeg mer irritert.

Jeg er mye på jobbreise.

Jeg bruker da ikke fritid på å være tidlig ute på flyplassen, så gambler ofte på at jeg akkurat rekker et fly. Og hjem igjen tar jeg det første jeg rekker, og jeg vet ofte ikke når arbeidsdagen er slutt. 

Derfor er det rimeligere for jobben og kunder at jeg flyr fleks. 

De få gangene jeg flyr selskap som wizz og ryanair bestiller jeg også fleks. Det er fortsatt temmelig billig. Og du får i alle fall maks av den servicen de er villig til å gi, som å slippe å stå igjen ved overbooking. Om du ikke har råd til det, og ikke tåler å stå igjen, er mulig ikke flyturer noe for deg. 

Anonymkode: e957b...ead

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Veldig ofte er det mulig å bestille hele reisen. Jeg har reist mye i Europa, USA(små steder) og Asia. Aldri vært noe problem å bestille billett hele reisen.

Anonymkode: 637b4...d65

Hvordan gjør du det, om du må kombinere f.eks Norwegian Oslo-Berlin med EasyJet Berlin-Napoli? Vi har kombinert Norwegian med Easyjet flere ganger men alltid bestilt separate reiser. Er det et triks jeg ikke kjenner til?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 23.57):

Kan noen forklare det?

 

Se hva slikt fører til:

https://www.nettavisen.no/barnefamilie/flyreise/wizz-air/barnefamilien-fikk-ferien-spolert-av-flyselskapet-vi-sitter-igjen-som-idiotene/s/5-95-1218274

 

Det er jo fullstendig cowboy-tilstander.

Anonymkode: fc192...76f

Mener  du vi skal ha forbud mot alt vi mener er ubehagelig??? Folk bestiller og alle bestillinger medfører en viss risiko,derfor har vi reiseforsikringer også. Flyselskapene opererer på denne måten for å få maks profitt,noe vi skal være glad for....på den måten holdes prisene nede og flest seter er fylt opp. Staten skal slett ikke inn å lage forbud og lover mot noe som vi bare synes er ubehagelig og kjedelig. Om en ferie blir ødelagt så skader det INGEN.

Anonymkode: a87f1...8fd

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (8 timer siden):

Åh så de priviligerte som har råd til dyre flex billetter,lar vanlige folk i stikken.  

Nå ble jeg mer irritert.

De fleste har råd til flex billetter...hele livet består av prioriteringer, og du prioriterer ikke flexbilletter.

Anonymkode: a87f1...8fd

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (10 minutter siden):

Hvordan gjør du det, om du må kombinere f.eks Norwegian Oslo-Berlin med EasyJet Berlin-Napoli? Vi har kombinert Norwegian med Easyjet flere ganger men alltid bestilt separate reiser. Er det et triks jeg ikke kjenner til?

Til Napoli ville jeg flydd til Roma, så bestilt transport eller kjørt ned til Napoli. (2 timer) Eller tatt tog (en drøy time) Rimeligere og raskere. 

Om du vil fly ser jeg at Norwegian har gjennomgående reise for en rimelig pris. Det er en billig forsikring sett mot å miste neste avgang. Et alternativ er Lufthansa som ofte har rimelig transfer via Frankfurt eller Berlin. Eller KLM via Schiphol. 

Til mer spesielle destinasjoner utenfor Europa velger jeg alltid de store alliansene, de har alltid en gjennomgående rute. 

Anonymkode: e957b...ead

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (19 timer siden):

Jepp, reiser man med skrotselskaper må man nesten påregne å bli behandlet som skrot. 

Jepp. Wizzair, Ryanair…

Anonymkode: 2dffd...c71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...