AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #1 Skrevet 15. juli 2023 Kan noen forklare det? Se hva slikt fører til: https://www.nettavisen.no/barnefamilie/flyreise/wizz-air/barnefamilien-fikk-ferien-spolert-av-flyselskapet-vi-sitter-igjen-som-idiotene/s/5-95-1218274 Det er jo fullstendig cowboy-tilstander. Anonymkode: fc192...76f 14 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #2 Skrevet 15. juli 2023 Fordi bransjen driver på ørsmå marginer, og siden dette skjer de fleste av oss mellom null og en ganger i løpet av livet gidder de fleste ikke å betale litt ekstra for billetter for at praksisen skal ta slutt. Jeg sier ikke at det bør være sånn her, altså, det bør jo ikke det. Jeg er helt enig med deg i at det egentlig er en helt ugrei praksis. Men så lenge det ikke blir noe folkekrav om å kutte ut det her forblir det bare sånn. Hadde dette opprørt folk flest (unntatt den første halvtimen etter man leser en slik artikkel) hadde et flyselskap som profilerte seg med "Vi overbooker aldri!" dominert, men det gjør de ikke. Det er mye ugrei forbrukerpraksis som bare fortsetter fordi folk ikke egentlig gidder å legge engasjement å fjerne det. Hadde vi som forbrukere forventet at mobilbatterier varte en uke mellom hver lading hadde de antagelig gjort det etter noen år. Litt samme greia. Anonymkode: b2860...a85 12 5
Brunello Skrevet 15. juli 2023 #3 Skrevet 15. juli 2023 Som i svaret over. Det skjer så og si aldri med den enkelte, og det gis som regel god kompensasjon og reise ganske tett opp mot den opprinnelige reisen. Alternativet hadde vært dyrere flybilletter. 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #4 Skrevet 15. juli 2023 Betyr nada. At en ikke kommer seg på en tur har lite å bety. Anonymkode: 624b2...716
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #5 Skrevet 16. juli 2023 Prinsippielt er dette svært problematisk. Det ville blitt komplett kaos om næringslivet holdt på slik. Tenk dere en festival eller fotballkamp solgte flere billetter enn de vet de har plass til. Tenk dere at an nordmann kjøper billetter til å Liverpool spille kamp, så ankommer han stadion med beskjed om at det er fullt. Klubben har oversolgt. Helt lovlig. God tur hjem. Eller en nettbutikk som tar i mot bestillinger og tar betalt for varer de ikke har, eller tjenester de vet de ikke kan levere. Og unnskyldt seg med at varene blir dyrere om de ikke fikk holdt på sånn. Folk hadde neppe godtatt den unnskyldningen. Anonymkode: b6f30...237 25 5
mmd Skrevet 16. juli 2023 #6 Skrevet 16. juli 2023 (endret) Det er knappe marginer i flybransjen. Det er et økonomisk tap å fly med tomme seter. Noen kommer for sent (f.eks. fordi første flystrekning er forsinket) noen er syke, og noen bestemmer seg bare for å ikke reise. Derfor gjør selskapene et kontrollert oversalg av billetter, basert på historiske data. Er det for eksempel 150 seter på flyet, selger man kanskje 152 billetter. Det går nesten alltid helt bra. En annen mulighet er bytte av flytype, med færre seter enn først forutsatt. Uansett finnes det rutiner for hvordan slike situasjoner skal løses. De ser ikke ut til å ha blitt fulgt i denne saken. Men, om denne familien hadde veldig billige billetter og i tillegg hadde vært seint ute med å sjekke inn, ville de uansett måtte stå over (men selskapet skulle ha sjekket om det var noen som frivillig sto over) Endret 16. juli 2023 av mmd 6 3
AnonymBruker874626 Skrevet 16. juli 2023 #7 Skrevet 16. juli 2023 Helt grei praksis, all den tid den bidrar til å holde prisene nede. Har selv opplevd å ikke komme med en gang, da med KLM fra Amsterdam til Stavanger. Fikk kompensasjon på 200 euro for å vente tre timer på Schiphol til neste ledige plass. 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 Greit at de gjør det, men denne saken er veldig rar, det var jo ledig 3 plasser, familien på 4 hadde bestilt seter vedsiden av hverandre, hvorfor ikke velge 1 som reiste alene? Anonymkode: a35f6...65f 17 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Greit at de gjør det, men denne saken er veldig rar, det var jo ledig 3 plasser, familien på 4 hadde bestilt seter vedsiden av hverandre, hvorfor ikke velge 1 som reiste alene? Anonymkode: a35f6...65f Ja bedre å hive av en enkelt, og så hadde disse fire fått plass. Uansett merkelig å nekte folk som reiser med barn ombordstigning. Håper de andre i køen som så dette føler på skammen selv. Anonymkode: 24777...357 7 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #10 Skrevet 16. juli 2023 Fordi du ikke gidder å betale mer for flybilletter. Da blir servicenivået deretter. Anonymkode: e957b...ead 7 1
mmd Skrevet 16. juli 2023 #11 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Greit at de gjør det, men denne saken er veldig rar, det var jo ledig 3 plasser, familien på 4 hadde bestilt seter vedsiden av hverandre, hvorfor ikke velge 1 som reiste alene? Anonymkode: a35f6...65f Mulige forklaringer: alle andre kandidater hadde dyrere/fleksible billetter, er status/bonusklubbkunder, har sjekket inn tidligere osv. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #12 Skrevet 16. juli 2023 mmd skrev (5 minutter siden): Mulige forklaringer: alle andre kandidater hadde dyrere/fleksible billetter, er status/bonusklubbkunder, har sjekket inn tidligere osv. Men disse hadde jo betalt ekstra for setereservasjon. Er det da mulig at samme seteplasseringer blir solgt flere ganger? Trodde ikke det gikk an Anonymkode: 9a66d...86e 14
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #13 Skrevet 16. juli 2023 Brunello skrev (8 timer siden): Som i svaret over. Det skjer så og si aldri med den enkelte, og det gis som regel god kompensasjon og reise ganske tett opp mot den opprinnelige reisen. Alternativet hadde vært dyrere flybilletter. Jeg har opplevd å ikke komme med flyet pga overbooking. Hvorfor akkurat meg? Jo fordi jeg reiste alene og uten innsjekker baggasje. Kompensasjonen var svært dårlig fra å reise direkte men måtte ta melkerute gjennom Europa, for å så sitte 14 f**** timer på en liten flyplass i England. Jeg skulle møte reisefølge mitt et annet sted i Europa, og arrangementet jeg skulle på var dagen etter. Jeg hadde valget enten akseptere det ræva tilbudet eller bare dra hjem….. Anonymkode: ef43d...8cf 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #14 Skrevet 16. juli 2023 mmd skrev (22 minutter siden): Mulige forklaringer: alle andre kandidater hadde dyrere/fleksible billetter, er status/bonusklubbkunder, har sjekket inn tidligere osv. De pleier å spørre over høytaler om noen er villig til å gå av å ta neste avgang mot en sum kompensasjon. Mange sier også ja til dette. Anonymkode: c0311...c8c 1 1
mmd Skrevet 16. juli 2023 #15 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De pleier å spørre over høytaler om noen er villig til å gå av å ta neste avgang mot en sum kompensasjon. Mange sier også ja til dette. Anonymkode: c0311...c8c Det vet jeg selvsagt (jeg flyr mye), men ts opplyser at dette ikke ble gjort i dette tilfellet. Uvisst av hvilken årsak.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #16 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja bedre å hive av en enkelt, og så hadde disse fire fått plass. Uansett merkelig å nekte folk som reiser med barn ombordstigning. Håper de andre i køen som så dette føler på skammen selv. Anonymkode: 24777...357 De har regler og en gitt rekkefølge å gå etter. Jeg hadde blitt rasende om jeg stadig var den som måtte gi meg fordi jeg ikke har barn, ikke er eldre, er funksjonsfrisk, og reiser alene. Dette blir som småbarnsforeldrene som alltid krever at andre skal jobbe jul. Så ingen skam her. Bare glede over at det ikke var jeg som måtte av. Anonymkode: e957b...ead 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #17 Skrevet 16. juli 2023 mmd skrev (1 minutt siden): Det vet jeg selvsagt (jeg flyr mye), men ts opplyser at dette ikke ble gjort i dette tilfellet. Uvisst av hvilken årsak. Wizz air. De gjorde det samme mot min mann en gang. Du får det du betaler for. Null ekstra servicenivå. Ingen som bruker et minutt på å finne noen som er villig til å gå av, og betale dem godt for det. SAS derimot gjør sitt beste for å ordne opp, og overbooker i mye mindre grad. Du kan også være sikker på at du får kompensasjonen, mat, ok hotell, og ny booking. Og ikke minst er de en del av en allianse med mange flygninger. Derfor flyr vi med dem i sommer. Anonymkode: e957b...ead 8
mmd Skrevet 16. juli 2023 #18 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Wizz air. De gjorde det samme mot min mann en gang. Du får det du betaler for. Null ekstra servicenivå. Ingen som bruker et minutt på å finne noen som er villig til å gå av, og betale dem godt for det. SAS derimot gjør sitt beste for å ordne opp, og overbooker i mye mindre grad. Du kan også være sikker på at du får kompensasjonen, mat, ok hotell, og ny booking. Og ikke minst er de en del av en allianse med mange flygninger. Derfor flyr vi med dem i sommer. Anonymkode: e957b...ead Enig i alt du sier om forskjellen på Wizz Air og SAS. 👍 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #19 Skrevet 16. juli 2023 Jeg har tjente endel tusen på å stå igjen, gjort dette endel ganger fra London. Da kan du få noen tusen i reisesjekk...eller cash, gjort dette endel på SAS. De kan betale godt for at du bare venter noen få timer til neste avgang, men du bør satse på store flyplasser skal du tjene noe på dette.. Anonymkode: 3c136...913 4
mmd Skrevet 16. juli 2023 #20 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg har opplevd å ikke komme med flyet pga overbooking. Hvorfor akkurat meg? Jo fordi jeg reiste alene og uten innsjekker baggasje. Kompensasjonen var svært dårlig fra å reise direkte men måtte ta melkerute gjennom Europa, for å så sitte 14 f**** timer på en liten flyplass i England. Jeg skulle møte reisefølge mitt et annet sted i Europa, og arrangementet jeg skulle på var dagen etter. Jeg hadde valget enten akseptere det ræva tilbudet eller bare dra hjem….. Anonymkode: ef43d...8cf I tillegg regner jeg med du hadde billige billetter og ikke var status/bonuskunde hos det aktuelle selskapet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå