AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #1 Skrevet 15. juli 2023 Samboer og jeg var på stranden. Der møtte vi en gammel kompis av samboer som han presenterte meg for. Barna våre var jevngamle så da ble det naturlig å henge ut med denne kompisen og barna hans. Ham var utrolig hyggelig og omgjengelig. Lett å prate med. Hadde ikke hatt noe i mot om samboeren min hang mer med ham fremover. På vei hjem fortalte samboer derimot en litt spesiell historie om ham. Han sa at kompisen var sammen med ei dama fra jobben hans. Da det ble slutt mellom dem så spredde denne dama falske rykter om han om at han var voldelig mot henne. Dette endte med at kompisen mistet jobben sin og fikk diverse problemer ifm dette. Samboer fortalte historien med avsky og kalte henne narsissist. Jeg jeg levde meg veldig inn i situasjonen til denne kompisen som hadde rotet seg opp i en så gal og personlighetsforstyrret dame. Syntes oppriktig synd på ham og grøsset over tanken på hvor giftige personlighetsforstyrrede mennesker kan bli. Nå i ettertid går det opp for meg hvor lett jeg trodde på historien om en mann jeg ikke en gang kjente. For hvorfor tenkte jeg at det var så lite sannsynlig at historien om volden som var begått stemte? Hva om det var nettopp denne kompisen som var narsissisten i forholdet? ‘Han var jo så enormt hyggelig’. Ja narsissiter er jo ofte akkurat det utad. Kanskje jeg rett og slett lot meg rive med av historien, men jeg aner jo ingenting om hva som er sant om en fyr jeg knapt har møtt. Syns dette ble et klassisk eksempel på hvor lett det er at kvinnen ikke blir trodd når hun forteller om vold i nære relasjoner der kjæresten som begår volden er godt likt av dem rundt seg. Kvinnen ender fort opp med å bli den voldsutsatte OG en gal løgner og narsissist. Det samme skjer jo også med kvinner som forteller om eller anmelder voldtekter. Hun kan likegodt ende opp med at alle vender henne ryggen fordi de ikke tror på henne. Vet ikke helt hva jeg ville med innlegget. Det var mest til ettertanke og en liten påminner om dere skulle kommer over en lignende historie om noen du kjenner eller ikke kjenner så godt. Alle kan bli lurt. Man kan IKKE se på folk hvem som er voldsmenn eller overgripere. Så da er det kanskje bedre å stille seg åpen og nøytral med mindre det foreligger klare bevis den ene eller andre veien. Anonymkode: 867ba...efd 9 5 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #2 Skrevet 15. juli 2023 Kjenner en slik en. Fikk sjokk når jeg fikk vite at han var grovt psykisk og fysisk voldelig. Utad, veeeeldig hyggelig og ingen tendenser til å kunne se det på han. Anonymkode: 6d248...79e 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #3 Skrevet 16. juli 2023 Jeg har levd slik. Han voldelig. Jeg ble snakket ned. Anmeldte han en gang, nedverdigende, aldri mer! Anonymkode: 440a4...0d2 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #4 Skrevet 16. juli 2023 Høres ut som min gale x. Jeg måtte flytte langt unna og kutte alle bekjentskaper… Alle trodde på han. Jeg var gal, psykopat og utnytta han. Sannheten var at han mishandlet meg fysisk og psykisk, ødela leiligheten, rusa seg og ødela alt jeg var som person. Tok meg mange år å få det godt igjen… Anonymkode: f4314...6a1 1 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #5 Skrevet 16. juli 2023 Eksen min er svært sosial og utadvendt, en sånn som alltid skal underholde og har en morsom replikk på lur, jobber som sykepleier og har tilsynelatende omsorg for alle. Men egentlig er han manipulerende, selvopptatt og spiller skuespill mesteparten av tiden. Han mishandlet meg fysisk, psykisk og økonomisk, og INGEN tror meg, til og med min nærmeste familie fortsetter å være venner med han på Facebook, sende gratulasjonsmeldinger når han har bursdag og sørge over at jeg gikk fra han. Takk for innlegget ditt, ts, jeg tror du har rett i at dette er vanlig! Anonymkode: 958ea...4d1 14
Kala Skrevet 16. juli 2023 #6 Skrevet 16. juli 2023 Jeg har erfart nok i livet til at jeg blir litt på vakt av «superhyggelige», og «veldig joviale» mennesker. Av og til blir det litt for glatt. Store smil om munnen, og ekstremt hyggelig fra første stund. Ikke alle selvfølgelig, jeg kan nok fortsatt bli lurt, men enkelte av slike mennesker gir meg frysninger. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #7 Skrevet 16. juli 2023 Jeg har kjent to kvinner som løy om slike ting. Den ene løy om så grove ting at hun burde vært anmeldt. De var også superhyggelige og joviale. De løy de også om mange andre ting, og det ble ganske tydelig at de ikke var til å stole på overhode. Anonymkode: 1b805...2c8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har kjent to kvinner som løy om slike ting. Den ene løy om så grove ting at hun burde vært anmeldt. De var også superhyggelige og joviale. De løy de også om mange andre ting, og det ble ganske tydelig at de ikke var til å stole på overhode. Anonymkode: 1b805...2c8 Hvordan vet du at de løy? Anonymkode: 958ea...4d1 2
ism85 Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 Fant ut at en kompis og studiekamerat var voldelig, da jeg møtte han når jeg var innom et fengsel for å levere noe. Ba retten om innsyn i dommen og det viser seg at han er et monster. kjempe hyggelig fyr! I ettertid er det to ting jeg reagerer veldig på, men som jeg ikke forsto da. Han var alltid veldig negativ om dama si, sa han hadde tenkt å slå opp snart. Og en gang vi var på fest og det ble noe bråk så hadde han helt svarte øyne.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #10 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan vet du at de løy? Anonymkode: 958ea...4d1 Fordi de ble avslørt av andre ting rundt det som foregikk. Anonymkode: 1b805...2c8
NiceOrNothing Skrevet 16. juli 2023 #11 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Samboer og jeg var på stranden. Der møtte vi en gammel kompis av samboer som han presenterte meg for. Barna våre var jevngamle så da ble det naturlig å henge ut med denne kompisen og barna hans. Ham var utrolig hyggelig og omgjengelig. Lett å prate med. Hadde ikke hatt noe i mot om samboeren min hang mer med ham fremover. På vei hjem fortalte samboer derimot en litt spesiell historie om ham. Han sa at kompisen var sammen med ei dama fra jobben hans. Da det ble slutt mellom dem så spredde denne dama falske rykter om han om at han var voldelig mot henne. Dette endte med at kompisen mistet jobben sin og fikk diverse problemer ifm dette. Samboer fortalte historien med avsky og kalte henne narsissist. Jeg jeg levde meg veldig inn i situasjonen til denne kompisen som hadde rotet seg opp i en så gal og personlighetsforstyrret dame. Syntes oppriktig synd på ham og grøsset over tanken på hvor giftige personlighetsforstyrrede mennesker kan bli. Nå i ettertid går det opp for meg hvor lett jeg trodde på historien om en mann jeg ikke en gang kjente. For hvorfor tenkte jeg at det var så lite sannsynlig at historien om volden som var begått stemte? Hva om det var nettopp denne kompisen som var narsissisten i forholdet? ‘Han var jo så enormt hyggelig’. Ja narsissiter er jo ofte akkurat det utad. Kanskje jeg rett og slett lot meg rive med av historien, men jeg aner jo ingenting om hva som er sant om en fyr jeg knapt har møtt. Syns dette ble et klassisk eksempel på hvor lett det er at kvinnen ikke blir trodd når hun forteller om vold i nære relasjoner der kjæresten som begår volden er godt likt av dem rundt seg. Kvinnen ender fort opp med å bli den voldsutsatte OG en gal løgner og narsissist. Det samme skjer jo også med kvinner som forteller om eller anmelder voldtekter. Hun kan likegodt ende opp med at alle vender henne ryggen fordi de ikke tror på henne. Vet ikke helt hva jeg ville med innlegget. Det var mest til ettertanke og en liten påminner om dere skulle kommer over en lignende historie om noen du kjenner eller ikke kjenner så godt. Alle kan bli lurt. Man kan IKKE se på folk hvem som er voldsmenn eller overgripere. Så da er det kanskje bedre å stille seg åpen og nøytral med mindre det foreligger klare bevis den ene eller andre veien. Anonymkode: 867ba...efd Bra du reflekterer over hvor lett det er for utenforstående å ta parti uten å vite . Tror neppe noen mister jobben pga falske rykter . Ingen er mer sjarmerende utad , enn en person som er voldelig hjemme. 1 1
NiceOrNothing Skrevet 16. juli 2023 #12 Skrevet 16. juli 2023 Kala skrev (2 timer siden): Jeg har erfart nok i livet til at jeg blir litt på vakt av «superhyggelige», og «veldig joviale» mennesker. Av og til blir det litt for glatt. Store smil om munnen, og ekstremt hyggelig fra første stund. Ikke alle selvfølgelig, jeg kan nok fortsatt bli lurt, men enkelte av slike mennesker gir meg frysninger. Enig 😂🫶 . Noen er bare SÅ overhyggelige og smiskete , viser seg ofte å ha en veldig sort side . 1
NiceOrNothing Skrevet 16. juli 2023 #13 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eksen min er svært sosial og utadvendt, en sånn som alltid skal underholde og har en morsom replikk på lur, jobber som sykepleier og har tilsynelatende omsorg for alle. Men egentlig er han manipulerende, selvopptatt og spiller skuespill mesteparten av tiden. Han mishandlet meg fysisk, psykisk og økonomisk, og INGEN tror meg, til og med min nærmeste familie fortsetter å være venner med han på Facebook, sende gratulasjonsmeldinger når han har bursdag og sørge over at jeg gikk fra han. Takk for innlegget ditt, ts, jeg tror du har rett i at dette er vanlig! Anonymkode: 958ea...4d1 Enig . Tror det er meget vanlig at folk ikke klarer å avsløre dem. Ekstra sårende når familie og venner fortsatt sitter i «honningfella» .
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #14 Skrevet 16. juli 2023 Ja, det er viktig å ikke tro blindt på folk. Selv om det er nære venner, eller at det er lett for kvinner å tro mer på andre kvinner. Om en skal tro på noen, så bør man ha beviser, som ikke kan være manipulert. Screenshots kan være redigerte, og videoopptak kan være at den ene har fremprovosert en reaksjon mens han/hun filmet, og kun ha med reaksjonen i videofilen. Anonymkode: 3a609...826
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #15 Skrevet 16. juli 2023 Jeg har hørt at den siden av historien man fikk høre først er den man tror på. Du fikk i tillegg høre denne historien fra fin mann, som du stoler på, det er da naturlig at du tenker det er sant. Det er egentlig umulig å vite hva som er riktig i de sakene, sannsynligvis er han den voldelige, de er flere som rapporterer vold som faktisk har skjedd, enn det er som lyver om vold. Det er allikevel nok som lyver til at det er umulig å vite. Jeg svarer ut fra egne erfaringer og meninger, har ingen statistikk til å støtte meg på. Anonymkode: d7e99...997 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #16 Skrevet 16. juli 2023 Blir man beskylt for partnervold er det over 99% sannsynlighet at det er sant. Ingen mister jobben sin pga rykter om partnervold forresten, men er man dømt og jobber med mennesker kan man miste jobben. Ingen trodde min eks kunne være voldelig heller, til og med min egen advokat sa "Han er en god mann" bare fordi han gråt krokodilletårer i retten og kom med en fake beklagelse, til tross for at det forelå hundrevis av beviser med bilder og lydopptak av grov vold og drapstrusler. Alle rundt han så på han som en slags helt og et forbilde, en som brydde seg om andre men som egentlig bare imiterte dette for å senere kunne bruke folk. Ingen trodde på hvor grov han var bak husets fire vegger. Det var Jekyl n Hyde... En kompis av han som jeg trodde var snill, som en gang støttet meg etter vold fikk jeg vite senere at selv ble voldelig mot sin kjæreste. Kunne aldri sett for meg det. To andre menn i omgangskretsen min, en som voldtok og en som banket dama kunne jeg heller aldri sett for meg hadde disse tendensene. Folk må våkne opp og forstå at voldtektsmenn og voldsmenn er HELT VANLIGE MENN. De er ikke tatoverte aggressive testomonstere, det er han snille kollegaen din på jobb, den sjenerte barndomsvennen din som en skulle tro var svigermors drøm, den oppegående og sjarmerende hjelpsomme naboen, den morsomme broren til venninnen din, fysioterapeuten som bestemoren din skryter så mye av, miljøarbeideren som barna syns er så kul. De er hvem som helst. Aldri tvil når ofre står frem eller rykter går. Anonymkode: 290ec...967 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #17 Skrevet 16. juli 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Blir man beskylt for partnervold er det over 99% sannsynlighet at det er sant. Ingen mister jobben sin pga rykter om partnervold forresten, men er man dømt og jobber med mennesker kan man miste jobben. Ingen trodde min eks kunne være voldelig heller, til og med min egen advokat sa "Han er en god mann" bare fordi han gråt krokodilletårer i retten og kom med en fake beklagelse, til tross for at det forelå hundrevis av beviser med bilder og lydopptak av grov vold og drapstrusler. Alle rundt han så på han som en slags helt og et forbilde, en som brydde seg om andre men som egentlig bare imiterte dette for å senere kunne bruke folk. Ingen trodde på hvor grov han var bak husets fire vegger. Det var Jekyl n Hyde... En kompis av han som jeg trodde var snill, som en gang støttet meg etter vold fikk jeg vite senere at selv ble voldelig mot sin kjæreste. Kunne aldri sett for meg det. To andre menn i omgangskretsen min, en som voldtok og en som banket dama kunne jeg heller aldri sett for meg hadde disse tendensene. Folk må våkne opp og forstå at voldtektsmenn og voldsmenn er HELT VANLIGE MENN. De er ikke tatoverte aggressive testomonstere, det er han snille kollegaen din på jobb, den sjenerte barndomsvennen din som en skulle tro var svigermors drøm, den oppegående og sjarmerende hjelpsomme naboen, den morsomme broren til venninnen din, fysioterapeuten som bestemoren din skryter så mye av, miljøarbeideren som barna syns er så kul. De er hvem som helst. Aldri tvil når ofre står frem eller rykter går. Anonymkode: 290ec...967 Jeg vet om flere, du sier hvordan kan jeg vite…. de har fortalt det selv. Hvordan kan jeg tro på det…. Det passer best inn. Det kan ikke være hvem som helst,, det kan ikke være menn med ekte omsorg. Anonymkode: d7e99...997
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå