Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2006 #1 Skrevet 14. januar 2006 Dere som er samboere. har dere delt foreldreansvar? Forstår det slik at dette er noe som man må si fra om dersom man ønsker? Farskapsunderskriften på sykehuset har ikke noe med det å gjøre? Hva er viktigheten av å ha det skriftlig? Med tanke på et evt brudd kanskje? Har ikke tenkt på dette før idag (ikke brudd altså...skal gifte oss om halvannet år...
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2006 #2 Skrevet 14. januar 2006 Dere som er samboere. har dere delt foreldreansvar? Forstår det slik at dette er noe som man må si fra om dersom man ønsker? Farskapsunderskriften på sykehuset har ikke noe med det å gjøre? Hva er viktigheten av å ha det skriftlig? Med tanke på et evt brudd kanskje? Har ikke tenkt på dette før idag (ikke brudd altså...skal gifte oss om halvannet år... ← Jeg mener at delt foreldreansvar går automatisk nå, også for samboende foreldre. Uten at jeg skal sverge på det... sjekk Odin, der står det garatert.
Far til 2 Skrevet 14. januar 2006 #3 Skrevet 14. januar 2006 Som gjest sier vil du finne noe på Odin (se også vedlagte link) på http://odin.dep.no/bld/norsk/dok/andre_dok...013/dok-bn.html Dessuten er det i praksis bare konfliktskapende å ikke tilby far dette først som sist. Han skal være ganske uegnet for å ikke få dette i f.eks. retten. Da vil det å nekte han dette bli sett på som konfliktskapende og vil være et minus for mor om de senere skulle velge å gå fra hverandre.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2006 #4 Skrevet 14. januar 2006 har lest på dinside.no og der står det at far ikke automatisk får det.. Skjønner ikke helt hva du mener om at jeg bør tilby han dette først som sist? Har jo ingen ønsker om at han ikke skal ha det. Har jo virkelig tenkt å være sammen med han alltid. Men lurte på hvorfor man som samboere bør fylle ut skjema om dette og sende til et eller annet kontor som jeg ikke husker navnet på? Vet du noe om hvordan man går fram? Pussig at dette ikke skal gå av seg selv? eller kanskje det gjør det hvis det er noen nye regler nå?
Gjest Embla s Skrevet 14. januar 2006 #5 Skrevet 14. januar 2006 Har akkurat hørt at det har kommet/kommer en ny lov om dette, som sier at samboende far får dette (lurer på om dette gjelder fra 1/1 2006?)?
Far til 2 Skrevet 15. januar 2006 #6 Skrevet 15. januar 2006 har lest på dinside.no og der står det at far ikke automatisk får det.. Skjønner ikke helt hva du mener om at jeg bør tilby han dette først som sist? Har jo ingen ønsker om at han ikke skal ha det. Har jo virkelig tenkt å være sammen med han alltid. Men lurte på hvorfor man som samboere bør fylle ut skjema om dette og sende til et eller annet kontor som jeg ikke husker navnet på? Vet du noe om hvordan man går fram? Pussig at dette ikke skal gå av seg selv? eller kanskje det gjør det hvis det er noen nye regler nå? ← Beklager måten jeg ordla meg på. Etter en del dårlige erfaringer, hvor en del kvinner er mest opptatt av hvordan de kan unngå at far får foreldreansvar eller samvær etter et samlivsbrudd, kan jeg enkelte ganger være litt skarp i replikkene. Jeg er helt enig i at det burde være unødvendig å fylle ut papirer for dette så lenge far har bekreftet farsskapet. Men slik har det altså ikke vært. Og selv om det er en bedring i dette vanvittige lovverket er det fortsatt en lang vei å gå. F.eks bør det være langt enklere å finne ut hvordan far kan få foreldreansvar enn hvordan en kan unngå at han får det. men slik er det desverre ikke. Jeg foreslår at du ringer kontoret til fylkesmannen. Der vil du etter all sansynlighet får informasjon om hvordan dette kan gjøres enklest mulig. Har akkurat hørt at det har kommet/kommer en ny lov om dette, som sier at samboende far får dette (lurer på om dette gjelder fra 1/1 2006?)? ← Tror du har rett Embla s. I linken jeg har referert til lenger opp kommer 1.januar 2006 opp som en dato (selv om jeg ikke har lest innholdet selv). Men jeg tror dette er en dato som forholder seg til barnets fødselsdato ? Om det er en "deadline" for foreldrene å flytte fra hverandre for at far ikke skal få automatisk foreldreansvar, synes det som om myndighetene er mer opptatt av å skremme enn å gi barn/foreldre muligheter. Men jeg antar altså at dette er en referanse til barnets fødselsdato, og at det i teksten (ref linken fra Odin) er informasjon om hvordan også fedre kan få slikt foreldreansvar om barnet er født før denne datoen.
Gjest Embla s Skrevet 15. januar 2006 #7 Skrevet 15. januar 2006 Såvidt jeg husker er denne datoen barnets fødselsdato ja. Ikke tilbakevirkende kraft, desverre..
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2006 #8 Skrevet 15. januar 2006 Som gjest sier vil du finne noe på Odin (se også vedlagte link) på http://odin.dep.no/bld/norsk/dok/andre_dok...013/dok-bn.html Dessuten er det i praksis bare konfliktskapende å ikke tilby far dette først som sist. Han skal være ganske uegnet for å ikke få dette i f.eks. retten. Da vil det å nekte han dette bli sett på som konfliktskapende og vil være et minus for mor om de senere skulle velge å gå fra hverandre. ← Mange mødre som nekkter far delt foreldrerett. Skjøøner ikke hensikten med å nekte far del i foreldrertten. Burde hvert obigatorisk uanshett grunn til att barnet vart til.
Gjest Embla s Skrevet 15. januar 2006 #9 Skrevet 15. januar 2006 Mange mødre som nekkter far delt foreldrerett. Skjøøner ikke hensikten med å nekte far del i foreldrertten. Burde hvert obigatorisk uanshett grunn til att barnet vart til. ← Med en nye loven slipper man dette! På høy tid denne loven kom!
Stemor Skrevet 15. januar 2006 #10 Skrevet 15. januar 2006 Med en nye loven slipper man dette! På høy tid denne loven kom! ← Hvet du om den har tilbakevirkende kraft? Mor til mitt stebarn nekter delt foreldrerett. Håper det for daslipper min mann å kjmpe for den rettern.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2006 #11 Skrevet 15. januar 2006 Takk for mange svar! Men lurer fortsatt på om det er vanlig, og slik dere ser det nødvendig, å ordne det slik at begge har foreldreretten når man er samboere og ikke har noen som helst planer om å gå fra hverandre??
Gjest allium Skrevet 15. januar 2006 #12 Skrevet 15. januar 2006 Hvet du om den har tilbakevirkende kraft? Mor til mitt stebarn nekter delt foreldrerett. Håper det for daslipper min mann å kjmpe for den rettern. ← Ingen lover har tilbakevirkende kraft.
Gjest allium Skrevet 15. januar 2006 #13 Skrevet 15. januar 2006 Takk for mange svar! Men lurer fortsatt på om det er vanlig, og slik dere ser det nødvendig, å ordne det slik at begge har foreldreretten når man er samboere og ikke har noen som helst planer om å gå fra hverandre?? ← At man ikke har noen planer om å gå fra hverandre, er ingen grunn synes jeg. Hvem har vel det når de får barn? Uansett får man nå felles foreldreansvar automatisk.
Gjest Embla s Skrevet 15. januar 2006 #14 Skrevet 15. januar 2006 Hvet du om den har tilbakevirkende kraft? Mor til mitt stebarn nekter delt foreldrerett. Håper det for daslipper min mann å kjmpe for den rettern. ← Slik jeg oppfattet det da jeg fikk høre om den, har den ikke tilbakevirkende kraft. På generelt grunnlag er det vel slik at en mor som motsetter seg delt foreldrerett, stiller med dårlige kort. En ubegrunnet nekting av dette viser ikke akkurat til samarbeidsvilje eller hensyn til barnets beste..
Far til 2 Skrevet 15. januar 2006 #15 Skrevet 15. januar 2006 Hvet du om den har tilbakevirkende kraft? Mor til mitt stebarn nekter delt foreldrerett. Håper det for daslipper min mann å kjmpe for den rettern. ← Det vil som oftest ikke bli nødvendig med fordyrende rettsak i slike tilfeller. Det er nå innført noe som kalles "Rettsmekling" som er gratis (eller tilnærmet gratis sammenliknet med rettsak). Der vil bl.a. en dommer være tilstede, og "avgjørelsen" (som foreldrene må være enig i) vil være like mye juridisk bindende som en hvilken som helst dom i rettsak. En dommer vil sansynligvis fraråde mor å nekte far foreldreansvar om hun ikke har svært gode grunner. Tidligere var det slik at en far nærmest kunne sende et brev til Fylkesmannen og få utstedt papirer med foreldreansvar uten at Fylkesmannen hadde truffet foreldrene (dette er litt satt på spissen). Uanset har det de siste 5-10 årene blitt et overveldende flertall av fedre som er blitt tilkjent foreldreansvar i ettertid. Den nye loven ønsker bare å forsterke disse signalene med det nye lovverket, og en far vil som sagt "mer eller mindre automatisk" bli tilkjent foreldreansvar i 95% av tilfellene hvor han ikke har hatt dette i utgangspunktet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå