Gå til innhold

Hvordan slutte med sukker og gå ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vil gjerne ned i vekt, ca 15 kg. Jeg skjønner det vil ta tid og er en livsstilsendring. Men jeg får det ikke til. Tenker jeg skal slutte med sukker/ kaker/ kjeks. Men jeg klarer det kanskje 1 maks 2 uker, så er det tilbake til det samme usunne. Samme med pasta. 

Jeg er veldig misfornøyd med kroppen sånn den er nå. Er 175 cm høy, og veier 87 kg. 107 cm rundt midjen. Jeg trives så dårlig i kroppen..

Noen tips om hvordan man kan slutte med sukker? Hva fungerte for deg? Jeg jobber som nattevakt på sykehjem, særlig på natt er det lett å ty til det som er søtt. 

Anonymkode: f0499...c7b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å slutte med sukker osv kan være vanskelig, men det er helt oppnåelig så lenge du er bestemt. Jeg kuttet det ut på dagen, og fikk faktisk abstinenser, sterk hodepine, og følte meg elendig. Det sier ganske mye om hvor skadelig sukker er. Jeg bestemte meg for å bare ta en dag av gangen, og etter noen uker så gikk det bedre og bedre.

Ha en plan, bytt ut kjeks med en neve valnøtter. Ha med matpakke på jobb med sunnere alternativ. Spis gjerne brød, men spis bedre og grovt brød med langsomme karbohydrater. 100% fullkornspasta, men spis mindre av det. Ha godt med proteiner og grønt til, slik at det blir et balansert måltid. Kan være du ikke lykkes fordi du kutter ut, og ikke ned/bytter ut med bedre fullkornsalternativ.

Drikk godt med vann mellom måltidene. Ta med noe du kan sysselsette deg med på jobb når det er rolig. Om det er håndarbeid, lese, skrive, tegne, hva som helst. 

Så, begynn å trene. Ikke blodtrening, men noe som er realistisk og gir trivsel. Gåturer i skogen er undervurdert god trening. Jo mer du kommer inn i gode rutiner for mosjon, jo mer motivert vil du bli for å spise riktig også. 

Anonymkode: 313da...d19

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kuttet helt til slutt. Fordi jeg alltid falt tilbake om jeg bare skulle ta litt, eller bare helg. 

Jeg erstattet ikke sukker med andre ting. Jeg brøt rett og slett båndet til at kroppen "trengte noe" fullstendig. Jeg spiste helt fast frokost-lunsj-middag, aldri noe utenom, til vanen hadde satt seg. 

Gjør kun dette, ingen andre endringer, da det krever den viljestyrken du har. Ikke jobb med øvrig kosthold samtidig.

Jeg fikk god hjelp av mannen. Han tok alt av handling, og sørget for at det ikke var noe å snope på i huset. 

Jeg husker ikke hvor lang tid det gikk, men om du klarer deg forbi 2.ukers markøren neste gang lover jeg at det vil slippe. Og det er en enorm befrielse. Nå har jeg aldri lyst på søtt. Det slår meg ikke at jeg har lyst til å spise noe om jeg ser på TV en fredag, og godteskålen kan stå foran meg hele påsken uten at det frister å ta en bit. 

Anonymkode: e4695...b03

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg anbefaler å lese boken Glukoserevolusjonen av Jessie Inchauspé. Det høres kanskje ut som kjedelig teori, men boken er veldig interessant.
Du kan også søke opp navnet henne på youtube, det ligger mange fine intervjuer med henne der. 

Anonymkode: eb917...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk ned 10kg på 8 måneder av å kun kutte ut alt av sukker brus potetgull og pizza fastfood. Levde ellers som normalt , trente ikke engang 

Sukkersuget er verst de første dagene, så går det over. Men om du sprekker en dag så vil du få sukkersug en ukes tid etterpå og det er ofte da man gir etter for suget og unner seg litt. Der et roten til problemet, man kan ikke unne seg litt for da vil hjernen ha mer. Du må ha disiplin nok til å motstå alt. Spis evn et par druer i nødstilfeller 

Anonymkode: b193a...433

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg personlig kan ikke ha sukker i hus. Ikke godteri, ikke sjokolade, ingenting. Lettbrus drikker jeg, eller saft uten sukker. Men begrenser det veldig. Prøver å drikke mest vann.

Du må finne det som er best for deg, noen må trappe ned, andre må gå cold turkey, og de få klarer å kombinere sunn livsstil med lav kaloriinntak generelt, men en dag i uken de får kose seg med LITT sukker.

Jeg er en av de som må gå cold turkey. Jeg kan ikke spise godteri. Jeg unner meg heller ett par pizzastykker, eller alkohol. Når jeg blir sukkerfysen, lager jeg ofte noe med bær involvert, for det demper søt behovet noe. ELLER børster tenner, det har en god effekt. 

Jeg har nå gått ned 5 kg på 2 uker, fordi jeg teller kalorier og trener. Jeg har drukket alkohol, men ikke tatt helt av. Alternativet er å bytte ut ølen på lørdagen med noe annet.

Dette kan jeg ikke gjøre i lang tid da jeg blir skikkelig påvirket, men det er en kickstart :)

Endret av anon01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et ustabilt blodsukker gir meg søtsug. Så jeg må kutte kraftig ned på karbohydrater for å stoppe søtsuget. Det er hardt noen dager, og så blir det gradvis lettere. Etter en måned har jeg virkelig ikke lyst på søtt. 

Anonymkode: 1c920...a51

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 23.00):

Noen tips om hvordan man kan slutte med sukker? Hva fungerte for deg? Jeg jobber som nattevakt på sykehjem, særlig på natt er det lett å ty til det som er søtt. 

Jeg gjorde det samme som deg for en del år siden.

Jeg bare sluttet. Cold turkey.

Tømte skapene og sluttet å kjøpe nytt.

Dette er den åpenbare og enkle løsningen. 
Det er ikke nødvendigvis en enkel løsning, men det ER den enkleste og mest effektive strategien.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det hvert fall mye enklere å ikke spise noe snop, enn å spise litt. Mye enklere å kutte det helt ut enn å redusere over tid.

Jeg merker også dramatisk mindre søtsug om jeg tvinger i meg proteiner. Får jeg i meg 170-180g proteiner for dag har jeg absolutt ingen sug på noe usunt i det hele tatt. Jeg får også mer kontroll av å trene, gidder jeg virkelig å stappe en sjokolade i trynet når det tar en time på tredemølla å slanke den bort...?

Mye enklere å sørge for at søtsuget ikke kommer, enn å sloss mot det når du har det..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fortsett å spise det du spiser og bruk en ksloritelle app for å finne beste alternativ. 

Lykke til

Anonymkode: 7ff74...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om man får inn mer protein og (sunt) fett i kosten, så går sukkerlysten bort etter hvert. Ganske kjekt.

Anonymkode: 79fd5...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...