AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #1 Skrevet 15. juli 2023 Mens man står midt oppi det så er hjernen så treg at jeg føler meg dum. Men hva når jeg er ute av depresjonen, vil den bli helt reparert eller får man varige mèn? Når man har vært deprimert flere ganger blir hjernen mer og mer redusert eller har den evne til reparasjon? Har hørt at de som har levd med depresjoner har økt sjanse for Alzheimer. Anonymkode: 12099...659
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #2 Skrevet 15. juli 2023 Hei. Er på mobil så blir litt kort. Jeg har vært deprimert hele mitt unge og voksne liv. Er nå 28. Det siste året har jeg fått merkbart dårligere hukommelse. Hadde svært god hukommelse før, og det er rart nå å knapt huske hva jeg gjorde dagen før. F.eks kan jeg glemme regninger, nøkkelen i døra og viktige beskjeder. Er mer uoppmerksom og mindre observant. Glemmer ting jeg leser og må ofte lese en artikkel flere ganger om jeg skal ha sjans til å huske noe. Føler absolutt jeg har blitt dummere. Beskriver det som at jeg føler hjernen min råtner bort. Før var jeg klok, interessant og betegnet som intelligent av de jeg da kjente. Nå er det ganske tomt i hodet mitt. Sliter med å sette ord på ting og kommer til kort i diskusjoner fordi jeg lett "mister tråden". Dette påvirker igjen evnen til kommunikasjon. Jeg fungerer bra i jobb foreløpig, men dårlig på privaten. Orker ikke venner, kjæreste osv. Er minimalt interessert i det meste. Om det er reversibelt vet jeg ikke. Har personlig gitt opp meg selv, har dermed sluttet å prøve. Bryr meg ikke lenger, driter i hva som skjer med meg. Har ikke kapasitet til det uansett. Anonymkode: 37f98...cce 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #3 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. Er på mobil så blir litt kort. Jeg har vært deprimert hele mitt unge og voksne liv. Er nå 28. Det siste året har jeg fått merkbart dårligere hukommelse. Hadde svært god hukommelse før, og det er rart nå å knapt huske hva jeg gjorde dagen før. F.eks kan jeg glemme regninger, nøkkelen i døra og viktige beskjeder. Er mer uoppmerksom og mindre observant. Glemmer ting jeg leser og må ofte lese en artikkel flere ganger om jeg skal ha sjans til å huske noe. Føler absolutt jeg har blitt dummere. Beskriver det som at jeg føler hjernen min råtner bort. Før var jeg klok, interessant og betegnet som intelligent av de jeg da kjente. Nå er det ganske tomt i hodet mitt. Sliter med å sette ord på ting og kommer til kort i diskusjoner fordi jeg lett "mister tråden". Dette påvirker igjen evnen til kommunikasjon. Jeg fungerer bra i jobb foreløpig, men dårlig på privaten. Orker ikke venner, kjæreste osv. Er minimalt interessert i det meste. Om det er reversibelt vet jeg ikke. Har personlig gitt opp meg selv, har dermed sluttet å prøve. Bryr meg ikke lenger, driter i hva som skjer med meg. Har ikke kapasitet til det uansett. Anonymkode: 37f98...cce Kan det hende at du er deprimert akkurat nå? At det er derfor du kjenner på disse problemene nå? Kan være lett depresjon kanskje? Skal ikke påstå at jeg noen gang var smart, men jeg kjenner at hodet ikke riktig fungerer helt og det gjør noe med selvfølelsen. Det er mulig at hodet er det siste som kommer på plass etter en depresjon? Anonymkode: 12099...659 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #4 Skrevet 15. juli 2023 En blir ikke dum av depresjon, men kroppen er i en krisetilstand og klarer ikke å prosessere alt. Har en vært gjennom en stor påkjenning som en depresjon så er en og mer sårbar for stress etterpå💜 Anonymkode: 983c1...76a 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #5 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan det hende at du er deprimert akkurat nå? At det er derfor du kjenner på disse problemene nå? Kan være lett depresjon kanskje? Skal ikke påstå at jeg noen gang var smart, men jeg kjenner at hodet ikke riktig fungerer helt og det gjør noe med selvfølelsen. Det er mulig at hodet er det siste som kommer på plass etter en depresjon? Anonymkode: 12099...659 Moderat depresjon er det jeg lider av og som jeg bærer med meg konstant. I bedre perioder er jeg "bare" lett deprimert. Gått mange runder i terapi og fått ulike diagnoser. Har blandet personlighetsforstyrrelse i følge psykologen, med depresjonen som kremen. Anonymkode: 37f98...cce
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #6 Skrevet 15. juli 2023 Det kommer seg når du får fram gang. Jeg hadde vanskelig med å forstå hva folk sa. Jeg huska ikke noe. Jeg som hadde super husk. Er ikke 100% bra enda. Men er mye bedre. Men det tar tid. Utrolig lang tid. Anonymkode: 47d8d...f29 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #7 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En blir ikke dum av depresjon, men kroppen er i en krisetilstand og klarer ikke å prosessere alt. Har en vært gjennom en stor påkjenning som en depresjon så er en og mer sårbar for stress etterpå💜 Anonymkode: 983c1...76a Vil man noen gang tåle stress igjen eller er man for alltid redusert? Anonymkode: 12099...659
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #8 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Moderat depresjon er det jeg lider av og som jeg bærer med meg konstant. I bedre perioder er jeg "bare" lett deprimert. Gått mange runder i terapi og fått ulike diagnoser. Har blandet personlighetsforstyrrelse i følge psykologen, med depresjonen som kremen. Anonymkode: 37f98...cce Har også lurt på om jeg har det sånn som det, moderat men lett innimellom. Kan også ha bedre perioder men da alltid med mye stress samtidig. Så mye stress at jeg kjenner at dette vil ikke kroppen klare å stå lenge i og det gjør den heller ikke og så smeller det. Anonymkode: 12099...659
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #9 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vil man noen gang tåle stress igjen eller er man for alltid redusert? Anonymkode: 12099...659 Ingen grunn til å utsette kroppen for mer unødig stress. Mange får en oppvekker, og unngår stress så godt det går, noe som er fullt mulig, selv om vi har et spesielt og degradert samfunn der mange tror at stress skal være en normal del av hverdagen. Anonymkode: 21ede...a07
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #10 Skrevet 15. juli 2023 Jeg opplevde også å føle meg «dum» under depresjon. Jeg har alltid elsket å lese, men mens jeg var deprimert fikk jeg det ikke til. Jeg klarte ikke å få med meg sammenhengene i bøkene. Da jeg ble friskere begynte jeg å lese bøker jeg har lest før, som var lettleste. Det tok tid før jeg igjen kunne leser mer avansert faglitteratur, for eksempel. Men jeg kom tilbake igjen, det bare tok tid. Anonymkode: fc2ff...9d4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #11 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg opplevde også å føle meg «dum» under depresjon. Jeg har alltid elsket å lese, men mens jeg var deprimert fikk jeg det ikke til. Jeg klarte ikke å få med meg sammenhengene i bøkene. Da jeg ble friskere begynte jeg å lese bøker jeg har lest før, som var lettleste. Det tok tid før jeg igjen kunne leser mer avansert faglitteratur, for eksempel. Men jeg kom tilbake igjen, det bare tok tid. Anonymkode: fc2ff...9d4 Godt å lese oppløftende historier! Det er jammen ikke lett å gjøre noe som helst med en sånn ubrukelig syk hjerne. Når man er deprimert trenger man virkelig å engasjere seg i en historie og tenke på noe annet. Men så er det umulig å lytte i en samtale, følge med på en film eller lese en bok. Anonymkode: 12099...659
Daryl Dixon Skrevet 15. juli 2023 #12 Skrevet 15. juli 2023 Føler og at jeg blir dummere på alle måter under depresjon, går seg til igjen, men hjelper ikke på når man er langt nede. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #13 Skrevet 15. juli 2023 Man blir ikke dum av depresjon, men om man havner dypt i hullet, så kan man også få kognitive vansker, som kan gi symptomer som mange kan forbinde med demens, eller lignende, når man begynner å tenke over det, eller Google det. Disse kognitive vanskene kan være problemer med hukommelse, med å forstå informasjon, vansker med å finne ord og sette sammen setninger, med mere. Er man virkelig utrygg på at det kan være begynnende demens så kan man snakke med fastlegen om det, som i så fall kan henvise til demenstest dersom de mener det er grunnlag for bekymring. Anonymkode: 8721e...136 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #14 Skrevet 15. juli 2023 Har ikke egne erfaringer, men leste nylig en bok av psykolog som selv er bipolar, og hun forteller at hun i depressive perioder mister fokus og evne. Sånn komplisert matte som hun egentlig kan blir gresk for henne når hun er depressiv. Anonymkode: 6f988...2e0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå