Gå til innhold

Hvordan smaksette grønnsaker og spise hvilke? (Veggie/low carb/slanking)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil minimere fettprosenten og vil spise mindre kjøtt og mere grønt, helst kutte ut kjøtt. Og kutte ut all prossesserte og usunne sauser fra glass og toro. Trenger derfor tips på hvilke grønnsaker som metter og hvordan tilberede og smaksette dem om man vil spise kun grønt uten kjøtt? Nå går det mye i de fryste grønnsaksmiksene fra butikken med brokkoli, blomkål og gulrot, og poteter, men bruker toro saus eller thousand Island dressing som ikke er bra for low carb diet. 

Hvilke sauser og smakstilsettinger lager dere, gjerne oppskrift og til hva slags grønnsaker dere pleier å spise som et måltid 😊

Anonymkode: 53b3b...fc3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det fett fra kroppen eller fett i kosten du prøver å minimere?

Uansett, det kan være litt vanskelig å kombinere flere kostholdsfilosofier hvor det skal spises både lavkarbo men samtidig med mindre kjøtt. Siden det aller meste plantebaserte har mye karbo. Og hvis du i tillegg mener å minimere fettet i kosten så er det også igjen vanskelig å kombinere med de to andre tingene (men mulig det ikke var det du mente)

De grønnsakene du nevner har veldig lite kalorier i seg selv, og må som regel spises sammen med andre fettholdige ting, det være seg animalsk eller ikke. Det er jo da ting som avokado, kikerter, oliven, nøtter, og generelt olje.

Så kommer det litt an på hva du mener med usunne ferdigsauser. Jeg synes for eksempel at currypaste er noe som gjør seg godt, gjerne sammen med kokosmelk/kokoskrem for å sette mye smak. Men alt det er jo på sett og vis prosessert og blandingsprodukter det også.

Anonymkode: 9599f...ef9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes dere som vil absolutt slutte med kjøtt anner ikke hvor vanskelig det er å spise nok grønt for å erstatte det du får enkelt fra kjøtt/sjø osv.  

Anonymkode: 91b56...1d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Peppersausen fra Toro har lite kalorier, spesielt om du blander den ut med vann. Jeg syns den er knallgod. Ellers er vel potet den mest mettende grønnsaken, i hvert fall syns jeg det. Potet har heller ikke mye kalorier, selv om det er lite stivelse. 

Anonymkode: d83c2...fe7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk ferske grønnsaker, smaker mye bedre! Vet ikke om rotgrønnsaker er det du skal spise mest av,men de er gode hvis du ovnssteker dem med litt honning og saft av sitron. Og evt litt hvitløk. Salt og pepper,og litt fersk persille på toppen. 

Anonymkode: 1b1a6...109

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det som er viktig å tenke på når man ikke spiser kjøtt er å få i seg nok proteiner. Vegetarkilder til proteiner er ofte bønner, linser og soya.

Anonymkode: 01d58...29f

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Peppersausen fra Toro har lite kalorier, spesielt om du blander den ut med vann. Jeg syns den er knallgod. Ellers er vel potet den mest mettende grønnsaken, i hvert fall syns jeg det. Potet har heller ikke mye kalorier, selv om det er lite stivelse. 

Anonymkode: d83c2...fe7

Den inneholder kjøtt.

Anonymkode: 845ca...859

AnonymBruker
Skrevet

Bruker olivenolje, smør og krydder.

Aldri hatt et glass med saus eller ferdig  Thousand Island-dressing i hus. Det er jo den enkleste å lage selv :) Spiser helst andre typer dressinger da.

Anonymkode: 2d412...ca2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det viktigste for å få grønnsaker til å smake mye og godt er å velge friske grønnsaker. Gjerne også økologiske (ja, det er ofte forskjell).

Frosne grønnsaker er like sunne og næringsrike, men de smaker ingenting. Frosne erter er det eneste unntaket.

Støtter ellers rådet om å ovnssteke grønnsaker, lage curry, og lage puréer og purésuppe. Feks gulrotpuré med frisk ingefær.

Anonymkode: ed2d0...d83

• Liker 2
Skrevet

Champingong,løk,hvitløk,paprika,chili, gulrøtter,brokkoli,squash,aubergin.

Dette er nydelig å steke i litt olje,og krydre med det du liker😍

Er rene snacksen,synes jeg.

• Liker 1
Skrevet

Blandet salat blir god med litt olje, finhakket løk, salt og pepper, syns jeg. Grillet paprika er kjempegodt i. Sukkererter også, som er kokt i et minutt før de avkjøles, de gir god tyggemotstand. Og skikkelig gode, små tomater. Nam. Trenger ikke mer krydder

Ovnsstekte grønnsaker pleier jeg å pensle med en blanding av olje, chili (sambal oelek), hvitløk, brunt sukker, salt og pepper når de nærmer seg ferdigstekt. 

Sambal oelek er favorittkrydder her, passer til så mye. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt tips å ha en glaze på ovnsstekte grønnsaker helt tilslutt, ja!

Jeg bruker ofte eddik (hvitvin, eplesider, sherry, balsamico... ) pluss litt honning eller lønnesirup. Bland sammen og rør inn i de ferdigstekte grønnsakene. Funker best på rotgrønnsaker.

Et tips til paprika: Ovnsstek i grove biter til paprikaen er helt myk og med mørke kanter, rør inn en miks av granateplesirup og akasiehonning tilslutt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Godt tips å ha en glaze på ovnsstekte grønnsaker helt tilslutt, ja!

Jeg bruker ofte eddik (hvitvin, eplesider, sherry, balsamico... ) pluss litt honning eller lønnesirup. Bland sammen og rør inn i de ferdigstekte grønnsakene. Funker best på rotgrønnsaker.

Et tips til paprika: Ovnsstek i grove biter til paprikaen er helt myk og med mørke kanter, rør inn en miks av granateplesirup og akasiehonning tilslutt.

Det må jeg prøve. Takk for tips!

AnonymBruker
Skrevet

Dette lager jeg ofte av litt slappe grønnsaker: kutter i biter og steker i olje,har på hermetiske tomater,litt sukker og krydder. Evt en buljongterning. Lar det koke en god stund,har i litt vann hvis tørt. Dette blir en slags ratatouille,som kan spises som tilbehør til kjøtt,eller alene. Jeg lager dette av det jeg har som må brukes opp,som regel blir det forskjellige typer løk,tomater,paprika,squash,gulrot,brokkoli og evt annet jeg måtte ha i hus. Sunt,godt,og en super måte å bruke opp slappe grønnsaker på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker mye fryste grønnsaker - brokkoli, erter, rosenkål. Liker best de som er kun en grønnsak.

Dampkoker i mikro, med dampkokelokk.

Bruker litt smør og krydder, salt og pepper, hvitløk, persille. Alt ettersom.

Trenger jo heller ikke kutte ut kjøtt/fisk. Kan ofte redusere porsjonen, og velge magre alternativ. En halv kyllingfilet f.eks.

Anonymkode: 51bea...eca

AnonymBruker
Skrevet

Hva med litt olivenolje,en skvis sitron og litt krydder eller salt? Eller annen vinaigrette. Balsamico er også godt. 

Anonymkode: 588a7...c07

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 0.25):

Den inneholder kjøtt.

Det er ikke kjøtt i peppersaus fra Toro, hvorfor tror du det?

Jeg liker skysausen til toro, også minimalt med kalorier. og selvsagt uten kjøtt.

AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (1 time siden):

Jeg liker skysausen til toro, også minimalt med kalorier. og selvsagt uten kjøtt.

Jo det er det. Så til neste gang ikke være så bastant når du ikke vet hva du snakker om.Og nei skyssusen er heller ikke uten. Toro merker nå produktene sine og den er ikke merket. Du kan også kontakte Toro bare for å få bevist at du tar feil ;) 2C7DCC39-6D31-4479-938D-0F1D26CA4D64.thumb.jpeg.13fb12d8aec1d07bd5098de1d965a6cb.jpeg

DDEE54F8-3C0B-4A83-B6AC-5AFF641ED823.jpeg

D431C1AF-E152-42C1-8D51-4A1B42F270BD.png

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (1 time siden):

SJYsaus

AnonymBruker
Skrevet

Nå ville jo TS prøve å kutte ut torosauser og prøve å lage fra bunn. Ellers tolker jeg ikke TS som "hard veganer", om det skulle være litt spor av kjøtt/animalsk.

Anonymkode: 9599f...ef9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...