Gå til innhold

IBS, flere som ikke kan spise noe grønnsaker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Utrolig kjipt. Slitt med ibs lenge nå. Forsøkt low fodmap, men med varierende hell.

Først nå når jeg har kuttet ut så og si alt av grønnsaker så har magen min vært fin. Jeg som er så glad i paprika, tomat, agurk og salater. Men magen min har vært så fin denne uken hvor jeg har holdt meg borte fra dette.

Flere som opplever at rå grønnsaker er dårlig for magen, selv de som skal være trygge ihht. low fodmap?

Anonymkode: b93b3...a2e

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke klart å finne noe mønster i mageproblemene. Noen ganger tåler jeg alt av grønnsaker andre ganger ikke. Andre ganger er det ting som står listet som grønne som jeg reagerer på. Mageproblemene oppstår uavhengig av hva jeg spiser har jeg lært etter år med prøving og feiling med kosthold. Så nå spiser jeg det jeg vil og håper på det beste 😄 Grønnsaker er viktig for tarmhelse. IBS er ikke så alvorlig som tarmkreft. Og det risikerer man med et kosthold som er lavt på fiber. 

Anonymkode: 4ae1e...11d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke IBS, men jeg vet at mange sliter med rå grønnsaker. Dette er veldig veldig tungt å fordøye, så kanskje ikke så rart? Hvordan er det med kokte/bakte grønnsaker? 

Anonymkode: b988e...ba5

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke IBS knyttet til psykisk helse? Tarmsystemet er det første som stopper opp hvis kroppen har angst.

Anonymkode: 589e9...cf2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er ikke IBS knyttet til psykisk helse? Tarmsystemet er det første som stopper opp hvis kroppen har angst.

Anonymkode: 589e9...cf2

Det kan være flere årsaker til IBS

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/irritable-bowel-syndrome/symptoms-causes/syc-20360016#:~:text=The exact cause of IBS,food through your digestive tract.

AnonymBruker
Skrevet

Det er paprikaen du reagerer på, ikke agurk eller helt vanlig grønn salat. Tomat bør gå bra også. Hold deg unna rå løk og paprika. Lykke til.

Anonymkode: f5a9d...08d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er paprikaen du reagerer på, ikke agurk eller helt vanlig grønn salat. Tomat bør gå bra også. Hold deg unna rå løk og paprika. Lykke til.

Joda, man kan reagere på lektiner i agurk. I tillegg kan noen med IBS reagere kraftig på visse sprøytemidler, så skal man spise grønnsaker bør man som et minimum spise økologisk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er paprikaen du reagerer på,

Den trodde jeg var safe🫤

Anonymkode: ffaa4...020

AnonymBruker
Skrevet

Her går det bra med agurk, kokt potet og kokt gulrot. Men i perioder reagerer jeg på alt jeg putter i munnen. Jeg sliter ikke med forstoppelse da, men med diaré mange ganger om dagen. 

Anonymkode: e64e1...6f0

AnonymBruker
Skrevet

Kokt potet, kokt gulrot, kokt brokkoli, salat og agurk er trygt her :) Alt av løk, kål, bønner er hardt for magen. Vet av mange som reagerer på skallet på agurk. 

Jeg levde på streng diett i flere år, nå kan jeg spise det meste uten å bli dårlig :) Levde på potet, kokt gulrot, laks, kjøttdeig, Rugsprø knekkebrød med gulost, laktosefri melkeprodukter , salt og krydder (pepper er hardt for magen), ingen hvetemel, søtningsmidler (vanlig sukker er bedre for tarmen), ingen kaffe og godteri. Kuttet melon, jordbær, sitrus, banan og epler… Trente litt hver dag for å holde magen i aktivitet (mindre luftplager). 

Jeg fikk god hjelp av ernæringsfysiolog på sykehuset. 

Anonymkode: 04b59...d89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svarene!

Ja det er vanskelig, enkelte perioder kan man spise alt, plutselig ingenting.

Forsøkte meg på poteter og rent kjøtt/fisk for noen uker siden. Men hadde skikkelig urolig mage på potet også.

Kokte grønnsaker har ikke vært bedre for meg. Tomat har tidligere vært "grønn" i noba appen, men den har plutselig begrensning. Jeg som har spist sikkert en halv kilo tomater til dagen, og papirka 😅

Kan spise fersk ananas, jordbær, bringebær og blåbær.

Denne uka har jeg kun kuttet grønnsaker som det ellers går mye av, å drukket aloevera hver dag (kjærringråd). Har også lest at man kan få samme reaksjoner ved for lav magesyre. Hatt noe laktoseredusert/laktosefritt, men også spist vanlig sjokolade og is.

Ja IBS/stressmage (hvertfall min) blir nok en del påvirket av stress (som ved reise), men jeg har vært veldig nedbrutt denne uka, men magen har allikevel vært fin. Skal reise til uken så får se da. Sliter med masse luftplager og forstoppelse. Kjipt når man reiser med "ny" kjæreste 🤯

Men virker som at lys mat som loff og slikt er mye bedre for meg. Men det er skikkelig kjipt.. For jeg er så glad i skikkelig grovbrød med masse korn og frø, samt kikerter o.l. Men det er døden 😅🙈

Så det var kommet et nytt produkt, igjen.. Men har ikke helt troa, selv om de lover skikkelig denne gangen.. Nucolsan. 

Anonymkode: b93b3...a2e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Den trodde jeg var safe🫤

Anonymkode: ffaa4...020

Det er magen din som bestemmer hva som er safe. Hvis det går bra med paprika, ja så spiser du paprika. :nikke:

Anonymkode: ceb40...364

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd probiotika (over tid)?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tomat inneholder syre som kan gi problemer med halsbrann når man har ibs, så mange reagerer på den ja.

Anonymkode: 3e91c...e95

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er magen din som bestemmer hva som er safe. Hvis det går bra med paprika, ja så spiser du paprika. :nikke:

Anonymkode: ceb40...364

Også viktig å merke seg, at det kan være stor forskjell på magen å spise paprikaen rå/med frø/det hvite, og fjerne alt dette og varmebehandle med baking/steking. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...