AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #1 Skrevet 15. juli 2023 Jeg er helt oppgitt og utslitt av denne situasjonen. Jeg har tidligere laget en tråd her om udugelig barnefar som ikke gjør hverken noe med eller for ungen. Barnet er 9 år og bor fast hos meg. Til vanlig har han samvær 1 dag i uken. Nå i sommer skulle han ha barnet i 2 uker mer eller mindre. Altså, Skolen er stengt i 5 uker og jeg har bare 3 uker ferie fra jobb. Jeg måtte da jobbe de to første ukene av juli. Det betyr da at han skulle være med barnet hvertfall mens jeg er på jobb, kunne fint ta over etter arbeidstid. Det som derimot skjedde er at jeg diskuterte med far hver j***a dag i disse to ukene fordi han ikke gjør noe som helst med barnet i ferien. Ingenting. Er ikke snakk om å gjøre noe som koster penger. Men bare lek med han, gå en tur, gjør noe liksom. I går sjekket jeg sønnen min sin tlf og da ser jeg at han har spillt spill på tlf i 40 timer 😳 fra mandag til fredag. Han skulle egentlig være med far denne helgen men jeg tok barnet selv. Er så drittlei hele fyren. Han vil ikke forstå at det ikke er bra for ett barn å sitte foran en skjerm hele dagen. Han bryr seg ikke. Og jeg klarer ikke å slappe av når han er med far fordi jeg vet at han ikke gidder å gjøre noe med barnet. Gir han bare mat og lar han sitte foran en skjerm. Nå er det sånn at han nekter å dra på familievernkontoret. Jeg kan ikke nekte han samvær fordi han mener han har rett på samvær. Hva f**n gjør jeg?? Hva gjør jeg ? Jeg er så desperat nå at jeg ikke orker mer. Føler jeg sender ungen til en som driver med omsorgssvikt. Det hjelper ikke en dritt hvor mye jeg snakker til han. Jeg blir syyyyk av å snakke til han om ting som i utgangspunktet burde vært en selvfølge for en mann i 40-årene å forstå. Og ja, jeg har sagt til han at han ikke får ha barnet og da lager han ett helvete fordi han skal være med han fordi det har han RETT til fordi han er faren og blæ blæ blæ Anonymkode: 459aa...921 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #2 Skrevet 15. juli 2023 Slutt å bry deg om hva far gjør. Barnet får mat og blir ivaretatt. Du har ikke rett til å nekte samvær fordi du synes far burde leke mer med gutten, eller at gutten får spille for mye. Du har ingenting med å bestemme over hva som skjer hos far. Mange 9-åringer som gleder seg til at foreldrene skal på jobb igjen, så de kan få kose seg med å være hjemme og spille i skoleferien sin. Det er jo ikke mer enn to fire timers spilleøkter om dagen. Massevis av tid mellom der til å gjøre andre ting med far også. Anonymkode: d9d68...2f6 16 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #3 Skrevet 15. juli 2023 Du kan ikke nekte far samvær, bare fordi at han prioriterer annerledes enn deg. For din egen del og for sønnen sin del, bør du bare respektere at dere er ulike i foreldrerollen. Du gjør deg selv sykere av noe du ikke kan forandre på. Så du må begynne og jobbe innover, ikke utover. På sommeren og i andre ferier er det helt vanlig at barn spiller mye. Du skulle bare visst og sett. Så lenge gutten får dekket sine behov og ivaretas på andre måter er det ingen grunn til bekymring. Synes du virker hysterisk, som roper omsorgssvikt. Istedenfor å se på gaming som et problem, bør du heller se på hvilket utbytte gutten får av å game. Anonymkode: b9a08...c04 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #4 Skrevet 15. juli 2023 Synes barnet det er gøy å være hos far? Har han lyst å dra dit? Hvis ikke er barnet heldigvis såppas stort at det har innflyelse på samvær. Du bør sette opp time på familievernkontoret, gi far beskjed om når timen er. Hvis far ikke dukker opp kan du spørre familievernkontoret hva du bør gjøre videre. Jeg skjønner veldig godt at du ikke vil sende barnet på samvær hvis han bare sitter med nesa i telefonen. Anonymkode: 77684...e12
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #5 Skrevet 15. juli 2023 Jeg tror både jeg og mine barn har 40 timer + denne uka på PC/spill/telefon også. Det gjør da ingen ting, av og til. Anonymkode: 8de34...94d 8 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #6 Skrevet 15. juli 2023 Føler med deg, høres utrolig frustrerende ut. Tragisk at far tillater dette. Som du ser på svarene så langt, så vil du få flest svar her på harry kvinneguiden om at gaming er helt greit, det er også en hobby og sosialt osv. Men oppegående mennesker vet at barn trenger mer enn todimensjonal stimuli med bøyd nakke sittende stille innendørs i flere dager i strekk. Hvis man ikke vil ha tjukke, dumme barn da. Anonymkode: d87a8...f0f 9 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #7 Skrevet 15. juli 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er helt oppgitt og utslitt av denne situasjonen. Jeg har tidligere laget en tråd her om udugelig barnefar som ikke gjør hverken noe med eller for ungen. Barnet er 9 år og bor fast hos meg. Til vanlig har han samvær 1 dag i uken. Nå i sommer skulle han ha barnet i 2 uker mer eller mindre. Altså, Skolen er stengt i 5 uker og jeg har bare 3 uker ferie fra jobb. Jeg måtte da jobbe de to første ukene av juli. Det betyr da at han skulle være med barnet hvertfall mens jeg er på jobb, kunne fint ta over etter arbeidstid. Det som derimot skjedde er at jeg diskuterte med far hver j***a dag i disse to ukene fordi han ikke gjør noe som helst med barnet i ferien. Ingenting. Er ikke snakk om å gjøre noe som koster penger. Men bare lek med han, gå en tur, gjør noe liksom. I går sjekket jeg sønnen min sin tlf og da ser jeg at han har spillt spill på tlf i 40 timer 😳 fra mandag til fredag. Han skulle egentlig være med far denne helgen men jeg tok barnet selv. Er så drittlei hele fyren. Han vil ikke forstå at det ikke er bra for ett barn å sitte foran en skjerm hele dagen. Han bryr seg ikke. Og jeg klarer ikke å slappe av når han er med far fordi jeg vet at han ikke gidder å gjøre noe med barnet. Gir han bare mat og lar han sitte foran en skjerm. Nå er det sånn at han nekter å dra på familievernkontoret. Jeg kan ikke nekte han samvær fordi han mener han har rett på samvær. Hva f**n gjør jeg?? Hva gjør jeg ? Jeg er så desperat nå at jeg ikke orker mer. Føler jeg sender ungen til en som driver med omsorgssvikt. Det hjelper ikke en dritt hvor mye jeg snakker til han. Jeg blir syyyyk av å snakke til han om ting som i utgangspunktet burde vært en selvfølge for en mann i 40-årene å forstå. Og ja, jeg har sagt til han at han ikke får ha barnet og da lager han ett helvete fordi han skal være med han fordi det har han RETT til fordi han er faren og blæ blæ blæ Anonymkode: 459aa...921 Du høres fryktelig slitsom ut, skjønner at du og barnefar ikke er sammen lenger... Anonymkode: fd9fe...0f8 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Skrevet 16. juli 2023 Alle damene som sitter her inne sitter på KG kanskje 80 timer i uka minst.. Anonymkode: e7f78...22b 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 Hvor gammelt er barnet? Trives barnet hos far? Det er det grunnleggende spørsmålet.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #10 Skrevet 17. juli 2023 Husker din tidligere post. Skjønner frustrasjonen, og ja, far er en udugelig dott. Men, hallo... Ungen er 9 år, og far har jo minimalt med samvær. Det er noe med perspektivet her. Du virker litt perfeksjonistisk. Skjønner at det er irriterende, men ungen lider jo ingen direkte nød akkurat. Som det ble påpekt i den andre tråden også: dette får du ikke gjort noe med. Bare ro ned, og gjør hyggelige ikke-skjerm-aktiviteter med barnet resten av ferien 🤷♀️ Anonymkode: 49d1d...cb8 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #11 Skrevet 17. juli 2023 Her spiller han så mye at han får hode verk. Anonymkode: d8baf...c1c
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #12 Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 1.21): Føler med deg, høres utrolig frustrerende ut. Tragisk at far tillater dette. Som du ser på svarene så langt, så vil du få flest svar her på harry kvinneguiden om at gaming er helt greit, det er også en hobby og sosialt osv. Men oppegående mennesker vet at barn trenger mer enn todimensjonal stimuli med bøyd nakke sittende stille innendørs i flere dager i strekk. Hvis man ikke vil ha tjukke, dumme barn da. Anonymkode: d87a8...f0f Bla bla bla. Greia er at mor bestemmer ikke over tiden barnet er med far. Så lenge gutten har det greit der, må mor faktisk finne seg i at far velger annerledes for gutten sin enn mor ville gjort. På lik linje at far ikke kan bestemme at gutten skal få spille mye når han er hos mor - der må far bare finne seg i at mors regler gjelder. Og dette er ikke grunnlag for å nekte far samvær, eller å frata barnet kontakten med faren sin. For gutten har det jo bra der, får mat og blir ivaretatt. Så får mor heller kjøre på med andre aktiviteter når gutten er hos henne. Dette er ingen krise, og gutten har sikkert hatt det helt topp han Anonymkode: d9d68...2f6 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #13 Skrevet 17. juli 2023 Det er omtrent hva gutten her bruker på spill hos mor i uken men det er tydeligvis greit siden det er hos mor. Anonymkode: deb33...22d 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #14 Skrevet 17. juli 2023 Irriterende og frustrerende, men så lenge det er du som har hovedansvaret gjør det jo ikke så mye. Tror jeg ville forsøkt å tåle dette, og ha mest fokus på hva barnet synes. Det betyr tross alt veldig mye for barnet å kunne være hos faren sin. Anonymkode: 4341f...a54 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #15 Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 19.53): Jeg er helt oppgitt og utslitt av denne situasjonen. Jeg har tidligere laget en tråd her om udugelig barnefar som ikke gjør hverken noe med eller for ungen. Barnet er 9 år og bor fast hos meg. Til vanlig har han samvær 1 dag i uken. Nå i sommer skulle han ha barnet i 2 uker mer eller mindre. Altså, Skolen er stengt i 5 uker og jeg har bare 3 uker ferie fra jobb. Jeg måtte da jobbe de to første ukene av juli. Det betyr da at han skulle være med barnet hvertfall mens jeg er på jobb, kunne fint ta over etter arbeidstid. Det som derimot skjedde er at jeg diskuterte med far hver j***a dag i disse to ukene fordi han ikke gjør noe som helst med barnet i ferien. Ingenting. Er ikke snakk om å gjøre noe som koster penger. Men bare lek med han, gå en tur, gjør noe liksom. I går sjekket jeg sønnen min sin tlf og da ser jeg at han har spillt spill på tlf i 40 timer 😳 fra mandag til fredag. Han skulle egentlig være med far denne helgen men jeg tok barnet selv. Er så drittlei hele fyren. Han vil ikke forstå at det ikke er bra for ett barn å sitte foran en skjerm hele dagen. Han bryr seg ikke. Og jeg klarer ikke å slappe av når han er med far fordi jeg vet at han ikke gidder å gjøre noe med barnet. Gir han bare mat og lar han sitte foran en skjerm. Nå er det sånn at han nekter å dra på familievernkontoret. Jeg kan ikke nekte han samvær fordi han mener han har rett på samvær. Hva f**n gjør jeg?? Hva gjør jeg ? Jeg er så desperat nå at jeg ikke orker mer. Føler jeg sender ungen til en som driver med omsorgssvikt. Det hjelper ikke en dritt hvor mye jeg snakker til han. Jeg blir syyyyk av å snakke til han om ting som i utgangspunktet burde vært en selvfølge for en mann i 40-årene å forstå. Og ja, jeg har sagt til han at han ikke får ha barnet og da lager han ett helvete fordi han skal være med han fordi det har han RETT til fordi han er faren og blæ blæ blæ Anonymkode: 459aa...921 Konfronterte ham ned hva barnet har rett til. Og at å ikke dekke slike grunnleggende behov går under barnemishandling. Ikke bare farcsom har rettigheter her. Anonymkode: d013c...e58
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #16 Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Konfronterte ham ned hva barnet har rett til. Og at å ikke dekke slike grunnleggende behov går under barnemishandling. Ikke bare farcsom har rettigheter her. Anonymkode: d013c...e58 Tull og tøys. Det er på ingen måte barnemishandling at gutten har spilt 8 timer om dagen i ferien. Da hadde barnevernet fått det travelt da! Mange unger koser seg med god tid i ferien og få spille litt ekstra. At mor ikke klarer slappe av fordi hun irriterer seg og vil Micro-manage far - det er hennes problem. Gutten får mat, og har åpenbart gjort andre ting enn å spille også - og har det så vidt vi vet bra hos far. Det er veeeeeldig langt fra barnemishandling. Anonymkode: d9d68...2f6 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #17 Skrevet 17. juli 2023 Hva slags gjeng er det som kommenterer her inne? Skjønner deg godt, hadde klikka MAKS! En 9-åring skal slettes ikke sitte apatisk og spille 10+ timer om dagen! Begynner nesten å grine når jeg tenker på alle barna som sitter rundt omkring og bruker sine barndoms somre på å stirre i en skjerm🥲 Anonymkode: e1994...963 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #18 Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva slags gjeng er det som kommenterer her inne? Skjønner deg godt, hadde klikka MAKS! En 9-åring skal slettes ikke sitte apatisk og spille 10+ timer om dagen! Begynner nesten å grine når jeg tenker på alle barna som sitter rundt omkring og bruker sine barndoms somre på å stirre i en skjerm🥲 Anonymkode: e1994...963 Snakk om to uker hos far, det går helt fint - selv om en selvsagt kunne ønske at far og sønn brukte mer tid sammen også. Men dette må faktisk bare mor takle. Det er ikke hele sommeren, og barnet bor så vidt vi vet fast hos mor. Det er ingen krise, eller noe å hisse seg så veldig opp om. Og det var ikke 10 + timer om dagen. Da må du sjekke kalkulatoren igjen - du overdriver du også. 40 timer på 5 ukedager er maks 8 timer om dagen. Det er ikke mer enn to litt lange spilleøkter på rundt 4 timer i løpet av lange dager med ferie. Det er faktisk tid til at far og sønn kan gjøre masse annet sammen også Om 9-åringen sover 8 timer om natta, spiller 8 timer - så har far og sønn også hatt 8 timer sammen til andre ting hver dag. Han har vel neppe kompiser eller andre å leke med hos far? Så ikke så rart om han vil spille litt ekstra, for å kunne henge med kompiser på nett i online spill. Det finner jeg faktisk helt naturlig Anonymkode: d9d68...2f6 2
smarties 82 Skrevet 18. juli 2023 #19 Skrevet 18. juli 2023 Mange av svarene i denne tråden her er gode eksempler på dobbeltmoralen i samfunnet vårt. Hadde en mor skrevet inn her og fortalt at hun ga f i hvor mye sønnen spiller , og at hun lar han spille døgnet rundt hadde hun blitt lynsjet. Når det er sagt så tror jeg ikke det er uvanlig at unge gutter spiller så mye , spesielt ikke nå i ferien . 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #20 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 22.55): Slutt å bry deg om hva far gjør. Barnet får mat og blir ivaretatt. Du har ikke rett til å nekte samvær fordi du synes far burde leke mer med gutten, eller at gutten får spille for mye. Du har ingenting med å bestemme over hva som skjer hos far. Mange 9-åringer som gleder seg til at foreldrene skal på jobb igjen, så de kan få kose seg med å være hjemme og spille i skoleferien sin. Det er jo ikke mer enn to fire timers spilleøkter om dagen. Massevis av tid mellom der til å gjøre andre ting med far også. Anonymkode: d9d68...2f6 40 timer på 5 dager blir altså 8 timer om dagen, dvs. en helt arbeidsdag. Det er mye skjermtid for en niåring. Anonymkode: 6263c...eef 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå