Gå til innhold

Smiths venner seksualitet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å date noen som er smiths venner. Selv er jeg ikke kristen. Personen jeg dater har vært gift siden tidligere voksen alder. Vi har hatt sex, veldig bra sex. Jeg har prøvd å lese litt ang denne sekten på google, men synes det er litt vanskelig å skulle helt forstå.

Det jeg lurer på om  har de egt lov til å ha sex uten at de er gift? 
jeg ble litt usikker på om dette ble litt for seriøst, siden han er så kristen? 

vi har datet noen ganger å vi kommuniserer veldig bra. Men jeg ble veldig usikker på min rolle når vi dater

Anonymkode: 104ab...cf7

Skrevet

Jeg tipper det er like stor variasjon i holdninger og meninger blant Smiths venner som i andre samfunn. Spør ham! 

Så vidt jeg vet er det få samfunn der sex før ekteskap er forbudt, men enkelte anbefaler det og så er det opp til den enkelte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift med en. Han vokst opp i menigheten, jeg ikke.

Halve omgangskretsen hans er smithevenner. Flotte og normale folk jeg er utrolig glad i :)

Anonymkode: 79ed6...4cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

. Flotte og normale folk

Ikke enig her, men det finnes vel ekstreme og litt mer tolerante bland disse og. Heter vel Brunlanes christian church nå, "go international".  Hjernevaskede "nyttige idioter" de jeg har møtt.

Anonymkode: 85d42...71d

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke enig her, men det finnes vel ekstreme og litt mer tolerante bland disse og. Heter vel Brunlanes christian church nå, "go international".  Hjernevaskede "nyttige idioter" de jeg har møtt.

Brunstad Christian church, ikke Brunlanes. Ja der er det daglig hjernevasking og økonomisk snusk/bedrageri ! Mitt råd er å ikke stole på slike karismatiske samfunn som snakker om 10-ender, altså at minst 10% av egen inntekt skal doneres til menigheten (dvs lederene i menigheten)

Vil tro at om noen av disse har sex før ekteskapet, så er valget å gifte seg snarests eller bli utstøtt fra menigheten og kanskje også familien. Iallefall om det blir kjent....og ikke foregår å smug. 

Desverre er kristene ledere også flinke til å lure unge gutter og jenter til å ha sex med seg selv....

Heldigvis har jeg ikke egne erfaringer innenfra, men har grei kjennskap  til det via slekt.....

Endret av Mann1977
Skrivefeil
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en del, som i befolkningen ellers, utro folk i BCC/Smiths venner.

De kaller seg også "den kristelige kirke". Underforstått, "det er kun og bare vi som er kristne, de andre er det bare i navnet".

De tror på gjerningenes frelse, ikke på frelse gjennom ånden. Altså, at "vi skal være som Jesus så fordi vi er så snille og gode så blir vi frelst", heller enn, "vi vil aldri kunne bli som Jesus, det var derfor han døde for oss, slik at vi kan ta imot den gaven".

Anonymkode: 74e95...13e

AnonymBruker
Skrevet

Min første sexpartner hadde nettopp forlatt Smiths Venner da han ble "sammen" med meg. Et trainwreck av en fyr som var desperat etter damer og seksuelle erfaringer. Han var livredd for at noen i familien skulle få vite at han hang rundt med diverse damer, da familien hans ville fordømt ham nord og ned. I deres øyne måtte han gifte seg med en annen Smiths Venn. 

Vi ble godt kjent, han og jeg, så jeg lærte mye om S.V. og alt rundt dem. Liknet mye på Filadelfia som jeg vokste opp i selv, da begge sektene/menighetene tilhører samme gren. I de menighetene er det alltid noen som driter i grenser og sånt (i skjul for andre medlemmer), men alt i alt må man egentlig forholde seg til at sex utenfor ekteskapet er synd osv. F eks vokste både han og jeg opp med at skilsmisse var synd, derfor var også et forhold etter et endt ekteskap synd. 

Så nei: sex utenfor ekteskapet er egentlig ikke lov.

Anonymkode: d7cd7...939

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her må du ta fart og løpe. Fort. Vekk. NÅ. 

Anonymkode: 1432c...3bd

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Min første sexpartner hadde nettopp forlatt Smiths Venner da han ble "sammen" med meg. Et trainwreck av en fyr som var desperat etter damer og seksuelle erfaringer. Han var livredd for at noen i familien skulle få vite at han hang rundt med diverse damer, da familien hans ville fordømt ham nord og ned. I deres øyne måtte han gifte seg med en annen Smiths Venn. 

Vi ble godt kjent, han og jeg, så jeg lærte mye om S.V. og alt rundt dem. Liknet mye på Filadelfia som jeg vokste opp i selv, da begge sektene/menighetene tilhører samme gren. I de menighetene er det alltid noen som driter i grenser og sånt (i skjul for andre medlemmer), men alt i alt må man egentlig forholde seg til at sex utenfor ekteskapet er synd osv. F eks vokste både han og jeg opp med at skilsmisse var synd, derfor var også et forhold etter et endt ekteskap synd. 

Ja, hun Eunike fra Famren/Torpet virker jo temmelig "seksuelt forvirret".  Hun kom fra Smiths venner/BCC. Først gift, skilt og ble lesbisk og så sammen med gærningen Frank.  Snakk om "seksuell røre".  

Sikkert et temmelig forvridd syn på sex, når man vokser opp i den gjengen.

Mann1977 skrev (1 time siden):

Brunstad Christian church, ikke Brunlanes. Ja der er det daglig hjernevasking og økonomisk snusk/bedrageri ! Mitt råd er å ikke stole på slike karismatiske samfunn som snakker om 10-ender, altså at minst 10% av egen inntekt skal doneres til menigheten (dvs lederene i menigheten)

Vil tro at om noen av disse har sex før ekteskapet, så er valget å gifte seg snarests eller bli utstøtt fra menigheten og kanskje også familien. Iallefall om det blir kjent....og ikke foregår å smug. 

Desverre er kristene ledere også flinke til å lure unge gutter og jenter til å ha sex med seg selv....

Heldigvis har jeg ikke egne erfaringer innenfra, men har grei kjennskap  til det via slekt.....

Ja, marineoffiser Johan Martin Smith visste nok hva han gjorde når han startet menigheten.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, hun Eunike fra Famren/Torpet virker jo temmelig "seksuelt forvirret".  Hun kom fra Smiths venner/BCC. Først gift, skilt og ble lesbisk og så sammen med gærningen Frank.  Snakk om "seksuell røre".  

Sikkert et temmelig forvridd syn på sex, når man vokser opp i den gjengen.

Ja, marineoffiser Johan Martin Smith visste nok hva han gjorde når han startet menigheten.

Som tidligere pinsevenn kan jeg skrive under på det. Man har så vanvittig strenge regler rundt seg angående kyssing/beføling/sex, så når man først bryter ut, tar man helt av. Jeg var mild ift mine brødre og andre venner som brøt ut, men likevel måtte jeg "prøve alt". Samme gjorde han fra Smiths Venner som jeg datet, bare at han ikke engang klarte å være monogam mot meg det lille halvåret vi holdt på. Han bare MÅTTE pule rundt på alt han fikk dyttet pikken inn i. Brødrene mine var og er også slik. Gikk fra svært dydige kristengutter til noen horebukker av noen menn.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bra å undertrykke sexualitet. Der det skjer er risikoen stor for overgrep og maktmisbruk ovenfor lojale barn/ungdommer som tror på alt hva de blir fortalt av sine ledere. Dessuten har de lært at en ikke skal snakke om sex, da det er synd, dermed blir det lett å skjule før plutselig bobla sprekker og noen står frem og anmeldelser overgrepene. 

At sex kun er til for å lage barn og tilfredsstille mannens behov samtidig med at all prevensjon er synd og onani er synd, er ikke akkurat noe som er sunne holdninger. Skjønner godt at de som bryter ut har behov for å virkelig slå seg løs.

Ikke bare S.V men de aller fleste menigheter har det foregått veldig synige ting i skjul har det vist seg. Jo mer lukket menigheten er, jo farligere. Tvungen sølibat er jo en tikkende bombe.....

Nå må det sies at det finnes mange menigheter som er veldig gode og slikt har mye sunnere og moderne holdninger, der er det mye bedre å være. Jeg vokste opp i et godt kristent miljø der alle kunne være seg selv og felleskap var viktigere enn forbud mot onani, sex og homofili..... Bare fokus på positive holdninger og felleskap. Arbedet i det miljøet var i stor grad ledet av ungdommene selv, ikke styrt av perverse mennesker.

Anonymkode: 2234c...54a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er vel heller at det finnes mer ekstreme i alle samfunnslag ;)

Mann1977 skrev (12 timer siden):

Det med 10 % av inntekten er gammelt, mannen min betaler ikke en krone.. og som du leser av mine erfaringer under, er det ikke snakk om å bli utstøtt lengre. 

Kanskje i de mest ekstreme miljøene, men det representerer ikke den gjennomsnittlige smithe-venn.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og så har du sånne som meg: som finner en normal familie som aksepterer normale ting. 

Det jeg ser i menigheten, er folk som har barn utenfor ekteskapet, folk som skiller seg, folk som forlater menigheten men fortsatt er en del av familien, folk som har sex utenfor ekteskapet, drikker alkohol, gifter seg med folk utenfor menigheten, uten at det er sett ned på.

Ironisk nok tok den "vanlige norske" familien min det tyngre at mannen min er vokst opp i menigheten, og møtte mer fordommer mot egne familie enn fra svigerfamilien 🤣 selv om mannen min er en helt gjennomsnittlig, snill norsk mann. Og smart, ikke minst. Derfor jeg falt for ham ;)

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her må du ta fart og løpe. Fort. Vekk. NÅ. 

Anonymkode: 1432c...3bd

I dag er smithevennene like normale folk som alle andre... menigheten gikk gjennom store endringer på 90/2000-tallet, så de ganske ryktene om hvordan smithevennene er, er kun det... gamle. Selvfølgelig, de som vokste opp under det gamle strenge regimet er kanskje preget av det enda. Men det sier ingenting om dagens samfunn.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Som tidligere pinsevenn kan jeg skrive under på det. Man har så vanvittig strenge regler rundt seg angående kyssing/beføling/sex, så når man først bryter ut, tar man helt av. Jeg var mild ift mine brødre og andre venner som brøt ut, men likevel måtte jeg "prøve alt". Samme gjorde han fra Smiths Venner som jeg datet, bare at han ikke engang klarte å være monogam mot meg det lille halvåret vi holdt på. Han bare MÅTTE pule rundt på alt han fikk dyttet pikken inn i. Brødrene mine var og er også slik. Gikk fra svært dydige kristengutter til noen horebukker av noen menn.

Mao - det er like stor variasjon på menn uansett hvilken bakgrunn de kommer fra? ;)

Anonymkode: 79ed6...4cc

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke bra å undertrykke sexualitet. Der det skjer er risikoen stor for overgrep og maktmisbruk ovenfor lojale barn/ungdommer som tror på alt hva de blir fortalt av sine ledere. Dessuten har de lært at en ikke skal snakke om sex, da det er synd, dermed blir det lett å skjule før plutselig bobla sprekker og noen står frem og anmeldelser overgrepene. 

At sex kun er til for å lage barn og tilfredsstille mannens behov samtidig med at all prevensjon er synd og onani er synd, er ikke akkurat noe som er sunne holdninger. Skjønner godt at de som bryter ut har behov for å virkelig slå seg løs.

Ikke bare S.V men de aller fleste menigheter har det foregått veldig synige ting i skjul har det vist seg. Jo mer lukket menigheten er, jo farligere. Tvungen sølibat er jo en tikkende bombe.....

Nå må det sies at det finnes mange menigheter som er veldig gode og slikt har mye sunnere og moderne holdninger, der er det mye bedre å være. Jeg vokste opp i et godt kristent miljø der alle kunne være seg selv og felleskap var viktigere enn forbud mot onani, sex og homofili..... Bare fokus på positive holdninger og felleskap. Arbedet i det miljøet var i stor grad ledet av ungdommene selv, ikke styrt av perverse mennesker.

Anonymkode: 2234c...54a

Hilsen  " Frøken bibelstripp "      :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...