Gå til innhold

Hjelp med atferd hos hunder, knurring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt to hunder i litt over to år. De er jevngamle. Det har alltid vært en hund nr tre i flokken, men den siste måtte avlives for seks mnd siden. Kjøpte for to dager siden en ny valp. Fem mnd gammel. De andre hundene reagerer en del på han. Knurrer, og det har vært et par ganger hvor de har holdt på å fly på han han nye. Dette har resultert i at den nye valpen også knurrer og gjør utfall, men han er tydelig redd, da han skjelver som bare det i mens han gjør det. Jeg vet at det er kort tid, det har bare gått et par dager, men har noen noen tips om hva jeg skal gjøre? Skal jeg la de finne plassen sin selv? Korrigere knurring er jeg litt forsiktig med, siden det tross alt er hunden sin advarsel, og jeg vil ikke ende opp med hunder som mister språket sitt og bare flyr på. Litt vanskelig å holde de totalt separerte i huset, da jeg ikke vil la noen av dd være alene. Binde de fast? Usikker på det også. Hunder i bånd er jo gjerne mer aggressive. Trenger tips til hvordan jeg skal få disse til å fungerer greit sammen. De er alle hannhunder, to kastrerte og den yngste er ukastrert. Om den en av de eldre går forbi den yngste, så er det alltid en av de som knurrer/gjør et utfall. Dette er store raser som kan gjøre stor skade. 

Anonymkode: e2a7c...135

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan lot du de møtes første gang? Det er alltid lurt å gå tur med hunder som skal møtest, ikke bare ta en ny hund inn i huset. La de møte den nye hver for seg, 2 mot 1 er aldri et godt regnestykke. Valpen er nok redd og vil forsvare seg som best han kan. 

Anonymkode: 7c12f...d34

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

de eldre ser ned på den nye yngre. Helt naturlig. Give it time. Og som den over sier. La de gå ut på tur. Løse på hundegård, inngjerdet etc. Er de eldre for voldsomme må du gi de beskjed med "Nei" eller hva du bruker for at de ikke skal gjøre det de gjør. Du må mao. korrigere uønsket adferd ift dette. Gi ros når de gjør det riktig osv.

Anonymkode: 5a660...936

AnonymBruker
Skrevet

De møttes en og en, ute for huset på gata. Det var akkurat det samme der. Valpene hadde nettopp ankommet og jeg ville ikke stresse han mer med å gå tur med en gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Gi den yngste hunden tilbake til de du kjøpte den fra så de kan finne et hjem som passer. 

Når det er såpass mye konflikt og stress fra starten av, så vil du potensielt ødelegge valpen for livet. Akkurat nå har han levd med skyhøy stress og konflikt i et par dager. Hvor lenge skal han måtte leve sånn, og hva vil det gjøre med psyken hans? 

Han er fem måneder gammel og burde fortsatt hatt valpeimmunitet. Det at de voksne hundene reagerer så intenst på han, er en god pekepin på at de potensielt aldri vil finne en god balanse/dynamikk. Det at valpen nå er blitt så redd og stressa at han føler at han må svare med aggresjon, er bekymringsverdig. Dette kan sette dype spor i valpen. 

Her er det to mot en, og om du skulle være så heldig at de lærer å tolerere hverandre med tiden, så vil valpen ha levd i et hjem med skyhøy stress og konflikt i dagesvis/ukesvis/månedsvis. Når han da begynner å modnes og testosteronet hopper, så kan konfliktene komme tilbake. Om en slåsskamp skulle bryte ut når du ikke er hjemme, vil de begge gå på den minste. 

Nei, gi han tilbake så han kan komme til et hjem han føler seg trygg i

Anonymkode: 1d92f...beb

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De møttes en og en, ute for huset på gata. Det var akkurat det samme der. Valpene hadde nettopp ankommet og jeg ville ikke stresse han mer med å gå tur med en gang. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gi den yngste hunden tilbake til de du kjøpte den fra så de kan finne et hjem som passer. 

Når det er såpass mye konflikt og stress fra starten av, så vil du potensielt ødelegge valpen for livet. Akkurat nå har han levd med skyhøy stress og konflikt i et par dager. Hvor lenge skal han måtte leve sånn, og hva vil det gjøre med psyken hans? 

Han er fem måneder gammel og burde fortsatt hatt valpeimmunitet. Det at de voksne hundene reagerer så intenst på han, er en god pekepin på at de potensielt aldri vil finne en god balanse/dynamikk. Det at valpen nå er blitt så redd og stressa at han føler at han må svare med aggresjon, er bekymringsverdig. Dette kan sette dype spor i valpen. 

Her er det to mot en, og om du skulle være så heldig at de lærer å tolerere hverandre med tiden, så vil valpen ha levd i et hjem med skyhøy stress og konflikt i dagesvis/ukesvis/månedsvis. Når han da begynner å modnes og testosteronet hopper, så kan konfliktene komme tilbake. Om en slåsskamp skulle bryte ut når du ikke er hjemme, vil de begge gå på den minste. 

Nei, gi han tilbake så han kan komme til et hjem han føler seg trygg i

Nå overdriver du nok litt. Han lever ikke med et skyhøyt stressnivå hele tiden. Han sover mye, spiser godt, er veldig glad og leken. Det er kun i noen situasjoner dette skjer. Skal selvfølgelig se an situasjonen, og også sosialisere han med andre hunder, slik at han lærer forskjellig adferd. Og om de to eldste skulle fly på den yngste, så er den yngste allerede nesten like stor som den største, uansett hadde jeg aldri latt de være alene nå i denne situasjonen. Det tar lang, lang tid før jeg sjanser på å la de være alene, jeg er ikke dum. Å levere tilbake en valp etter kun to dager gjør jeg ikke. En hund, spesielt en flokk, må få lov til å få tid til å tilpasse seg. Det går faktisk allerede litt bedre. De har alle passert hverandre noen ganger i kveld uten utfall/knurring. De spiste kveldsmat i fred og ro også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå overdriver du nok litt. Han lever ikke med et skyhøyt stressnivå hele tiden. Han sover mye, spiser godt, er veldig glad og leken. Det er kun i noen situasjoner dette skjer. Skal selvfølgelig se an situasjonen, og også sosialisere han med andre hunder, slik at han lærer forskjellig adferd. Og om de to eldste skulle fly på den yngste, så er den yngste allerede nesten like stor som den største, uansett hadde jeg aldri latt de være alene nå i denne situasjonen. Det tar lang, lang tid før jeg sjanser på å la de være alene, jeg er ikke dum. Å levere tilbake en valp etter kun to dager gjør jeg ikke. En hund, spesielt en flokk, må få lov til å få tid til å tilpasse seg. Det går faktisk allerede litt bedre. De har alle passert hverandre noen ganger i kveld uten utfall/knurring. De spiste kveldsmat i fred og ro også. 

Du skrev "det har vært et par ganger hvor de har holdt på å fly på han han nye. Dette har resultert i at den nye valpen også knurrer og gjør utfall, men han er tydelig redd, da han skjelver som bare det i mens han gjør det. 

Jeg forholdt meg til det du skriver, og "holdt på å fly på han" og "skjelver som bare det" høres jo ganske dramatisk ut når det er snakk om voksne hunder og en valp.

Episoder med høyt stress setter seg i kroppen i 2-3 dager. Helst bør en hund få downtime på et par dager etter en kraftig stressreaksjon. Om valpen opplever episoder med stress hver dag, vil den aldri ha muligheten til å bearbeide og slippe stresset.

Jeg håper at ting ordner seg og at valpens utvikling ikke vil bli hemmet på noen måte, men hadde min eldste hund reagert sånn da den yngste kom i hus som valp, så hadde jeg sendt valpen tilbake til en oppdretter som uten tvil ville vært takknemlig for at jeg tidlig innså at en slik spenning i huset kunne ha en negativ effekt på valpen

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du skrev "det har vært et par ganger hvor de har holdt på å fly på han han nye. Dette har resultert i at den nye valpen også knurrer og gjør utfall, men han er tydelig redd, da han skjelver som bare det i mens han gjør det. 

Jeg forholdt meg til det du skriver, og "holdt på å fly på han" og "skjelver som bare det" høres jo ganske dramatisk ut når det er snakk om voksne hunder og en valp.

Episoder med høyt stress setter seg i kroppen i 2-3 dager. Helst bør en hund få downtime på et par dager etter en kraftig stressreaksjon. Om valpen opplever episoder med stress hver dag, vil den aldri ha muligheten til å bearbeide og slippe stresset.

Jeg håper at ting ordner seg og at valpens utvikling ikke vil bli hemmet på noen måte, men hadde min eldste hund reagert sånn da den yngste kom i hus som valp, så hadde jeg sendt valpen tilbake til en oppdretter som uten tvil ville vært takknemlig for at jeg tidlig innså at en slik spenning i huset kunne ha en negativ effekt på valpen

Vel, det var kanskje en smule overdrevet, vanskelig å få frem 100% riktig poeng skriftlig. Valpen ble redd - ja, men det gikk veldig fort over. Snakk om sekunder. Nå har vi gått kveldstur med alle tre og det gikk kjempefint. Yngste lekte med mellomste og nå ligger de og sover. Om dette ikke bedrer seg 100% innen kort tid, så leverer jeg selvfølgelig valpen tilbake, men jeg velger å gi det litt tid. Situasjonen er ikke så dramatisk som jeg fremstilte den som. Jeg var nok mest fortvilet og redd for å gjøre feil. Men takk for tips og for at du bryr deg :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vel, det var kanskje en smule overdrevet, vanskelig å få frem 100% riktig poeng skriftlig. Valpen ble redd - ja, men det gikk veldig fort over. Snakk om sekunder. Nå har vi gått kveldstur med alle tre og det gikk kjempefint. Yngste lekte med mellomste og nå ligger de og sover. Om dette ikke bedrer seg 100% innen kort tid, så leverer jeg selvfølgelig valpen tilbake, men jeg velger å gi det litt tid. Situasjonen er ikke så dramatisk som jeg fremstilte den som. Jeg var nok mest fortvilet og redd for å gjøre feil. Men takk for tips og for at du bryr deg :) 

Jeg vet hvordan det er å ha sett for seg/fantasert om hvordan noe skal gå, også går ikke ting helt som man har forventet. Da er det lett å bli fortvilet og kanskje føle at ting er verre enn det er, som igjen gjør at man fremstille ting i et litt mer dramatisk lys.

Håper det ordner seg. Gå mye rolige turer sammen, utforsk miljøet og fokuser på at de får positive opplevelser sammen. Unngå å sette de i situasjoner hvor det kan bli konflikt rundt en ressurs. Avled om du ser at en/alle blir for gira under lek eller annet. Vær forberedt på kjønnsmodningen til den minste. Da blir det høyere stress, og da er det mulig du må endre litt på ting/rutiner for å unngå konflikt frem til han har landet. 

Lykke til! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...