Gå til innhold

Er det veldig dumt å kjøpe en hybrid nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal kjøpe bruktbil og vil ha en firehjulstrekker med ryggekamera, og da får jeg kun opp hybrider på Finn når jeg søker. Men er ikke de ganske utdatert nå, og kommer til å synke kraftig i pris?

Snakker ikke om plug In hybrid. 

Anonymkode: 0b51a...d99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke plug inn hybrider bruker mye mer drivstoff 

Anonymkode: 1d4ab...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ikke plug inn hybrider bruker mye mer drivstoff 

Skjønte ikke hva du mente, kan du prøve å skrive igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener nok at en hybrid uten plug in (dvs at du ikke kan lade den hjemme, men lades ved kjøring) vil bruke mer drivstoff enn en som er plug in

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
C-girl skrev (2 minutter siden):

Mener nok at en hybrid uten plug in (dvs at du ikke kan lade den hjemme, men lades ved kjøring) vil bruke mer drivstoff enn en som er plug in

Ja, det var litt det jeg også tenkte. Så da er det et dårlig kjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En HEV ja, men en Phev (plug in) kan være smart, men de bruker en del mer drivstoff enn en ren bensin/diesel når de bruker forbrenningsmotoren. Så du må se litt på ditt bruksmønster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Sorry, ingen god setning av meg. Mente at en ikke-ladbar hybrid bruker mer drivstoff enn en vanlig ikke hybrid.

4 hours ago, C-girl said:

Stemmer☺️Batteriet på slike er også veldig tungt så bilen veier veldig mye mer enn en ikke hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja hvis du kun ser økonomisk på det så er det nok det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet bare at jeg brukte nesten 3 ganger mer penger på drivstoff da jeg hadde bensinbil enn nå med hybrid. Så kan ikke se hvordan det uansett ikke lønner seg.

Anonymkode: e789d...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min forrige dieselbil brukte 0.6 min nye hybrid 0.34. Samme merket. Har ikke plugg inn.

Anonymkode: 93da8...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vet bare at jeg brukte nesten 3 ganger mer penger på drivstoff da jeg hadde bensinbil enn nå med hybrid. Så kan ikke se hvordan det uansett ikke lønner seg.

Anonymkode: e789d...f24

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min forrige dieselbil brukte 0.6 min nye hybrid 0.34. Samme merket. Har ikke plugg inn.

Anonymkode: 93da8...67e

Forbruk kommer jo an på bl.a kjøre mønster, terreng osv. 

Men enkelte hybrider vil først bruke batteriet og kjøre det tomt før forbrenningsmotor starter. Disse bilene vil ha et lavere forbruk ved småkjøring siden de primært bruker batteriet/elmotoren.

Men det er enkelte hybrider som starter f.motor når man skrur på ac, eller når det er minusgrader ute. De lar deg ikke overstyre systemet, så du kan ikke tvinge drift på kun el. 

Disse bilene vil bruke svært mye drivstoff på småkjøring siden f.motor vil gå konstant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
C-girl skrev (16 minutter siden):

Forbruk kommer jo an på bl.a kjøre mønster, terreng osv. 

Men enkelte hybrider vil først bruke batteriet og kjøre det tomt før forbrenningsmotor starter. Disse bilene vil ha et lavere forbruk ved småkjøring siden de primært bruker batteriet/elmotoren.

Men det er enkelte hybrider som starter f.motor når man skrur på ac, eller når det er minusgrader ute. De lar deg ikke overstyre systemet, så du kan ikke tvinge drift på kun el. 

Disse bilene vil bruke svært mye drivstoff på småkjøring siden f.motor vil gå konstant. 

Dette var nyttig informasjon. Hvordan kan jeg vite hvilke biler som har dette systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger spesielt av to ting:

Kjøremønsteret ditt. Dersom du kjører mest korte turer og kan kjøre mest på batteriet uten å bruke forbrenningsmotoren kan det være lønnsomt med hybrid.

Kan du lade hjemme fra egen stikkontkt? I tilfelle er det vesentlig billigere drivstoffmessig enn å kjøre på diesel eller bensin. Dersom du ikke kan lade hjemme ville jeg glemme hybridbil eller ren elbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
senior skrev (2 minutter siden):

Det avhenger spesielt av to ting:

Kjøremønsteret ditt. Dersom du kjører mest korte turer og kan kjøre mest på batteriet uten å bruke forbrenningsmotoren kan det være lønnsomt med hybrid.

Kan du lade hjemme fra egen stikkontkt? I tilfelle er det vesentlig billigere drivstoffmessig enn å kjøre på diesel eller bensin. Dersom du ikke kan lade hjemme ville jeg glemme hybridbil eller ren elbil.

Det er snakk om en ikke-ladbar hybrid. Jeg kjører mest korte turer, men ønsker mulighet for langtur ved behov. Jeg ønsker ikke elbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Dette var nyttig informasjon. Hvordan kan jeg vite hvilke biler som har dette systemet?

Reg.nr eller chassinr rett inn i bil og henger appen. Der kommer drivlinje opp, elektrisk/bensin eller eletrisk/diesel.

Anonymkode: 2cad6...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Kia sin første generasjon hybrider gjør det, usikker på hvilke andre. 

Men BMW, Mercedes og Volvo sine hybrider bruker først batteriet før de går over på bensindrift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er snakk om en ikke-ladbar hybrid. Jeg kjører mest korte turer, men ønsker mulighet for langtur ved behov. Jeg ønsker ikke elbil. 

Hybrid utelukker ikke en langtur iblant. Men det bør være plug-in, dvs ladbar via egen stikkontakt. Ikke ladbar hybrid ser jeg på som bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Reg.nr eller chassinr rett inn i bil og henger appen. Der kommer drivlinje opp, elektrisk/bensin eller eletrisk/diesel.

Anonymkode: 2cad6...b7d

Mulig jeg misforstår deg nå, men jeg lurer ikke på om bilen er hybrid eller ikke, men om den bruker forbrenningsmotor først, slik @C-girl skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
senior skrev (1 minutt siden):

Hybrid utelukker ikke en langtur iblant. Men det bør være plug-in, dvs ladbar via egen stikkontakt. Ikke ladbar hybrid ser jeg på som bare tull.

Fordi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en Phev, an ladbar hybrid. 

Fra å fylle dieseltanken 2 ganger i mnd, fyller vi nå bensin 1 gang annen hver måned. 

Vi har spart mye på å gå for hybrid.

Anonymkode: acf1f...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...