Gå til innhold

Min mor er dement og min søster er ei heks

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min mor er dement og bor på hjem.

På grunn av diverse årsaker står min søster for øyeblikket oppnevnt som nærmeste pårørende alene.
Men mor ønsker også å ha meg som nærmeste pårørende, dette er det ingen andre som respekterer.

Både min søster og institusjonen hun bor på gjør alt de kan for å forhindre dette. Da mor ba dem om å gi meg innsyn, fortalte bestyrerinnen at det var mor selv ikke kapabel til å bestemme. Jeg reagerer så klart på dette og sier høyt at mor har vel fremdeles mulighet til å bestemme enkelte ting selv. Hun er da ikke umyndiggjort?? Nei ikke enda, var beskjeden jeg fikk. Men det skulle de gjløre noe med nå, når jeg skulle være så vanskelig så hun ikke no annet valg enn frata henne dette. De skulle ta kontakt når dette var gjort.
JEG VET AT DETTE IKKE ER RIKTIG iflg lovverket - MEN det var den beskjeden jeg fikk .. hårreisende spør du meg.

Det er nå 2 måneder siden og jeg har ikke hørt et kvekk etter dette. Fakrtisk så er det sånn at etter denne hendelsen får jeg ikke tak på noen lengre. Helsetunet hun bor på, legger på når jeg ringer, min søster svarer heller ikke. 

Det er heller ikke koselig å måtte sitte å se hvordan søs bretter opp og ut vår mors sykdom, det er jo lett å skjønne hva hun ønsker å oppnå. Det er bare så trist at hun sverter mora vår og samtidig høster sympati og skryt for sin deltakelse. Det er umulig for meg å gå inn på sosiale medier uten å grue meg for evt nye varsler om alt hun legger ut. Det er post på post hvor min syke mor blir brettet ut på fb og andre sosiale medier, bilder av henne liggende i sengen sin og hvor mye gjeld hun har:..  

Hun har også laget en spleis, det står at det er for å hjelpe min mor så hun kan få besøk av henne, så det dreier seg faktisk om å spleise på henne og hennes utgifter, Min søster altså, hun har nemlig så dårlig råd at hun ikke kan besøke mamma. Saken er at hun kun besøker sin mor 2 ganger i måneden enda hun bor rett i nærheten. Jeg bor 45 mil unna og besøker mor oftere, men jeg har fremdeles ikke noe jeg skal si.
Min mor har aldri hatt gjeld, så her er det også noe som ikke stemmer. Jeg ber derfor om innsyn, men får ikke svar. Alle jeg snakker med  sier at jeg ikke kommer noen vei med dette, jeg har visst ingen rettigheter jeg. 

Jeg trodde systemet skulle ivareta de svakeste i samfunnet vårt, det føler jeg overhodet ikke noen gjør for min mor. Blir motløs av dette, og ettersom jeg mildt sagt er fortvilet over hele greia, forsøker jeg meg her for å høre om noen kanskje har råd og veiledning.

DETTE ER IKKE GREIT på så alt for mange måter!

Sånn som jeg ser det er det min søster som skaper problemene for meg. Og at hun tilfeldigvis står oppført alene, som nærmeste pårørende,  .. det gjør jo at hun kan gjøre akkurat som hun vil ?? 

Hun setter hindringer i veien over hele linja, og jeg føler nå at jeg går rundt meg selv og ender opp med å bite meg selv i halen. Er det noen der ute som har tips - råd eller forslag, ville jeg blitt utrolig takknemlig.

Endret av Eremita
Glemte å lime inn 3 setninger
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel be om en offentlig verge, hør med fylkesmannen, skal ikke være slik hvertfall. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Trist og høre ☹️ Du kontakter Statsforvalteren i ditt fylke/region 

• Liker 5
Skrevet

Du må jo ta saken videre. Først med hennes lege. Det er legen som kan endre nærmeste pårørende i journal.  

Om du ikke får gehør hos legen sammen med din mor ta kontakt med kommunen og så videre statsforvalter. 

Å sitte på rumpa å tro at det ordner seg i to mnd er naivt. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Loboto skrev (2 timer siden):

Du må jo ta saken videre. Først med hennes lege. Det er legen som kan endre nærmeste pårørende i journal.  

Om du ikke får gehør hos legen sammen med din mor ta kontakt med kommunen og så videre statsforvalter. 

Å sitte på rumpa å tro at det ordner seg i to mnd er naivt. 

Hei :)
Jeg ønsker å påpeke en liten misforståelse først. Naiv betyr at man er godtroende og tror på alt man hører. Man finner enkle løsninger på ting som egentlig er logiske. Du tror på mennesker litt mer enn du bør. Det stemmer ikke i mitt tilfelle, det er heller ikke alt som kan forklares enkelt eller kortfattet.

Jeg må vente til ferien er over for å be fylkeslegen om hjelp der, fastlegen får jeg ikke navnet på. Resten er allerede prøvd. Det som gjenstår der er å åpne en tilsynssak, men det vil i dette tilfellet gjøre situasjonen rundt henne verre.

Takk for at du delte din mening, det er desverre ikke så mye det hjelper i dette tilfellet. Jeg har en følelse om at det krever litt mer enn et Google søk å løse denne floka.

Endret av Eremita
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Maskinfører skrev (3 timer siden):

Trist og høre ☹️ Du kontakter Statsforvalteren i ditt fylke/region 

Jeg har forsøkt, eneste de kan hjelpe med er å evt åpne en tilsynssak. Takk for innspill :O)

• Hjerte 1
Skrevet
splstud skrev (3 timer siden):

Du kan vel be om en offentlig verge, hør med fylkesmannen, skal ikke være slik hvertfall. 

Jeg har faktisk forsøkt å få en offentlig verge til henne, men jeg stanger bare hue - og får nok engang beskjed om at jeg

har ingen myndighet. De henviser hele tiden tilbake til den som sitter som nærmeste pårørende, det er derfor dette er så vanskelig.. 

Tusen takk for innspill 

• Liker 1
Skrevet

Høres jo veldig rart ut at stedet hun bor på  ikke lar deg ringe og bare slenger på røret. Det kan du be statsforvaltern  be dem gjøre rede for hvorfor. Du kan kontakte noe som heter tryggest, er for og ta seg av sårbare som kan bli overkjørt i sånne saker. Jeg tenker du har prøvd med stedet hun bor og din søster, det når ikke frem da må du få hjelp av noen andre. Skriv en skriftlig melding til stasforvalteren

• Liker 2
Skrevet

Du bør klage dette inn til Statsforvalteren, Ts.

Få gjerne hjelp av noen du stoler på, eller en advokat, til å skrive klagen, slik at den blir mest mulig saklig og konkret.

Jeg tenker det her er flere ting.

Det at din søster er mors verge og i praksis forsøker å hindre deg fra å møte mor. Det er også grunn til å tenke at din søster nok ikke bør være økonomisk verge for din mor.

En annen ting er sykehjemmets håndtering. Det at din mor ikke lenger er samtykkekompetent når det gjelder økonomi, det betyr ikke at hun har mistet samtykkekompetanse på alle områder i livet. Når din mor uttrykker spesifikt at hun ønsker at også du skal registreres som nærmeste pårørende bryter sykehjemmet loven når de nekter å gjøre dette. Det er ofte en hovedpårørende, for at sykehus/sykehjem skal slippe å ringe rundt til flere. Men der det er familie eller andre grunner til det, kan de fint ha to på en slik nærmeste pårørende-liste.

Så få hjelp til å klage til Statsforvalteren både om vergemålet og krev en nøytral verge. Og klag sykehjemmet inn pga. lovbrudd.

• Liker 4
Skrevet
Miaiai skrev (1 minutt siden):

Høres jo veldig rart ut at stedet hun bor på  ikke lar deg ringe og bare slenger på røret. Det kan du be statsforvaltern  be dem gjøre rede for hvorfor. Du kan kontakte noe som heter tryggest, er for og ta seg av sårbare som kan bli overkjørt i sånne saker. Jeg tenker du har prøvd med stedet hun bor og din søster, det når ikke frem da må du få hjelp av noen andre. Skriv en skriftlig melding til stasforvalteren

Åh .. Ikke sant, det har jeg ikke tenkt på. Jeg har holdt på en stund, fått mange nei. Når det da kommer 2 nei her og 3 der rett etter hverandre, er det faktisk best å vente med nytt forsøk til jeg har ny vinkling å bruke :D Dette var et godt forslag, tusen takk. Jeg har aldri hørt om Tryggest, det er helt klart noe å sjekke opp. Det er henne dette dreier seg om, og jeg er virkelig bekymret for hvordan hun har det - egentlig - opp i alt dette. Jeg vet med sikkerhet at hun hverken blir sett eller hørt - det er vondt å sitte så mange mil unna når jeg vet at situasjonen er som den er.  

Tusen takk for tips :) 

• Hjerte 1
Skrevet
Eremita skrev (20 minutter siden):

Jeg har faktisk forsøkt å få en offentlig verge til henne, men jeg stanger bare hue - og får nok engang beskjed om at jeg

har ingen myndighet. De henviser hele tiden tilbake til den som sitter som nærmeste pårørende, det er derfor dette er så vanskelig.. 

Tusen takk for innspill 

Var i samme situasjon. Hadde en bror og søster, som absolutt ikke var til å stole på. De tok full kontroll, og etter hun døde viser det seg at de har stjålet et par millioner kroner. Og i tillegg fått henne til å skrive et testament hvor de blir arvingene av den frie delen. 

Forsøkte å få offentlig verge, klage, fastlege osv osv Men kom ingen vei fordi de to andre påstod at de kunne ivareta henne interesser.. 

Lykke til! Håper du er heldigere! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Frisk Frosk skrev (32 minutter siden):

Du bør klage dette inn til Statsforvalteren, Ts.

Få gjerne hjelp av noen du stoler på, eller en advokat, til å skrive klagen, slik at den blir mest mulig saklig og konkret.

Jeg tenker det her er flere ting.

Det at din søster er mors verge og i praksis forsøker å hindre deg fra å møte mor. Det er også grunn til å tenke at din søster nok ikke bør være økonomisk verge for din mor.

En annen ting er sykehjemmets håndtering. Det at din mor ikke lenger er samtykkekompetent når det gjelder økonomi, det betyr ikke at hun har mistet samtykkekompetanse på alle områder i livet. Når din mor uttrykker spesifikt at hun ønsker at også du skal registreres som nærmeste pårørende bryter sykehjemmet loven når de nekter å gjøre dette. Det er ofte en hovedpårørende, for at sykehus/sykehjem skal slippe å ringe rundt til flere. Men der det er familie eller andre grunner til det, kan de fint ha to på en slik nærmeste pårørende-liste.

Så få hjelp til å klage til Statsforvalteren både om vergemålet og krev en nøytral verge. Og klag sykehjemmet inn pga. lovbrudd.

Hei Frisk Frosk :)

Der har du det, det er nemlig akkurat sånn tingenes tilstand er. Det at de ikke ville ha flere å forholde seg til ble faktisk også nevnt, det har også litt å si i forhold til at søss tross alt bare bor 15 minutter unna. Jeg bor 4 timer unna, så den er selvforklarende. Men igjen, når de har sagt hva de mener om sitt, så kan det hverken kommenteres eller diskuteres.

Jeg fikk streng beskjed om at jeg måtte jo skjønne at dette var noe de kunne best, dette jobbet de jo tross alt med. Det virket som om det ikke var rom for andres meninger der hvor de hadde sagt sitt. Sånn skal det vel ikke være? Jeg ønsker ikke å ha min mor boende på et sted som ikke ønsker sammarbeid med familien. Sånt skaper virkelig splid rundt en situasjon som i utgangspunktet er vond nok. 

Tusen tusen takk for et oppmuntrende innspill, jeg noterer med store bokstaver :D 

Endret av Eremita
Skrevet
Eremita skrev (1 time siden):

Jeg ønsker å påpeke en liten misforståelse først. Naiv betyr at man er godtroende og tror på alt man hører. Man finner enkle løsninger på ting som egentlig er logiske. Du tror på mennesker litt mer enn du bør. Det stemmer ikke i mitt tilfelle, det er heller ikke alt som kan forklares enkelt eller kortfattet.

Jeg må vente til ferien er over for å be fylkeslegen om hjelp der, fastlegen får jeg ikke navnet på. Resten er allerede prøvd. Det som gjenstår der er å åpne en tilsynssak, men det vil i dette tilfellet gjøre situasjonen rundt henne verre.

Takk for at du delte din mening, det er desverre ikke så mye det hjelper i dette tilfellet. Jeg har en følelse om at det krever litt mer enn et Google søk å løse denne floka.

Vet ikke din mor navnet på egen lege? Kan hun egen fødselsdato ber du henne bare ringe legekontoret selv og få legetime? 

Før fylkeskommunen kontaktes må du uansett ha henvendt deg til kommunen. Om ikke vil du lite trolig få svar. Kommunen skal få mulighet til å behandle din forespørsel eller klage først. Det er rett saksgang.  

Skrevet
Eremita skrev (1 time siden):

Jeg har forsøkt, eneste de kan hjelpe med er å evt åpne en tilsynssak. Takk for innspill :O)

Trist at det er sånn i familier ☹️ tilsynssak er vel det lureste her tipper jeg 

Skrevet
Eremita skrev (20 minutter siden):

Hei Frisk Frosk :)

Der har du det, det er nemlig akkurat sånn tingenes tilstand er. Det at de ikke ville ha flere å forholde seg til ble faktisk også nevnt, det har også litt å si i forhold til at søss tross alt bare bor 15 minutter unna. Jeg bor 4 timer unna, så den er selvforklarende. Men igjen, når de har sagt hva de mener om sitt, så kan det hverken kommenteres eller diskuteres.

Jeg fikk streng beskjed om at jeg måtte jo skjønne at dette var noe de kunne best, dette jobbet de jo tross alt med. Det virket som om det ikke var rom for andres meninger der hvor de hadde sagt sitt. Sånn skal det vel ikke være? Jeg ønsker ikke å ha min mor boende på et sted som ikke ønsker sammarbeid med familien. Sånt skaper virkelig splid rundt en situasjon som i utgangspunktet er vond nok. 

Tusen tusen takk for et oppmuntrende innspill, jeg noterer med store bokstaver :D 

Kan det ha noe med hvem på sykehjemmet du snakket med? En leder bør i hvert fall vite at de ikke kan nekte pårørende kontakt - eller rettere sagt, de kan ikke nekte din mor hennes ønske om at også du skal oppføres som nærmeste pårørende.

Noen i min familie var i lignende situasjon. Bare at der var den som bodde lengst unna den som skulle kontrollere alt, men ikke var tilstede selv. Der ba vi om at to personer som stilte opp i hverdagen skulle oppføres som nærmeste pårørende også. Pasienten lå da på sykehus, lengre opphold (måneder) før personen døde. Pasienten ønsket selv at disse andre skulle oppføres også. I tillegg til dette ble også jeg oppført, da jeg bistod de to andre, med å bl.a. ta møter som de ikke lenger hadde krefter å følge opp, da de var for påvirket av situasjonen. Dvs. den som krevde å stå som nærmeste pårørende (og nektet de andre som faktisk var like nær å stå som nærmeste pårørende) var oppført, begge de to andre som stilte opp hver dag var oppført, og jeg stod som nærmeste pårørende som hadde rett til informasjon, tale for pasienten i møter, ta initiativ til møter osv.

Da et annet familiemedlem lå på sykehjem og var dement var både den som bodde nærmest og to andre barn andre steder i landet oppført som nærmeste pårørende - hvor den som bodde nærmest var den som stod "først" som den de kontaktet, og så ev. spørsmål om den snakket med de andre.

Så det du forteller, det handler kun om vilje på sykehjemmet hvor din mor bor, ikke lovverk.

Din mor vil heller ikke myndiggjøres, slik den ansatte du snakket med oppga. Din mor vil - etter vurdering av lege/spesialist! - kunne miste sin samtykkekompetanse pga. demensen. Men det at hun kan miste samtykkekompetansen når det f.eks. kommer til økonomi, det betyr ikke at hun mister den når det kommer til egen helse, eller andre ting som er viktig for din mor. Hvilket samtykke hun anses som ikke kompetent til å ha pga. demensen, det skal spesifiseres av lege/spesialist. Det er ikke en avgjørelse som andre ansatte på sykehjemmet kan ta!

Få som sagt hjelp til å formulere en klage til Statsforvalteren. Har du mulighet, involver en advokat, for det virker dessverre som om din søster er en av de som utnytter syke familiemedlemmer, og slike saker kan være svært vanskelige! Om ikke annet utnytter din søster din mors sykdom indirekte ved å skaffe seg penger via spleis og til å høste empati på sosiale medier med å brette ut din mors sykdomshistorie der.

Du bør også sjekke om din søster formelt er utnevnt som din mors verge av Statsforvalteren, eller om hun kun har fått et slikt midlertidig økonomisk ansvar. Husker ikke hva det heter, men det er forskjell. Om det er det siste er din søster ikke formelt utnevnt som verge, men har en del plikter bl.a. når det kommer til økonomi. Som regel oppnevnes ikke slike korttids"verger", men det kan gjøres i spesielle tilfeller, før situasjon er avklart for den det gjelder, eller i en overgangsfase. Men om din søster formelt er utnevnt til verge, så skal det også der spesifiseres ansvar og hun har klare plikter etter lovverket.

Når det gjelder at din søster utleverer din mor på sosiale medier, så er også det noe du bør ta screenshot av, slik at det kan dokumenteres. Som verge har nemlig din søster taushetsplikt, og kan ikke utlevere personlige forhold om deres mor fritt. Der er det også et spørsmål om din mor hadde ønsket å bli omtalt når hun ikke har kontroll på hva som sies. Normal anstendighet tilsier at man ikke utleverer en annen syk persons privatliv på sosiale medier. Uansett tror jeg det at din søster gjør dette strider mot hennes taushetsplikt som verge (avhengig av hva hun faktisk skriver om deres mor).

"I saker hvor personen med verge er samtykkekompetent, enten generelt, eller på det området
den aktuelle taushetsbelagte opplysningen gjelder, er det vedkommendes eget ønske som avgjør
hvorvidt informasjon kan utgis eller ikke. Dersom vedkommende samtykker til at opplysninger
kan utgis til en konkret person eller generelt, legges det til grunn. Vergen kan ikke avslå
utlevering av opplysninger med å henvise til taushetsplikten dersom personen med verge er
samtykkekompetent og ønsker at informasjonen skal deles." https://www.statsforvalteren.no/siteassets/fm-oslo-og-viken/vergemal/informasjonsskriv/nr-23---vergers-taushetsplikt.pdf

Få hjelp av noen som kan om lover og regler, sett deg inn i vergemålsloven, og helst få hjelp av en advokat til å skrive klagen. Det vil være langt vanskeligere både for Statsforvalteren og kommunen å overse.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Loboto skrev (22 minutter siden):

Vet ikke din mor navnet på egen lege? Kan hun egen fødselsdato ber du henne bare ringe legekontoret selv og få legetime? 

Før fylkeskommunen kontaktes må du uansett ha henvendt deg til kommunen. Om ikke vil du lite trolig få svar. Kommunen skal få mulighet til å behandle din forespørsel eller klage først. Det er rett saksgang.  

Ts sin sak er egentlig todelt.

Det ene er det du påpeker om kommunen. Der kan og bør nok Ts kontakte den som har øverste ansvar for sykehjem i kommunen, be om et møte og få referat. Sykehjemmet har ikke rett til å nekte Ts kontakt eller informasjon om sin mor, spesielt siden mor selv aktivt har bedt om at Ts skal stå som nærmeste pårørende i tillegg til søsteren. Det at sykehjemmet nekter mor og Ts dette er et lovbrudd.

Måten den ansatte svaret Ts om det med at de ikke hadde fått umyndiggjort henne enda, er også svært bekymringsfullt. Det er nesten så man kan mistenke at det er kontakt mellom ansatt og søsteren til Ts. Om ikke annet er det svært uvitende av den/de ansatte som omtaler det å få en lege-/spesialistvurdering av morens samtykkekompetansen. For det er ikke det samme som å umyndiggjøre moren! Og det er i hvert fall ikke noe sykehjemmet har rett til å bestemme.

Men du har nok rett i at Ts bør kontakte kommunen direkte, øverste leder, om dette sykehjemmets ulovlige praksis med å hindre mor og barn kontakt.

Om kommunen ikke umiddelbart retter opp i dette, så er uansett Statsforvalteren neste ledd.

Det andre er det at søsteren synes å ikke skikke sin rolle som verge på en god måte. Verger har en rekke forpliktelser iflg. lovverket, og søsteren synes å misligholde minst et par ting.

Ang. det å be Ts be sin mor ringe egen lege... Når moren er så dement at hun har fast plass på sykehjem har hun ikke lenger fastlege, da er det sykehjemslegen hun må bruke.

Men det er kanskje en mulighet å få samkjørt at Ts kommer til sykehjemmet en dag sykehjemslegen er der, og slik får en samtale med legen sammen med sin mor. Det bør i så fall avtales på forhånd. Utfordringen der ligger i at det da er sjanse for at også Ts sin søster blir bedt om å være der, slik at det er en mulighet for at hverken mor selv eller Ts vil få forklart legen det faktiske problemet her. Derfor bør Ts forsøke å få forklart situasjonen på forhånd til legen, slik at hun vet at hun og ev. mor kan møte legen alene.

"Ved opphold på sykehjem har du krav på å beholde fastlegen din, men du må bruke sykehjemslegen så lenge du bor på sykehjemmet." https://www.helsenorge.no/fastlegen/om/rett-til-fastlege/#fastlege-nar-du-er-pa-sykehjem

• Liker 1
Gjest Angry Man
Skrevet (endret)

Dokumenter alt. Jeg kan ikke få understreket nok hvor viktig dette er. Ta opp alt av muntlig kommunikasjon være seg ansikt til ansikt eller over telefon. Ta vare på mailer og all skriftlig kommunikasjon. 

Dette vil gjøre din sak så utrolig mye mer sannsynlig å vinne frem med. Ellers blir det bare ord mot ord og da henlegges det nærmest automatisk.

Hvis du har penger til det. Skaff deg en kompetent advokat som kan foreta de rettslige skritt som kreves. Ta med advokaten til sykehjemmet og ta opptak av at hun sier at hun ønsker deg som nærmeste pårærende. Få hennes signatur på et dokument som sier nettopp dette. Ta også gjerne med en fagperson som kan bekrefte at hun er ved sine fulle fem og ikke blir påvirket på noen som helst måte -type en lege/psykiater/psykolog. 

Så slenger du dette dokumentet på bordet og krever at de snarest oppfyller din mors ønsker ellers vil advokaten sporenstreks saksøke dem for brudd på loven. 

edit: En siste ting, ikke sitt på rompa og la ting skje. Gå på offensiven sporenstreks. Jo lenger tid du gir dem jo bedre blir det for dem og jo værre for deg. Husk også at hvis du er passiv gir du dem tid til å finne på ting mot deg men hvis du tvinger dem til å reagere på dine handlinger fratar du dem i stor grad muligheten til å bruke tid på dette da de istedet må forholde seg til dine handlinger. Det er litt som å være på offensiven i en slåsskamp, hvis du tvinger motstanderen til å bare forsvare seg mot dine anngrep er det vanskelig for han å angripe selv. 

Endret av Angry Man
Skrevet

Dette lukter at sykehjemmet vil slippe greiest unna. Ville hoppet over ansatte og forlangt å få snakke med lederen for sykehjemmet. 

AnonymBruker
Skrevet
Eremita skrev (På 15.7.2023 den 22.01):

Vedkommende du siterer bruker ordet naivt helt korrekt. Naiv betyr enfoldig. En meget god beskrivelse på hovedinnlegget.

Det er også mye som ikke stemmer rent rasjonelt i hovedinnlegget. Når man lager seg en verdensforestilling der flere enn en person, mange av dem offentlig ansatte, er ute etter å «ta» en selv eller andre så skyldes dette et feilaktig verdensbilde. Det man i gamle dager kalte «vrangforestillinger».  Jeg antar det beste på sikt for din mor er at verken du eller din søster har så mye med hennes pleie å gjøre. Og jeg håper du over ferien også oppsøker din egen fastlege. Ta gjerne med deg hovedinnlegget ditt. 

Og til dere andre: når en person opplever seg «forfulgt» av helt tilfeldig ansatte på en helt tilfeldig aldersbolig bør det ringe noen «her er ts psykisk syk» type bjeller. Ja, vi ser slike som ts i media. Og av og til kjenner vi dem godt nok til å vite at de er akkurat det de fremstår som - ravende gale.

Anonymkode: 948b4...61a

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil bare si stå på! Ikke gi deg💪 Du høres ut som en ressurssterk person, og gir ikke opp kampen mot din smålige søster. Står respekt av det. 🌺

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...