AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #1 Skrevet 15. juli 2023 Psykolog Valeria Sabater har gjennom utforsksinnet.no publisert en fin gjennomgang om det å bli utsatt for verbale overgrep når man er syk med usynlig sykdom. Herav psykisk sykdom, ME, fibromyalgi, smertelidelser, revmatologiske lidelser osv. Dette er virkelig anbefalt lesning både for kronisk syke, pårørende/venner av kronisk syke og forsåvidt alle andre også med tanke på møte av syke eller når man selv blir rammet av sykdom. https://utforsksinnet.no/a-bli-utsatt-for-verbale-overgrep-nar-du-er-syk/ Herav om verbale overgrep, der andre: - minimerer sykdommen og sykdomsfølelsen din - klandrer deg for din egen sykdom - benekter din sykdom - gashlighter deg - fornærmer deg Har du opplevd verbale overgrep, og isåfall hvordan og fra hvem? Anonymkode: fc7e7...1b1 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #2 Skrevet 15. juli 2023 Jeg har opplevd det mye. Men jeg vil helst ikke tenke på det i detalj. Anonymkode: 71e5b...440 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #3 Skrevet 15. juli 2023 Jeg er en som aldri snakker særlig om min egen helse. Og når folk spør hvordan det går, så svarer jeg "det går greit" for å slippe unna samtalen. Kommer det oppfølgningsspørsmål så kan jeg likevel finne på å si hvordan det egentlig går. Og engang gjorde jeg det foran et par kolleger. Da sa den ene: "Det er alltid noe med deg. Jeg kjenner deg ikke som noe annet enn syk". Den svei hardt, for å si det slik. Ellers har jeg en far som siden dag èn benekter sykdommen min og at jeg er syk. Jeg må liksom bare skjerpe meg, som alle andre, og slutte å gå rundt å tro på at jeg er syk. En tidligere venn sa engang at "siden du ikke responderer på behandlingene du får, så er det deg det går på", som om at jeg ikke vil bli frisk. Anonymkode: fc7e7...1b1 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #4 Skrevet 15. juli 2023 Ei tidligere venninne som mente jeg bare drev med sykdomssnakk i en periode jeg ikke hadde kapasitet til å være en støtte for henne. Vi ble kjent i en periode hvor jeg hadde overskudd og kunne støtte henne masse. men så snudde rollene oss i mellom og da drev jeg visst bare med selvmedlidende sykdomssnakk. Dette har lært meg at man skal ikke overvurdere hvor stor kapasitet relativt priviligerte mennesker har til å tåle elendighet. Tro meg, den er ikke-eksisterende. Anonymkode: c18b0...967 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #5 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Psykolog Valeria Sabater har gjennom utforsksinnet.no publisert en fin gjennomgang om det å bli utsatt for verbale overgrep når man er syk med usynlig sykdom. Herav psykisk sykdom, ME, fibromyalgi, smertelidelser, revmatologiske lidelser osv. Dette er virkelig anbefalt lesning både for kronisk syke, pårørende/venner av kronisk syke og forsåvidt alle andre også med tanke på møte av syke eller når man selv blir rammet av sykdom. https://utforsksinnet.no/a-bli-utsatt-for-verbale-overgrep-nar-du-er-syk/ Herav om verbale overgrep, der andre: - minimerer sykdommen og sykdomsfølelsen din - klandrer deg for din egen sykdom - benekter din sykdom - gashlighter deg - fornærmer deg Har du opplevd verbale overgrep, og isåfall hvordan og fra hvem? Anonymkode: fc7e7...1b1 Vi kan ikke se bort ifra at kosthold og livsstil har noe å si. Ikke for å klandre den syke, men delvis forklare. F.eks. burde man ikke spise masse ultraprosessert mat og sukker hvis man har vondt i muskler og ledd eller sliter med inflammasjoner. Anonymkode: 02182...c12 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #6 Skrevet 15. juli 2023 For øvrig er verbale overgrep mot pasientene også normalt i helsetjenesten. Noe særlig ME-pasienter opplever i stor grad: Sitat Psykisk vold defineres som «negative eller fiendtlige holdninger eller handlinger, som kan gi den utsatte en følelse av frykt, avmakt, skyld, skam, mindreverd, fortvilelse eller en grunnleggende følelse av å ikke være ønsket». ME-syke opplever ofte møtet med helsetjenesten slik. https://psykologisk.no/2022/03/det-er-ikke-lightning-process-de-me-syke-er-redde-for-det-er-nav/ Jeg antar at mange har opplevd dette, både ME-pasienter og andre pasienter. Anonymkode: fc7e7...1b1 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #7 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi kan ikke se bort ifra at kosthold og livsstil har noe å si. Ikke for å klandre den syke, men delvis forklare. F.eks. burde man ikke spise masse ultraprosessert mat og sukker hvis man har vondt i muskler og ledd eller sliter med inflammasjoner. Anonymkode: 02182...c12 Det er sant. Men måten man viderebringer dette budskapet mot pasienten har alt å si. Grensen mellom veiledning og minimering/klandring/benekting er hårfin, særlig hvis du ikke har særlig ryggdekning bak det du sier. Pasienter møtes i stor grad av såkalte "råd" fra folk rundt dem. Friske elsker å kle på seg legekappen og gi sporadiske råd om hvordan de skal gjøre seg selv friske, der undertonen er at hvis du ikke prøver hardt nok så vil du ikke bli frisk nok... Anonymkode: fc7e7...1b1 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #8 Skrevet 15. juli 2023 Jeg synes det er litt unødvendig å skille så mellom synlig og usynlig sykdom. Det er ikke slik at bare sykdommen er synlig så slipper man unna å bli mistrodd eller forulempet. De personene som tror vondt og gjør vondt mot andre slutter ikke med det bare sykdommen blir synlig. Anonymkode: 4e072...e89 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #9 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes det er litt unødvendig å skille så mellom synlig og usynlig sykdom. Det er ikke slik at bare sykdommen er synlig så slipper man unna å bli mistrodd eller forulempet. De personene som tror vondt og gjør vondt mot andre slutter ikke med det bare sykdommen blir synlig. Anonymkode: 4e072...e89 Du har rett i det. Men jeg tok utgangspunkt i gjennomgangen til psykologen, som la vekt på usynlig sykdom, samt med tanke på at de med usynlig sykdom nok opplever dette i betydelig større grad og omfang enn folk som har synlig sykdom. Men for all del, har du opplevelser med verbale angrep med synlig sykdom, så er du velkommen til å publisere i tråden du også Anonymkode: fc7e7...1b1 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #10 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du har rett i det. Men jeg tok utgangspunkt i gjennomgangen til psykologen, som la vekt på usynlig sykdom, samt med tanke på at de med usynlig sykdom nok opplever dette i betydelig større grad og omfang enn folk som har synlig sykdom. Men for all del, har du opplevelser med verbale angrep med synlig sykdom, så er du velkommen til å publisere i tråden du også Anonymkode: fc7e7...1b1 Det er forståelig når du hadde det utgangspunktet. Jeg er enig i at omfanget nok er større for de som har usynlig sykdom. Tusen takk for din inkluderende holdning! Jeg har også opplevd det, fra mine nærmeste. Det har mest gått på trusler om å holde tilbake nødvendig hjelp, som igjen har gjort at jeg har blitt veldig redd for å sette grenser. Påstander om at det dreier seg om latskap heller enn sykdom når situasjoner oppstår. Ufine kommentarer om utseende. Anonymkode: 4e072...e89 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #11 Skrevet 15. juli 2023 Ja, det har jeg, av min egen mor! Når vi var hos fastlegen pga helsen min som tenåring satt hun og snakket over hodet på meg og fortalte legen hvor innmari lat jeg var og at jeg aldri var ute og gikk på tur utenom til og fra skolen, det førte til at legen hørte mer på henne enn meg og stemplet meg som en lat tenåring… et par år senere var det en revmatolog som gav meg diagnosen fibromyalgi, når jeg fortalte mamma det bare lo hun… Heldigvis fikk jeg riktig diagnose til slutt, da ble det etterhvert akseptert at jeg faktisk er kronisk og usynlig syk! Anonymkode: 1a577...e62 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #12 Skrevet 15. juli 2023 Har fått mange kommentarer, og fremdeles preller de dessverre ikke av. Men noe jeg også hater, er å få kommentarer om hvor dårlig og verdiløst liv jeg lever, og alle opplevelsene jeg går glipp av. Hvorfor skal det gnis i trynet på meg? jeg har på en måte forsonet meg med tingenes tilstand, men det har søren ikke andre. Dette medlidenhetstyranniet trykker meg enda lengre ned. Det høres ut som om jeg burde ta livet av meg så dårlig liv som jeg lever🙄 Anonymkode: 19660...a07 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #13 Skrevet 15. juli 2023 Jada. Har ME og må fortsatt forklare og forsvare meg selv for mine "prinsessenykker" for familien. Prinsessenykker vil si spesielle hensyn som må taes, at jeg ikke tåler sanseinntrykk slik at lyd på tv må dempes, lys må slås av, etc. Anonymkode: 24d8e...d28 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #14 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Psykolog Valeria Sabater har gjennom utforsksinnet.no publisert en fin gjennomgang om det å bli utsatt for verbale overgrep når man er syk med usynlig sykdom. Herav psykisk sykdom, ME, fibromyalgi, smertelidelser, revmatologiske lidelser osv. Dette er virkelig anbefalt lesning både for kronisk syke, pårørende/venner av kronisk syke og forsåvidt alle andre også med tanke på møte av syke eller når man selv blir rammet av sykdom. https://utforsksinnet.no/a-bli-utsatt-for-verbale-overgrep-nar-du-er-syk/ Herav om verbale overgrep, der andre: - minimerer sykdommen og sykdomsfølelsen din - klandrer deg for din egen sykdom - benekter din sykdom - gashlighter deg - fornærmer deg Har du opplevd verbale overgrep, og isåfall hvordan og fra hvem? Anonymkode: fc7e7...1b1 Ja mange ganger. Det er jo bare å ta akupunktur, osv. Jeg har kronisk sykdom. Blir fortalt om alle andre , at de har det værre enn meg, akkurat som om det er en konkurranse. Blir fortalt at jeg skal bare tenke positivt, hvis jeg sier det er noe jeg ikke kan gjøre pga sykdommen min. Feks jeg tåler dårlig høy lyd, så konsert er noe alle jeg kjenner vet jeg ikke kan. De spør ikke heller. Men dersom det er en som ikke har noen å gå med. Da ber de meg ut på konsert. Jeg sier det skulle jeg gjerne ha gjort, men du vet jeg tåler ikke helt lyden. Å herregud, du er så negativ , det er da bare å tenke litt positivt så går det bra. Sist fikk jeg migrene smerter i hodet, kastet opp og var så dårlig at jeg holdt på å ringe ambulanse. Hadde drukket ingenting. Og jeg har ikke migrene engang. Sorry, dette handler på ingen måte om positiv eller negativ tankegang. Jeg har visst ferie hele tiden jeg. Men de glemmer at jeg hat dette 24/7 365dager i året. Vil heller ha jobb og ferie. Jammen du kunne jo ditt, hvorfor kam du ikke datt. Alt jeg gjør mener andre at jeg kunne ha gjort noe annet. Feks hvis jeg må velge mellom en butikk tur og vaske gulvet. Og sier jeg ikke fikk dratt på butikken fordi jeg måtte vaske gulvet sier de: jammen du kunne jo ha latt gulvet vente så du fikk handlet. Hvis de kommer hjem til meg og ser skittent gulv, og jeg sier , ikke ta deg av på beina, jeg fikk ikke vasket i dag fordi jeg måtte på butikken, så hadde de sagt jeg kunne jo ta butikken en annen dag. Hva med å bare la meg styre selv, uten å fortelle meg alt annet jeg kunne ha gjort? Du er jo ikke syk, du ser jo så frisk ut. De vet jo ikke at jeg lå hele dagen før, for å komme meg i bursdagen og st jeg kommer til å ligge rett ut hele dagen etter. Jeg hviler før og etter, og mobiliserer under arrangementet. Du kan ikke ha vondt, fordi du smiler. Ja jeg smiler fordi jeg nekter at smerter skal bestemme humøret mitt.men fra en til ti. Er det på 8 nå. Og jeg snur meg unna, så du ikke skal se smertene når jeg reiser meg, for da begynner diskusjonen om min sykdom igjen Har også mye mer. Skulle bare ønske at folk bør skjønne at når noe er kronisk, så er det ikke bare ditt og datt og vips bli frisk. Påpeker jeg det at kronisk er noe man ikke blir frisk av, da er jeg automatisk negativ. Jeg er ikke negativ. Men jeg blir det av og til pga dustete påstander istedenfor å spørre ordentlig om ting de lurer på Anonymkode: 732bd...7ef 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #15 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja mange ganger. Det er jo bare å ta akupunktur, osv. Jeg har kronisk sykdom. Blir fortalt om alle andre , at de har det værre enn meg, akkurat som om det er en konkurranse. Blir fortalt at jeg skal bare tenke positivt, hvis jeg sier det er noe jeg ikke kan gjøre pga sykdommen min. Feks jeg tåler dårlig høy lyd, så konsert er noe alle jeg kjenner vet jeg ikke kan. De spør ikke heller. Men dersom det er en som ikke har noen å gå med. Da ber de meg ut på konsert. Jeg sier det skulle jeg gjerne ha gjort, men du vet jeg tåler ikke helt lyden. Å herregud, du er så negativ , det er da bare å tenke litt positivt så går det bra. Sist fikk jeg migrene smerter i hodet, kastet opp og var så dårlig at jeg holdt på å ringe ambulanse. Hadde drukket ingenting. Og jeg har ikke migrene engang. Sorry, dette handler på ingen måte om positiv eller negativ tankegang. Jeg har visst ferie hele tiden jeg. Men de glemmer at jeg hat dette 24/7 365dager i året. Vil heller ha jobb og ferie. Jammen du kunne jo ditt, hvorfor kam du ikke datt. Alt jeg gjør mener andre at jeg kunne ha gjort noe annet. Feks hvis jeg må velge mellom en butikk tur og vaske gulvet. Og sier jeg ikke fikk dratt på butikken fordi jeg måtte vaske gulvet sier de: jammen du kunne jo ha latt gulvet vente så du fikk handlet. Hvis de kommer hjem til meg og ser skittent gulv, og jeg sier , ikke ta deg av på beina, jeg fikk ikke vasket i dag fordi jeg måtte på butikken, så hadde de sagt jeg kunne jo ta butikken en annen dag. Hva med å bare la meg styre selv, uten å fortelle meg alt annet jeg kunne ha gjort? Du er jo ikke syk, du ser jo så frisk ut. De vet jo ikke at jeg lå hele dagen før, for å komme meg i bursdagen og st jeg kommer til å ligge rett ut hele dagen etter. Jeg hviler før og etter, og mobiliserer under arrangementet. Du kan ikke ha vondt, fordi du smiler. Ja jeg smiler fordi jeg nekter at smerter skal bestemme humøret mitt.men fra en til ti. Er det på 8 nå. Og jeg snur meg unna, så du ikke skal se smertene når jeg reiser meg, for da begynner diskusjonen om min sykdom igjen Har også mye mer. Skulle bare ønske at folk bør skjønne at når noe er kronisk, så er det ikke bare ditt og datt og vips bli frisk. Påpeker jeg det at kronisk er noe man ikke blir frisk av, da er jeg automatisk negativ. Jeg er ikke negativ. Men jeg blir det av og til pga dustete påstander istedenfor å spørre ordentlig om ting de lurer på Anonymkode: 732bd...7ef Dette er som om jeg skulle skrevet det selv. Hva skal man med fiender når man kan ha venner som dette🫣 Anonymkode: 19660...a07 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #16 Skrevet 15. juli 2023 Kjenner ei som er arbeidssky. Hun har energi til å ut å farte hver eneste dag, treffer venner hver dag, ute med ungene på lange reiser støtt, fylla annen hver helg, ordner med gress, ved, oppussing mm flere ganger i uken. Samtidig er disse tingene "hemmelig" for at nav og lege ikke skal finne ut av det. For i 10 år har hun gjort det hun kan for å fremstå som uten arbeidsevne for de. Meg og et par andre som jobber masse og har fysiske sykdommer er hun fryktelig nedlatende. Benekter totalt det vi sliter med fordi hun har lest noe. Faktiske synlige plager nekter hun at finnes, mener at legen vår har tatt feil, etc. Anonymkode: 70365...62b
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #17 Skrevet 15. juli 2023 Jeg reagerer veldig på hvordan denne artikkelen er formulert: "verbale angrep"? "gaslighting"? Noen ganger er det bare så enkelt som at vi ikke kan forvente at omgangskretsen skal ha like stor interesse og kunnskap om vår sykdom som det vi selv har. Akkurat som at jeg ikke orker når den bil-fanatiske broren min legger ut i lange og breie om den intrikate mekanikken til den og den bilen. Da sier jeg "gjesp, bror" og skifter samtaleemne. Kanskje jeg gaslighter han da 😄 Kronisk syke blir ofte ekstremt narsissistiske, og trenger noen ganger å høre at alt handler ikke om deres sykdom. Anonymkode: 68949...faa 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #18 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg reagerer veldig på hvordan denne artikkelen er formulert: "verbale angrep"? "gaslighting"? Noen ganger er det bare så enkelt som at vi ikke kan forvente at omgangskretsen skal ha like stor interesse og kunnskap om vår sykdom som det vi selv har. Akkurat som at jeg ikke orker når den bil-fanatiske broren min legger ut i lange og breie om den intrikate mekanikken til den og den bilen. Da sier jeg "gjesp, bror" og skifter samtaleemne. Kanskje jeg gaslighter han da 😄 Kronisk syke blir ofte ekstremt narsissistiske, og trenger noen ganger å høre at alt handler ikke om deres sykdom. Anonymkode: 68949...faa Høres ut som du ikke helt har innsikt i hva syke mottar av verbale angrep. Kanskje har du ikke opplevd det selv. Men du kan starte med å lese noen av innleggene i tråden, så kanskje får du mer innsikt i hva det går i. Og gaslighting er kanskje den mest utbredte sorten. Ironisk nok, å kalle kronisk syke for narsissistiske og at de trenger å høre at ikke alt handler om deres sykdom er for øvrig gode eksempel på verbal angrep. Det er en form for gaslighting og fornærmelse. Å si "gjesp, bror" til den friske broren din som snakker om sin hobby er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Anonymkode: fc7e7...1b1 1
AnonymBruker 42 Skrevet 15. juli 2023 #19 Skrevet 15. juli 2023 (endret) Kan vi ikke bare kalle det "muntlig voldtekt", når vi først er i gang? Endret 15. juli 2023 av AnonymBruker 42 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #20 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker 42 skrev (1 minutt siden): Kan vi ikke bare kalle det "muntlig voldtekt", når vi først er i gang? Nei, for voldtekt og overgrep er ikke det samme. For øvrig er det psykologen som bruker ordet overgrep. Jeg likte bedre å bruke angrep. Men det er ikke ordbruken som er viktig i tråden. Anonymkode: fc7e7...1b1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå