Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har arvet 400 000. Samboeren min og jeg har boliglån på 3.5 mill, og eier 50-50. 

Pga rentene tenker jeg det mest fornuftige er å putte mesteparten av disse pengene inn i boliglånet. Hvis vi skriver avtale på disse pengene, at ved et brudd skal jeg ha igjen 400 000, er det da greit juridisk? 

Noen som ville gjort noe annet med pengene? Samboer vinner vel også på at jeg evt. velger å sette pengene i lånet med lavere renteutgifter, kontra å f. eks plassere dem i fond?

Anonymkode: da17c...93c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere må absolutt skrive avtale på det ja! 

Jeg ville enten puttet det i boliglånet, eller delt opp litt i boliglån og litt i aksjer/fond. Da vokser pengene over tid også og du har et sikkerhetsnett i tilfelle.

Anonymkode: 8f9db...3ad

AnonymBruker
Skrevet

Sett pengene i aksjer/fond. Renters rente effekt er ekstremt mye sterkere enn å betale ned bolig. Du burde aldri stoppe penger som kan vokse uten god grunn. 

Anonymkode: e0337...9f7

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Sett pengene i aksjer/fond. Renters rente effekt er ekstremt mye sterkere enn å betale ned bolig. Du burde aldri stoppe penger som kan vokse uten god grunn. 

Anonymkode: e0337...9f7

Har tenkt på dette også, men syns det er så vanskelig å vite hva som lønner seg sånn som markedet er nå.

Sånn som regnestykket er nå med boliglånet så vil det bli ca 36.000 kr rimeligere i året hvis jeg setter pengene inn der. Da får min samboer halvparten av de reduserte kostnadene, som forøvrig ikke plager meg så mye, men som rent økonomisk sikkert ikke er det beste for meg selv.

Hvis jeg velger å sette pengene i aksjer/fond, hvor mange års sparehorisont bør jeg ha? Og jeg må skatte av gevinsten?

Anonymkode: da17c...93c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...