Gå til innhold

Kan man motta tilleggsstipend fra lånekassen om man er ufør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ifølge nettsidene til Lånekassen er det kun lønnet arbeid som gjør at man ikke kan motta tilleggsstipend kan man da ha inntekt som ufør eller andre lignende ordninger og fortsatt få det? (Om man oppfyller de andre kravene naturlig)

Anonymkode: ae7a3...b08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Garantert ikke. Det er for de uten inntekt. Ellers kunne vi uføre konstant tatt utdanning fir å spe på ufør.

Anonymkode: d8e4b...619

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Garantert ikke. Det er for de uten inntekt. Ellers kunne vi uføre konstant tatt utdanning fir å spe på ufør.

Hadde vært fint om du kunne vise til noe istedenfor å bare skrive det du tenker er logisk. 

Anonymkode: ae7a3...b08

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du kan ikke det. Det er fordi som ikke kan jobbe ved sidene av studiene og få litt inntekt. Dette stipendet er kompensasjon for den tapte inntekten. Du som ufør, har allerede mer utbetalt, enn det lånekassa gir i stipend. Er noe uklart, så kan du ringe dem, så vil de fortelle deg hvordan det henger sammen. Jeg fikk i alle fall nei til svar når jeg spurte. 

Anonymkode: 54a07...626

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man kan få vanlig lån og vanlig stipend som ufør, så jeg anbefaler deg at du slutter å spre falske spydigheter. Det er kun i tilfellet "tilleggsstipend", at det ikke går an, siden det er for folk som ikke kan jobbe i perioder skjemaet er signert for. 

Men "vanlig stipend" kan en del uføre få rett på. For å få den, må man ikke låne mer enn for et semester per kalenderår, for da gjelder den høyere inntektsgrensa når det gjelder trygd. Nemlig "sju måneder eller mindre". 

Så ja, det går helt fint an å "spe på ufør", om man studerer, da med vanlig stipend, og lån. Det er også poenget. Å motivere de få som kan studere litt, slik at de skaffer seg bedre og nyere kvalifikasjoner, og kunne prøve seg ut i jobb.

Anonymkode: b7620...550

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man kan få vanlig lån og vanlig stipend som ufør, så jeg anbefaler deg at du slutter å spre falske spydigheter. Det er kun i tilfellet "tilleggsstipend", at det ikke går an, siden det er for folk som ikke kan jobbe i perioder skjemaet er signert for. 

Men "vanlig stipend" kan en del uføre få rett på. For å få den, må man ikke låne mer enn for et semester per kalenderår, for da gjelder den høyere inntektsgrensa når det gjelder trygd. Nemlig "sju måneder eller mindre". 

Så ja, det går helt fint an å "spe på ufør", om man studerer, da med vanlig stipend, og lån. Det er også poenget. Å motivere de få som kan studere litt, slik at de skaffer seg bedre og nyere kvalifikasjoner, og kunne prøve seg ut i jobb.

Men nå forstod du vel jeg ikke mente vanlig stipend? Spørsmålet til ts gikk ikke på avnlig stipend.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva var egentlig spydig med det du uthevet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...