Gå til innhold

Scottish Fold, trenger litt hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

OPPDATERING

Det viser seg at det er to kull med kattunger på fem stk hver, det jeg trodde var mor og far er altså mor og en til mor. Far har ikke disse ørene, men må sjekke om han er testet for dette genet!

Ikke så lett når man kommuniserer via Google translate....

Men ja må uansett selges papirløse.

++++++++++++

En ting er å avlive syke dyr, men man avliver jo ikke kattunger før de EVENTUELT skulle bli syke. Slik jeg forstår det blir jo ikke alle syke, og det finnes varierende grader.

Anonymkode: 4ba56...813

Problemet her er om de faktisk får solgt disse papirløst, til noen som faktisk tar det ansvaret å avlivet i det kattungene får smerter. Katter er svært god på å skjule smerter. Du må hjelpe dem finne kjøpere som er fult klar over at de risikerer måtte avlive innen kort tid, og dere må være helt sikre på at kjøper er fult klar over at dette er katter som mer stor sikkerhet vil få smerter.

For det er selger som er ansvarlig for å sørge for at kattungene får ett bra hjem, det inkluderer være 100% sikker på at kjøper er klar for å avlive også. Og om du tolker/bistår ved salget, så er du like ansvarlig for å kommunisere dette.

Anonymkode: b43cc...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Tvist skrev (19 timer siden):

Nei, ingen grunn til å avlive dem før man vet noe. Men eierne må jo få beskjed om at det ikke er bra å avle på slike katter. Så de må kastrere mødrene, og foreslå en salgskontrakt for kattungene der ny eier må skrive under på at de skal kastreres før en viss dato. Og viktig at kattungene blir med mor til de er 12 uker (ikke slik i alle land), og at mødrene holdes innendørs så de ikke blir drektige på nytt.

Har allerede gitt de beskjed om at det fra juli 2023 er ulovlig å avle på de. Så skal gi beskjed om at de bør sterilisere. Er innekatter men kan jo skje de kommer seg ut!

Far har ikke dette genet har vi funnet ut, så da er ikke sjansen for at tilstanden skal bli like alvorlig like stor slik jeg forstår det. Men er jo alltid en risiko og den skal selvfølgelig evt nye eiere bli informert om. Også at kattene MÅ kastreres/steriliseres. Hvor tidlig kan man gjøre det?

Har noen som er interessert, men de visste ingenting om rasen utenom at de er søte.... så har bedt de om å google for å sette seg inn i det. Og at vi snakkes etterhvert.

Sykt hvor mye tid jeg kommer til å bruke på å selge katter som ikke er mine 😂 

Men hvor mye kan de ta for en slik katt?

Blir jo i teorien bare en blanding når en ikke har noen papirer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gliffy skrev (15 timer siden):

Hvis begge foreldre er fold vet man med sikkerhet at de er syke. Hvis bare en av foreldrene er fold kan det hende de er mildere rammet, spesielt hvis de har normale ører. Da er det ikke grunnlag for å avlive med en gang, det er jeg enig i. 

Det går jo an å annonsere de på Facebook og forklare situasjonen. I tillegg er det fint hvis du informerer naboen din om forbudet så de ikke setter fler kattunger på mødrene.

Faren har heldigvis ikke dette genet. Så håper dette er katter som kan få normale liv!

Skal eg hjelpe de å selge så skal evt nye eiere selvsagt få all info.

Har informert de om at det fra denne måneden er ulovlig, de var ikke klar over det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har allerede gitt de beskjed om at det fra juli 2023 er ulovlig å avle på de. Så skal gi beskjed om at de bør sterilisere. Er innekatter men kan jo skje de kommer seg ut!

Far har ikke dette genet har vi funnet ut, så da er ikke sjansen for at tilstanden skal bli like alvorlig like stor slik jeg forstår det. Men er jo alltid en risiko og den skal selvfølgelig evt nye eiere bli informert om. Også at kattene MÅ kastreres/steriliseres. Hvor tidlig kan man gjøre det?

Har noen som er interessert, men de visste ingenting om rasen utenom at de er søte.... så har bedt de om å google for å sette seg inn i det. Og at vi snakkes etterhvert.

Katter kan kastreres fra 12 ukers alder hos flinke veterinærer. Men noen dyrleger vil vente til de er 2 kg.

Ville tatt en pris for å dekke utgiftene. Kastrering om det gjøres før de flytter og gjerne chip og vaksine.

Så bra du hjelper dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De er ikke friske og vil få smertefulle liv (det er garantert når de har fold), et en grunn til forbudet. Avliving høres faktisk ut som det mest humane sånn sett, alternativt burde de jo komme til seriøse folk som følger helsa nøye opp og gir de smertestillende permanent, hvor skal man liksom finne seriøse katteeiere som vil ha denne rasen?

Anonymkode: d0b65...3d1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.7.2023 den 10.26):

OPPDATERING

Det viser seg at det er to kull med kattunger på fem stk hver, det jeg trodde var mor og far er altså mor og en til mor. Far har ikke disse ørene, men må sjekke om han er testet for dette genet!

Ikke så lett når man kommuniserer via Google translate....

Men ja må uansett selges papirløse.

++++++++++++

En ting er å avlive syke dyr, men man avliver jo ikke kattunger før de EVENTUELT skulle bli syke. Slik jeg forstår det blir jo ikke alle syke, og det finnes varierende grader.

Både å produsere og selge dem er brudd på norsk lov. Det er irrelevant at eierne er fra Ukraina. 

Anonymkode: 1cff4...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Både å produsere og selge dem er brudd på norsk lov. Det er irrelevant at eierne er fra Ukraina. 

Anonymkode: 1cff4...be4

Forbud mot avl kom ca  04.07.2023

Kattene er født før dette, så nei de gjorde faktisk ikke noe ulovlig.

Det er heller ikke forbudt å selge dem. Mattilsynet har bedt finn.no (og muligens flere lignenede nettsider?) om å ikke godta slike annonser, noe finn.no har sagt seg enig i. 

Men det er helt lovlig å selge de. 

https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/katt/katter-med-foldede-orer-er-syke-og-resultat-av-ulovlig-avl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Velsog bra at du hjelper til og at du har informert videre.

Hvis noen av kattene har rette ører syns jeg dere skal få de kastrert og selge til en pris som dekker kastrering, chip og helsetest. Har de sammenbretta ører er nok avliving best.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Forbud mot avl kom ca  04.07.2023

Kattene er født før dette, så nei de gjorde faktisk ikke noe ulovlig.

Det er heller ikke forbudt å selge dem. Mattilsynet har bedt finn.no (og muligens flere lignenede nettsider?) om å ikke godta slike annonser, noe finn.no har sagt seg enig i. 

Men det er helt lovlig å selge de. 

https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/katt/katter-med-foldede-orer-er-syke-og-resultat-av-ulovlig-avl

Det har rent teknisk vært forbudt hele tiden. Loven har ikke endrer seg, den er tydelig på at 'avl skal fremme helse', så det har ikke vært lov før heller å avle på syke katter. Men det var først nå nylig at mattilsynet uttalte at disse kattene er syke og ikke skal avles på (men det er de jo uansett, og har vært hele tiden). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flyktninger fra Ukraina, som ikke kan kommunisere verken på norsk eller engelsk, har på magisk vis fått tak i en hannkatt å parre begge de to innekattene sine med? Dette henger ikke på greip…

Anonymkode: 02964...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flyktninger fra Ukraina, som ikke kan kommunisere verken på norsk eller engelsk, har på magisk vis fått tak i en hannkatt å parre begge de to innekattene sine med? Dette henger ikke på greip…

Anonymkode: 02964...dfd

De kan jo skrive, så kommuniserer via Google translate. Selv om det ikke fungerer optimalt, får ofte helt uforståelige svar 

Er mye ukrainske flyktninger her i byen, og på min lille arbeidsplass har vi hatt to ukrainske ansatte siste året som har bodd i Norge i minst 10 år. Så tror det ukrainske miljøet er relativt stort.

Og tror det er gjort i troen på å tjene penger fort, og de virker ikke til å kjenne til problemet med rasen. Tror denne rasen er stor i Russland og Ukraina.

Virker som mange ikke tror på historien, men hvorfor skulle jeg finne på noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gliffy skrev (1 time siden):

Velsog bra at du hjelper til og at du har informert videre.

Hvis noen av kattene har rette ører syns jeg dere skal få de kastrert og selge til en pris som dekker kastrering, chip og helsetest. Har de sammenbretta ører er nok avliving best.

Det har rent teknisk vært forbudt hele tiden. Loven har ikke endrer seg, den er tydelig på at 'avl skal fremme helse', så det har ikke vært lov før heller å avle på syke katter. Men det var først nå nylig at mattilsynet uttalte at disse kattene er syke og ikke skal avles på (men det er de jo uansett, og har vært hele tiden). 

Tror rett og slett at de ikke kjente til problemet med rasen desverre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...