AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #1 Skrevet 15. juli 2023 Har en nabo som har 10 kattunger av rasen Scottish fold. De er ukrainske flyktninger som ikke kan språket og er døve/stumme så litt problematisk å kommunisere, blir mest via Google translate. Har sagt at jeg kan hjelpe med å legge de ut for salg, men finn.no har stoppet for annonsering av rasen etter forbudet mot avl. Er det andre steder dere anbefaler å legge de ut for salg? De er bare noen uker gamle så har litt tid. Hva må de ha av papirer, tester++? Og hvor kan de registreres? Om de kan.... Slik jeg forstår det har ikke NRR registrert de siden 2007, så hvor er egentlig de norske kattene av rasen registrert? Rimelig sikker på at begge foreldrene har disse ørene, det lille jeg har googlet forteller meg at det ikke er positivt pga dobbelt opp av dette problematiske genet?! Må de selges papirløse eller er det noe å gjøre her? Vil gjerne hjelpe dem, men vil at dette skal foregå riktig. Anonymkode: 4ba56...813
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #2 Skrevet 15. juli 2023 Så desse menneskene er både døve, dumme og har språkvansker….. men har forklart at de har renrasede katter av en rase som ikke bør/skal avlest på? Det høres mer ut som om det er du som har katter av denne rasen som skal selges…. Anonymkode: b2abb...432 17
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #3 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så desse menneskene er både døve, dumme og har språkvansker….. men har forklart at de har renrasede katter av en rase som ikke bør/skal avlest på? Det høres mer ut som om det er du som har katter av denne rasen som skal selges…. Anonymkode: b2abb...432 Det har aldri vært lov i Norge å avle denne rasen om BEGGE foreldrene har ørene=genet. Tror desverre ikke det er slik i andre land, sannsynligvis lov i Ukraina. Er vel etter alt jeg har googlet meg frem lov å avle på Scottish fold i de fleste land?! Og forbudet i Norge kom denne måneden, altså mens kattermor var drektig. Tror du ikke at hvis jeg hadde hatt disse kattene så ville jeg visst hvem som registrerer de i Norge? Anonymkode: 4ba56...813
Gliffy Skrevet 15. juli 2023 #4 Skrevet 15. juli 2023 Hvis begge foreldrene er fold er kanskje det mest humane å avlive kattungene. De får ikke et godt liv. 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #5 Skrevet 15. juli 2023 Du får ikke registrert dem siden det ikke er en godkjent rase i Norge. Men jeg er enig med Fluffy, få de avlivet. Dersom begge foreldre har genet får de garantert helseproblemer. Det er i alle fall helt forkastelig å ta penger for syke dyr. Og så opplyser du naboene om loven og dyrevelferd, og får dem til å sterilisere de voksne. Hvis de fortsetter å avle syke dyr melder du i fra til Mattilsynet. Anonymkode: f89fb...2ba 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #6 Skrevet 15. juli 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Har en nabo som har 10 kattunger av rasen Scottish fold. De er ukrainske flyktninger som ikke kan språket og er døve/stumme så litt problematisk å kommunisere, blir mest via Google translate. Har sagt at jeg kan hjelpe med å legge de ut for salg, men finn.no har stoppet for annonsering av rasen etter forbudet mot avl. Er det andre steder dere anbefaler å legge de ut for salg? De er bare noen uker gamle så har litt tid. Hva må de ha av papirer, tester++? Og hvor kan de registreres? Om de kan.... Slik jeg forstår det har ikke NRR registrert de siden 2007, så hvor er egentlig de norske kattene av rasen registrert? Rimelig sikker på at begge foreldrene har disse ørene, det lille jeg har googlet forteller meg at det ikke er positivt pga dobbelt opp av dette problematiske genet?! Må de selges papirløse eller er det noe å gjøre her? Vil gjerne hjelpe dem, men vil at dette skal foregå riktig. Anonymkode: 4ba56...813 De kommer til å slite med å få veterinærhjelp fremover også. Jeg og mange med meg vil ikke sende denne lidelsen hjem men anbefale avlivning. Det er smerter et helt liv. Det er totalt uetisk og et alvorlig brudd på dyrevelferdsloven å bidra til denne galskapen. Jeg støtter forslaget om å avlive disse kattungene. Du vil aldri få en helseattest på,at,de er «friske» hos en seriøs veterinær i dag. vh dyrlege Anonymkode: be13a...b3c 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #7 Skrevet 15. juli 2023 Ok nå er jeg sikkert helt fjern her , men jeg skjønner ingenting? Avlive friske kattunger? Altså- hva faen?! Noe så ondskapsfullt , barbarisk og umenneskelig. Hvordan kan noen tenke noe sånt engang? Bekymringsfullt at til og med en dyrlege skriver det! Er som å avlive / drepe ett menneske det! Hvordan i helvete kan noen ha hjerte til å avlive små søte kattunger? De må være monstre! Anonymkode: a9ee1...4a6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #8 Skrevet 15. juli 2023 Og den er lovlig i andre land. Så hva faen? Avlive små kattunger?? Anonymkode: a9ee1...4a6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #9 Skrevet 15. juli 2023 Just now, AnonymBruker said: Ok nå er jeg sikkert helt fjern her , men jeg skjønner ingenting? Avlive friske kattunger? Altså- hva faen?! Noe så ondskapsfullt , barbarisk og umenneskelig. Hvordan kan noen tenke noe sånt engang? Bekymringsfullt at til og med en dyrlege skriver det! Er som å avlive / drepe ett menneske det! Hvordan i helvete kan noen ha hjerte til å avlive små søte kattunger? De må være monstre! Anonymkode: a9ee1...4a6 Scottish folk er ikke friske dyr. Det er i beste fall en forskningsstudie om livslange smerter i alle ledd i kroppen. Det er ingen dyr som fortjener et slikt liv Anonymkode: be13a...b3c 11
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #10 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Scottish folk er ikke friske dyr. Det er i beste fall en forskningsstudie om livslange smerter i alle ledd i kroppen. Det er ingen dyr som fortjener et slikt liv Anonymkode: be13a...b3c Greit, men faen ikke avlive kattunger. Ingen kan ha hjerte til det. De ba ikke om å bli født! Anonymkode: a9ee1...4a6
Rullerusk Skrevet 15. juli 2023 #11 Skrevet 15. juli 2023 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker said: Endret 15. juli 2023 av Rullerusk
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #12 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Greit, men faen ikke avlive kattunger. Ingen kan ha hjerte til det. De ba ikke om å bli født! Anonymkode: a9ee1...4a6 Men er det slik en her skriver at de har smerter, så avliver man jonså klart også kattunger. Dw fortjener ikke å ha det vondt pga sin søthet. Anonymkode: 712ed...b6a 5
Gliffy Skrevet 16. juli 2023 #13 Skrevet 16. juli 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Ok nå er jeg sikkert helt fjern her , men jeg skjønner ingenting? Avlive friske kattunger? Altså- hva faen?! Noe så ondskapsfullt , barbarisk og umenneskelig. Hvordan kan noen tenke noe sånt engang? Bekymringsfullt at til og med en dyrlege skriver det! Er som å avlive / drepe ett menneske det! Hvordan i helvete kan noen ha hjerte til å avlive små søte kattunger? De må være monstre! Anonymkode: a9ee1...4a6 De er ikke friske 5 hours ago, AnonymBruker said: Greit, men faen ikke avlive kattunger. Ingen kan ha hjerte til det. De ba ikke om å bli født! Anonymkode: a9ee1...4a6 Jeg har stort hjerte for dyr, men i tilfeller med to foreldre med fold er faktisk avlivning det snilleste man kan gjøre. Disse dyrene lider hele livet. Jeg hadde ikke foreslått avlivning om det hadde vært mulig å kurere denne lidelsen, men det er det dessverre ikke 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #14 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og den er lovlig i andre land. Så hva faen? Avlive små kattunger?? Anonymkode: a9ee1...4a6 Så fordi den er lovlig i andre land er det greit å la dyr leve hele livet med smerter? Anonymkode: f89fb...2ba 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #15 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Greit, men faen ikke avlive kattunger. Ingen kan ha hjerte til det. De ba ikke om å bli født! Anonymkode: a9ee1...4a6 De ba heller ikke om et liv i smerter. Da er det faktisk mer humant å la de sovne inn. Anonymkode: 57617...d24 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #16 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ok nå er jeg sikkert helt fjern her , men jeg skjønner ingenting? Avlive friske kattunger? Altså- hva faen?! Noe så ondskapsfullt , barbarisk og umenneskelig. Hvordan kan noen tenke noe sånt engang? Bekymringsfullt at til og med en dyrlege skriver det! Er som å avlive / drepe ett menneske det! Hvordan i helvete kan noen ha hjerte til å avlive små søte kattunger? De må være monstre! Anonymkode: a9ee1...4a6 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Greit, men faen ikke avlive kattunger. Ingen kan ha hjerte til det. De ba ikke om å bli født! Anonymkode: a9ee1...4a6 Helte enig, det er mye bedre å la kattungene leve, de er jo så søte. 😻 😻 😻 Søte kattunger er jo immune mot smerter, det er jo noe alle vet! Anonymkode: c155f...9d5 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #17 Skrevet 17. juli 2023 De kan ikke registreres. Vil ikke tro de kan få helseattest heller, siden de ikke har god helse. Så da må de selges uten papirer. Det er synd i kattungene da, som må gå med smerter hele livet sitt. Siden det ikke kan lages annonse på Finn, er det vel lokale facebook grupper som må brukes. Men opplys i annonsen om at kattene ikke er friske... Ellers må jeg si at forslagene om avlivning er det mest humane å gjøre i denne situasjonen. Anonymkode: 642a5...f17
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #18 Skrevet 17. juli 2023 OPPDATERING Det viser seg at det er to kull med kattunger på fem stk hver, det jeg trodde var mor og far er altså mor og en til mor. Far har ikke disse ørene, men må sjekke om han er testet for dette genet! Ikke så lett når man kommuniserer via Google translate.... Men ja må uansett selges papirløse. ++++++++++++ En ting er å avlive syke dyr, men man avliver jo ikke kattunger før de EVENTUELT skulle bli syke. Slik jeg forstår det blir jo ikke alle syke, og det finnes varierende grader. Anonymkode: 4ba56...813
Tvist Skrevet 17. juli 2023 #19 Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): OPPDATERING Det viser seg at det er to kull med kattunger på fem stk hver, det jeg trodde var mor og far er altså mor og en til mor. Far har ikke disse ørene, men må sjekke om han er testet for dette genet! Ikke så lett når man kommuniserer via Google translate.... Men ja må uansett selges papirløse. ++++++++++++ En ting er å avlive syke dyr, men man avliver jo ikke kattunger før de EVENTUELT skulle bli syke. Slik jeg forstår det blir jo ikke alle syke, og det finnes varierende grader. Anonymkode: 4ba56...813 Nei, ingen grunn til å avlive dem før man vet noe. Men eierne må jo få beskjed om at det ikke er bra å avle på slike katter. Så de må kastrere mødrene, og foreslå en salgskontrakt for kattungene der ny eier må skrive under på at de skal kastreres før en viss dato. Og viktig at kattungene blir med mor til de er 12 uker (ikke slik i alle land), og at mødrene holdes innendørs så de ikke blir drektige på nytt.
Gliffy Skrevet 17. juli 2023 #20 Skrevet 17. juli 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: OPPDATERING Det viser seg at det er to kull med kattunger på fem stk hver, det jeg trodde var mor og far er altså mor og en til mor. Far har ikke disse ørene, men må sjekke om han er testet for dette genet! Ikke så lett når man kommuniserer via Google translate.... Men ja må uansett selges papirløse. ++++++++++++ En ting er å avlive syke dyr, men man avliver jo ikke kattunger før de EVENTUELT skulle bli syke. Slik jeg forstår det blir jo ikke alle syke, og det finnes varierende grader. Anonymkode: 4ba56...813 Hvis begge foreldre er fold vet man med sikkerhet at de er syke. Hvis bare en av foreldrene er fold kan det hende de er mildere rammet, spesielt hvis de har normale ører. Da er det ikke grunnlag for å avlive med en gang, det er jeg enig i. Det går jo an å annonsere de på Facebook og forklare situasjonen. I tillegg er det fint hvis du informerer naboen din om forbudet så de ikke setter fler kattunger på mødrene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå