AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #1 Skrevet 15. juli 2023 Opp igjennom har vi vært litt misunnelige på vennene våre, som kjøpte seg store nye hus, ny bil, båt, hytte på fjellet og reiste ofte på syden eller andre plasser med fly osv. Hvordan har de hatt råd til det? Vi kjøpte et brukt hus billig og har pusset opp over tid med oppsparte midler. Dette ble også merkbart når ungene begynte på skolen som begynte å kommentere hvorfor kan ikke vi kjører tesla eller reise til syden. De siste årene, har økonomien vår gått fra dårlig til blitt bedre og bedre. I 2022 tjener til sammen ca 1,35 mill og har kun 950.000 kr igjen på boliglånet, ingen andre lån. Vi reiser snart på sydentur og vennene våre skjønner ikke at vi har råd til det i år. Ble helt sjokkert når jeg hørte at en kammerat betaler 40.000 kr i mnd på gjeld, og en annen over 50.000 kr i måneden. At de må gå over til kun å betale renter for å klare seg. Ungene er veldig overasket, for det er ingen i klassen som skal til syden i år. Alle har utsatt det til neste år. Jeg syns virkelig synd på de som ikke hadde mye fra før og sliter fordi alt har blitt så mye dyrere. Men jeg fryder meg litt over at de som har levd over evne i så mange år, nå virkelig sliter. Er det flere enn meg som kjenner på dette? Er det normalt at familier betaler så mye totalt i gjeld/leasing/månedsbil måneden? Anonymkode: 047ff...2a8 24
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 15. juli 2023 Du høres veldig stusselig ut som fryder deg over at «vennene dine» sliter. Anonymkode: 73c2d...fac 80 4 32
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #3 Skrevet 15. juli 2023 Fryder meg gjør jeg ikke, men er glad vi har prioritert å betale ned på lån før renta begynte å stige. Høyere mat og strømpriser slipper vi ikke unna, men har heldigvis ikke lån. Anonymkode: e3af6...5c4 7
Populært innlegg AprilLudgate Skrevet 15. juli 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 15. juli 2023 Ekkelt personlighetstrekk du har - skadefryd fordi folk sliter? De fleste kjøper ikke luksusboliger og tre biler. De aller første i dette landet har helt ordinære boliger og hverdag. 43 1 12
Gjest ti10 Skrevet 15. juli 2023 #5 Skrevet 15. juli 2023 Hvorfor må du fryde deg over andres ulykke? Det går jo an å være fornøyd og glede seg over eget liv uten å se ned på andre og fryde deg over at andre sliter. Det kan faktisk komme en dag når situasjonen er omvendt, enten det har med økonomi eller andre ting å gjøre ...
Topsi Skrevet 15. juli 2023 #6 Skrevet 15. juli 2023 Jeg synes det er en dårlig egenskap å fryde seg over at andre sliter. At noe er delvis selvforskyldt noen ganger er greit nok, men ser ingen grunn til å fryde meg over det nei 10 2 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #7 Skrevet 15. juli 2023 Her reiser fortsatt alle til syden? Dessverre for kloden er vi ikke fattige nok.. Anonymkode: 726c9...d08 11
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #8 Skrevet 15. juli 2023 Jeg har et sterkt ønske om at ingen går råd til å reise med fly lenger. Men kun fordi det er det eneste som kan redde verden... Anonymkode: 726c9...d08 7
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #9 Skrevet 15. juli 2023 Du fryder deg faktisk…. Koselig menneske Anonymkode: 700ff...903 9 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #10 Skrevet 15. juli 2023 Får håpe det smeller fullstendig, da vil det få konsekvenser på mange områrder. Det er på høy tid og rimelig nødvendig slik ting har blitt. Anonymkode: 7f972...75f 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #11 Skrevet 15. juli 2023 Har ganske ny tesla og hus, hytte og båt. Og det hele koster 4000,- i mnd i renter. Tror det går bra. Anonymkode: cb556...c87 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #12 Skrevet 15. juli 2023 Det er ikke morsomt å sitte under jappe-tiden og være den kjipe- den er grei! At du føler en indre tilfredsstillelse over at du ikke har falt i luksusfella, det skjønner jeg. Da kan du lene deg tilbake og se de harde tidene komme. Selvsagt gir det mestringsfølelse, og en klapp på ryggen for god økonomisk styring. Jeg fryder meg ikke, men føler meg litt nervøs på mine venners vegne. Jeg er vel mer takknemlig for at det ikke er meg! Anonymkode: 2f3b1...4da 9 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #13 Skrevet 15. juli 2023 Fryder meg ikke over andres ulykke. Anonymkode: 9e1b3...8cb 5 2 5
Nekinn@ Skrevet 15. juli 2023 #14 Skrevet 15. juli 2023 Det er fordeler og ulemper ved alle aspekter av livet og de valgene vi tar, på godt og vondt. Men å gå fra misunnelse til skadefryd håper jeg ikke er representativt for de flestes omgangskrets! 6 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #15 Skrevet 15. juli 2023 Jeg er også en av de som mener jeg har prioritert riktig. Jeg kjøpte en leilighet for 8 år siden, og har aldri flottet meg mer enn jeg må eller svidd bort penger på tull. Alltid kjørt i rimelige bruktbiler, og prioritert å heller betale ekstra ned på lån fremfor å svi av alt som er til overs. Jeg har aldri hatt den mentaliteten at "når det er penger på bok så skal de brukes", men heller spart det som er til overs, og tatt etter behov. Nå som rentene skyter til værs så er belåningsgraden på leiligheten så lav at renteøkningen ikke egentlig er merkbar i det store bildet. Dessuten, når inntekten min alltid har vært høyere enn forbruket så kan jeg fortsette å leve som før uten å justere ned forbruket på andre ting. Anonymkode: 03806...494 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #16 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Opp igjennom har vi vært litt misunnelige på vennene våre, som kjøpte seg store nye hus, ny bil, båt, hytte på fjellet og reiste ofte på syden eller andre plasser med fly osv. Hvordan har de hatt råd til det? Vi kjøpte et brukt hus billig og har pusset opp over tid med oppsparte midler. Dette ble også merkbart når ungene begynte på skolen som begynte å kommentere hvorfor kan ikke vi kjører tesla eller reise til syden. De siste årene, har økonomien vår gått fra dårlig til blitt bedre og bedre. I 2022 tjener til sammen ca 1,35 mill og har kun 950.000 kr igjen på boliglånet, ingen andre lån. Vi reiser snart på sydentur og vennene våre skjønner ikke at vi har råd til det i år. Ble helt sjokkert når jeg hørte at en kammerat betaler 40.000 kr i mnd på gjeld, og en annen over 50.000 kr i måneden. At de må gå over til kun å betale renter for å klare seg. Ungene er veldig overasket, for det er ingen i klassen som skal til syden i år. Alle har utsatt det til neste år. Jeg syns virkelig synd på de som ikke hadde mye fra før og sliter fordi alt har blitt så mye dyrere. Men jeg fryder meg litt over at de som har levd over evne i så mange år, nå virkelig sliter. Er det flere enn meg som kjenner på dette? Er det normalt at familier betaler så mye totalt i gjeld/leasing/månedsbil måneden? Anonymkode: 047ff...2a8 Selv bygde jeg nytt hus for noen år siden, kostet meg 12 mill, nå er taksten ca 20 mill. Har to mill i gjeld. Slapp heldigvis å pusse opp et nytt hus. Tjener det dobbelte av det dere gjør, i tillegg har vi min manns inntekt. Han er lavtlønnet, vel og merke. Men jeg fryder meg aldri over andres ulykke, tvert i mot er jeg svært takknemlig for at jeg er så heldig som jeg er! Dvs, jeg har jobbet hardt for å komme hit jeg er nå, så det er selvsagt ikke bare flaks. Men å kjenne glede eller skadefro fordi noen sliter på en eller annen måte, det klarer jeg bare ikke. Synes synd på deg som har det godt fordi andre har det dårlig. Anonymkode: d1ae0...97b 4 3 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #17 Skrevet 15. juli 2023 38 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syns virkelig synd på de som ikke hadde mye fra før og sliter fordi alt har blitt så mye dyrere. Anonymkode: 047ff...2a8 Og kommer ikke til å synes synd om det skjer noe vanskelig med i ditt liv. Tipper vi begge overlever hverandres skuffelser ganske fint jeg, eller hva? 🤷♂️ Anonymkode: 01848...f5c
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #18 Skrevet 15. juli 2023 Jeg og mannen har levd langt under evne både hver for oss og sammen. Ingen hytte, båt, fancy bil, eller dyrt boliglån. Vi har våre prioriteringer, å betale ned boliglånet fort og investere. Jeg syns likevel synd på alle som nå må spare inn og selge. Og spesielt på alle som allerede var fattige. Eldre, uføre, aap. Ingen velger å bli syke. De med høyt forbruk kan velge å gjøre noe, de som allerede er fattige har lite som kan endres på. Å godte seg over andres lidelse er virkelig ikke et fint karaktertrekk ts. Det er helt tydelig at ja, dere har vært misunnelige. Heller ikke et fint karaktertrekk. Anonymkode: 04b0b...e1d 5 3
Kokeplate Skrevet 15. juli 2023 #19 Skrevet 15. juli 2023 (endret) Fryder meg ikke, men synes det er vel fortjent når man ikke har tatt ansvar for at det kan komme en vinterdag etter sommeren. Endret 15. juli 2023 av Kokeplate
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå