AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #1 Skrevet 15. juli 2023 Når folk snakker om reising skygger jeg unna. Jeg har aldri tatt fly og er i slutten av 30-årene. Syns det er veldig flaut. Vokste opp i en familie hvor vi aldri var utenlands. Bare bilferie innenlands. Var 16 år første gangen jeg var ute av Norge (Danmark). Har stort sett vært i Sverige og Danmark, pluss Tyskland og Tsjekkia. Jeg har ingen nære venner, og ingen i familien min er heller veldig glad i å reise. Har ytterligere to familiemedlemmer som aldri har flydd. Egentlig hadde det vært greit å bare få gjort det. Er jo flaut å si at man aldri har vært i et fly. Jeg syns bare reising generelt er stress og jeg kan ingenting om rutinene på en flyplass osv.. Bagasje, innsjekk og alt det der.. Noen som kan informere meg om kronologien? Jeg er en nevrotisk person og jeg må vite absolutt alt jeg skal gjøre før jeg gjør det. Anonymkode: 0cfa6...39b
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #2 Skrevet 15. juli 2023 Begynn med en enkel flytur innenlands. 😊 Anonymkode: e33fd...621 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #3 Skrevet 15. juli 2023 Sønnen min på 16 hadde aldri flydd før han heller, men hadde da ikke noe problem med å dra helt alene med fly til utlandet for det. Å være flypassasjer er jo ikke akkurat rocket science. Anonymkode: 4e91d...a86
Drizzt Skrevet 15. juli 2023 #4 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Når folk snakker om reising skygger jeg unna. Jeg har aldri tatt fly og er i slutten av 30-årene. Syns det er veldig flaut. Vokste opp i en familie hvor vi aldri var utenlands. Bare bilferie innenlands. Var 16 år første gangen jeg var ute av Norge (Danmark). Har stort sett vært i Sverige og Danmark, pluss Tyskland og Tsjekkia. Jeg har ingen nære venner, og ingen i familien min er heller veldig glad i å reise. Har ytterligere to familiemedlemmer som aldri har flydd. Egentlig hadde det vært greit å bare få gjort det. Er jo flaut å si at man aldri har vært i et fly. Jeg syns bare reising generelt er stress og jeg kan ingenting om rutinene på en flyplass osv.. Bagasje, innsjekk og alt det der.. Noen som kan informere meg om kronologien? Jeg er en nevrotisk person og jeg må vite absolutt alt jeg skal gjøre før jeg gjør det. Anonymkode: 0cfa6...39b Du trenger ikke si at du aldri har vært på fly før. Men første gangen kan det være lurt å ha med noen. Start med en innenlandstur typ Oslo-Bergen med stort nok fly. Kort reise, men så får du ekte opplevelse. Hvis det er innenlandstur, trenger du ikke sjekke inn bagasje en gang. Bare ha en liten ryggsekk med noen klær for eksempel for 1 natt på hotell. Ryggsekken tar du med inn på flyet og setter i bagasjehylla over setene slik bussene også har. 1. Du kjøper billett. Best å kjøpe fra flyselskapet sin nettside. For eksempel Oslo-Bergen tur-retur. Velg den billigste billetten uten koffert inkludert. Husk å skrive navnet ditt akkurat slik det står i bankkort eller id-kort eller pass. Innenlands har vi brukt bare bankkort med bilde, men du kan også bruke pass, id-kort og førerkort. 2. Du får da billetten på epostadressen du oppga. 3. La oss si flyet drar kl.9 på formiddagen. Da må du være på flyplassen kl.8 senest. Det er store skjermer som viser alle flyer hvilken skranke man sjekker inn. For eksempel hvis du reiser med Norwegian, finner du flynummeret (2 bokstaver og 4 tall) og hvilken skranke man sjekker inn. Da står du i kø, viser id-dokument og får billett. Da ser du også hvilken gate (utgang) flyet drar fra. 4. Så går du gjennom sikkerhetskontrollen hvor du legger ryggsekken på båndet og tømmer lommene for nøkler, mobil, alt av metal. Du må også ta av jakken. Så er det bare å finne gaten og vente på at alle begynner å komme på flyet. På flyet finner du setet ditt som også står på billetten Tall og bokstav. Hvis flyet er ABC DEF, så er A og F ved vinduene, C og D ved gangen. Du setter på beltet og det er bare å nyte turen. Hvis du har spørsmål, spør cabin crew, altså flyvertene. Når motorene starter blir det bråkete, men det er ikke farlig. Noen blir også litt urolige og nervøse når flyet leter fra bakken. Hvis du er redd og nervøs, be flyvertene om hjelp. Det hjelper med tyggis for å unngå at ørene blir rare Det er en knapp under bagasjehylla som er over setene hvor du kan tilkalle flyvertene ved behov. Bare trykker, så kommer de. Det er ingen dumme spørsmål, det er helt greit å være nervøs og redd og du er modig som vil prøve det Hvis du ikke får med noen, så klarer du sikkert alene :))) Hvis du har spørsmål, bare spør meg her. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #5 Skrevet 15. juli 2023 Begynn med å kjøpe billett. Jeg hadde valgt et interessant reisemål, ikke Bergen for å bare øve på å fly.. velg et reisemål som gir ca.2 timer på flyet, for eksempel Edinburgh. De korte turene på maks 1 time syns jeg bare er kjedelig. Det er opp og ned og kanskje 10 min cruisingtid i lufta. Under opp og nedstigning som er på hver 10-20 min er det ikke lov å gå på do, og alle må sitte fastspent i setet. Første gangen jeg fløy var til london og andre gangen jeg fløy så fløy jeg til New York. Prøv å velge direktefly, ikke fly som skal mellomlande. Det kan være litt stress for noen som ikke er vant. Anonymkode: 140d9...40f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå