Gå til innhold

Ukasterert hannkatter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva mender dere, bør ikke alle kasterer hannkatter som bor i tettbygde strøk. Jeg har sett meg så lei, til stadig het så lukter det helt grusomt ved mitt ingangsparti, i går luftet jeg bilen i 10 minutter, når jeg skulle lukke døren så hadde det vært en pus å tisset.. klarer ikke å se hvilken pus det er å siden her bor mange med dyr er det ikke lett å finne ut hvem som eier den eller de.. jeg er selv veldig glad i dyr, men nå kjenner jeg at grensa er nådd. Hvordan kan jeg få de til å slutte å markere seg på min ytterdør og bil?

Anonymkode: 5b5ff...59c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kastrerte katter kan også tisse alle veier og ikke alltid lukten blir mindre stram av kastrering. 

Men for å unngå uønsket avl bør absolutt katter kastrere. 

Anonymkode: 345a2...c00

• Liker 2
Skrevet

Synes alle katter som går ute bør kastreres, begge kjønn. Dessverre vil ikke Mattilsynet gå inn for regulering på det.

Det finnes noen sprayer på dyrebutikker som skal holde katter unna.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kastrerte katter kan også tisse alle veier og ikke alltid lukten blir mindre stram av kastrering. 

Men for å unngå uønsket avl bør absolutt katter kastrere. 

Jo, urinen blir mye mindre stram.

er ikke sikkert noen eier de ukastrerte hannkattene. De er noe herk å eie.

Anonymkode: fe53a...0d1

Skrevet

Dersom du finner ut hvilken katt det er og hvor den hører til kan du snakke med eierene og prøve å finne en løsning på problemet sammen med dem. 

Min katt (kastrert hannkatt) tisset på et teppe naboen hadde ute til tørk og jeg tilbydde meg å erstatte teppe, men de ville heller at vi skulle finne fram til en løsning sammen. Vi fant ut at sitron holdt katten vår borte fra hagen deres. Så gjerne spray litt sitron her og der (må gjentas ofte) 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, urinen blir mye mindre stram.

er ikke sikkert noen eier de ukastrerte hannkattene. De er noe herk å eie.

Nei, det er ikke alltid det. Om katten blir kastrert i ung alder kan både urinlukten og markeringstrangen minske, om katten kastrere senere vil lukten ofte forbli den samme og markeringsbehovet vil fortsette som tidligere.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kokekaffe. Vann rundt om. Bruk gruten, der det går an, uten at det setter flekker. 

Anonymkode: d9d6e...80f

AnonymBruker
Skrevet

Alle katter bør kastreres, uansett om det er hunn eller hann, om det er tettbygde strøk eller ikke. Dette av hensyn til dyrevelferd.

Kastrering løser ikke alle problemer med markering, men det hjelper veldig. Det kan faktisk skje at noen hunnkatter markerer også.

Du har fått noen gode råd om sitron og forskjellig spray de selger i dyrebutikkene, det kan være verdt et forsøk. Når markeringen allerede er et faktum kan du bruke UrineOff. Spray rett på uten å vaske med såpe først. Det bryter ned urinen og tar lukten.

Anonymkode: caaa5...8b4

AnonymBruker
Skrevet
Sollen skrev (3 timer siden):

Nei, det er ikke alltid det. Om katten blir kastrert i ung alder kan både urinlukten og markeringstrangen minske, om katten kastrere senere vil lukten ofte forbli den samme og markeringsbehovet vil fortsette som tidligere.. 

nei, i så fall er det ganske sjeldent. Jeg har hatt sikkert 50 hannkatter i min forvert-karriere, eldste 14-15 år da han kom inn. INGEN av dem var kastrerte når de kom inn. INGEN hadde markeringsbehov etter kastrering. Og ingen hadde like stram urin etter kastrering(en stund etter) som før…

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

nei, i så fall er det ganske sjeldent. Jeg har hatt sikkert 50 hannkatter i min forvert-karriere, eldste 14-15 år da han kom inn. INGEN av dem var kastrerte når de kom inn. INGEN hadde markeringsbehov etter kastrering. Og ingen hadde like stram urin etter kastrering(en stund etter) som før…

Det er ikke sjeldent nei. Dette kan en ganske enkelt goodle seg fram til eller evt høre med en vetrinær.det er overhodet ikke en absolutt regel at urinen lukter mindre etter kastrering. Noen hannkatter vil tilogmed fortsatte å parre seg etter kastrering, men det er en smule mer sjeldent enn at urinlukten og markeringen avtar.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er ikke sjeldent nei. Dette kan en ganske enkelt goodle seg fram til eller evt høre med en vetrinær.det er overhodet ikke en absolutt regel at urinen lukter mindre etter kastrering. Noen hannkatter vil tilogmed fortsatte å parre seg etter kastrering, men det er en smule mer sjeldent enn at urinlukten og markeringen avtar.. 

De har lyster noen uker og måneder etterpå, men etterhvert vil lystene avta. Har som sagt hatt min andel av hannkatter, aldri opplevd dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...