AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #1 Skrevet 15. juli 2023 Er alene med baby på nesten 5 måneder. Hun er utrolig grinete stort sett hele dagen. Jeg gir mat, da er hun fornøyd i 15 min, så klager hun igjen. Jeg prøver å underholde, høre på musikk, snakke med hun, tar hun med på alt jeg gjør eksempel sitter i stol og ser når jeg lager mat, dusjer, henger opp klær etc. Prøver å kose mye med hun men virker som hun ikke er glad i kos. Når hun er våken går det rundt 30 min før hun er grinete og trøtt igjen, og er kun våken 1 time om gangen. Er dette normalt? Hun blir av og til liggende alene når jeg trenger 10 minutter eller skal spise, og jeg tar hun opp med engang hun viser misnøye. Sover ca 20 min på hver «blund» Anonymkode: 5789d...dc7
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #2 Skrevet 15. juli 2023 Høres ut som hun får for lite sammenhengende søvn. Våkenvinduet for den alderen skal vel være nesten dobbelt så langt. Anonymkode: 89e4a...652
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #3 Skrevet 15. juli 2023 Hva med leker, babygym osv synes hun det er gøy? Øve på å rulle, krabbe osv? Anonymkode: fdfc2...cdd
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #4 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Høres ut som hun får for lite sammenhengende søvn. Våkenvinduet for den alderen skal vel være nesten dobbelt så langt. Anonymkode: 89e4a...652 Men hvordan kan jeg endre dette? Om natten sover hun eksempel 5 timer, så mat, så 3-4 timer, tilsammen 12 timer. På dagtid legger jeg hun i vogn i stille rom, hun sover til hun våkner Anonymkode: 5789d...dc7
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #5 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva med leker, babygym osv synes hun det er gøy? Øve på å rulle, krabbe osv? Anonymkode: fdfc2...cdd Hun blir veldig sint på lekene sine fordi hun vil ha de i munnen og tror det skal komme melk ut 🙈 Babygym er gøy i 10 minutter. Vi øver endel på magetrening osv men her også blir hun fort frustrert Anonymkode: 5789d...dc7
Heln Skrevet 15. juli 2023 #6 Skrevet 15. juli 2023 Får hun nok mat er min første tanke? det at hun våkner så fort og blir så fort urolig, men blid igjen når hun har fått mat, jeg tenker hvertfall at hun kanskje ikke spiser nok til å være mett over tid? 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #7 Skrevet 15. juli 2023 Jenta mi på 5 mnd våkner etter typ. 30min om hun ligger i senga på dagtid. I moonboon sover hun gjerne opptil 2 timer, da den er i bevegelse. Prøvd det? Anonymkode: ed1cf...a8f
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #8 Skrevet 15. juli 2023 Heln skrev (32 minutter siden): Får hun nok mat er min første tanke? det at hun våkner så fort og blir så fort urolig, men blid igjen når hun har fått mat, jeg tenker hvertfall at hun kanskje ikke spiser nok til å være mett over tid? Hun får mer enn nok mat, jeg gir erstatning så vet at hun får i seg så mye hun trenger da hun drikker til hun er mett ☺️ Anonymkode: 5789d...dc7
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #9 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jenta mi på 5 mnd våkner etter typ. 30min om hun ligger i senga på dagtid. I moonboon sover hun gjerne opptil 2 timer, da den er i bevegelse. Prøvd det? Anonymkode: ed1cf...a8f Jeg har kun vogn men kanskje jeg skal prøve å kjøpe en sånn greie som beveger vogna, har hørt det også kan funke? Anonymkode: 5789d...dc7
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #10 Skrevet 15. juli 2023 For lenger dupp på den alderen måtte min sove på meg, så ville prøvd det Amm ofte hvis hun ønsker det og start med smaksprøver på mat? Min var en del grinete rundt 5 mnd tror det var fordi hun ville komme seg rundt men fikk ikke til ennå, ble iallefall blidere da hun fikk til åling/krabbing rundt 6 mnd. Trengte mye stimuli for å ikke kjede seg følte jeg. Anonymkode: fdfc2...cdd
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #11 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har kun vogn men kanskje jeg skal prøve å kjøpe en sånn greie som beveger vogna, har hørt det også kan funke? Anonymkode: 5789d...dc7 Sleepytroll? Det har vi og. Fungerer til en viss grad, men nå hater mi vogn da. Anonymkode: ed1cf...a8f
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #12 Skrevet 15. juli 2023 Er det bare jeg som reagerer på «Hun blir av og til liggende alene når jeg trenger 10 minutter»? Hva gjør barnet i disse 10 min? Dersom hun er urolig og sutrete tenker jeg jo at hun ihvertfall ikke blir mindre sutrete om du bare går fra henne i hele 10 min? Jeg tenker at du må ta en vurdering på 1. om hun spiser nok, evt innføre fast føde. Vår sov utrolig mye bedre etter at han begynte å få i seg litt grøt og banan før han skulle sove til natta. Og 2, om hun begynner å nærme seg sterk nok i ryggen til å bytte til sittedel i vogn. Vår sov så dårlig i bagdelen. Han våknet etter 20-30 min selv med konstant trilling. Etter vi byttet til sittedelen holder det å stå i gangen og trille han i søvn så sover han i 1,5-2 timer! Anonymkode: 0e870...8de
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #13 Skrevet 15. juli 2023 Gir du ungen mat eller bare MME? Anonymkode: 06e65...fce
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #14 Skrevet 16. juli 2023 Her må frøkna være i bevegelse for å klare å sove lenge på dagtid. Ut på tur med vogna, eller trille vogna frem og tilbake over dørstokken. Anonymkode: eceb9...f65
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #15 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det bare jeg som reagerer på «Hun blir av og til liggende alene når jeg trenger 10 minutter»? Hva gjør barnet i disse 10 min? Dersom hun er urolig og sutrete tenker jeg jo at hun ihvertfall ikke blir mindre sutrete om du bare går fra henne i hele 10 min? Jeg tenker at du må ta en vurdering på 1. om hun spiser nok, evt innføre fast føde. Vår sov utrolig mye bedre etter at han begynte å få i seg litt grøt og banan før han skulle sove til natta. Og 2, om hun begynner å nærme seg sterk nok i ryggen til å bytte til sittedel i vogn. Vår sov så dårlig i bagdelen. Han våknet etter 20-30 min selv med konstant trilling. Etter vi byttet til sittedelen holder det å stå i gangen og trille han i søvn så sover han i 1,5-2 timer! Anonymkode: 0e870...8de Hele 10 minutt? 🙈 jeg er alene med baby konstant uten avlastning, høres ut som du ikke har vært i samme situasjon. Baby ligger da i baby gym eller lignende, og som jeg skriver tar jeg hun opp med engang hun begynner å klage. Hun drikker kun erstatning og spiser fast føde som smaksprøver Jeg kan begynne med sittedelen når hun fyller 6 måneder eller kan sitte selv så håper det hjelper ☺️ Anonymkode: 5789d...dc7 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #16 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Gir du ungen mat eller bare MME? Anonymkode: 06e65...fce Bare mme Anonymkode: 5789d...dc7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #17 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Gir du ungen mat eller bare MME? Anonymkode: 06e65...fce Og smaksprøver Anonymkode: 5789d...dc7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #18 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er det bare jeg som reagerer på «Hun blir av og til liggende alene når jeg trenger 10 minutter»? Hva gjør barnet i disse 10 min? Dersom hun er urolig og sutrete tenker jeg jo at hun ihvertfall ikke blir mindre sutrete om du bare går fra henne i hele 10 min? Jeg tenker at du må ta en vurdering på 1. om hun spiser nok, evt innføre fast føde. Vår sov utrolig mye bedre etter at han begynte å få i seg litt grøt og banan før han skulle sove til natta. Og 2, om hun begynner å nærme seg sterk nok i ryggen til å bytte til sittedel i vogn. Vår sov så dårlig i bagdelen. Han våknet etter 20-30 min selv med konstant trilling. Etter vi byttet til sittedelen holder det å stå i gangen og trille han i søvn så sover han i 1,5-2 timer! Anonymkode: 0e870...8de Syns du virkelig 10 minutter er lenge i løpet av en dag? Anonymkode: ea356...012 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #19 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er det bare jeg som reagerer på «Hun blir av og til liggende alene når jeg trenger 10 minutter»? Hva gjør barnet i disse 10 min? Dersom hun er urolig og sutrete tenker jeg jo at hun ihvertfall ikke blir mindre sutrete om du bare går fra henne i hele 10 min? Jeg tenker at du må ta en vurdering på 1. om hun spiser nok, evt innføre fast føde. Vår sov utrolig mye bedre etter at han begynte å få i seg litt grøt og banan før han skulle sove til natta. Og 2, om hun begynner å nærme seg sterk nok i ryggen til å bytte til sittedel i vogn. Vår sov så dårlig i bagdelen. Han våknet etter 20-30 min selv med konstant trilling. Etter vi byttet til sittedelen holder det å stå i gangen og trille han i søvn så sover han i 1,5-2 timer! Anonymkode: 0e870...8de Du kødder? Selvfølgelig skal mor la babyen ligge alene i 10 min så hun får spist, gått på do, ryddet opp osv 😂 Har forøvrig baby på samme alder, noen uker yngre. Hun har også blitt ekstremt sutrete om dagen. Det som funker for oss: 1. Vi har byttet til sportsdel. Du trenger ikke vente til babyen kan sitte selv så lenge hun kan holde hodet stabilt og du ikke setter ryggen veldig bratt. Du kan ha lav helning på ryggen, men babyen vil likevel få bedre blikkontakt med deg og mere oversikt. Vår synes det er fint å sitte og se. Legg den helt ned når hun sovner. 2. Bæresjal, noe enkelt som ringslynge feks. Bæresele fungerer ikke for oss fordi hun får stroppene i veien for blikket, men i vevd sjal eller ringslynge får hun bedre oversikt og kan sitte og kikke en stund. Det avlaster også armene, så man kan spise en skive osv. 3. Vippestol med mulighet for å feste leker. 4. Babygym, dette har du jo. Vi varierer mellom å bruke alle disse. Ligge litt i gymmen, trille en tur i vogna, sitte litt i sjalet, sitte litt i vippestolen. Hun er frustrert fordi hun vil så mye men får det ikke til. Da hjelper det å variere hverdagen og ting vi gjør for henne. Det vi også merker er at disse duppene som har blitt betydelig kortere ikke er nok og at hun trenger hjelp til å sove skikkelig. Vi får bedre dager de gangene vi går en skikkelig tur med henne mens hun sover. Hun sover lengre når vi triller enn hvis hun ligger i ro. Og du, det går over 💕 Det er en frustrerende periode for babyen som ikke er sterk nok og som ikke har kontroll på armer og bein men som så veldig gjerne vil så mye. Snart er hun så sterk at hun kan ligge lengre i gymmen og leke fordi hun har kontroll på armer og bein 😊 Anonymkode: a4e33...1a0 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #20 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og smaksprøver Anonymkode: 5789d...dc7 Ville prøvd å gi mere mat. Får hun nok MME når du gir henne, eller tømmer hun hele flaska? Anonymkode: 06e65...fce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå