Gå til innhold

Administratorpassordet som ingen husker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bærbare er satt opp av en person som ingen husker hvem er... eller om det bare er sånn at personen selv ikke husker passordet han har lagt inn i prosessen.

Nå er det sånn at på denne maskinen finnes det noen programmer som kun er lagt inn som demoversjon, og disse begynner å gå ut på dato. Bl.a. Norton.

Nå har jeg altså ingen viruskontroll, og får ikke installert ny Norton, fordi maskinen ber meg logge på som admin.

Hva kan jeg gjøre med dette? Hvordan kan jeg få fjernet hele admin-greia med passord og det hele, og få full råderett over maskinen min??

Maskinen er en Acer TravelMate 2350 om det har noen betydning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I stedet for Norton kan du jo i første omgang installere Avast! som virusprogram. Gratis, du laster det bare ned fra nettet. Det har jeg gjort.

Det andre kan ikke jeg hjelper deg med.

Skrevet

Da prøver jeg og ser om maskinen godtar det uten passord...

takk for tips Violetta

Skrevet (endret)

Interessant, prøvde å gjøre akkuratt det samme for en vennine for en stund tilbake, men fikk ikke avinstallert Norton.

Dvs etter vi trodde Norton var avinstallert, så krasja hele maskinen, måtte ta den opp i safe mode og rulle tilbake. Så nå er jeg spent å høre mysan sine erfaringer fra avinstallasjonen:)

Endret av vilde
Skrevet

Jeg slettet min gamle versjon Norton, ved hjelp av symantec sine hjemmesider, funket fint, men tok litt tid. Fikk da lagret ny uten problem.

Skrevet (endret)

Problemet mitt ligger i at jeg ikke har tilgang, jeg får beskjed om å logge meg på som administrator for å avinstallere gamle eller installere nye programmer.

Og det er denne administratordritten jeg trenger hjelp til.

For å belyse problemet mitt ytterligere, så er det sånn at jeg ikke engang kan foreta en enkel diskdefragmentering en gang uten det hersens adminpassordet.

Jeg prøvde i går og legge inn windows på nytt i håp om at alt gammelt forsvinner da, men det ikke i det heller gitt.

Endret av mysan
Skrevet

Ja... Men å sette den tilbake til fabrikkinstillinger da? Slik at den blir slik som den var når den kom fra fabrikken? Nei, det går kanskje ikke det heller... Æsj!

Skrevet

Dette programmet gjør det mulig å starte fra en CD og endre passord på brukerkontoer.

(Hvis du har XP Home, er ikke administratorkontoen tilgjengelig til vanlig. Prøv å starte opp i sikkermodus og logge på som Administrator, standardpassordet er blankt. Hvis det fungerer, kan du opprette en ny konto med administratorrettigheter som du kan bruke i "vanlig" modus, eller du kan gi administratorrettigheter til den kontoen du bruker til vanlig.)

Skrevet

Det er en XP professional.

La meg teste ut det du sier. Jeg kommer tilbake med tilbakemeldinger.

Skrevet

Argh, jeg ble ikke noe klokere av det. Jeg tror ikke jeg har noen boot disk i huset..

Den følger med når man setter opp maskinen første gang, gjør den ikke?

kanskje jeg kan høre om noen har, så jeg kan låne...?

Flere ideer til en utålmodig sjel...?

Skrevet

Du trenger ikke noen boot disk; du bare laster ned CD- eller diskettversjonen av programmet, og brenner det på en CD eller skriver det til en diskett.

CD-versjonen kommer som en ISO-fil som man brenner rett til en CD med et hvilket som helst brenneprogram. Diskettversjonen kommer som en IMG-fil som man skriver til diskett med programmet "rawrite".

Skrevet

(Hvis du har XP Home, er ikke administratorkontoen tilgjengelig til vanlig. Prøv å starte opp i sikkermodus og logge på som Administrator, standardpassordet er blankt. Hvis det fungerer, kan du opprette en ny konto med administratorrettigheter som du kan bruke i "vanlig" modus, eller du kan gi administratorrettigheter til den kontoen du bruker til vanlig.)

Gjør dette først iallfall. Sjansen er liten for at det er satt noe passord på administratorkontoen. Når du skal logge deg inn i safe mode, vil du kunne logge deg inn som administrator, og der kan du gjøre alle endringene på brukerkontoene.

Skrevet

Og nå ser jeg at det er xp pro. Da hjelper det ikke noe særlig...

Skrevet
Du trenger ikke noen boot disk; du bare laster ned CD- eller diskettversjonen av programmet, og brenner det på en CD eller skriver det til en diskett.

CD-versjonen kommer som en ISO-fil som man brenner rett til en CD med et hvilket som helst brenneprogram. Diskettversjonen kommer som en IMG-fil som man skriver til diskett med programmet "rawrite".

Like problematisk da brenneprogrammet også var en demoversjon som har gått ut, og diskettstasjonen er veldig liten, har aldri sett sånne små disketter, men det er kanskje bare fordi jeg ikke har sett etter..

men... jeg har jo en maskin til, jeg tror den har fungerende diskettstasjon, så det skal jeg prøve...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...