Gå til innhold

Flere barn når man har dårlig økonomi fra før

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste en spleis om en alenemor som hadde lite penger , hun hadde to barn og venter ett til. 

Hvorfor får man flere barn, når man allerede har dårlig økonomi? Bør man ikke heller ta vare på de barna man har da? 

Anonymkode: ba674...32a

• Liker 12
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det burde man. Galskap.

Anonymkode: ebb5e...7aa

• Liker 2
Skrevet

Det bør man absolutt gjøre! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det dr ikke alenemødrehets forresten, det gjelder også de som er to, jeg bare skjønner ikke helt tankegangen når du allerede må starte spleis for å komme gjennom hverdagen 

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig. Har i lengre tid fulgt en blogger der det først var snakk om vekttap for å få ivf, så fikk de ett barn med ivf og siden har det kun vært snakk om hvor dårlig helse hun har og hvor lite penger de har. Mann er ufør, hun på aap på vei mot ufør og endeløse innlegg om hvor lite penger de har til mat, til klær, til ferie, til ting til barnet, til aktiviteter til barnet osv (dette var før prisene steg). Likevel er det også en hel del snakk om hvor gjerne de skulle hatt et barn til, men nå er hun for stor til at de får ivf og da går det ikke. Det er så vanvittig mangel på gangsyn å tenke på ett barn til samtidig som de klager over elendig økonomi!! Noen rundt burde jo for lengt si fra om at de har ikke råd til ett barn til når de knapt har råd til den ene ungen de har! Og jeg syns faktisk veldig synd på det barnet, fordi h*n får oppleve så lite ifht til andre barn. Kjærlige foreldre, blir ikke mishandlet og får dekket primærbehovet for mat, klær, tak over hodet og trygghet, men få opplevelser, ingen skikkelige ferier, lite nettverk og rett og slett lite input utenom det snevre livet foreldrene har. Tenker mye på hvordan det blir etterhvert som h*n blir eldre og ser hvor mye andre barn har av aktivitet, opplevelser og nettverk som h*n går glipp av. Det burde virkelig vært tvungen prevansjonsveiledning når folk som allerede er dårlig stilt får barn, evt for å få en eneste stønad når du har barn. 

Anonymkode: 412aa...447

• Liker 7
Skrevet

Tenker slik at å planlegge det å få barn om økonomien såvidt går rundt er utrolig korttenkt, regner med folk flest ønsker barna sine en trygg, stabil og behagelig oppvekst. 

Selv ble jeg uplanlagt gravid som 19 åring, og kan absolutt innrømme at jeg var korttenkt den gang. Jeg hadde droppet ut av skolen, bodde hjemme og sto uten inntekt. Og selvom dette barnet absolutt fikk gang på meg, var jeg ikke ferdig utdannet før barnet var nesten 10 år og i mellomtiden fikk jeg kun dårligere betalte deltidsjobber og var til tider arbeidsledig og fullstendig avhengig av sosialstønader min økonomi frem til da var rett og slett en berg og dalbane og det jeg fikk iblandt en økonomisk knekk. Men aldri tigget jeg penger noe sted og jeg gjorde absolutt mitt beste med hva vi hadde. I dag er livet veldig mye mer behagelig og enklere, men når jeg ser tilbake synes jeg absolutt barnet mitt fortjente en tryggere og bedre start på livet sitt. 

Men må og få si at jeg overhodet ikke angrer valget mitt den gang, da hadde nok ikke livet vårt blitt så fint som det er i dag. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger så " skjer livet". Jeg vet ingen ting om hennes bakgrunn og årsak til de økonomiske utfordringene, dermed ønsker jeg ikke å dømme hennes valg.

Det beste er selvfølgelig at økonomien er på plass, men det er ikke alt i livet som lar seg planlegge. 

Anonymkode: 17b79...6c8

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen ganger så " skjer livet". Jeg vet ingen ting om hennes bakgrunn og årsak til de økonomiske utfordringene, dermed ønsker jeg ikke å dømme hennes valg.

Det beste er selvfølgelig at økonomien er på plass, men det er ikke alt i livet som lar seg planlegge. 

Noe kan man planlegge, å kår strømmen står i fare for å bli stengt, de må snu og vende på hver krone , er på aap så tenker jeg det er dumt å få et barn til. Det går mere utover de barna man allerede har, det er synd

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er forsåvidt enig i at man skal være forsiktige med å dømme andre, men jeg er så lei av dette uttrykket. Nei, alt i livet lar seg ikke planlegge, men barn kan som regel planlegges, og noen ganger burde man planlegge å la det være. Tenke litt lengre enn ett år frem i tid.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi iq er ganske lav, konsekvenstenkning ikke-eksisterende mens kåtheten er på topp.

Anonymkode: 43c14...485

• Liker 2
Skrevet

Ikke alle svangerskap er planlagt. Supert at hun velger å la barnet leve selv om situasjonen er langt fra optimal.

Har du en link til spleisen? Vil gjerne støtte den

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er helt enig. Har i lengre tid fulgt en blogger der det først var snakk om vekttap for å få ivf, så fikk de ett barn med ivf og siden har det kun vært snakk om hvor dårlig helse hun har og hvor lite penger de har. Mann er ufør, hun på aap på vei mot ufør og endeløse innlegg om hvor lite penger de har til mat, til klær, til ferie, til ting til barnet, til aktiviteter til barnet osv (dette var før prisene steg). Likevel er det også en hel del snakk om hvor gjerne de skulle hatt et barn til, men nå er hun for stor til at de får ivf og da går det ikke. Det er så vanvittig mangel på gangsyn å tenke på ett barn til samtidig som de klager over elendig økonomi!! Noen rundt burde jo for lengt si fra om at de har ikke råd til ett barn til når de knapt har råd til den ene ungen de har! Og jeg syns faktisk veldig synd på det barnet, fordi h*n får oppleve så lite ifht til andre barn. Kjærlige foreldre, blir ikke mishandlet og får dekket primærbehovet for mat, klær, tak over hodet og trygghet, men få opplevelser, ingen skikkelige ferier, lite nettverk og rett og slett lite input utenom det snevre livet foreldrene har. Tenker mye på hvordan det blir etterhvert som h*n blir eldre og ser hvor mye andre barn har av aktivitet, opplevelser og nettverk som h*n går glipp av. Det burde virkelig vært tvungen prevansjonsveiledning når folk som allerede er dårlig stilt får barn, evt for å få en eneste stønad når du har barn. 

Anonymkode: 412aa...447

Hvilken blogg er dette? 🍿

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Topsi skrev (3 minutter siden):

Ikke alle svangerskap er planlagt. Supert at hun velger å la barnet leve selv om situasjonen er langt fra optimal.

Har du en link til spleisen? Vil gjerne støtte den

Hvorfor er det supert? Det hadde vært bedre å ta vare på de som faktisk er til stede, enn å produsere fler. De som allerede er der straffes jo når de har det trangt fra før, og verre skal det bli. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal vel bruke barna for å få inntekt da, nok av dem. Pappa-stat betaler.

Anonymkode: 0f8ce...2d4

• Liker 8
Skrevet
Miss91 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det supert? Det hadde vært bedre å ta vare på de som faktisk er til stede, enn å produsere fler. De som allerede er der straffes jo når de har det trangt fra før, og verre skal det bli. 

Det er selvsagt bra at et ufødt barn som allerede eksisterer får lov til å leve, tviler på at mor planla dette,  og da har gjort det beste utav situasjonen mener jeg.

Har du link?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi kjenner vel alle noen som ikke burde fått flere barn enten på grunn av økonomi eller fordi de ikke tar godt nok vare på de barna de allerede har.

Det er nok sånn at ikke alle ser sine egne begrensninger.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Miss91 skrev (43 minutter siden):

👆

nettop, de har lite fra før og barna ønsker seg sårt ferie til et sted, mor tigger etter penger på spleis til det, hvorfor få et barn til da

• Liker 5
Skrevet (endret)
Topsi skrev (1 time siden):

Det er selvsagt bra at et ufødt barn som allerede eksisterer får lov til å leve, tviler på at mor planla dette,  og da har gjort det beste utav situasjonen mener jeg.

Har du link?

det å la andre uskyldige barn, som allerede er født, ta konsekvensene er ikke å gjøre det veste ut av situasjonen. 

link til hva?

Endret av Miss91
  • Liker 3
Skrevet
Miss91 skrev (1 minutt siden):

det å la andre uskyldige barn, som allerede er født, ta konsekvensene er ikke å gjøre det veste ut av situasjonen. 

link til hva?

Jeg bad om en link til  spleisen, jeg vil gjerne støtte den 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, det er vel ikke med vilje at disse folkene ikke forstår det? Kanskje de har problemer med impulskontroll, kan jo også hende de har lav IQ/EQ og dårlig økonomisforståelse. Det er jo ikke selvforskyldt. Det viktigste er at de er kjærlige foreldre. Man kan jo ikke akkurat ha krav om at en må tjene over en viss grense og skåre en viss IQ/EQ...hvordan skal man håndheve det? Tvangssterilisering og å ta fra folk barna? Det har jo vært gjort før i historien og huskes som en skamplett med triste konsekvenser....

Anonymkode: 0e4ec...589

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...